Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipandboef
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-12-2023
Ik hoop dat er iemand is die mij wellicht verder kan helpen.
Ivm de slechte WiFi en beveiliging van de standaard geleverde KPN Experiabox (KPN Box 12), hebben we de Asus RT-AX92U (2 stuks als set AiMesh) aangeschaft.
Met moeite eindelijk alles aan de praat gekregen, maar het valt op dat de Asus router geen internet verbinding heeft?
NOTE: Verbinden we met LAN of WiFi (via Asus / WiFi op Experiabox staat uit), kunnen we prima het iternet op. Tevens is de TV aangesloten op de ExperiaBox omdat het via de Asus erg hapert en ook online gevonden heb dat dit niet echt lekker werkt. Anders hadden we de ExperiaBox er volledig tussenuit gehaald!

Kijkend in de settings van de Asus router, geeft het aan geen internet, de tijd van de router is niet gesynched... Nu wil ik de OpenVPN gaan instelen op de Asus, zodat we onze NAS veilig extern kunnen benaderen (nu staat alles dicht van buitenaf om bij de NAS te kunnen komen.)

Heb een schets gemaakt wat onze situatie laat zien.

VRAAG: Heeft iemand ervaring met de KPN ExperiaBox en (liefst) deze (of vergelijkbare ASUS router) die ons kan helpen dit goed werkend te krijgen?
Ik ben wel redelijk qua hardware en software, maar qua netwerken net ff wat minder dus graag niet al te technisch praten ;) ....

Reeds geprobeerd:
- Van LAN poort ExpBox naar WAN poort Asus --> Geen succes
- "domme" switch achter glasvezel modem geplaatst en dan naar de WAN van Exp.Box en de WAN van de ASUS --> Geen succes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgPNIJk4W0R_I5T5nKi7TLKd0-w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G75G4lnCx3xutNkIgpJuEurt.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door flipandboef op 06-06-2022 16:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:38
Dus al je apparaten achter de asus hebben wel internet maar je asus zelf heeft geen internet?
En je gebruikt de wan poort op de asus?

Staat alles op dhcp op de asus? Klopt dns?

[ Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 06-06-2022 14:58 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipandboef
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-12-2023
Alle apparaten hebben idd internet, maar de Asus zelf niet (raar, vind ik dus ook!)
Nee, op dit moment is het net als in de tekening, dat de Asus LAN op LAN verbonden staat met de Exp. Box.

DHCP:
x.x.x.2 - 254 in de Asus

x.x.x.1 - 200 in de Exp.Box KPN
Reserverd address: x.x.x.5 voor TV kast

Verder:
Asus router vast gezet op x.x.x.253 + x.x.x.252 vastgezet voor Asus AiMesh met DNS naar x.x.x.253

Default gateway: x.x.x.254 (ExperiaBox)
DNS server: x.x.x.253
WINS server: 8.8.8.8

[ Voor 45% gewijzigd door flipandboef op 06-06-2022 16:53 . Reden: Had een vraag niet gezien, info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearjunkie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:28
Ik heb een setup met een Asus RT-AX88U. Ik heb ook hele rare problemen met de Experia V12.

Playstation PS5 GTSport game geeft netwerk connectie problemen wanneer ik wil verbinden met de Gameserver. Aanmelden op PS netwerk gaat overigens wel probleemloos. Zelfs als de PS5 rechtstreeks aan de KPN router is verbonden heb ik dezelfde problemen.

Wanneer ik de box via de KPN website een fabrieksreset geef werkt wel echter de volgende dag zijn de problemen weer terug. Wellicht kun je de fabrieksreset via de KPN website (mijnKPN) eens proberen.

Mijn conclusie is in ieder geval dat ook de V12 niet probleemloos is. :'(

I'm not bothered by those who think they are right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:11
Gearjunkie schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:25:
Ik heb een setup met een Asus RT-AX88U. Ik heb ook hele rare problemen met de Experia V12.

Playstation PS5 GTSport game geeft netwerk connectie problemen wanneer ik wil verbinden met de Gameserver. Aanmelden op PS netwerk gaat overigens wel probleemloos. Zelfs als de PS5 rechtstreeks aan de KPN router is verbonden heb ik dezelfde problemen.

