Hoi! Ik ben al een tijdje op dit forum op diverse topics aan het meelezen en met de opgedane kennis heb ik een aanbieder gekozen om zonnepanelen op het dak van ons huis te plaatsen, deze worden 12 Augustus gelegd (incl BTW teruggave).
Nu ben ik al helemaal blij, maar we hebben ook nog een veranda met een dakoppervlak van 8m x 2,4m in de achtertuin die de hele dag zon vangt. Nu twijfel ik toch sterk of het niet handig is om dit jaar hier ook panelen op te leggen en de BTW terug te vragen.
Ik heb de aanbieder die op 12 augustus komt leggen naar mogelijkheden gevraagd, alleen maakt deze gebruik van een minimaal veel te grote omvormer en geen optie voor optimizers bij de kleinste omvormer. (meer voor de grotere projecten eigenlijk). (de veranda pakt in het voor/najaar voor 1/3 schaduw)
Ik heb via groothandel sites als zonnepanelensuper, solar-bouwmarkt wat opties vergeleken. Ik kom dan eigenlijk uit bij een Solarstel plat dak montage set voor 7 staande panelen (portrait) met afhankelijk van de aanbieder, wel/niet grotere panelen in het assortiment of wat duurder qua montagemateriaal.
Nu heb ik ook betonvoeten op het oog, dan kan ik 4x2 panelen in landscape neerleggen.
Ik heb een aanbieder gevonden die precies heeft wat ik zoek, alleen val ik net buiten het gebied waar deze opereert. Ik kan de zonnepanelen, omvormers en betonvoeten zelf wel ophalen, alleen heb ik dan wat hulp nodig bij het leggen (evt een kennis oid), maar qua elektra weet ik nog niet zo goed of ik dit zelf kan doen of ik toch echt hulp moet vragen.
Nu heb ik al 3 x 2,5mm rechtstreeks van de meterkast naar de veranda lopen, dus met een PV verdeler zou ik al een eind komen.
Ik loop alleen een beetje vast bij of dit nou wel zo makkelijk is als het lijkt.
1. De kabel die in de veranda binnen komt vertakt naar de verlichting en 2 stopcontactdozen in de veranda. De PV verdelers die ik vind zijn echt ter vervanging van een bestaande stopcontact die rechtstreeks op de meterkast staat ... niet een rechtstreekse kabel die daarna verder moet vertakken.
Weet iemand of er PV verdelers bestaan die ik zou kunnen gebruiken? Ik heb hieronder een foto gemaakt van eentje die ik via Elektramat heb samengesteld (met kWh meter, dat lijkt me wel geinig), maar is dit niet ongeschikt??
2. De kabel van de veranda naar de meterkast wordt nog 1x vertakt in de meterkast naar een stopcontact.
Volgens mij mag dit dus niet en moet ik ook deze kabels in de meterkast opnieuw verleggen / aansluiten in de meterkast?
3. Ik heb de groepenschema opnieuw opgesteld. Deze moet denk ik wat anders ingericht worden. Dit kan ik de monteurs vragen die op 12 augustus langskomen voor de zonnepanelen op het dak.
4. Er loopt nog een losgekoppelde kabel van de meterkast rechtstreeks naar de tuin, dit is echter een 2x2,5mm kabel die vertakt in de tuin, dus niet bruikbaar.
Nu wil ik heel graag dit project oppakken om dit jaar uit te voeren. De pannelen kan ik wel ophalen en aansluiten lukt met ook wel met de APS micro-omvormers ... maar ik twijfel heel erg over de elektra.
Ik heb een flinke verzameling foto's hieronder ... heeft iemand misschien een advies voor een goede PV-verdeler en of ik even het stopcontact in de meterkast beter op een andere groep kan leggen?:fill(white):strip_exif()/f/image/35n1RXFgfzOfznnU9DdDoomQ.png?f=user_large)
Grof zelf getekend legplan.
Zuid (huis) 33graden: 7x 370wp DMCEG (icm Huawei hybride omvormer - string A)
Oost (huis) 40graden: 6*370wp DMCEG (icm Huawei hybride omvormer - string
West (veranda) 7graden: 8*400wp Trina Vertex (icm 4 APS omvormers)
:strip_exif()/f/image/kwQLPIiivoWPrwNH9DqOFKQ1.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelf gemaakte foto van bovenaf
:strip_exif()/f/image/8E6anFV1auhu4ETjKi7wa3QL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DSWlleJhP3C1teYkTS18yhyQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4khCmaa5hqq1EpnVMfpRTWsv.jpg?f=fotoalbum_large)
Betreffende veranda die ik graag vol wil leggen
/f/image/PZ3e6M9oT7OojDyyZ14PnIzs.png?f=fotoalbum_large)
Betonvoet die ik graag wil gebruiken voor de veranda (7 graden hoek) voor 4 x 2 panelen landscape
:strip_exif()/f/image/CM9PsnxDp2GcZaXVKpOLB0dy.jpg?f=fotoalbum_large)
er loope uit meterkast naar veranda. Hier PV verdeler te plaatsen.
