Fritzbox 5490 i.c.m fritz 4040 t.b.v. Mesh mode netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:38
Mijn vraag

Wil graag mijn netwerk in Meshmode

Relevante software en hardware die ik gebruik
fritzbox 5490 in combinatie met fritz 4040

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Meshnetwerk niet mogelijk met alleen de fritzbox 5490
Door er een fritz 4040 achter te hangen zou het mogelijk zijn.
Heb e.e.a. gevonden op de Fritzbox site van AVM.

probleem:

Als ik inlog op de 5490 werkt alles (niet/anders) dan voorheen. Mogelijk door updates?

wat werkt er niet / anders:

- voorheen had je links de verschillende menu's en door er op te kliken kwam er een submenu en kon je daar zaken wijzigen.

- heel veel menu's krijg ik geen submenu's meer, kan er ook niets meer wijzigen.

- kijk ik in her overzicht en klik ik daar zaken aan dan kan ik wel enkele zaken wijzigen.

Vraag : hoe kan het dat ik niet meer zaken kan wijzigen ? wil eigenlijk geen reset doen omdat ik de instellingen niet ken van de glasvezel Tweak die heeft het destijds geinstelleerd. Helaas kom ik ook niet meer bij de optie backup. Vreemd is ook dat ik bij de bekabelde extenders (AC) hetzelfde heb. Had de indruk dat hij in meshmode stond maar daar heb ik qua instellingen nooit iets gewijzigd.

Kortom: voor mij alles behalve duidelijk.

Heeft iemand goede adviezen?

Beste antwoord (via brownyster op 07-06-2022 20:34)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:41
Zie je 'm wel terug in het mesh/netwerk overzicht van de router, en heeft 'ie dan wel het mesh icoontje? Anders even firmware updaten en nogmaals de procedure: https://nl.avm.de/service...epeater-niet-weergegeven/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Leer eerst wat een mesh netwerk is en bedenk dan welk voordeel je ervan gaat ondervinden? Verder hoe was het eerst wat wil je bereiken en hoe ziet je netwerk er verder uit.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:13
Maar je wilt dus de 4040 als repeater neerzetten?
Deze stappen gevolgd?

https://nl.avm.de/service...sh-Repeater-configureren/

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:24
Meshnetwerk niet mogelijk met de fritz 5490? Natuurlijk wel, dat gaat prima. Ik heb ook zo'n 5490 (van Tweak), en ik heb daar een Fritz repeater 3000 bekabeld mee verbonden. Het mesh aspect is dan dat de 3000 de wifi instellingen van de 5490 overneemt. De 3000 is wel configureerbaar, maar een (groot) deel van de instellingen in de 3000 zijn niet te wijzigen omdat deze door de 5490 worden bepaald.

Ik vind je verhaal niet heel duidelijk, maar het klinkt alsof je het andersom hebt gedaan: je hebt de 4040 (overigens een router, niet een repeater) de master gemaakt en de 5490 de slave. Klop dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
upje schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:08:
Meshnetwerk niet mogelijk met de fritz 5490? Natuurlijk wel, dat gaat prima. Ik heb ook zo'n 5490 (van Tweak), en ik heb daar een Fritz repeater 3000 bekabeld mee verbonden. Het mesh aspect is dan dat de 3000 de wifi instellingen van de 5490 overneemt. De 3000 is wel configureerbaar, maar een (groot) deel van de instellingen in de 3000 zijn niet te wijzigen omdat deze door de 5490 worden bepaald.

Ik vind je verhaal niet heel duidelijk, maar het klinkt alsof je het andersom hebt gedaan: je hebt de 4040 (overigens een router, niet een repeater) de master gemaakt en de 5490 de slave. Klop dat?
Klopt dat was op basis wat ik op de fritzboxsite van avm las ja.

De 4040 is nog niet ingesteld en de 5490 draait nog op basis zoals hij destijds is ingeregeld.

Jij hebt het dus wel voor elkaar gekregen om de 5490 als master mesh in te regelen? Voor de ac zet ik de 1750 e in dus dat zou gaan werken?

Ben reuze benieuwd dan hoef ik de 4040 helemaal niet in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
laurens0619 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:51:
Maar je wilt dus de 4040 als repeater neerzetten?
Deze stappen gevolgd?

https://nl.avm.de/service...sh-Repeater-configureren/
Nee deze heb ik nog niet gevolgd omdat ik in mijn huidige bestaande situatie (dus normaal draaiend systeem) niet in alle menu items komen via de menuregels aan de linker zijde. Als ik in het totaal overzicht sta kan ik in het overzicht bij sommige zaken op de hyperlinks drukken en kan ik bij enkele zak n wel dingen wijzigen maar niet alles.

