Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Extra zonnepanelen veranda, betonvoet, zelf leggen, elektra?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:06
Hoi! Ik ben al een tijdje op dit forum op diverse topics aan het meelezen en met de opgedane kennis heb ik een aanbieder gekozen om zonnepanelen op het dak van ons huis te plaatsen, deze worden 12 Augustus gelegd (incl BTW teruggave).

Nu ben ik al helemaal blij, maar we hebben ook nog een veranda met een dakoppervlak van 8m x 2,4m in de achtertuin die de hele dag zon vangt. Nu twijfel ik toch sterk of het niet handig is om dit jaar hier ook panelen op te leggen en de BTW terug te vragen.
Ik heb de aanbieder die op 12 augustus komt leggen naar mogelijkheden gevraagd, alleen maakt deze gebruik van een minimaal veel te grote omvormer en geen optie voor optimizers bij de kleinste omvormer. (meer voor de grotere projecten eigenlijk). (de veranda pakt in het voor/najaar voor 1/3 schaduw)

Ik heb via groothandel sites als zonnepanelensuper, solar-bouwmarkt wat opties vergeleken. Ik kom dan eigenlijk uit bij een Solarstel plat dak montage set voor 7 staande panelen (portrait) met afhankelijk van de aanbieder, wel/niet grotere panelen in het assortiment of wat duurder qua montagemateriaal.

Nu heb ik ook betonvoeten op het oog, dan kan ik 4x2 panelen in landscape neerleggen.
Ik heb een aanbieder gevonden die precies heeft wat ik zoek, alleen val ik net buiten het gebied waar deze opereert. Ik kan de zonnepanelen, omvormers en betonvoeten zelf wel ophalen, alleen heb ik dan wat hulp nodig bij het leggen (evt een kennis oid), maar qua elektra weet ik nog niet zo goed of ik dit zelf kan doen of ik toch echt hulp moet vragen.

Nu heb ik al 3 x 2,5mm rechtstreeks van de meterkast naar de veranda lopen, dus met een PV verdeler zou ik al een eind komen.
Ik loop alleen een beetje vast bij of dit nou wel zo makkelijk is als het lijkt.
1. De kabel die in de veranda binnen komt vertakt naar de verlichting en 2 stopcontactdozen in de veranda. De PV verdelers die ik vind zijn echt ter vervanging van een bestaande stopcontact die rechtstreeks op de meterkast staat ... niet een rechtstreekse kabel die daarna verder moet vertakken.
Weet iemand of er PV verdelers bestaan die ik zou kunnen gebruiken? Ik heb hieronder een foto gemaakt van eentje die ik via Elektramat heb samengesteld (met kWh meter, dat lijkt me wel geinig), maar is dit niet ongeschikt??
2. De kabel van de veranda naar de meterkast wordt nog 1x vertakt in de meterkast naar een stopcontact.
Volgens mij mag dit dus niet en moet ik ook deze kabels in de meterkast opnieuw verleggen / aansluiten in de meterkast?
3. Ik heb de groepenschema opnieuw opgesteld. Deze moet denk ik wat anders ingericht worden. Dit kan ik de monteurs vragen die op 12 augustus langskomen voor de zonnepanelen op het dak.
4. Er loopt nog een losgekoppelde kabel van de meterkast rechtstreeks naar de tuin, dit is echter een 2x2,5mm kabel die vertakt in de tuin, dus niet bruikbaar.

Nu wil ik heel graag dit project oppakken om dit jaar uit te voeren. De pannelen kan ik wel ophalen en aansluiten lukt met ook wel met de APS micro-omvormers ... maar ik twijfel heel erg over de elektra.
Ik heb een flinke verzameling foto's hieronder ... heeft iemand misschien een advies voor een goede PV-verdeler en of ik even het stopcontact in de meterkast beter op een andere groep kan leggen?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ui0xuDvvfMUN0hZxQqglLW7Rp8U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/35n1RXFgfzOfznnU9DdDoomQ.png?f=user_large
Grof zelf getekend legplan.
Zuid (huis) 33graden: 7x 370wp DMCEG (icm Huawei hybride omvormer - string A)
Oost (huis) 40graden: 6*370wp DMCEG (icm Huawei hybride omvormer - string B)

