Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rjce
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-09 20:11
Ik ben sinds vorige week trotse eigenaar van een Gigabyte Z690 Pro met DDR5
Daarvoor heb ik de Corsair Dominator DDR5-6000 uitgekozen.

Na bios update en windows installatie zag ik dat het mobo het geheugen default op 4800 laat lopen.
Nu dacht ik kwestie van XMP aanzetten en klaar is kees.

Helaas is niets minder waar, zodra ik dat doe blijft het mobo restarten op melding 54 op het display op het mobo.

Wanneer ik kijk in de manual staat er bij code 54 het volgende: 50~55Memory initialization error occurs.

CMOS reset en ik kom weer in de bios, load optimal settings en ik kan weer in Windows.

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb, dat er mensen zijn die perfect werken met Corsair geheugen en een Gigabyte mobo en mensen die problemen hebben net als ik.
Ik heb geprobeerd om alle settings manueel in te geven in het mobo qua timings en voltage etc maar ook dit mocht niet baten.
VDD(V) = 1,250
VPP = 1,800
Frequency = 6000
tCL = 36
tRCD = 38
tRP = 38
tRAS = 76

Zijn er mensen die een idee hebben wat ik verkeerd doe, is er uberhaupt een oplossing voor mijn probleem?
Je kunt zoveel instellen op dit mobo dus misschien zie ik gewoon wat over het hoofd.

Bedankt vast voor jullie hulp!

Beste antwoord (via rjce op 06-06-2022 22:29)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Nu doe je het weer de 6000 is MTs, je bent ook zeker zo iemand dat lcd display zegt :F

De snelheid van de geheugencontroller is de snelheid van het geheugen, de 4800 tot 7200 is hoeveel (miljoenen) transfers ie kan doen per seconde. De snelheid van DDR is altijd de helft van de transfers, Daarvoor staat DDR ook of Double Data Rate of op elke flank van een klok tik kan je data verzetten.
Lees ook dit eens door: Wikipedia: DDR SDRAM

Waarom iedereen MHz zegt bij de DDR snelheid is omdat de industrie klootzakken zijn.

@rjce zoals ik al eerder zei: de intel memory controller is maar gemaakt voor 4800MTs alles daarboven is een overklok.
Ik zou het volgende doen: eerst naar 5000MTs zetten en zien dat dat stabiel is dan de volgende snelheid dan de volgende snelheid... met telkens testen dat je geheugen controller stabiel is.

[Voor 29% gewijzigd door Damic op 06-06-2022 20:46]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-09 17:30
Welke cpu heb je?

Bij ddr5 is het zeker niet een zaak van XMP aanzetten en klaar. Plus het ligt ook aan het moederbord en de geheugencontroller van de cpu.

[Voor 80% gewijzigd door freaky35 op 06-06-2022 17:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 11:06
Wat is het exacte typenummer van de kit en wat is het versienummer (x.xx staat op de sticker)?

[Voor 6% gewijzigd door Djarune op 06-06-2022 18:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:24
Is er ook zoiets als een "fail safe" merk qua geheugen? Ik zie namelijk erg vaak corsair ram problemen voorbij komen (vaak ddr4). Zelf ook een setje omgeruild voor iets anders een tijd terug...

Ik weet bijvoorbeeld dat ten tijde van sdram/DDR geheugen ik altijd kon vertrouwen op een goede werking als ik Kingston gebruikte, anders was het vaak hit and miss..

Is er nu dus een merk wat bovengemiddeld betrouwbaar is qua compatibiliteit?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freaky35
Laatste bios er trouwens wel opstaan? , er zitten nogal wat verbeteringen qua support voor 6000mhz geheugen in die laatste versies:

https://www.gigabyte.com/...x/support#support-dl-bios

Zet even alle specs er neer,is wel zo makkelijk

[Voor 10% gewijzigd door freaky35 op 06-06-2022 19:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rjce
freaky35 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:57:
Welke cpu heb je?

