Nee. Als die niet meer herkend wordt door de kaartlezer is 't klaar nu. Die gaat het nooit meer doen.
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
Het is een SD-XC kaartje. De plek waar deze afgebroken is zou ik niet zo snel electronica verwachten.
De gebruikte kaartlezer in de PC kan ook wel overweg met SD-XC ?
De gebruikte kaartlezer in de PC kan ook wel overweg met SD-XC ?
Hoe was de sd-kaart geformateerd? Kan best zijn dat hij daardoor niet in Windows wordt herkend.
Heb je een telefoon met een sd-slot? Probeer hem daar eens...
Komt uit een Go Pro.Mr.Wop schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:12:
Hoe was de sd-kaart geformateerd? Kan best zijn dat hij daardoor niet in Windows wordt herkend.
SD-kaarten zijn opslagmedia, dus vragen erover horen in Opslag & Backup
Move OH-> OB
Verder inhoudelijk:
Move OH-> OB
Verder inhoudelijk:
Leuk, maar dat is geen antwoord op:Komt uit een Go Pro.
Zoek dat op en geef het aan, dan hoeven wij niet onnodig op zoek voor je.Hoe was de sd-kaart geformateerd?
Oslik blyat! Oslik!
Die SD kaartjes zitten vrij simpel in elkaar. Ik meen wel eens iets gezien te hebben waarbij ze DIY uitgelezen werden. Iets met een arduino en een seriële interface geloof ik. Het was iig verbazend eenvoudig.
Waarschijnlijk niet. Kans is groot dat NAND deel beschadigd is. Maar je kunt natuurlijk geluk hebben!!
In dit geval zou bij jouw breuk NAND nog intact zijn:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KG5rQZEWC3V84o2BYu6vSHai.jpg?f=user_large)
In tegenstelling van wat wordt beweerd is recovery van monolith kaartjes vrij ingewikkeld. Dat was inderdaad een aantal jaar geleden wel anders, en de voorbeelden waarbij dit lukte zijn waarschijnlijk al ouder. Ouder NAND leunt minder zwaar op error correctie dus zelfs zonder fout correctie is het mogelijk een redelijk resultaat te behalen. En je zag NAND zonder XOR of met eenvoudige 'inversie' (wissel eenvoudig alle 0 en 1 bits en vice versa).
Als je echt alles wilt leren over NAND recovery google dan eens op 'NAND Data Recovery Cook Book'.
Allereerst het uitlezen zelf via NAND protocol: pinout van dergelijke kaartjes is vaak onbekend, die moet dan geanalyseerd worden, ik zelf begin hier (nog) niet aan.
Dit zijn voorkomende:
:strip_exif()/f/image/zTYUNBUmcjNGNgnabxmPHwH9.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit niet:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YKY48MY4EKoQGDY8EW9wyb0J.jpg?f=user_large)
Maar goed, als NAND zelf beschadigd is (enige manier om het in te schatten is x-ray maken) is uitlezen al een probleem. En vaak is er voor uitlezen al nodige soldeerwerk noodzakelijk tenzij er een passende adapter is:
:strip_exif()/f/image/qZjYyB97kgr48c7GSdtzbqyX.jpg?f=fotoalbum_large)
Wanneer we een binaire dump hebben van de NAND begint het echte werk. NAND protocol impliceert dat we NAND lezen zonder tussenkomst van de controller. We moeten dus alles wat normaliter door controller afgehandeld wordt emuleren.
- Error correctie: Moderne NAND chips leunen zwaar op error correctie. We moeten dus bepalen welke data error correctie data is en welk error correctie algoritme werd gebruikt. Data zonder error correctie is vaak onbruikbaar (corrupte JPEGs, video etc.). Bij moderne NAND geheugen kan het zelfs zo zijn dat we er niet zijn met ECC correctie, we moeten dan de chip herhaal uitlezen m.b.v. read-rety commandos waarbij we de chip instrueren bepaalde thresholds te interpreteren als hetzij 1 hetzij 0 en kijken of dan een een beter resultaat krijgen.
- Layout: Een NAND chip verdeelt data op in verschillende planes waartussen een RAID-achtig verband bestaat.
- Blok grootte, page grootte, SA grootte
- Volgorde: Er is geen direct verband tussen LBA adres en fysieke locatie op de chip
- Scrambling: Op zijn minst wordt op moderne NAND chips XOR scrambling toegepast, we moeten grootte XOR sleutel en XOR sleutel bepalen. Bij moderne chips kan het ook zo zijn dat encryptie wordt toegepast (thans een show-stopper).
Voorbeeld (geen microSD, maar zelfde principe/methode), data na dumpen, error correctie, de-stripen etc:
In dit geval zou bij jouw breuk NAND nog intact zijn:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KG5rQZEWC3V84o2BYu6vSHai.jpg?f=user_large)
In tegenstelling van wat wordt beweerd is recovery van monolith kaartjes vrij ingewikkeld. Dat was inderdaad een aantal jaar geleden wel anders, en de voorbeelden waarbij dit lukte zijn waarschijnlijk al ouder. Ouder NAND leunt minder zwaar op error correctie dus zelfs zonder fout correctie is het mogelijk een redelijk resultaat te behalen. En je zag NAND zonder XOR of met eenvoudige 'inversie' (wissel eenvoudig alle 0 en 1 bits en vice versa).