West (veranda) 7graden: 8*400wp Trina Vertex (icm 4 APS omvormers)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jIshvS6Zm-58DTLvqTyMenhwepU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwQLPIiivoWPrwNH9DqOFKQ1.jpg?f=fotoalbum_large
Zelf gemaakte foto van bovenaf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFs6VmZFpZVeDUIHqJJqgO9W7J4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8E6anFV1auhu4ETjKi7wa3QL.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pu2XqgquFXBHQleS9O4-_zq7aOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSWlleJhP3C1teYkTS18yhyQ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-E72aog7n-_XWEZHW7u6Jp-aX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4khCmaa5hqq1EpnVMfpRTWsv.jpg?f=fotoalbum_large
Betreffende veranda die ik graag vol wil leggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANKMDOwP93d0HJ2M0sylTe0dqxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PZ3e6M9oT7OojDyyZ14PnIzs.png?f=fotoalbum_large
Betonvoet die ik graag wil gebruiken voor de veranda (7 graden hoek) voor 4 x 2 panelen landscape

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VykJuOxpjEnodHjoINX47vr0tNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CM9PsnxDp2GcZaXVKpOLB0dy.jpg?f=fotoalbum_large
er loope uit meterkast naar veranda. Hier PV verdeler te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWz4HljCFKVacRgdBIdoRwLk3Wc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQly45eDTcTXKHbmuvdWcSoo.jpg?f=fotoalbum_large
PV verdeler met kWh meter
(misschien ongeschikt voor beoogd gebruik)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gkpbFpkZt2bDKbS7xb48E7L-20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIaAqFG97InMD0jM8bUrrq2Q.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCVyUawkwc_WuCxxTty9usEeFaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNokgszCd7n6MyjFcjqzS8on.jpg?f=fotoalbum_large
Er zijn 2 kabels naar de tuin, echter maar 1 kabel aangesloten (3x2,5mm aangesloten, 2x2,5mm losgekoppeld). Er is 1 vertakking voor een stopcontact. Deze moet denk ik worden weggehaald?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/px59rM3Z6SBJMhr6EI9H-H1S6H0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wj5zsXZ7m2sKDYMIBMaaPmxa.jpg?f=fotoalbum_large
Sunny Design output (links: dak, midden: veranda, rechts: beide opgeteld)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZIQuKn8uoOSjFKOKCUFHsrEUsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/371NfPQyOwlK8tav2adFQtXB.jpg?f=fotoalbum_large
Groepenschema
Beschikbare (dak)ruimte
Veranda: 2,4m x 8m
Schaduw
Veranda: In de zomer overdag niet, in voorjaar/naajaar of vroege ochtend 1/3 schaduw van het huis.
Jaarverbruik
ca 5.000kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase. 2 groepen van 40A (groen/blauw). 16A per subgroep.
Budget en doel
Het doel is om wat zon van West te halen voor de elektrische kookplaat. En extra zon overdag is mooi meegenomen.
De hybride omvormer van de panelen op het dak wordt gemonteerd in de garage. Hier kan in de toekomst een accu of auto-aansluiting op aan worden gesloten. (ivm load-balancing).
Wie gaat het project uitvoeren
Ikzelf met een vriend om de panelen op te halen / te leggen (nog in te verdiepen hoe/wat.
De elektra is denk ik wat meer werk. Dit kan ik zelf eventueel wel leren wat verstandig is, maar dit blijft me een beetje onduidelijk hoe/wat.
Regio
Utrecht / Houten / Driebergen

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
1) De PV verdeler die je nodig hebt is meer een traditionele onderverdeler. 1 eindgroep waar alles in je veranda aan gaat, 1 alamat voor de PV. Kun je zo configureren via elektramat, of voor heel weinig meer a-merk ABB via Sander vunderink.
De kWh meter is niet zo nuttig, dat haal je in principe uit de APS ECU.

2) stopcontact of er uit halen, of eigen eindgroep geven. Ik tel zo snel dat er 11 groepen op 3 aardlek zijn, kan net. Ben je gelijk van de rare blote spanning dragende kam-poten af. Wellicht even zoeken naar een attema automaat, dan gaat het goed met de kam.

Kun je niet beter voor een oost-west systeem gaan? Dat is minder wind gevoelig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Whiskey48
Ronald schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:03:
1) De PV verdeler die je nodig hebt is meer een traditionele onderverdeler. 1 eindgroep waar alles in je veranda aan gaat, 1 alamat voor de PV. Kun je zo configureren via elektramat, of voor heel weinig meer a-merk ABB via Sander vunderink.
De kWh meter is niet zo nuttig, dat haal je in principe uit de APS ECU.
Hoi Ronald, dank!
Ahh, een normale onderverdeler, dat kan dus wel! Dus zeg een lege IP65 groepenkast + 1x aarlekschakelaar (alamat) + 2 x 16A zekering?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_9isPt1LWuW-x25F2OAX5dkmeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4olNm89ZcIA7ppi7DyJLVNyp.jpg?f=fotoalbum_large