Wanneer ik de box via de KPN website een fabrieksreset geef werkt wel echter de volgende dag zijn de problemen weer terug. Wellicht kun je de fabrieksreset via de KPN website (mijnKPN) eens proberen.

Mijn conclusie is in ieder geval dat ook de V12 niet probleemloos is. :'(
Als je twee DHCP servers op één netwerk hebt dan krijg je dergelijke problemen.

De oplossing is dan om netjes via de WAN poorten te werken (zodat je twee netwerken hebt met ieder een DHCP).

Of -als alles via op één LAN zit- om een van de DHCP server uit te schakelen (wat je dan later weer moet doen als je fabrieksreset geeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gearjunkie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:28
_H_G_ schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:43:
[...]

Als je twee DHCP servers op één netwerk hebt dan krijg je dergelijke problemen.

De oplossing is dan om netjes via de WAN poorten te werken (zodat je twee netwerken hebt met ieder een DHCP).

Of -als alles via op één LAN zit- om een van de DHCP server uit te schakelen (wat je dan later weer moet doen als je fabrieksreset geeft).
"Zelfs als de PS5 rechtstreeks aan de KPN router is verbonden heb ik dezelfde problemen"
En natuurlijk is het NAT NAT vandaar de test hierboven ;)

I'm not bothered by those who think they are right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:47
Beetje nutteloze configuratie, zeker als die eerst Asus op dezelfde plek staat als de Experiabox.

Zet beide Asus routers op markplaats en koop bij KPN een super wifi punt en plaats die op de plek van die tweede Asus router.
Veel simpeler, beter en goedkoper.

Die Asus is echt niks beter dan die KPN spullen en na een jaar stopt Asus met firmware updates en als er dan een nieuwe hack ontdekt wordt kun jij nieuwe routers kopen. terwijl de KPN spullen netjes door KPN onderhouden worden waar je geen omkijken naar hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Je moet de Asus router in AP (Access point) modus zetten. De Asus sluit je aan via de LAN poort op de Experiabox en de WAN poort op je Asus router.

Wi-Fi op de Experiabox uitzetten.

Bij mijn ouders heb ik een identieke configuratie. Of je nou gebruik maakt van een Experiabox 12 of V10 of zelfs een router van een andere provider: dat maakt niet uit.

Reactie van @Ben(V) vind ik eerlijk gezegd niet toepasselijk. Wel makkelijk zo alles verkopen... Die Asus router is een prima set!

PS: als je de firmware van RMerlin gebruikt, kun je ook IPTV configureren in je Asus router. Ik weet alleen even niet of deze ook voor de AX92U beschikbaar is. Dan kun je de Experiabox er helemaal tussenuit halen (heeft mijn voorkeur).

[ Voor 34% gewijzigd door turkeyhakan op 05-07-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:47
Wel lekker makkelijk die standaard reflex om de provider router af te danken.

En een public domein te moeten installeren op apparatuur zegt voldoende.
Asus heeft gewoon heel slechte support/software en is nooit aan te bevelen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambi1961
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-05 06:27
Hoi, hopelijk leest iemand deze post nog. Heb volgende vraag: ga overstappen van Ziggo naar KPN. Ik heb een Asus RT-AX58 U . Als ik deze aansluit in AP mode achter de Experiabox in combinatie met 2x superWifi doet de Asus dan mee in de mesh? Weet iemand dit?
Hoor graag
Kees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
ambi1961 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:06:
Hoi, hopelijk leest iemand deze post nog. Heb volgende vraag: ga overstappen van Ziggo naar KPN. Ik heb een Asus RT-AX58 U . Als ik deze aansluit in AP mode achter de Experiabox in combinatie met 2x superWifi doet de Asus dan mee in de mesh? Weet iemand dit?
Hoor graag
Kees
Niet in de mesh van superwifi. Maar met het gelijktrekken van SSID/WPA kom je al een heel eind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambi1961
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-05 06:27
Dank mad-dog voor de snelle reactie. Eigenlijk zou de superWifi Aimesh aan moeten kunnen natuurlijk.
Maar goed, nog 1 vraag: Kan het TV kastje achter de Asus? Weet jij dit>
Pagina: 1