Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-05 11:09
Op dit moment heb ik een Canon G7X Mark II. Ik vraag me dan ook af of het kwaliteitsverschil met een 'goedkope' systeemcamera te zien zal zijn voor huis, tuin en keukengebruik. Ik ben een beginner en heb nooit een systeemcamera of spiegelreflexcamera gehad.

Wat is je budget?
Ongeveer €1200,- voor het geheel (body, lens, geheugenkaart, etc.). Mocht iets meer een relatief grote sprong zijn in kwaliteit dan wil ik het wel overwegen.

Wat wil je voor apparatuur kopen?
Op dit moment kijk ik vooral naar systeemcamera's. Reden hiervoor is dat ik wat meer wilt dan de G7X Mark II die we hebben, maar dat het nog wel enigsinds mee te nemen moet zijn.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Om foto's te maken tijdens vakantie, natuurwandelingen, stedentrips, etc.. In de praktijk zal het vaak zijn dat ik met de hond de natuur in ga om onderweg foto's te gaan maken. Een niet extreem zwaar en log apparaat heeft dus de voorkeur.

Tijdens de volgende vakantie zal ik ook veel walvissen, dolfijnen en andere dieren zien. Deze goed vast kunnen leggen zou een pré zijn.

Wil je foto's maken of filmen?
Voornamelijk foto's. Sporadisch wellicht een filmpje, maar als dit niet (goed) mogelijk is, is dat geen dealbreaker.

Heb je verder nog specifieke eisen?
Zoals genoemd in de eerste regels van dit topic is het, als ik een aankoop doe, van belang dat ik er echt op vooruit ga ten opzichte van de huidige Canon G7X Mark II

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-05 12:20

JTfoto

Work hard

Voor een dergelijk budget zijn er denk ik veel leuke opties om naar te kijken. Ik zal proberen er een paar op een rijtje te zetten met wat uitleg waarom ik die opties uitgekozen heb:

1. Panasonic lumix GX9 + 14-140mm (fullframe equivalent = 28-280mm), E949.
pricewatch: Panasonic Lumix DC-GX9 + 14-140mm f/3.5-5.6 Zwart

Prima upgrade in kwaliteit van foto's ten opzichte van je GX7. Niet per definitie in resolutie (beide 20MP) maar wel met name in de hogere ISO richting. GX9 is compact, licht en het voordeel van MFT is dat er gigantisch veel opties in lenzen zijn (goedkoop tot duur) welke vaak ook nog eens erg compact en licht zijn. Met deze lens (14-140) heb je goed bereik voor op reis en kan je ook dieren goed dichtbij halen.

2. Fujifilm X-T30 + 18-55 (fullframe equivalent = 28-83mm), E1099.
pricewatch: Fujifilm X-T30 + XF 18-55mm Zwart

Flinke upgrade in beeldkwaliteit, zowel in resolutie als in de hogere ISO waarden. Systeem en manier van bedienen moet je wel liggen bij Fuji, maar kwalitatief is het een prima camera, nog steeds redelijk compact. Nadeel is IMO dat lenzen bij Fuji aardig aan de prijs zijn, dus daar moet je goede keuzes in maken. Met de bovenstaande lens heb je ietsje minder bereik in zoom dan met je canon.

3. Sony A6400 + 16-50mm (fullframe equivalent = 24-75mm), E999.
pricewatch: Sony A6400 + 16-50mm f/3.5-5.6 PZ OSS Zwart

Deze heeft ook een mooie stap in toename in beeldkwaliteit, maar de lenzen zijn ook voor een redelijke prijs te krijgen. Allicht een mooie tussenweg tussen de Panasonic Fuji qua beeldkwaliteit en kosten van lenzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 19:08

DirtyBird

Praktiserend denker

Wat betreft prijzige lenzen (van Fuji of welk ander merk dan ook) zou ik ook goed naar het tweedehands aanbod kijken.
Mensen zijn doorgaans wel zuinig en het scheelt je gauw 30-40% op de aanschafprijs.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk wel om te beginnen voor wat betreft lenzen dat je nu een Pro compact camera hebt met uitstekende lens. De door @JTfoto genoemde sets zijn niet slecht maar de lenzen zijn minder dan wat je nu hebt. Anders gezegd het is geen vooruitgang daarvoor zal je goed glas moeten kopen.
Bedenk dus eerst wat je verwacht van je investering en ben je bereid met een grotere en zwaardere set te gaan wandelen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrightSun
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-05 11:09
Bedankt voor de reacties.
Als ik het zo lees dan lijkt de upgrade nog niet extreem groot. Ik denk dat het dan verstandiger is om mijn G7X eerst intensiever te gaan gebruiken. Als dat goed bevalt wordt het ook makkelijker om wat meer geld uit te geven aan een opvolger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@BrightSun Dat is heel verstandig ik weet niet wat je nu met nabewerking/ ontwikkelen van je foto's doet en of je in RAW schiet. Daarmee valt vaak al veel meer potentieel uit je foto's te halen. En haal hem van de automaat af en gebruik diafragma voorkeuze.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-05 12:20

JTfoto

Work hard

BrightSun schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:39:
Bedankt voor de reacties.
Als ik het zo lees dan lijkt de upgrade nog niet extreem groot. Ik denk dat het dan verstandiger is om mijn G7X eerst intensiever te gaan gebruiken. Als dat goed bevalt wordt het ook makkelijker om wat meer geld uit te geven aan een opvolger.
Ja en nee. Ik denk dat het met name goed is om na te denken wat je echt exact wil bereiken met een upgrade. Zo kwam ik van een Canon 60D en ben ik naar een Panasonic G9 gegaan, dus naar een kleinere sensor. Ik wilde het volgende bereiken:
- Betere body qua bediening
- Meer customization opties voor de knoppen en de menu's
- Overstappen van DSLR naar mirrorless gezien ik zelf verwachtte dat de EF-S lijn aan lenzen er niet al te lang meer zal zijn, MFT heeft een erg uitgebreid aanbod aan lenzen voor niet al te hoge prijzen en dat leek mij een mooie middenweg
- Flinke upgrade in video (van 1080p30, welke praktisch niet bruikbaar was naar 4k60)
- Ongeveer dezelfde beeldkwaliteit, die vond ik namelijk al prima bij de Canon

Wat merkte ik toen ik de G9 ging gebruiken:
- Schaduwen zijn iets minder makkelijk te herstellen dan bij m'n 60D, maar verder is de beeldkwaliteit eigenlijk best wel veel beter. De lenzen die ik bij Canon gebruikte waren niet heel scherp en veroorzaakten vrij veel CA/vignetting/onscherpte in de hoeken.
- Alle opties die ik heb om de camera naar mijn hand te zetten zijn bizar, dat was even bijleren maar ben er nu ontzettend blij mee
- Verwisselbare lenzen blijft echt top. Je hebt een prima lensje op de G7X zitten, maar als je meer bereik wil of andere eisen hebt, dan kan je niet zomaar een lens erbij kopen om aan die eisen te voldoen.

Kortom: Bedenk goed wat je exact zou willen in een upgrade, wat je nu bijvoorbeeld mist in de huidige camera, en kom met een dergelijk pakket aan eisen/wensen terug, dan kan iedereen je hier nog een stapje beter de goede richting op proberen te helpen in de gigantische hoeveelheid opties die er zijn (zowel een voordeel als nadeel ;) )
Pagina: 1