Ja inderdaad, waarom een kWh meter als ik een APS ECU heb ... goed punt :P
2) stopcontact of er uit halen, of eigen eindgroep geven. Ik tel zo snel dat er 11 groepen op 3 aardlek zijn, kan net. Ben je gelijk van de rare blote spanning dragende kam-poten af. Wellicht even zoeken naar een attema automaat, dan gaat het goed met de kam.
Ja voor de installatie op het dak komen er denk ik nog wel 2 groepen van 16A bij (ivm 4400w omvormer).
Ik kan ook wachten met het leggen tot zij op 12 augustus langskomen en vragen of ze de bekabeling in de meterkast in orde maken.
Kun je niet beter voor een oost-west systeem gaan? Dat is minder wind gevoelig.
Ja heb ik ook over nagedacht, maar ik heb al 6 panelen op Oost, dus dacht ik leg er nog 8 op West.
Dan heb ik een Oost-Zuid-West opstelling, ook voor de kookplaten om 18:00 zeg maar.
Ik dacht met betonvoeten op 7 graden ze wel plat genoeg liggen en zwaar genoeg zijn om geen probleem te hebben met een eventuele oostenwind.
(1 voet is 42kg. een paneel is 20kg. Dus dan heb ik 5x42 + 8*20 = 210 + 160 = 370kg op het dak liggen met een relatief smalle opening aan de Oost zijde).

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Enige dat de onderverdeler "bijzonder" maakt is dat hij (spat?)waterdicht moet zijn. Verder kan je toch gewoon die verdeeldoos laten zitten en een de uitgang van de PV verdeler hangen. Dus 1x hoofdschakelaar, 1x 16A/300mA alamat (voor veranda) en 1x 16A automaat voor de PV (hoeft geen alamat te zijn).

En ja, stopcontact in de meterkast moet weg. Zou zelf het hele doosje vervangen en volgieten. Dan kom jij (of een volgende) niet in de verleiding daar af te tappen. In de meterkast zou ik de groep dan een eigen 16A/300mA alamat geven. Buitengroep heeft al grotere kans op lek laat staan als je er dan ook nog panelen op zet.

En weet je zeker dat je 1x40A hebt? Aka, gebrugd bij de hoofdschakelaar. Want dan moet je dus wel wat aan je meterkast doen voor de extra stromen. En zeker als je op je dak ook nog panelen wilt leggen zou ik gewoon aanraden om naar 3-fase te gaan. Meer dan 4kW op 1-fase is wel vragen om problemen met hoge netspanning. En ben je gelijk klaar voor de EV. Wel even dat kook-gedrocht vervangen door een krachtgroep dan.

En als je dan op je dak voor 2x een 1-fase omvormer gaan kan je alles over de fases verdelen. Dan blijf je op 41A per fase en heb je niet de situatie uit het ABB document. Ga je wel voor een 3-fase omvormer voor op je dak dan ga je door de PV op je veranda wel weer (echt) over de 40A en zal je ook dan de boel moeten voorbeveiligen (of dus naar 63A aardleks moeten).

• Whiskey48
Septillion schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:42:
Enige dat de onderverdeler "bijzonder" maakt is dat hij (spat?)waterdicht moet zijn. Verder kan je toch gewoon die verdeeldoos laten zitten en een de uitgang van de PV verdeler hangen. Dus 1x hoofdschakelaar, 1x 16A/300mA alamat (voor veranda) en 1x 16A automaat voor de PV (hoeft geen alamat te zijn).
Ja inderdaad. In de veranda de boel laten zitten met voor die bestaande verdeeldoos, de onderverdeler.
Goede, dank!
En ja, stopcontact in de meterkast moet weg. Zou zelf het hele doosje vervangen en volgieten. Dan kom jij (of een volgende) niet in de verleiding daar af te tappen. In de meterkast zou ik de groep dan een eigen 16A/300mA alamat geven. Buitengroep heeft al grotere kans op lek laat staan als je er dan ook nog panelen op zet.
Dus een Alamat (aardlekschakelaar) + een zekering 16A? Dus 2 sloten gebruiken? Of is een Alamat voldoende omdat deze ook al gezekerd is?
En weet je zeker dat je 1x40A hebt? Aka, gebrugd bij de hoofdschakelaar. Want dan moet je dus wel wat aan je meterkast doen voor de extra stromen. En zeker als je op je dak ook nog panelen wilt leggen zou ik gewoon aanraden om naar 3-fase te gaan. Meer dan 4kW op 1-fase is wel vragen om problemen met hoge netspanning. En ben je gelijk klaar voor de EV. Wel even dat kook-gedrocht vervangen door een krachtgroep dan.
Nee 2x 40A Alamat (groep groen en blauw). Wel is deze nu flink uit balans. Als ik in huis alle apparaten aan zou zetten heb ik 48A op 1 hoofdgroep (groen) en 17A op de andere (blauw).
Dit moeten we idd even aanpassen, vooral als de PV installatie wordt geïnstalleerd.