:strip_exif()/f/image/hQly45eDTcTXKHbmuvdWcSoo.jpg?f=fotoalbum_large)
PV verdeler met kWh meter
(misschien ongeschikt voor beoogd gebruik)?
:strip_exif()/f/image/IIaAqFG97InMD0jM8bUrrq2Q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jNokgszCd7n6MyjFcjqzS8on.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zijn 2 kabels naar de tuin, echter maar 1 kabel aangesloten (3x2,5mm aangesloten, 2x2,5mm losgekoppeld). Er is 1 vertakking voor een stopcontact. Deze moet denk ik worden weggehaald?
:strip_exif()/f/image/Wj5zsXZ7m2sKDYMIBMaaPmxa.jpg?f=fotoalbum_large)
Sunny Design output (links: dak, midden: veranda, rechts: beide opgeteld)
:strip_exif()/f/image/371NfPQyOwlK8tav2adFQtXB.jpg?f=fotoalbum_large)
Groepenschema
De hybride omvormer van de panelen op het dak wordt gemonteerd in de garage. Hier kan in de toekomst een accu of auto-aansluiting op aan worden gesloten. (ivm load-balancing).
De elektra is denk ik wat meer werk. Dit kan ik zelf eventueel wel leren wat verstandig is, maar dit blijft me een beetje onduidelijk hoe/wat.
Nu ben ik al helemaal blij, maar we hebben ook nog een veranda met een dakoppervlak van 8m x 2,4m in de achtertuin die de hele dag zon vangt. Nu twijfel ik toch sterk of het niet handig is om dit jaar hier ook panelen op te leggen en de BTW terug te vragen.
Ik heb de aanbieder die op 12 augustus komt leggen naar mogelijkheden gevraagd, alleen maakt deze gebruik van een minimaal veel te grote omvormer en geen optie voor optimizers bij de kleinste omvormer. (meer voor de grotere projecten eigenlijk). (de veranda pakt in het voor/najaar voor 1/3 schaduw)
Ik heb via groothandel sites als zonnepanelensuper, solar-bouwmarkt wat opties vergeleken. Ik kom dan eigenlijk uit bij een Solarstel plat dak montage set voor 7 staande panelen (portrait) met afhankelijk van de aanbieder, wel/niet grotere panelen in het assortiment of wat duurder qua montagemateriaal.
Nu heb ik ook betonvoeten op het oog, dan kan ik 4x2 panelen in landscape neerleggen.
Ik heb een aanbieder gevonden die precies heeft wat ik zoek, alleen val ik net buiten het gebied waar deze opereert. Ik kan de zonnepanelen, omvormers en betonvoeten zelf wel ophalen, alleen heb ik dan wat hulp nodig bij het leggen (evt een kennis oid), maar qua elektra weet ik nog niet zo goed of ik dit zelf kan doen of ik toch echt hulp moet vragen.
Nu heb ik al 3 x 2,5mm rechtstreeks van de meterkast naar de veranda lopen, dus met een PV verdeler zou ik al een eind komen.
Ik loop alleen een beetje vast bij of dit nou wel zo makkelijk is als het lijkt.
1. De kabel die in de veranda binnen komt vertakt naar de verlichting en 2 stopcontactdozen in de veranda. De PV verdelers die ik vind zijn echt ter vervanging van een bestaande stopcontact die rechtstreeks op de meterkast staat ... niet een rechtstreekse kabel die daarna verder moet vertakken.
Weet iemand of er PV verdelers bestaan die ik zou kunnen gebruiken? Ik heb hieronder een foto gemaakt van eentje die ik via Elektramat heb samengesteld (met kWh meter, dat lijkt me wel geinig), maar is dit niet ongeschikt??
2. De kabel van de veranda naar de meterkast wordt nog 1x vertakt in de meterkast naar een stopcontact.
Volgens mij mag dit dus niet en moet ik ook deze kabels in de meterkast opnieuw verleggen / aansluiten in de meterkast?
