novomed schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:05:
Ik heb ExpressVPN geinstalleerd. Enige tijd geleden heb ik daar geïnformeerd naar de mogelijkheden. Het antwoord was dat, wat ik wil, alleen mogelijk is met een 3G/4G-camera???
I ben niet zo op de hoogte van de mogelijkheden van een VPN-netwerk., maar dit lijkt mij een vreemd antwoord.
Mijn thuisnetwerk ziet er als volgt uit:
Mijn ISP is Caiway (glasvezel).
Hierop aangesloten een Archer 2600 modem/router (wifi uitgeschakeld) .
Hierop aangesloten een draadloos DECO mesh systeem in AP-modus.
De android telefoon/camera (geen SIM-kaart) is via wifi aangesloten op het DECO-systeem.
De camera krijgt adres 192.168.0.104:8080.
Op de tweede telefoon wordt in de monitor app tinyCam via dit adres verbinding gemaakt met het zelfde wifi-systeem.
Dit werkt prima, zolang er een wifi-verbinding is tussen de monitor-telefoon en het thuisnetwerk. Echter zonder wifi-verbinding, geen camerabeeld (camera-telefoon blijft verbonden met thuisnetwerk via wifi).
OK, duidelijk.
Wat is er extra nodig bij een mobiele verbinding, behalve dan portforwarding? Ik hoef geen beelden op te slaan, alleen maar live view.
Zie mijn vraag over publieke IP op je thuisverbinding.
En de vraag of het met andere port forwards wel gelukt is.
Wat kan een VPN-netwerk aan dit probleem oplossen, behalve een veilige omgeving?
Niets. Een VPN is puur voor de veiligheid, want een oude smartphone heeft al lang geen updates gehad en is daarmee een geweldig aantrekkelijk doelwit.
Is de software (app's) of de router misschien het probleem?
Mogelijk. Je zegt dat je ExpressVPN geinstalleerd hebt. Was dat voor- of nadat je je camera zo probeerde in te zetten? Als je al een VPN draait, komt je verkeer achter een ander IP (de VPN endpoint) vandaan het internet op - en heb je te maken met evt firewalls en policies aan de kant van je VPN provider. Dat maakt het niet per definitie onmogelijk om iets te hosten, maar het wordt *veel* moeilijker, en met jouw niveau van kennis zou ik daar zeker niet aan beginnen op dit moment.
In ieder geval is ExpressVPN niet wat je zoekt. Dat is een manier om je uitgaande verkeer vanaf je thuisnetwerk te verhullen en om te leiden. Wat je nodig hebt voor de veiligheid is een VPN server in je netwerk, niet een VPN client. Je wilt van ergens anders kunnen verbinden met je thuisnetwerk, niet andersom. Dat kan bijvoorbeeld met (al genoemd) OpenVPN of Wireguard.
Maar goed, een ding tegelijk: als we nog niet weten of je überhaupt achter een publiek IP zit en of je überhaupt port forwards voor elkaar krijgt is het veel te vroeg om aan die VPN te sleutelen.
Wat zijn de basis vereisten voor zo'n verbinding?
Ik ben erg benieuwd waar het probleem kan zitten.
- een publiek IP waar je binnenkomend verkeer op kunt ontvangen.
- een router die kan port forwarden
- een dienst die draait op iets in je LAN
- een correcte port forward van die dienst naar buiten toe
Mijn ISP is Caiway (glasvezel).
Hierop aangesloten een Archer 2600 modem/router (wifi uitgeschakeld) .
Dit is onduidelijk en waarschijnlijk onjuist. Er is geen "Archer 2600", wel een TP-Link Archer
C2600. Dat is een router met Ethernet WAN. Als je glasvezel hebt, is er ook een apparaat waar glas in gaat en Ethernet uit komt. Dat kan een simpele NTU zijn, maar ook een volledige router. In dat laatste geval moet je daar ook in port forwarden.
Drie vragen:
- welk TP-Link router heb je exact? Modelnr en revisie staan op sticker onderop.
- waar is de WAN poort daarvan mee verbonden? Ook hier, graag merk en modelnr.
- is het WAN-IP dat je in de "Archer 2600" uit kunt lezen een privaat IP (192.168.x.x, 172.x.x.x of 10.x.x.x) of een publiek IP (iets anders dan die reeksen)?