Ik lees even je PDF hoe het werkt als ik een aantal ampère op een groep zet. Of deze juist bijtelt, of juist aftelt van de max ampère van de hoofdzekering.
En als je dan op je dak voor 2x een 1-fase omvormer gaan kan je alles over de fases verdelen. Dan blijf je op 41A per fase en heb je niet de situatie uit het ABB document. Ga je wel voor een 3-fase omvormer voor op je dak dan ga je door de PV op je veranda wel weer (echt) over de 40A en zal je ook dan de boel moeten voorbeveiligen (of dus naar 63A aardleks moeten).
Ja inderdaad, de omvormers hou ik lekker 1 fase. Maar idd misschien wel een goed idee om naar 3 fase te gaan en dan de PV installaties over de fases te verdelen.
Volgens mij is er een stop op het aanvragen van 3fase bij de netbekeerders, maar ik ga het navragen. Een goede om iig voor te zijn!

• Septillion

Septillion

Whiskey48 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:46:
Dus een Alamat (aardlekschakelaar) + een zekering 16A? Dus 2 sloten gebruiken? Of is een Alamat voldoende omdat deze ook al gezekerd is?
Alamat != aardlekschakelaar
Alamat == AardLekAtoMAaT (geen idee wie met deze afkorting kwam)

Ofwel, alamat is aardlekschakelaar en automaat in één. Beveiligd tegen aardlek en tegen overstroom. Bespaard dus een slot (maar is eigenlijk altijd twee sloten breed, net als een aardlekschakelaar).
Nee 2x 40A Alamat (groep groen en blauw). Wel is deze nu flink uit balans. Als ik in huis alle apparaten aan zou zetten heb ik 48A op 1 hoofdgroep (groen) en 17A op de andere (blauw).
Dit moeten we idd even aanpassen, vooral als de PV installatie wordt geïnstalleerd.
1) Dat zijn dus geen alamats maar aardlekschakelaars.
2) Dat zijn niet je hoofdzekering. Die kan je waarschijnlijk niet zien zitten.

Wel kan je kijken of je een 4 of 2 draden en een brug aan de onderkant van je hoofdschakelaar (niet te verwarren met hoofdzekering) hebt zitten.

Nog even goed kijkende lijk ik überhaupt ook maar twee draden aan de bovenkant van je hoofdschakelaar te zien. Vreemde keuze daar je een 3-fase hoofdschakelaar hebt en 3x een aardlek (de Siemens is er ook nog één voor (neem ik aan) de 3 groepen (incl kookgroep) rechts boven). Je kast had dus eigenlijk gewoon al 3-fase voorbereid kunnen zijn.
Ik lees even je PDF hoe het werkt als ik een aantal ampère op een groep zet. Of deze juist bijtelt, of juist aftelt van de max ampère van de hoofdzekering.
Voor de stromen in de kast telt het gewoon op (en wel met de zekeringswaarde). Dus 40A hoofdzekering en 16A PV groep = 56A.
Ja inderdaad, de omvormers hou ik lekker 1 fase. Maar idd misschien wel een goed idee om naar 3 fase te gaan en dan de PV installaties over de fases te verdelen.
Voor 3600W op de veranda is het nog wel op 1-fase te doen. Maar als je ook op je dak wilt leggen ontkom je eigenlijk niet aan 3-fase.

Plaats je 3x een 1-fase omvormer en verdeel je deze over de drie fases dan zit je op elke fase op 25A (net) + 16A (PV) = 41A en daarmee (volgens de meeste) nog wel in de marge van de 40A max van standaard aardlekschakelaars en bekabeling). Maar plaats je een 3-fase omvormer ga je op één fase daar echt wel overheen doordat je ook PV op je veranda hebt. Dan moet je er ook bij 3-fase meer rekening mee houden in je meterkast en dus extra bescherming plaatsen.
Volgens mij is er een stop op het aanvragen van 3fase bij de netbekeerders, maar ik ga het navragen. Een goede om iig voor te zijn!
Helaas in ieder geval bij Liander ja.

• Whiskey48
Septillion schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:19:
[...]

Alamat != aardlekschakelaar
Alamat == AardLekAtoMAaT (geen idee wie met deze afkorting kwam)

Ofwel, alamat is aardlekschakelaar en automaat in één. Beveiligd tegen aardlek en tegen overstroom. Bespaard dus een slot (maar is eigenlijk altijd twee sloten breed, net als een aardlekschakelaar).