Bij ddr5 is het zeker niet een zaak van XMP aanzetten en klaar. Plus het ligt ook aan het moederbord en de geheugencontroller van de cpu.
Intel core i7 12700KF

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rjce
Djarune schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:12:
Wat is het exacte typenummer van de kit en wat is het versienummer (x.xx staat op de sticker)?
CMT32GX5M2X60000C36

Waar zit die sticker?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rjce
freaky35 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:04:
Laatste bios er trouwens wel opstaan? , er zitten nogal wat verbeteringen qua support voor 6000mhz geheugen in die laatste versies:

https://www.gigabyte.com/...x/support#support-dl-bios

Zet even alle specs er neer,is wel zo makkelijk
Ja uiteraard, laatste versie staat erop, nog voordat ik Windows installeerde stond die er al op

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rjce
Welke specs wil je nog meer hebben?
Intel core i7 12700KF
Gigabyte Z690 Auros Pro
Bios versie: F8f
Corsair Dominator 6000 32GB

[Voor 7% gewijzigd door rjce op 06-06-2022 19:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-09 12:57
Op de QVL van het Gigabyte moederboard staat over dit geheugen: 1.35v / 36-36-36-76:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rjce
brtk schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:27:
Op de QVL van het Gigabyte moederboard staat over dit geheugen: 1.35v / 36-36-36-76:

[Afbeelding]
Ik zie het hier:
6000 CORSAIR 16GB CMT32GX5M2X6000C36 ver 4.43 SS Samsung 36-36-36-76 1.35v v v v 4800

Ik ga het zo eens instellen en kijken wat het doet. Tot nu toe ging ik uit van de XMP settings 36-38-38-76 op 1.25v

Alleen geeft de bios aan dat het Hynix chips zijn ipv Samsung.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-09 12:57
Dit staat er ook nog bij:
2 DIMM: Supports one pair of modules inserted into the paired slots to enable Dual-Channel memory configuration. Install the modules into DDR5_A2, DDR5_B2 for best compatibility and performance

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rjce
brtk schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:39:
Dit staat er ook nog bij:

[...]
Ja dat had ik tijdens installatie al gezien, staat zo ook fysiek op het mobo aangegeven.
Heb al wel 1x geprobeerd in andere sloten maar dan startte hij helemaal niet op.

Op de Corsair site staan andere timings en voltage, kan het kwaad om dan toch naar 1.35v te gaan ipv 1.25v

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rjce
wat ik ook niet begrijp is het verschil in SPD Latency en Tested Latency.
Zou je dan kunnen stellen dat het een 4800MHz geheugen is wat ook (via OC) op 6000 werkt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freaky35
het is een XMP profiel.Extreme memory profile.
Oftewel overclock profiel.

Het geheugen is gegarandeerd voor 6000mhz,echter waar het probleem zit is het moederbord en ook de geheugencontroller van de cpu

En de ondersteundee geheugensnelheid is gelimiteerd:

https://forum-en.msi.com/...lake-ddr5-support.373119/

Ondersteunde snelheid met 2 dimms dual rank is 4400mhz, alles daarboven is een overclock voor de geheugencontroller van de cpu

Je kan het XMP profiel laden en de snelheid aanpassen naar bv 5200mhz en kijken of die dat wil booten

[Voor 24% gewijzigd door freaky35 op 06-06-2022 20:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rjce
ok, ik begin het te begrijpen, dus wanneer ik 6000 wil ipv 4800 zal ik zelf in de Tweaker settings moeten gaan klooien om dit voor elkaar te krijgen met de consequentie dat het systeem mogelijk instabiel word.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freaky35
rjce schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:08:
ok, ik begin het te begrijpen, dus wanneer ik 6000 wil ipv 4800 zal ik zelf in de Tweaker settings moeten gaan klooien om dit voor elkaar te krijgen met de consequentie dat het systeem mogelijk instabiel word.
Precies, er zijn guides voor die zou ik zeker lezen,maar je zal moeten tweaken inderdaad met de bios settings.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rjce
freaky35 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:13:
[...]

