herstellen schimmelrandje kitnaad/stucwerk nabij kraan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:01
Mijn vraag
Het aanrecht van mijn keuken zit tegen een wand aan. Deze wand is bij het plaatsen van de keuken netjes gestucd en na het plaatsen van het blad voorzien van kit in de naden.

Nu is er een tijdje terug een stukje uit het stucwerk gestoten bij een klein afwasje. Daar is toch vocht achter gekomen.

Hoe kan ik een dusdanig klein plekje het beste herstellen zonder de hele keuken te hoeven verbouwen?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Zelf uiteraard de plek regelmatig droog gemaakt. Maar nog geen andere actie ondernomen.

De oplossingen die ik heb gevonden gaan allemaal over grote muren of complete wanden waar schimmel een rol speelt.

Sowieso wil ik een glazen achterwand plaatsen. Maar dan zou het netjes zijn dat de schimmel eerst weg is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ijusg5B7Fu1AjJeJtmOTqXNUhig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HMyskdCgRHFG3gj1nSjSH9bz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door marapuru op 06-06-2022 13:35 . Reden: foto toegevoegd ]

Beste antwoord (via marapuru op 07-06-2022 13:15)

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:10
Probeer het eens met soda weg te halen? Daarna goed drogen en niet opnieuw nat laten worden. Je zou het kunnen verven met waterafstotende muurverf. Als er daarna een glasplaat overheen gaat, maakt beetje kleurverschil niet uit.
En inderdaad, neem een glasplaat met witte of gekleurde achterkant. Is veel mooier en strakker dan een doorzichtige plaat met een witte muur erachter.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Die schimmel gaat niet verder groeien als het droog blijft achter die glasplaat (goed afkitten enzo).

Als het de kleur is waar verwacht dat hij doorschijnt: chloor / badkamer schimmelreiniger. Let er wel op dat dit waarschijnlijk een lichtere plek achter laat.

Als je een transparante glasplaat wil plaatsen adviseer ik gewoon de hele muur schoon te maken en daarna te isoleren en opnieuw te schilderen. Dan de glasplaat er overheen en afkitten.

Mijn gevoel zegt echter dat een ondoorzichtige witte glasplaat plaatsen het beste idee is.

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 06-06-2022 13:39 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01-05 07:52
Je zie nu al wat een klein gaatje tot lelijke plekken leidt. Ik zou je adviseren een witte plexiglas plaat tegen de wand aan te plaatsen. Dan zie je het vuil wat er toch achter komt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
Is het daarbij verstandig om het stucje beschimmeld stucwerk te verwijderen? Of is behandeling met een middel nog noodzakelijk?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:10
Probeer het eens met soda weg te halen? Daarna goed drogen en niet opnieuw nat laten worden. Je zou het kunnen verven met waterafstotende muurverf. Als er daarna een glasplaat overheen gaat, maakt beetje kleurverschil niet uit.
En inderdaad, neem een glasplaat met witte of gekleurde achterkant. Is veel mooier en strakker dan een doorzichtige plaat met een witte muur erachter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:13
Je kan ook nog de kit wegsnijden, het stukje muur opnieuw schilderen (of een witte glasplaat) en weer opnieuw kitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-05 12:58
Schimmel zou ik zelf verwijderen met dikke bleek. Je zegt het ook zelf, er moet iets van een plaat.

offtopic:
Ik snap die trends van tegenwoordig ook niet waarbij iets functioneels als een keukenachterwand tegenwoordig wordt weggelaten. Of de trend om in je badkamers in plaats van tegels maar de boel te gaan stucen. Vervolgens afvragen waarom de boel schimmelt/verkleurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
com2,1ghz schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:24:
Schimmel zou ik zelf verwijderen met dikke bleek. Je zegt het ook zelf, er moet iets van een plaat.

offtopic:
Ik snap die trends van tegenwoordig ook niet waarbij iets functioneels als een keukenachterwand tegenwoordig wordt weggelaten. Of de trend om in je badkamers in plaats van tegels maar de boel te gaan stucen. Vervolgens afvragen waarom de boel schimmelt/verkleurd.
Heel eerlijk heb ik er destijds op 'bespaard'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-05 12:58
marapuru schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:15:
[...]

Heel eerlijk heb ik er destijds op 'bespaard'.
Niet direct tegen jou bedoeld maar hier ook vrouwlief die het mooi vond om de achterwand weg te laten wat stuucwerk is toch toch zo mooi want <insert random plaatje van pinterest/insta/whatever>.
Ik heb er nu een tegel van 15cm hoog en bij de kookplaat gedeelte een grote plaat.
Maar het is altijd opletten of er niets spat tegen de muur aan terwijl dat tegen het principe gaat van een keukenwerkblad waar veel op wordt gekliederd met koken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-05 19:53
Een doekje met bleekmiddel erop laten liggen voor een paar uur en het is weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
com2,1ghz schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:50:
[...]

Niet direct tegen jou bedoeld maar hier ook vrouwlief die het mooi vond om de achterwand weg te laten wat stuucwerk is toch toch zo mooi want <insert random plaatje van pinterest/insta/whatever>.
Tegen deze achterwand kan niemand toch bezwaar hebben? YouTube: LED Kitchen Kitchen Splashback

When life gives you lemons, start a battery factory

Pagina: 1