[...]

1) Dat zijn dus geen alamats maar aardlekschakelaars.
2) Dat zijn niet je hoofdzekering. Die kan je waarschijnlijk niet zien zitten.

Wel kan je kijken of je een 4 of 2 draden en een brug aan de onderkant van je hoofdschakelaar (niet te verwarren met hoofdzekering) hebt zitten.

Nog even goed kijkende lijk ik überhaupt ook maar twee draden aan de bovenkant van je hoofdschakelaar te zien. Vreemde keuze daar je een 3-fase hoofdschakelaar hebt en 3x een aardlek (de Siemens is er ook nog één voor (neem ik aan) de 3 groepen (incl kookgroep) rechts boven). Je kast had dus eigenlijk gewoon al 3-fase voorbereid kunnen zijn.

[...]

Voor de stromen in de kast telt het gewoon op (en wel met de zekeringswaarde). Dus 40A hoofdzekering en 16A PV groep = 56A.

[...]

Voor 3600W op de veranda is het nog wel op 1-fase te doen. Maar als je ook op je dak wilt leggen ontkom je eigenlijk niet aan 3-fase.

Plaats je 3x een 1-fase omvormer en verdeel je deze over de drie fases dan zit je op elke fase op 25A (net) + 16A (PV) = 41A en daarmee (volgens de meeste) nog wel in de marge van de 40A max van standaard aardlekschakelaars en bekabeling). Maar plaats je een 3-fase omvormer ga je op één fase daar echt wel overheen doordat je ook PV op je veranda hebt. Dan moet je er ook bij 3-fase meer rekening mee houden in je meterkast en dus extra bescherming plaatsen.

[...]

Helaas in ieder geval bij Liander ja.
Je bedoeld de blauwe en zwarte draad onderin het plaatje van de open groepenkast? Ik zal nog even kijken,, maar volgens mij gaat er 1 blauwe en 1 zwarte naar boven.

Wat gek is, volgens mijn jaarafrekening heb ik 3fase, maar de slimme meter is 1 fase??
Ik zit bij stedin, dan maar aangeven dat ik 1 fase heb (geen idee hoeveel Ampere dan). en graag 3x35A aanvragen? (ivm warmtepomp).

vaag. 1 aanbieder gaf ook aan dat ik 3fase had, en de ander zei van niet. Beide waren ze aardig overtuigd van zichzelf op basis de info die ik moest doorsturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWi8sPGuUNqqHRgRvGaiw1tECds=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8iwaHBnshU6AJr5jpSVqOj3Y.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnrW1MfX1dIvyWankB953jiOum4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVKKCLgHgBESRMVz95iZnfJe.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Whiskey48 op 06-06-2022 18:38 ]

• Septillion

Septillion

Netbeheerders hebben stevast matige boekhouding. Daar zou ik dus niet op vertrouwen. 1x40A of 3x25A is dezelfde klasse dus voor hun maakt het niet uit. Kan je nog eens een foto plaatsen van deel rond de hoofdschakelaar. Ook al is die Iskra AM550 volgens mij inderdaad een 1-fase meter...

3x35A niet doen, dat kost je €800,- per jaar meer aan vast recht. 3x25A is voor 99% van de huizen prima.

Gokje, degene die overtuigd was van 3-fase heeft de binnenkant van de kast niet gezien? :+

• Ronald
3 fase meters staat 400V op, niet 230V. Dus vrij zeker dat het fout geregistreerd staat... Wat gewoon raar is met een meter van slechts 5 jaar oud...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Whiskey48
Ronald schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:18:
3 fase meters staat 400V op, niet 230V. Dus vrij zeker dat het fout geregistreerd staat... Wat gewoon raar is met een meter van slechts 5 jaar oud...
Hoi ja inderdaad. Ik woon hier pas 2,5 jaar dus weet de historie niet, maar vrij apart inderdaad.
Tussen de hoofdzekering en de groepenkast zitten nog 4 zekeringen in het rood, hier staat 63A 415V op. Maar dit is zeker een hoofdschakelaar?
Septillion schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:55:
Netbeheerders hebben stevast matige boekhouding. Daar zou ik dus niet op vertrouwen. 1x40A of 3x25A is dezelfde klasse dus voor hun maakt het niet uit. Kan je nog eens een foto plaatsen van deel rond de hoofdschakelaar. Ook al is die Iskra AM550 volgens mij inderdaad een 1-fase meter...

3x35A niet doen, dat kost je €800,- per jaar meer aan vast recht. 3x25A is voor 99% van de huizen prima.