Precies, er zijn guides voor die zou ik zeker lezen,maar je zal moeten tweaken inderdaad met de bios settings.
Heb jij een bepaalde site waar je kan beginnen met inlezen? Of gewoon Googlen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freaky35

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rjce
Tnx ga er mee aan de slag!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Damic
  • Nu online
Je weet dat de 12700kf officieel maar 4800Mts aankan alles daarboven = overklok en niet gegerandeerd
https://ark.intel.com/con...cache-up-to-5-00-ghz.html

@freaky35 het is 6000Mts (mega transfers per second niet MHz). Het geheugen kloksnelheid is maar 3GHz, met momenteel en max van 3.6GHz. Wikipedia: DDR5 SDRAM

[Voor 14% gewijzigd door Damic op 06-06-2022 20:27]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freaky35
Damic schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:26:
Je weet dat de 12700kf officieel maar 4800Mts aankan alles daarboven = overklok en niet gegerandeerd
https://ark.intel.com/con...cache-up-to-5-00-ghz.html

@freaky35 het is 6000Mts (mega transfers per second niet MHz). Het geheugen kloksnelheid is maar 3GHz, met momenteel en max van 3.6GHz. Wikipedia: DDR5 SDRAM
Ik denk dat je de snelheid bedoelt van de geheugencontroller,ik weet dat die op de helft van de geheugen snelheid werkt.met ddr5 en Alderlake(gear2)

BV de geheugencontroller werkt op 3000mhz als je de geheugen op 6000mhz hebt draaien. 1 op 1 is niet mogelijk.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Damic
  • Nu online
Nu doe je het weer de 6000 is MTs, je bent ook zeker zo iemand dat lcd display zegt :F

De snelheid van de geheugencontroller is de snelheid van het geheugen, de 4800 tot 7200 is hoeveel (miljoenen) transfers ie kan doen per seconde. De snelheid van DDR is altijd de helft van de transfers, Daarvoor staat DDR ook of Double Data Rate of op elke flank van een klok tik kan je data verzetten.

Waarom iedereen MHz zegt bij de DDR snelheid is omdat de industrie klootzakken zijn.

@rjce zoals ik al eerder zei: de intel memory controller is maar gemaakt voor 4800MTs alles daarboven is een overklok.
Ik zou het volgende doen: eerst naar 5000MTs zetten en zien dat dat stabiel is dan de volgende snelheid dan de volgende snelheid... met telkens testen dat je geheugen controller stabiel is.

[Voor 29% gewijzigd door Damic op 06-06-2022 20:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freaky35
Damic schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:41:

jep, je kent me al blijkbaar 8)7 8)7

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Damic
  • Nu online
@freaky35 begrijp me niet verkeerd, maar we willen de techies gewoon de juiste termen meegeven want anders is het 1 grote warboel en zit je zelf naderhand in de knoop met alles.

Zoals de jusite grootheden gebruiken want dat zien we maar al te vaak dat het mis gaat b/B en g/G enzo ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rjce
Damic schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:41:

Goeie tip, op die site overclockers.com stond ook een goeie manier om daarmee te beginnen.
Morgen weer een dag dan hopelijk niet weer de hele dag de CMOS resetten :)

Bedankt allemaal voor jullie hulp! En beetje jammer dat ik deze info nu pas goed begrijp, dan had ik misschien ook niet 50 euro extra uitgegeven voor DDR5-6000 maar dan was ik misschien wel voor 5200 of 5800 gegaan. Mijn laatste build was een Z390 met DDR4 waarbij je gewoon XMP aanzetten en dan deed alles het op de MT's en MHz zoals aangegeven. Ik ging er vanuit dat dit nu weer zo zou zijn, zoals ik hierboven al zei ik had me eerst beter moeten inlezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rjce
Nog even op YouTube rond gekeken.
Exact dit doet mijn mobo ook die code 54
YouTube: Test Bench Gigabyte Aorus Z690 Master & Overclock DDR5 to 6400MHz

Dus morgen maar zoals hier voorgesteld en zoals je in het filmpje ziet maar es met kleine stapjes gaan proberen richting de 6000 te gaan en dan een flinke stresstest of ie ook stabiel blijft op 6000.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic
  • Nu online
De volgende generatie van intel zal wel DDR5-6000 kunnen standaard (ze kunnen niet achterblijven op AMD). Dus als Intel het toelaat dan zou je je cpu kunnen upgraden.

• rjce
Geprobeerd maar blijft weer hangen op code 54/55 heb het geheugen nu wel op 5200MT draaien.
Ik woon om de hoek bij de Megekko pop up store daar heb ik alles ook aangeschaft. Loop er zo even langs om hun eens om wat advies te vragen.

• rjce
na een aantal reboots en blijven volhouden draait het nu op 6000MT op 1.30V en aansturing voltage gesplits per geheugen module (zoals voorgesteld in het filmpje).

Tnx iedereen voor jullie hulp!
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee