Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xanlan
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-06-2022
Beste mede-tweakers,

Ik heb onlangs mijn eerste beamer (Optoma UHD35) aangeschaft om de thuisbioscoopervaring naar een hoger niveau te tillen. Ik moet zeggen dat ik initieel een beetje huiverig was voor de kwaliteit en kleurweergave t.o.v. mijn OLED-scherm, maar moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben van wat ik tot nu toe heb gezien. De zwartwaarden en kleuren zijn zeker minder, maar het bioscoopgevoel komt met een beamer wel echt tot leven. =)) Daarnaast heb ik nog geen kleurencalibratie uitgevoerd, dus wie weet hoeveel beter ik het nog kan krijgen. =)

Gedurende het testen van de beamer viel het me echter op dat sommige films artifacts vertoonden die ik zo 123 niet kon verklaren. Ondertussen heb ik hier een work-around voor, maar laat ik bij het begin beginnen.

De artifacts zien er hetzelfde uit als in het filmpje op dit Reddit forum:

https://www.reddit.com/r/...ots_artifacting_on_black/

Nu ben ik wat gaan experimenteren om te kijken wanneer deze artifacts verschijnen, en het werd al snel duidelijk dat deze alleen tevoorschijn komen bij bepaalde resolutie/framerate combinaties. Nu heb ik Kodi zo ingesteld om films weer te geven in de resolutie en framerate die de film heeft, dit zorgt op mijn OLED TV voor een veel betere kijkervaring. Dit betekent dat Kodi er voor zorgt dat het outputsignaal van de shield echt 2160p/24fps wordt i.p.v. dat er trucage aan te pas komt om 2160p/24 fatsoenlijk weer te geven op 2160p/60.

Anyway, de volgende combinaties ervaren issues:

2160p/23.976fps zowel met als zonder HDR
2160p/24fps zowel met als zonder HDR

Maar vreemd genoeg ervaren de volgende combinaties geen issues:

1080p/23.976fps zowel met als zonder HDR
1080p/24fps zowel met als zonder HDR
1080p/30fps zowel met als zonder HDR
1080p/60fps zowel met als zonder HDR

2160p/30fps zowel met als zonder HDR
2160p/60fps zowel met als zonder HDR

Initieel (voor deze testen) dacht ik aan een bandbreedte-issue of een wat mindere HDMI-kabel in mijn setup (dat was de oplossing voor het Reddit probleem), maar echt alle content die ik op 2160p/60 draai werkt prima, ook met HDR. Dat maakt deze oorzaken onwaarschijnlijk, dus ben ik verder gaan testen.

Mijn setup is als volgt:
Nvidia Shield TV 2019 met Kodi >HDMI-kabel 2 meter> Denon X4500 versterker >actieve HDMI-kabel 10 meter> Optoma beamer UHD35

Ik heb de volgende zaken getest:

Nvidia Shield (upscaling staat zoveel mogelijk uit) : Het probleem blijft.
2e HDMI output (beamer) op de receiver geprobeerd : Het probleem blijft.
2e HDMI input (shield) op de receiver geprobeerd : Het probleem blijft.
2e HDMI input (receiver) op de beamer geprobeerd : Het probleem blijft.
HDMI-kabels verwisseld Receiver<>Beamer : Het probleem blijft.
HDMI-kabels verwisseld Shield<>Receiver : Het probleem blijft.
Receiver 'Enhanced HDMI' uitgeschakeld : Het probleem blijft.
Receiver 'movie mode' uitgeschakeld : Het probleem blijft.
Receiver 'video conversie' uitgeschakeld : Het probleem blijft.
Beamer HDR uitgeschakeld : Het probleem blijft.
Beamer verwisseld voor een 4K OLED TV : Het probleem treed niet op.
Nvidia Shield direct op de beamer (maar geen geluid ;)) : Het probleem treed niet op.

Op basis van deze tests ben ik tot de conclusie gekomen dat alleen de combinatie van receiver en beamer problemen geeft.

Omdat het alleen om film-framerates gaat (24fps) heb ik het vermoeden dat zowel de receiver als de beamer hier iets mee willen doen, waardoor het spaak loopt als ze dit samen ondernemen. Dat 1080p/24fps wel zonder artifacts werkt spreek dit echter tegen, het 4K signaal en de verwerking hiervan heeft er dus ook iets mee te maken.

Als work-around heb ik de Kodi-functionaliteit om het outputsignaal naar de werkelijke filmresolutie/framerate aan te passen uitgeschakeld. Het output signaal blijft dan op 2160p/60fps tijdens het spelen van een film, en de artifacts blijven daarom weg. Als ik eerlijk ben zie ik met de beamer ook weinig verschil met deze functie uit t.o.v. aan. Ik kan er dan ook wel mee leven om dit gewoon zo te laten. =)

Waarom dan dit hele verhaal?

Omdat het toch een vreemd probleem is, mijn post mogelijk de frustratie van een ander kan besparen, en de hoop dat jullie wellicht eerder tegen een dergelijk euvel zijn aangelopen en het wel hebben weten op te lossen. ;)

Ik houd van troubleshooten, maar de ervaring is ook dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Ik ben daarom heel erg benieuwd of jullie nog suggesties (of natuurlijk de oplossing) hebben. =)

Het is vast iets stoms, maar ik zie het even niet.... ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-05 09:03
Videoconversie al eens uitgezet op de receiver? https://manuals.denon.com/AVRX4500H/EU/NL/GFNFSYmlxuhedk.php

Anders kan je altijd proberen de Shield rechtstreeks op de projector aan de sluiten met een audio-de-embedder tussen, zodat je het geluid nog naar de receiver kan sturen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xanlan
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-06-2022
Ha Mathias,

Bedankt voor je suggestie. De videoconversie had ik reeds uitgeschakeld, dit ben ik vergeten te vermelden. Wat ik nog wel kan proberen (en wat ik totaal vergeten ben) is de 'direct' mode, dat ga ik vandaag proberen en laat het resultaat weten. =))

Er zijn qua audio meerdere wegen naar Rome. Ik kan het signaal inderdaad splitten vanaf de shield of andere devices (of de SPDIF gebruiken op de beamer zelf), maar dat is echt een 'last resort'.

Update: Ook direct mode geeft hetzelfde resultaat =(

[Voor 5% gewijzigd door xanlan op 15-06-2022 14:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjako2
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-06 14:44
Brilliant colors op een lage stand zetten. Staat dit te hoog dan geeft dat soms artifacts.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee