Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:22
Na 39 zonnepanelen, een doorstromer voor de douche, een quooker in de keuken en (hadden we al) inductie-koken is nu de CV aan de beurt.. Ik ga voor de warmtepomp (lucht/water) en voor all-electric.

Initieel wil ik die warmtepomp alleen gebruiken voor de CV installatie en niet voor warm water. Dit om de simpele reden dat ik heel veel bouwtechnische zaken zou moeten doen om het warm water op de juiste plek te krijgen, maar vooral ook omdat de enige plek waar de CV nu nog voor warm water zorgt het bad is, en we gaan nooit in bad..

Wij wonen in een alleenstaand huis uit 1960 (825 M3 bruto inhoud, 185 M2 woonoppervlak, energielabel C) dat echter 12 jaar geleden bijna helemaal is afgebroken en opnieuw opgebouwd. Vloerisolatie, HR++ glas, spouwmuren geisoleerd, WTW systeem aangelegd. Verwarming op de begane grond met vloerverwarming, bovenverdieping radiatoren maar die staan alleen op de vries-stand.

Wij hebben het al jaren heerlijk warm in huis met 1500 M3 gas.

Toen het begin dit jaar nog vroor de CV ketel op 45 graden gezet en ook daarmee bleef het heerlijk warm.

Met verschillende "cheat sheets" op het internet kom ik tot de gedachte dat een warmtepomp van 8Kw voor ons voldoende zou moeten zijn.
Om daar meer zekerheid over te krijgen is een warmteverliesberekening noodzakelijk. Omdat ik geen fan ben van "wij van WC eend" zou ik die het liefst bij een derde partij laten maken.. Het valt niet mee een partij te vinden. Ik heb er twee op internet gevonden, deze vragen beiden bouwtechnische tekeningen in PDF (of liever nog in het bronformaat), anders kunnen ze dit niet leveren. Dat soort tekeningen hebben we simpelweg niet..

Excuus voor het lange aanlezen, nu mijn vraag:

Hoe belangrijk is een formele warmteverlies berekening ? Ik denk eigenlijk zelf dat ik met die 8Kw best goed zit, maar goed, ik ben geen installateur..

Beste antwoord (via helm71 op 06-06-2022 16:40)

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@flippy Zie daar: Tussen de 7 kW en de 8kW welke TS noemt zit niet zo veel verschil.
Ik zelf kom met de gemiddelde 18m³ - 0,5 m³ (sww) = 17,5 m³/ca. 24 graaddagen (stookgrens 18°C)
op ca. 0,73 m³/graaddag.
Met een geschat! cv-rendement van 85-90% kom ik bij -10 °C op een gemiddeld vermogen/warmteverlies van
ca. 7,1 kW - 7,5 kW. (geen garantie!) YMMV
Ik verwacht eerder een hoger vermogen i.v.m. de sww-bereiding.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:47
Niet belangrijk, maar via www.ubakus.de kan je het zelf proberen.
Dan zie wel of je binnen 10% zit, met de cheatsheets.

[ Voor 7% gewijzigd door Dapdodo op 06-06-2022 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Als je het met 45 al warm houd zal lager ook zeker mogelijk zijn.

Dus technisch gezien heb je al een verliesberekening gedaan maar dan andersom.

Maak een lijst van je radiatoren en bereken je maximale warmteafgifte bij 45 graden via de diverse online tools en cheatsheets.
Dat aantal kW totaal is je max vermogen. Dus een warmtepomp die sterker is heeft geen meerwaarde want meer warmte krijg je toch niet kwijt. Dan zal je ook zien hoe idioot groot je CV is in vergelijking met je afgifte.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 06-06-2022 11:32 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@helm71 Als je in de afgelopen jaren met de 45°C aanvoer de verbruiks- en temperatuur data verzameld had
was het nu een eitje om het benodigde vermogen van de wp nauwkeurig te berekenen.
Misschien heb je bijvoorbeeld op mindergas.nl je verbruiksdata minimaal per week bijgehouden?

Een warmteverliesberekening is dan, naar mijn mening, niet echt nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 06-06-2022 11:35 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
dunklefaser schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:32:
@helm71 Als je in de afgelopen jaren met de 45°C aanvoer de verbruiks- en temperatuur data verzameld had
was het nu een eitje om het benodigde vermogen van de wp nauwkeurig te berekenen.
Misschien heb je bijvoorbeeld op mindergas.nl je verbruiksdata minimaal per week bijgehouden?

Een warmteverliesberekening is dan, naar mijn mening, niet echt nodig.
Zeker heb ik dat.. op Enelogic al vijf jaar lang bijgehouden, daarbij over dezelfde periode ook nog de thermosstaat standen in combinatie met buitentemperatuur en per uur of de ketel aan het stoken was.