Als je echt alles wilt leren over NAND recovery google dan eens op 'NAND Data Recovery Cook Book'.
Allereerst het uitlezen zelf via NAND protocol: pinout van dergelijke kaartjes is vaak onbekend, die moet dan geanalyseerd worden, ik zelf begin hier (nog) niet aan.
Dit zijn voorkomende:
:strip_exif()/f/image/zTYUNBUmcjNGNgnabxmPHwH9.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit niet
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YKY48MY4EKoQGDY8EW9wyb0J.jpg?f=user_large)
Maar goed, als NAND zelf beschadigd is (enige manier om het in te schatten is x-ray maken) is uitlezen al een probleem. En vaak is er voor uitlezen al nodige soldeerwerk noodzakelijk tenzij er een passende adapter is:
:strip_exif()/f/image/qZjYyB97kgr48c7GSdtzbqyX.jpg?f=fotoalbum_large)
Wanneer we een binaire dump hebben van de NAND begint het echte werk. NAND protocol impliceert dat we NAND lezen zonder tussenkomst van de controller. We moeten dus alles wat normaliter door controller afgehandeld wordt emuleren.
- Error correctie: Moderne NAND chips leunen zwaar op error correctie. We moeten dus bepalen welke data error correctie data is en welk error correctie algoritme werd gebruikt. Data zonder error correctie is vaak onbruikbaar (corrupte JPEGs, video etc.). Bij moderne NAND geheugen kan het zelfs zo zijn dat we er niet zijn met ECC correctie, we moeten dan de chip herhaal uitlezen m.b.v. read-rety commandos waarbij we de chip instrueren bepaalde thresholds te interpreteren als hetzij 1 hetzij 0 en kijken of dan een een beter resultaat krijgen.
- Layout: Een NAND chip verdeelt data op in verschillende planes waartussen een RAID-achtig verband bestaat.
- Blok grootte, page grootte, SA grootte
- Volgorde: Er is geen direct verband tussen LBA adres en fysieke locatie op de chip
- Scrambling: Op zijn minst wordt op moderne NAND chips XOR scrambling toegepast, we moeten grootte XOR sleutel en XOR sleutel bepalen. Bij moderne chips kan het ook zo zijn dat encryptie wordt toegepast (thans een show-stopper).
Voorbeeld (geen microSD, maar zelfde principe/methode), data na dumpen, error correctie, de-stripen etc:
:strip_exif()/f/image/C6An1Fo0DYOijXS4zVkhb7lN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Stanton op 06-06-2022 21:50 . Reden: typos, correcties, verduidelijkingen ]
Joep
Heel interessant
Maar dit was niet de richting uit die ik bedoelde. Als je kijkt waar hij kapot is kan het best goed zijn dat het niet meer goed lukt hem in de kaartlezer vast te klikken terwijl de kaart zelf wel nog ok is. In dat geval zou je hem eventueel vanaf de normale pinnen waar de kaartlezer hem ook mee vastpakt via SPI kunnen uitlezen. Als hij van binnen kapot is ben ik de laatste die het 'eenvoudig' zou noemen.

Nu ik er nog eens over nadenk heb ik ook wel eens sd readers gezien waar de kaart maar half in gaat. Ook bij die zou je om dezelfde reden mogelijk meer succes kunnen hebben dan bij lezers die de hele kaart opeten.
[ Voor 22% gewijzigd door Yucon op 07-06-2022 07:28 ]
Ja die pakken kaartje vast aan sleufje zijkant. Je kunt ook experimenteren met microSD > SD adapter, en deze uit elkaar halen, microSD op plaats en fixeren. Je kunt adaptertje dan vaak weer dichtdrukken en in lezer plaatsen.Nu ik er nog eens over nadenk heb ik ook wel eens sd readers gezien waar de kaart maar half in gaat. Ook bij die zou je om dezelfde reden mogelijk meer succes kunnen hebben dan bij lezers die de hele kaart opeten.
:strip_exif()/f/image/BKmr4fcd3AMkXCp4eDJ0hb26.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben ook erg van proberen want veel te verliezen heb je niet in dit geval. Als je kaartje via SPI uit kan lezen, en soms lukt dat zelfs wanneer Windows of Linux kaartje niet lezen, of steeds hangen tijdens lezen, dan is dat grote winst. Maar dat lukt vooral in situaties waarbij de NAND chip in slechte staat is waardoor zoveel leesfouten optreden dat OS het kaartje 'opgeeft', in Windows zie je het bijvoorbeeld eenvoudigweg verdwijnen uit disk management.
Wanneer je kaartje dan van OS scheidt en zelf afhandeling van leesfouten overneemt en bij voorkeur kaartje automatisch kan power-cyclen kom je vaak een heel eind. Ik gebruik daar nu pro hardware voor, maar voorheen had ik bijna net zoveel succes met ik zal naar zeggen een paar tientjes aan hobby hardware en wat zelf geschreven software, en ik grijp daar nog steeds wel eens naar terug.
Maar nogmaals, ik vrees dat het voor dit kaartje niet zal baten.
Joep
Pagina: 1