3. Ik heb de groepenschema opnieuw opgesteld. Deze moet denk ik wat anders ingericht worden. Dit kan ik de monteurs vragen die op 12 augustus langskomen voor de zonnepanelen op het dak.
4. Er loopt nog een losgekoppelde kabel van de meterkast rechtstreeks naar de tuin, dit is echter een 2x2,5mm kabel die vertakt in de tuin, dus niet bruikbaar.
Nu wil ik heel graag dit project oppakken om dit jaar uit te voeren. De pannelen kan ik wel ophalen en aansluiten lukt met ook wel met de APS micro-omvormers ... maar ik twijfel heel erg over de elektra.
Ik heb een flinke verzameling foto's hieronder ... heeft iemand misschien een advies voor een goede PV-verdeler en of ik even het stopcontact in de meterkast beter op een andere groep kan leggen?
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/35n1RXFgfzOfznnU9DdDoomQ.png?f=user_large)
Grof zelf getekend legplan.
Zuid (huis) 33graden: 7x 370wp DMCEG (icm Huawei hybride omvormer - string A)
Oost (huis) 40graden: 6*370wp DMCEG (icm Huawei hybride omvormer - string
West (veranda) 7graden: 8*400wp Trina Vertex (icm 4 APS omvormers)
:strip_exif()/f/image/kwQLPIiivoWPrwNH9DqOFKQ1.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelf gemaakte foto van bovenaf
:strip_exif()/f/image/8E6anFV1auhu4ETjKi7wa3QL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DSWlleJhP3C1teYkTS18yhyQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4khCmaa5hqq1EpnVMfpRTWsv.jpg?f=fotoalbum_large)
Betreffende veranda die ik graag vol wil leggen
/f/image/PZ3e6M9oT7OojDyyZ14PnIzs.png?f=fotoalbum_large)
Betonvoet die ik graag wil gebruiken voor de veranda (7 graden hoek) voor 4 x 2 panelen landscape
:strip_exif()/f/image/CM9PsnxDp2GcZaXVKpOLB0dy.jpg?f=fotoalbum_large)
er loope uit meterkast naar veranda. Hier PV verdeler te plaatsen.
:strip_exif()/f/image/hQly45eDTcTXKHbmuvdWcSoo.jpg?f=fotoalbum_large)
PV verdeler met kWh meter
(misschien ongeschikt voor beoogd gebruik)?
:strip_exif()/f/image/IIaAqFG97InMD0jM8bUrrq2Q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jNokgszCd7n6MyjFcjqzS8on.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zijn 2 kabels naar de tuin, echter maar 1 kabel aangesloten (3x2,5mm aangesloten, 2x2,5mm losgekoppeld). Er is 1 vertakking voor een stopcontact. Deze moet denk ik worden weggehaald?
:strip_exif()/f/image/Wj5zsXZ7m2sKDYMIBMaaPmxa.jpg?f=fotoalbum_large)
Sunny Design output (links: dak, midden: veranda, rechts: beide opgeteld)
:strip_exif()/f/image/371NfPQyOwlK8tav2adFQtXB.jpg?f=fotoalbum_large)
Groepenschema
Beschikbare (dak)ruimte
Veranda: 2,4m x 8mSchaduw
Veranda: In de zomer overdag niet, in voorjaar/naajaar of vroege ochtend 1/3 schaduw van het huis.Jaarverbruik
ca 5.000kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
1-fase. 2 groepen van 40A (groen/blauw). 16A per subgroep.Budget en doel
Het doel is om wat zon van West te halen voor de elektrische kookplaat. En extra zon overdag is mooi meegenomen.De hybride omvormer van de panelen op het dak wordt gemonteerd in de garage. Hier kan in de toekomst een accu of auto-aansluiting op aan worden gesloten. (ivm load-balancing).
Wie gaat het project uitvoeren
Ikzelf met een vriend om de panelen op te halen / te leggen (nog in te verdiepen hoe/wat.De elektra is denk ik wat meer werk. Dit kan ik zelf eventueel wel leren wat verstandig is, maar dit blijft me een beetje onduidelijk hoe/wat.
:strip_exif()/f/image/4olNm89ZcIA7ppi7DyJLVNyp.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8iwaHBnshU6AJr5jpSVqOj3Y.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/tVKKCLgHgBESRMVz95iZnfJe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AlWKCacRoI4GP4AMi044IC72.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YapQaTNhkmlGPKsh6Xxz5M2r.jpg?f=fotoalbum_large)