Gokje, degene die overtuigd was van 3-fase heeft de binnenkant van de kast niet gezien? :+
Ik heb 3 fase aangevraagd en betaald! De planning moet nog definitief worden gemaakt maar wordt geschat op 1 augustus ... ik ben benieuwd!

Ik denk dat ik nu wel voldoende vertrouwen heb om dit project aan te gaan.
De panelen/betonvoeten/omvormer ga ik wel zelf ophalen/leggen, maar de elektra ga ik toch kijken of ik hier iemand voor kan vinden (via werkspot ofzo).
Dan kan ik duidelijk aangeven dat ik graag een onderverdeler met 2 alamat's van 16A wil hebben geplaatst, alsmede de contactdoos in de meterkast even op een andere groep te plaatsen en de verdeeldoos vol laten gieten om permanent af te sluiten.

Super! Dan weet ik wat ik wil voor de elektra om uit te besteden, dan ga ik me nu verdiepen hoe je de zonnepanelen en micro-omvormers moet aanleggen! (kom ik denk ik wel uit).

Super bedankt beide voor jullie hulp, dat heeft echt enorm geholpen!

• Septillion

Septillion

Whiskey48 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:06:
Tussen de hoofdzekering en de groepenkast zitten nog 4 zekeringen in het rood, hier staat 63A 415V op. Maar dit is zeker een hoofdschakelaar?
Dat is inderdaad de (3-fase) hoofdschakelaar. Dit is dus geen automaat! Zie ook het verschillende symbool erop. Veel fabrikanten maken deze rood ter verduidelijking.
Ik heb 3 fase aangevraagd en betaald! De planning moet nog definitief worden gemaakt maar wordt geschat op 1 augustus ... ik ben benieuwd!
Geen Liander zeker?

Weet wel dat je dus nog wel een en ander aan je kast moet aanpassen zodat je ook echt van de 3-fase gebruik kunt maken. Nu hangt alles maar aan een enkele fase. Ook moet de kookgroep vervangen worden door een 3-fase Alamat (of losse aardlek maar dat kost wel extra ruimte).
maar de elektra ga ik toch kijken of ik hier iemand voor kan vinden (via werkspot ofzo).
Zou ik mezelf zeker inlezen en aangeven wat je dan verwacht. Al genoeg prutsende elektriciens, laat staan via Werkspot.

[/quote]
Dan kan ik duidelijk aangeven dat ik graag een onderverdeler met 2 alamat's van 16A wil hebben geplaatst,
[/quote]
1x alamat (veranda), 1x automaat (PV), 1x hoofdschakelaar :)
alsmede de contactdoos in de meterkast even op een andere groep nieuwe 16A/300mA alamat te plaatsen en de verdeeldoos vol laten gieten om permanent af te sluiten.
Kleine fix ;) En laat hem dan ook zo veel mogelijk voorbereiden op de 3-fase. En al naar gelang de PV op het dak ook extra beveiliging.
[...] dan ga ik me nu verdiepen hoe je de zonnepanelen en micro-omvormers moet aanleggen! (kom ik denk ik wel uit).
Waarom micro voor zo weinig schaduw?

• Whiskey48
Septillion schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:07:
[...]

alsmede de contactdoos in de meterkast even op een andere groep nieuwe 16A/300mA alamat te plaatsen en de verdeeldoos vol laten gieten om permanent af te sluiten.
Ah thx, nieuwe 16A/300mA alamat in de meterkast voor de PV installatie. Dan in de veranda ook een 16A/300mA alamat in de onderverdeler.
Waarom micro voor zo weinig schaduw?
Ja omdat het huis ten zuide van de veranda staat, heb ik volgens mij heb ik in het najaar/winter/voorjaar schaduw op de veranda (ik schat tot wel 1/3 of 1/4 permanent dan in de schaduw staat door de lagere zon).
Maar eigenlijk moet ik dat een keer uitzoeken hoe ver die schaduw komt tov de zonnestand, hoogte van het huis en afstand van de veranda tot het huis. (een keer geprobeerd uit te zoeken, maar dat lukte me vooralsnog niet echt).

Misschien moet ik even op het dak van de veranda op een manier kijken hoe groot de hellingshoek is naar de punt van het dak. En dat vergelijken met de zonnehoogte in Werkhoven in de winter!

*edit:
opgemeten, 34graden (horizontaal is 0). De dakgoot loopt recht door tot het begin van de veranda.
Volgens www.suncalc.org staat de zon in februari op 20 graden, dus zit m'n veranda voor een deel toch goed voor de zon.

