[Tp-link Deco Mesh] M9 uitbreiden met M9, X60 of XE75

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-04 07:39
Ik heb naar volle tevredenheid een netwerk liggen van drie Deco M9 Plus mesh netwerken (nu nog draadloos, wordt bekabeld met cat 6).

Wegens een verhuizing wil ik dit netwerk uitbreiden. Ik schat dat ik ruwweg 3 extra units nodig heb. Hiervan worden er twee bekabeld (cat 6) en eentje blijft draadloos (6m van andere puck + 1 binnenmuur).

Nu zie ik dat deco in de tussentijd niet stilgezeten heeft en naast de M9's een X lijn heeft geïntroduceerd. Als ik het goed begrijp zou ik kunnen uitbreiden met nieuwere units. Maar alles heeft zijn voors en tegens.

Keuze 1: nog drie M9s erbij
* Voordeel: zelfde units, weet je zeker dat het werkt.
* Voordeel: Heeft 6 antennes, ipv 4 - geen idee of dat betere dekking biedt..
* Nadeel: Biedt slechts WiFi 5 en slechts 2200 mbps totale snelheid over 3 banden

Keuze 2: Drie X60s
*Voordeel: Modernere units die WiFi 6 ondersteunen met een betere snelheid (3000 mbps)
* Voordeel: X60s maken nog gebruik van HomeCare (wat iets meer beveiling heeft dan het nieuwere homeshield)
* Nadeel: Zal de X60 als hoofdunit moeten installeren en de M9s dan als helpers (slave mag je niet meer zeggen he). Volgens TP-link zou dit prima moeten werken....
* Nadeel: X60s maken nog gebruik van HomeCare (ondersteuning zal vast eerder uitvallen dan HomeShield)

Keuze 3: Drie XE75's
* Voordeel: WiFi6e dus nog beter op de toekomst voorbereid. op papier sneller dan X60, maar heeft tri-band ipv dual band...
* Nadeel: HomeShield. Je moet jaarlijks betalen voor allerlei features (QoS, rapporten) die standaard op de X60 en M9 gratis waren. Zal waarschijnlijk wel langer ondersteund blijven.

Wat zouden jullie doen? Ik neig zelf ernaar om de X60s maar te bestellen... De Xe75s zijn op papier sneller, maar in de praktijk niet (WiFi 6 band is net zo snel als X60 alleen heeft een WiFi 5 band extra). Verder is mijn internetverbinding slechts 100 mbit dus heel veel sneller dan 100mbit hoeven die dingen eigenlijk nooit...

Maar dan lees ik weer dat de X60s in de praktijk maar zozo zijn. Belangrijkste voor mij is dat de units zoveel mogelijk range hebben. Ze komen naast de buitenmuren te staan en het signaal moet zo ver mogelijk de tuin in voor mijn Philips Hue galore...

Keuzestress.... :'( Help!

[ Voor 6% gewijzigd door filipy23 op 06-06-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoho...
Ik schat dat ik ruwweg 3 extra units nodig heb
Maar:
nu nog draadloos, wordt bekabeld met cat 6
Mesh betekent bandbreedte opofferen voor dekking - maar dat je wel moet zorgen voor flinke overlap tussen de nodes om de boel uit te breiden. Bedraad aansluiten (geen mesh meer) betekent niet alleen sneller, maar ook geen overlap meer nodig. Dat betekent dat je minder AP's nodig hebt om zelfde ruimte te dekken.

In de regel kun je bedraad aangesloten 50% meer dekken, maar dat gaat uit van perfecte locatie voor en na. In praktijk moet je gewoon kijken en meten. Een doornsee NL eengezinswoning is met twee AP's redelijk en met drie AP's zeer goed te dekken. Ik zou dus de drie die je hebt op nieuwe locatie aansluiten en kijken wat ze daar doen.

Maar...

Je wilt vanuit binnen dekking in de tuin krijgen. Of dat überhaupt een optie is hangt af van hoe nieuw de woning is/wat voor glas gebruikt is in de ramen. Bij nieuwbouw is alles HR++-glas met folielaag om warmte binnen te houden. Die laag spiegelt niet alleen infrarood maar ook de langere golflengtes van WiFi: daar gaat niets doorheen. Als je HR+(+) glas hebt moet je kijken naar een outdoor-AP.

Helaas worden managed WiFi/mesh sets doorgaans ver buiten Europa ontwikkeld in landen (US, China...) met luciferhouten huisjes en zo goed als geen isolatie. TP-Link heeft geen outdoor AP's in hun Deco lijn. Je zult waarschijnlijk naar een andere managed WiFi oplossing moeten kijken in dat geval :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:33
6 Nodes totaal? Weet je dit heel zeker?
Teveel nodes is ook niet goed

Dan even over je keuzes. Een tri band bij deco zegt alleen wat over de wireless backhaul. kort door bocht: sluit je ze draadloos aan dan wil
Je tri band (m5 of x20/60), sluit je ze bedraad aan dan is dual band afdoende (m9 of x75)

Dan moet je er wel voor zorgen dat je draadloze m9 node (tuin) wel met een andere m9 verbonden is.

Maar kijk eerst een goed naar de post van @dion_b . Het aantal nodes en wifi naar de tuin krijgen is wel iets om eerst goed helder te krijgen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-04 19:26
Voordat je iets koopt zou ik je huidige 3 deco's in je nieuwe huis plaatsen en kijken waar het echt te kort schiet.
6 nodes lijkt echt over kill. Misschien is 1 extra wel genoeg. Meten is weten.
Ter vergelijking gister nog ergens thuis geweest waar 2 goed geplaatste Acces points meer dan 150 m2 over 3 verdiepingen prima bediende met wifi5.

Terug naar de deco's: naar mijn weten kan je alle decos met elkaar combineren maar ze gebruiken de specs van de slechtste.
Dan ga je dus triband en wifi6 combineren. Het gevaar is dan dat een dualband wifi6 node draadloos wil communiceren met een triband wifi5 node. Dan krijg je dus dualband wifi 5 communicatie.
Extra op letten dus.

Decos zijn naar mijn weten ook echt binnen spul, het is niet eens spatwater dicht.
Wifi in de tuin klinkt leuk maar lastig goed te krijgen en daardoor duur.
Dan kom je op andere ecosystemen zoals unify, tp link omada of Aruba instant-on.
Maar oprecht hoe belangrijk is echt goed wifi in de tuin voor jou?
Mijn inziens: een unlimited data sim kaart is vaak goedkoper dan een heel nieuw unify/omada/.... netwerk