Voorheen kon ik met de linker menuregels alles bedienen.

Let op had nog niets gewijzigd en snap niet dat het niet meer werkt.

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
Frogmen schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:51:
Leer eerst wat een mesh netwerk is en bedenk dan welk voordeel je ervan gaat ondervinden? Verder hoe was het eerst wat wil je bereiken en hoe ziet je netwerk er verder uit.
Ik heb een Sonos aangeschaft en dat is de reden dat ik deze vanaf iedere plek wil kunnen bedienen. Heb nu verschillende ac s draaien met ieder een eigen naam. Betekend dat ik steeds de juiste moet kiezen om de Sonos te kunnen bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:13
@brownyster zou je eens een overzicht kunnen maken van al je netwerk apparatuur?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
laurens0619 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 06:36:
@brownyster zou je eens een overzicht kunnen maken van al je netwerk apparatuur?
Zou wel weten maar geen idee hoe ik een foto moet uploaden hier. Had ik al eens eerder geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
Nu ik gehoord heb dat mijn 5490 het wel zou kunnen heb ik onderstaande opgevolgd.

repeater 1750 E- bekabeld - mesh verbinden naar 5490 is het doel.

1 Fabrieksinstellingen van de FRITZ!Repeater laden
Om de volgende maatregelen uit te kunnen voeren zoals beschreven, moet de FRITZ!Repeater zich in de fabrieksinstellingen bevinden:

Sluit de FRITZ!Repeater aan op de stroomvoorziening.
Wacht gedurende ca. 1 minuut tot de FRITZ!Repeater is opgestart en de Power- en WLAN-led blijven branden of tot de leds van de signaalsterkte-indicator knipperen.
Druk op de WPS-toets en houd de toets gedurende ongeveer 15 seconde ingedrukt, tot alle leds tegelijk knipperen.

Afb.: Fabrieksinstellingen van de FRITZ!Repeater laden

Zodra de Power- en WLAN-led blijven branden, is het laden van de fabrieksinstellingen voltooid.
2 FRITZ!Repeater met de FRITZ!Box verbinden
Om de FRITZ!Repeater als LAN-bridge te configureren, moet je de repeater eerst via Wi-Fi met de FRITZ!Box verbinden. Het maakt niet uit of je eerst op de toets van de FRITZ!Box of de FRITZ!Repeater drukt. Wij raden de volgende volgorde aan:

Steek de FRITZ!Repeater voor configuratie in een stopcontact in de buurt van de FRITZ!Box. Als de FRITZ!Repeater al via LAN is verbonden met het thuisnetwerk, verbreek je deze verbinding.
Wacht gedurende ca. 1 minuut tot de FRITZ!Repeater is opgestart en de Power- en WLAN-led blijven branden.
Druk kort (gedurende ongeveer 1 seconde) op de WPS-toets van de FRITZ!Repeater en laat de toets weer los. Nadat je de toets hebt losgelaten, begint de WLAN-led te knipperen.
Binnen 2 minuten: Druk op de Connect-toets van de FRITZ!Box en houd de toets ingedrukt tot de Connect-led oplicht. Mogelijk lichten er ook andere leds op:
FRITZ!Box-model Connect-toets Connect-led
FRITZ!Box 6690, 4060 Connect Connect
FRITZ!Box 7590 (AX), 7530 (AX), 7520, 7510, 6890, 6850, 6660, 5590, 5530 Connect / WPS Connect / WPS
FRITZ!Box 6591, 6590 Connect / WPS WLAN / DECT
FRITZ!Box 7490, 7430, 5491, 5490 WLAN WPS WLAN / Info
FRITZ!Box 6490, 6430 WLAN WPS WLAN / DECT
FRITZ!Box 7560, 7362 SL WLAN WLAN / DECT
FRITZ!Box 7583, 7582, 7581, 7580 WPS WLAN / Info
FRITZ!Box 6820, 4040, 4020, 3490 WPS WLAN
Zodra één of meer signaalsterkte-leds van de FRITZ!Repeater blijven branden, is de configuratie voltooid.