[ Voor 18% gewijzigd door Whiskey48 op 07-06-2022 11:49 ]

• Septillion

Septillion

Whiskey48 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:18:
Ah thx, nieuwe 16A/300mA alamat in de meterkast voor de PV installatie. Dan in de veranda ook een 16A/300mA alamat in de onderverdeler.
16A/300mA in de meterkast, 16/30mA in de PV verdeler voor de eindgroep.
Ja omdat het huis ten zuide van de veranda staat, heb ik volgens mij heb ik in het najaar/winter/voorjaar schaduw op de veranda (ik schat tot wel 1/3 of 1/4 permanent dan in de schaduw staat door de lagere zon).
Maar eigenlijk moet ik dat een keer uitzoeken hoe ver die schaduw komt tov de zonnestand, hoogte van het huis en afstand van de veranda tot het huis. (een keer geprobeerd uit te zoeken, maar dat lukte me vooralsnog niet echt).
Klinkt een beetje als de schaduw die de meeste setups hebben in de winter. Zou ik me denk ik dus niet te druk over te maken. Vanaf hoe laat heb je nu volle zon op je veranda?

• Whiskey48
Septillion schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:53:

Klinkt een beetje als de schaduw die de meeste setups hebben in de winter. Zou ik me denk ik dus niet te druk over te maken. Vanaf hoe laat heb je nu volle zon op je veranda?
Ik denk nu halverwege de ochtend, misschien iets eerder. In de ochtend komt hij nog tussen de huizen door denk ik (of overheen). In de wintermaanden zal hij overdag voor de helft zon pakken denk ik zo. (ik zal even meten waar ik uit kom met 20 graden, misschien kan ik de boel een beetje naar achteren leggen en 1 of 2 tigo's op de panelen aan de huiszijde. .... om over na te denken.

In staande vorm kan ik misschien lekker grote 7x 490WP panelen er op leggen (2,4m diep, 8m breedte). Dan heb ik ook lekker wat opbrengst alsnog. Dan ben ik niet gelimiteerd aan betonvoeten.
Geen Liander zeker?
Stedin!

• Ronald
22 december komt de zon niet hoger dan 13 graden.

Niks om je al te druk om te maken ... De 12 oost-west panelen in signature zien tussen half november een half februari eigenlijk geen zon want ze liggen op garage Noord van mijn huis.

Zorg met betonvoeten dat je ze direct aan elkaar verbind. Afgelopen winter in de zware storm zijn bij mensen voeten gaan schuiven, waardoor panelen uit de klemmen gekomen zijn. Was waarschijnlijk niet gebeurd als de betonvoeten aan elkaar verbonden waren geweest.

• Whiskey48
Ronald schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:28:
22 december komt de zon niet hoger dan 13 graden.

Niks om je al te druk om te maken ... De 12 oost-west panelen in signature zien tussen half november een half februari eigenlijk geen zon want ze liggen op garage Noord van mijn huis.

Zorg met betonvoeten dat je ze direct aan elkaar verbind. Afgelopen winter in de zware storm zijn bij mensen voeten gaan schuiven, waardoor panelen uit de klemmen gekomen zijn. Was waarschijnlijk niet gebeurd als de betonvoeten aan elkaar verbonden waren geweest.
Merci! Ja dat is waar, nov-feb doet sowieso niet zoveel nee. Misschien toch een aanbieder vinden die nog 7x grote panelen heeft om in string in portrait neer te leggen (evt met 1 tigo ofzo). (Huidige aanbieder kon alleen 4x 370wp landscape neerleggen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJLPOU7WQ3pZGUMenvhhmgY7pMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AlWKCacRoI4GP4AMi044IC72.jpg?f=fotoalbum_large

De betonvoeten hebben als het goed is idd steunbalken. Goed om even dubbel te checken, dank!

Nogmaals merci voor jullie hulp, echt zeer bruikbaar!

[ Voor 20% gewijzigd door Whiskey48 op 07-06-2022 21:21 ]

• Whiskey48
Septillion schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:42:
En ben je gelijk klaar voor de EV. Wel even dat kook-gedrocht vervangen door een krachtgroep dan.
Ik heb een offerte aangevraagd voor iemand om 7x450wp icm APS te installeren en de elektra te doen. Ik ga dan wel boven de €1/kw lijkt me, maar misschien wel een verstandig idee om iemand alles in 1x te laten doen.

Ik heb nog 1 vraag, als ik op 1 augustus via Stedin 3fase krijg, moet ik dan vooraf nog iets aanpassen? Of is het handig om iets klaar te hebben liggen?

• Ronald
Er dient een 3 fase hoofdschakelaar te zijn. Anders kunnen ze niets.

