Meer panelen per optimizer, hoe geef ik dat aan in designer?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin M
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-05 17:07
Ik kan mijn installatie modelleren met de web applicatie SolarEdge Designer. Na het resultaat aan mijn installatie gekoppeld te hebben krijg ik in de monitoring app de opbrengst per optimizer te zien.

Dit is ooit voor me gedaan door de installateur. Die heeft echter nmiddels geen mensen meer in actieve dienst die er veel kaas van gegeten hebben. Ik had wat technische problemen en in een poging mij te helpen is het model verziekt. Kortom, ik weet dat het kan en ik moet het nu zelf doen.

Handig is anders maar ik ben zover dat ik virtueel panelen kan leggen en deze aan een of meer strings kan rijgen. Ik zie echter geen mogelijkheid panelen in serie of parallel aan een enkele optimizer te koppelen.

Van SolarEdge support verwacht ik niets meer, ik hoop dat er een ervaren gebruiker is die met de gouden tip komt.

Hoe doe ik dat?

Beste antwoord (via Martin M op 04-10-2024 21:35)

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:04

pvg

Oud topic, maar het antwoord is:
2 panelen per optimizer kun je aangeven via de layout editor in de monitoring portal (op installateursaccount). Bij het toewijzen van optimizer serienummers aan panelen kun je “1:2” selecteren in de balk boven de editor.
Daarna kun je een string maken van de paartjes.

Dit kan niet in designer. (Solaredge ondersteunt geen nieuwe residential installaties meer met meerdere panelen per optimizer. Daarom hebben ze dit uit designer gehaald, zodat installateurs geen offertes met meerdere panelen per optimizer kunnen maken. Onderhouden van zulke installaties kan dus wel via de monitoring site.)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:01
Met p6xx of hoger optimisers op minimaal SE16K. Zou dan automatisch moeten gaan.

Je weet welke panelen er fysiek aan welke optimizer hangen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin M
Ik heb P4xx optimizers en ik weet hoe een en ander verbonden is. Automatisch genereren heeft voor mij geen betekenis, ik ben niet aan het ontwerpen, ik ben een bestaande situatie aan het invoeren. Aan elke optimizer (totaal 12) hangen twee panelen parallel.

Ik kan wel net doen of het 1 groot paneel is i.p.v. twee kleine maar dat ziet er niet uit, dan komt de virtuele layout niet overeen met de werkelijkheid. Het was zo dat ik in parallel geschakelde panelen dezelfde opbrengst zag staan, het systeem nam aan dat gepaade panelen elk eenzelfde hoeveelheid energie opleverden. Dat wil ik bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-05 16:44

R-P

Ik vraag me hetzelfde af. Zeker nadat het hier duidelijk wordt toegestaan en de voorwaarden worden beschreven, maar niet naar 'Designer" wordt vertaald... Wellicht was dat er nog niet in 2019?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:04

pvg

Oud topic, maar het antwoord is:
2 panelen per optimizer kun je aangeven via de layout editor in de monitoring portal (op installateursaccount). Bij het toewijzen van optimizer serienummers aan panelen kun je “1:2” selecteren in de balk boven de editor.
Daarna kun je een string maken van de paartjes.

Dit kan niet in designer. (Solaredge ondersteunt geen nieuwe residential installaties meer met meerdere panelen per optimizer. Daarom hebben ze dit uit designer gehaald, zodat installateurs geen offertes met meerdere panelen per optimizer kunnen maken. Onderhouden van zulke installaties kan dus wel via de monitoring site.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin M
Late reactie. Het plan was te reageren zodra ik er aan toe was gekomen en het had geprobeerd. Het is anders gelopen. Ik heb inmiddels een tweede systeem in grondopstelling gebouwd met een Goodwe omvormer. Dit bevalt zo veel beter dat ik voor het SolarEdge systeem op marktplaats een gebruikte Goodwe omvormer heb gekocht. Ik ga de optimizers uit het eerste systeem trekken en de panelen op die omvormer zetten. Nadat er weer een optimizer kapot was gegaan die de hele string deed uitvallen was ik het zat.

Ik moet nu nog één keer het dak op om de boel los te halen en opnieuw te bedraden. Ik heb 2 x 12 panelen in oost-west oriëntatie. Aan elke kant wordt het nu 3 x 4 panelen in serie en die drie series parallel (4 x 112 V = 448 V). En dan hoop ik er een jaar of twintig van af te zijn en van een aardige opbrengst te kunnen genieten.

Dank voor de uitleg die ik niet meer ga gebruiken, wellicht heeft een ander er nog iets aan.
Pagina: 1