Disclaimer: ik ben een volstrekte noob op dit gebied, en je hebt kans dat ik hieronder hele domme vragen stel. Fijn als jullie toch proberen lief tegen me te blijven, hoe dom ik ook ben. Bij voorbaat dank!
Situatie:
Nieuwbouwwoning wordt binnenkort opgeleverd, met standaard al 9 door de aannemer gekozen CS3K-310MS zonnepanelen op een plat dak. Die zijn aangesloten op een SAJ R5 3.6K S2 omvormer.
Dat ziet er zo uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/YuY0fLfGFNu8ov7BoSKyNW1V.png?f=user_large)
De panelen liggen vrijwel precies oost-west en hebben geen schaduwinval. Het gaat om een rijtjeshuis, met nog 5 huizen in het rijtje, die allemaal precies dezelfde opstelling hebben. Als je eenmaal op het dak van een van de woningen bent, kun je over het platte dak eenvoudig de andere woningen bereiken, dat is gewoon een doorlopend vlak.
De aannemer gaf de volgende optie voor het toevoegen van 6 extra panelen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ekcF7fKHlBvubuPflLPFOitf.png?f=user_large)
Linksonder kan vanwege de mechanische ventilatie en rioolwaterafvoer volgens de aannemer niet nog een paneel geplaatst worden - maximaal aantal is dus 15. Niemand van de in totaal 6 huizen heeft die optie afgenomen, want die was erg duur. Wel zijn alle buren in principe geïnteresseerd in het uitbreiden van het aantal panelen. Er is geen alternatieve locatie (zoals garage of schuur) om panelen neer te leggen. De huisaansluitingen zijn 3x25A. De woningen zijn nog niet opgeleverd, dus meer informatie heb ik op dit moment nog niet. De woningen hebben geen warmtepomp (maar stadsverwarming) en op dit moment heeft nog niemand een elektrische auto. In onze huidige woning is het jaarverbruik zo'n 4000kWh.
Mijn vragen hierbij:
Situatie:
Nieuwbouwwoning wordt binnenkort opgeleverd, met standaard al 9 door de aannemer gekozen CS3K-310MS zonnepanelen op een plat dak. Die zijn aangesloten op een SAJ R5 3.6K S2 omvormer.
Dat ziet er zo uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/YuY0fLfGFNu8ov7BoSKyNW1V.png?f=user_large)
De panelen liggen vrijwel precies oost-west en hebben geen schaduwinval. Het gaat om een rijtjeshuis, met nog 5 huizen in het rijtje, die allemaal precies dezelfde opstelling hebben. Als je eenmaal op het dak van een van de woningen bent, kun je over het platte dak eenvoudig de andere woningen bereiken, dat is gewoon een doorlopend vlak.
De aannemer gaf de volgende optie voor het toevoegen van 6 extra panelen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ekcF7fKHlBvubuPflLPFOitf.png?f=user_large)
Linksonder kan vanwege de mechanische ventilatie en rioolwaterafvoer volgens de aannemer niet nog een paneel geplaatst worden - maximaal aantal is dus 15. Niemand van de in totaal 6 huizen heeft die optie afgenomen, want die was erg duur. Wel zijn alle buren in principe geïnteresseerd in het uitbreiden van het aantal panelen. Er is geen alternatieve locatie (zoals garage of schuur) om panelen neer te leggen. De huisaansluitingen zijn 3x25A. De woningen zijn nog niet opgeleverd, dus meer informatie heb ik op dit moment nog niet. De woningen hebben geen warmtepomp (maar stadsverwarming) en op dit moment heeft nog niemand een elektrische auto. In onze huidige woning is het jaarverbruik zo'n 4000kWh.
Mijn vragen hierbij:
- ik heb begrepen dat op deze omvormer in principe maximaal 4000Wp aan zonnepanelen aangesloten kan worden. Klopt dat? Indien ja: in dat geval zouden er nog 4 van dezelfde panelen bij kunnen zonder de omvormer te vervangen. Klopt dat?
- is het in deze situatie de moeite om de omvormer te laten vervangen om nog 2 extra panelen te kunnen neerleggen?
- de standaard geleverde panelen zijn 310Wp. Heeft het zin om aan te vullen met krachtiger panelen (als je de omvormer vervangt), of kun je het beste niet mixen?
- het lijkt me voor een installateur een vrij eenvoudig klusje om op een doorlopend plat dak bij 6 huizen een paar extra panelen neer te leggen en aan te sluiten op de bestaande installatie. Is dat een goede aanname, of is het ingewikkelder dan ik denk?
- bij welke installateurs in regio Utrecht/Gelderland kan ik hiervoor het beste een offerte aanvragen als ik eenmaal helder heb wat er nodig/mogelijk is?
- welke vraag vergeet ik hier te stellen omdat ik niet weet waar ik het over heb?
:strip_exif()/f/image/HTjGLWTLRARcD2TOYYyLLlNq.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/kqncMQ8LRz0KmQiJODtIoKZL.jpg?f=fotoalbum_tile)