TOT HIER IS HET GELUKT MAAR INLOGGEN MET WW VAN DE ROUTER PAKT HIJ NIET. WAT KAN DE OORZAAK ZIJN (IK KNIP/PLAK UIT MIJN WW MANAGER ZONDER SPATIE VOOR/NA)

3 FRITZ!Repeater als LAN-bridge configureren
Klik in de gebruikersinterface van de FRITZ!Repeater op "Access to Home Network". Als je naar een wachtwoord wordt gevraagd, gebruik dan het wachtwoord voor de gebruikersinterface van de Mesh Master.
Klik in het menu "Access to Home Network" op de knop "Change type of connection".
Schakel de optie "LAN bridge" in en klik op "Next".
Selecteer de IP-instellingen die de FRITZ!Repeater moet gebruiken en klik op "Next".
Behoud de weergegeven Wi-Fi-instellingen voor de FRITZ!Repeater en klik op "Next".
Klik op "Finish" om de instellingen op te slaan.
4 FRITZ!Repeater met al aanwezige Mesh Repeater verbinden
Verbind de FRITZ!Repeater met een netwerkkabel met een LAN-poort van de al aanwezige Mesh Repeater.

iemand tips?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Zie je 'm wel terug in het mesh/netwerk overzicht van de router, en heeft 'ie dan wel het mesh icoontje? Anders even firmware updaten en nogmaals de procedure: https://nl.avm.de/service...epeater-niet-weergegeven/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
Nielson,

bedankt voor je tip.

zowel 5490 als de 1750 E staan in beeld met mesh teken.

WW accepteerd hij niet, heb 5490 ww om in te loggen op de 5490 gebruikt dan wel de inlog van het wifi signaal en beiden werken niet. Kan wel gewoon op de router inloggen met het adm wachtwoord van de router.

Hij moet dit dan toch overnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
update:

na de 1750 de laatste update gedaan te hebben heb ik het voor elkaar om 1 x 1750 te koppelen aan de 5490 in de meshmode.

op dit moment is het netwerk ERG langzaam geworden, had een gigabit verbinding maar kom nu niet verder dan 100 mb.

Nu zag ik in de samenstelling van het netwerk dat de 5490 gekoppeld is aan de 1750 en vanaf de 1750 weer een lijn is getrokken naar de andere 2 stuks fritz 1750 (staan nog niet in de mesh mode).

Het lijkt er op dat alles via de 1750 E (mesmode) loopt om de andere 2 stuks 1750 E te voorzien van data? Oorzaak dat het giga langzaam gaat? dacht even dat het draaidloos naar ex 1750 E (mesmode) ging maar volgens de instellingen niet.

Iemand een idee?

- waarom langzaam
- instelling niet goed dat alles via de 1750 loop naar de andere 2 extenders / AP's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
update 2

Ik heb de 5490 even opnieuw opgestart en voor de rest niets gedaan.

De tekening van netwerk is nu anders, eigenlijk zoals het moet zijn.

De snelheid lijkt vooralsnog weer een stuk beter dan voor de herstart.

zal even even snelheidstest doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Plak anders eens een screenshotje, beetje lastig visualiseren zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brownyster
OPGELOST !

heb nu 2 AP's (1750 e) draaien in Meshmode.

dat hij traag werd mogelijk veroorzaakt door de instelling dat hij niet op de Lankabel stond maar als repeater stond. Weet niet zeker maar kan niet anders bedenken wat het anders zou zijn.

Ben blij dat de klus geklaard is zonder gebruik te maken van de Fritz 4040

Die zet ik weer op maktplaats anders blijft hij maar liggen.

Dank aan iedereen.

ps zal mij ook eens even verdiepen inzake screenshots plaatsen hier op het forum. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn ( :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
Hoi,

Ik heb me nog even verder verdiept in de instellingen.

Nu zoek ik de instellingen van de wifi kanalen.

Ik wil het wifi kanaal wijzigen maar kan het werkelijk nergens vinden. Voordat ik hem in mesh mode had staan prima te wijzigen maar nu lijkt het dat ik hem niet kan wijzigen. Weet iemand dat?

Browny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
brownyster schreef op zondag 12 juni 2022 @ 09:27:
Hoi,

Ik heb me nog even verder verdiept in de instellingen.

Nu zoek ik de instellingen van de wifi kanalen.

Ik wil het wifi kanaal wijzigen maar kan het werkelijk nergens vinden. Voordat ik hem in mesh mode had staan prima te wijzigen maar nu lijkt het dat ik hem niet kan wijzigen. Weet iemand dat?

Browny
De kanaalinstellingen heb ik ook gevonden werkt allemaal uitstekend.

Waarom die eerst niet toegankelijjk waren is mij nog niet duidelijk maar een dag later kon ik er wel zo bij.
Pagina: 1