In de praktijk maak je intern de kast 3 fase, en plaats je een kam ONDER de hoofdschakelaar om de bestaande enkele fase overal op te zetten.

Let op met kookgroepen... Die zou je daarna om moeten zetten naar krachtgroep. Kookgroep kan je hoofdzekering overbelasten (2x16A>25A)

• Whiskey48
Ronald schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:58:
Er dient een 3 fase hoofdschakelaar te zijn. Anders kunnen ze niets.

In de praktijk maak je intern de kast 3 fase, en plaats je een kam ONDER de hoofdschakelaar om de bestaande enkele fase overal op te zetten.

Let op met kookgroepen... Die zou je daarna om moeten zetten naar krachtgroep. Kookgroep kan je hoofdzekering overbelasten (2x16A>25A)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMPLfQFZH0rOpdoQmRB84vNGdy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YapQaTNhkmlGPKsh6Xxz5M2r.jpg?f=fotoalbum_large

Merci!
Ik heb denk ik een 3 fase hoofdschakelaar! (Zie foto onderin de rode met 4 hendeltjes)

De kast 3 fase maken met een kam ONDER de hoofdschakelaar en een krachtgroep voor de de keramische kookplaat volg ik nog niet (als noob:).
Is het handig als ik deze klaar heb liggen voor als de 3fase wordt aangelegd, of doen die niks met de meterkast?

De meterkast, die kan ik wel nog gebruiken eigenlijk? Of moet ik deze vervangen? (Hoop het niet) :?

• Ronald
Nee de hele kast vervangen hoeft echt niet.

In veel huizen wordt dus zonder problemen die 2x16A op 1 fase zonder problemen gebruikt... maar goed is het niet... Dus dat is gewoon stap 2 (gaat netbeheerder monteur niet voor je doen, die trekt de kam onder hoofdschakelaar los, en sluit de fasen daar aan)

Je kunt zelfs met alleen de automaat uit die uitbreiding werken... (Past naast de beltrafo) maar dan heb je geen aardlekbeveiliging op je kookplaat meer... dus ik zou https://www.elektramat.nl...-30ma-b-kar-flex-1742431/ er in zetten...

Ook te controleren hoe zit kookplaat aangesloten, kan hij op 2 verschillende fasen (meestal), hoe zit de perilex aangesloten (waarschijnlijk voor krachtgroep verkeerde kleuren - verwarring met name op blauwe draden waar geen spanning op hoort is gevaarlijk)

• Septillion

Septillion

Je hebt al een 3-fase hoofdschakelaar dus voor de tijd hoef je niets aan te passen. Wel heb je dan tot de meterkast is aangepast maar 1x25A tot je beschikking ipv 1x40A nu. Zeker met de kookplaat even opletten.

Bij omzetten naar 3-fase hoort de fornuisgroep omgezet te worden van kookgroep naar een krachtgroep. Makkelijkste i waarschijnlijk een 3-fase alamat plaatsen. Daarvoor ook een aanpassing in je kookplaat nodig.

Ik zou degene die je de aanpassing laat doen wel vooraf vast laten leggen wat hij gaat doen. PV-boeren zij qua elektra niet altijd even netjes dus handig het hier voor te leggen denk ik. En mocht het niet goed zijn heb je het ook op papier. Alleen "aanpassen naar 3-fase" lijkt me te vrijblijvend qua omschrijving.

En mja, als je nog steeds voor micro gaat + meterkast vind ik de hogere prijs nog steeds niet vreemd. Zou zelf wel PV en meterkast los gespecificeerd zien. Kan je het ook eerlijker vergelijken voor als je het los zou laten doen.

• Whiskey48
Ronald schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:35:
... dus ik zou https://www.elektramat.nl...-30ma-b-kar-flex-1742431/ er in zetten...

Ook te controleren hoe zit kookplaat aangesloten, kan hij op 2 verschillende fasen (meestal), hoe zit de perilex aangesloten (waarschijnlijk voor krachtgroep verkeerde kleuren - verwarring met name op blauwe draden waar geen spanning op hoort is gevaarlijk)
Merci! 2 pitjes per groep staat hij nu. Merci voor het uitleggen mbt de aardlekautomaat!

• Whiskey48
Septillion schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 10:54:
Ik zou degene die je de aanpassing laat doen wel vooraf vast laten leggen wat hij gaat doen. PV-boeren zij qua elektra niet altijd even netjes dus handig het hier voor te leggen denk ik. En mocht het niet goed zijn heb je het ook op papier. Alleen "aanpassen naar 3-fase" lijkt me te vrijblijvend qua omschrijving.
Ga ik doen, dank voor de tip!
Pagina: 1