Doe ik dan de meting met graaddagen bijvoorbeeld per maand en ook van de “koudste dagen” of iets dergelijks ? Zo had ik er niet over nagedacht, maar dat is inderdaad makkelijk en feitelijk dan denk ik zelfs -beter- als zonder gasverbruik rekenen.. toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M13KpZiwlVA-GstcJhIOcVv4NJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFvzmL4K1yX1gtNl2U4NtVSS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNFQG10Ik3rllfz2DIUO479yyLw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GHGOF9TNMQq7yKrVzfHj7DeI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLEyIYb1jaqCz8LC5zORvgVtEuY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/47gkX6wsMEWsXTKaGQVqZgBe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcgjOG5z6yHas-mO_hZL60MbaAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99sdFGscdPv3DXQzmc8hV00w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@helm71 Als je in de diverse cv-tuning topics zoekt (o.a. met mijn naam @dunklefaser ), vind je zeker bijdragen met voorbeeldrekeningen.
Belangrijker dan de gemiddelde kamertemperatuur (deze is heel individueel) is de gemiddelde etmaaltemperatuur c.q. de graaddagen zoals bijvoorbeeld op mindergas.nl te vinden c.q. te berekenen.
YMMV

P.S.: Ik denk dat je met gemiddeld 18 m³? per dag in de koude week van 7 - 14 februari 2021
wat duidelijk groters nodig hebt dan een 5 kW wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dunklefaser schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:03:
P.S.: Ik denk dat je met gemiddeld 18 m³? per dag in de koude week van 7 - 14 februari 2021
wat duidelijk groters nodig hebt dan een 5 kW wp.
denk dat het wel meevalt. er zit ook flink wat inefficentie in de CV van het pendelgedrag die de ketel nu heeft en de lagere afgifte van de radiatoren door de lagere pompsnelheid. ook zit er warm water bij. op zulke dagen draait de WP toch 24/7 en niet met het standaard thermostaatgedrag. dus zelfs als 100% van het gas voor verwarming was en 100% efficent zou je met 5kW nog wel goed uitkomen. dus een 7kW unit zou al meer dan voldoende zijn zelfs op zulke extreme dagen zonder naar het noodelement te grijpen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@flippy Zie daar: Tussen de 7 kW en de 8kW welke TS noemt zit niet zo veel verschil.
Ik zelf kom met de gemiddelde 18m³ - 0,5 m³ (sww) = 17,5 m³/ca. 24 graaddagen (stookgrens 18°C)
op ca. 0,73 m³/graaddag.
Met een geschat! cv-rendement van 85-90% kom ik bij -10 °C op een gemiddeld vermogen/warmteverlies van

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• helm71
Wat is tweakers toch een prachtplatform ! Ontzettend bedankt voor alle hulp, hier kan ik zeker verder mee !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:09
helm71 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:27:
Wat is tweakers toch een prachtplatform ! Ontzettend bedankt voor alle hulp, hier kan ik zeker verder mee !

Ik heb voor mezelf zulke grafieken gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZcC9jW5vpJ7lSWw4hEUd1_Kb7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s7h68NW2yhBj8YZmulbSzWwU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

dunklefaser schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:42:
op ca. 0,73 m³/graaddag.
TS doet SWW al niet meer met gas.

Die -10°C gedurende 24h kan ik me niet meer herinneren in mijn regio. 7 februari 2021 was gemiddeld -4,2°C in De Bilt.
7 februari 2022 was het gemiddelde +6,3°C. 10 graden meer dan het jaar ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Fantastisch……..

Mijn installateur komt op ongeveer 10kw maar offreert een 16kw terwijl er zelfs ook een 12kw is…

Tevens adviseert hij om de warmtepomp alleen op de vloerverwarmingsverdeler op de begane grond aan te sluiten en niet aam het cv corcuit zodat de raditorem boven nog moeten blijven draaien op de gas cv ketel…

Dat is natuurlijkcnoet de bedoeling en lijkt me ook onzin want de huidige aanvoerleiding van de vloerverwarming (naar de gas cv op zolder) lijkt mij prima geachikt om het warme cv water weer naar boven te sturen en vanaf daar naar de raditoren eerste verdieping, toch ?

Hij adviseert ook een monoblock (nibe f2040 met smo 4o en rmu 40) maar zegt daar wel eerlijk bij dat dat komt omdat hij niet gecertificeerd is om koudemiddel te vullen…

Klinkt mij allemaal niet positief in de oren, is toch helemaal geen klein bedrijf en ook altijd tevreden geweest over de dienstverlening..

Kent iemand een ervaren warmtepomp installateur in de regio eindhoven / den bosch ?

Of zoek ik spijkers op laag water ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Wat een knurft. Verder zoeken zou ik zeggen. Een beetje installateur kan telefonisch nog een passend advies geven.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

helm71 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:59:

Hij adviseert ook een monoblock (nibe f2040 met smo 4o en rmu 40) maar zegt daar wel eerlijk bij dat dat komt omdat hij niet gecertificeerd is om koudemiddel te vullen…

Klinkt mij allemaal niet positief in de oren, is toch helemaal geen klein bedrijf en ook altijd tevreden geweest over de dienstverlening..
Namen en rugnummers zodat we niet bij hetzelfde bedrijf aankloppen.
Ik kom ook uit ongeveer die regio en zoek ook nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 10:09

Superbeagle

Always smile

helm71 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:59:
Fantastisch……..

Mijn installateur komt op ongeveer 10kw maar offreert een 16kw terwijl er zelfs ook een 12kw is…
Ik gok een gasketel installateur. Die denken nog steeds dat meer kW beter is, terwijl die hoge kW’s bij gasketels enkel nodig zijn om te voldoen aan CW-klasse.

Ik zou lekker een andere installateur gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
En we zijn er uit !

De nodige gesprekken met de installateur gehad ren nu voor een goede prijs:

Nibe f2040-12
Smo 40
Rmu 40

Buffervat 100 liter

Vooralsnog geen tapwater, alleen verwarming.

Levertijden lijken dramatisch te zijn dus we zullen het dit jaar waarschijnlijk nog met gas moeten doen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
helm71 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:55:
En we zijn er uit !

De nodige gesprekken met de installateur gehad ren nu voor een goede prijs:

Nibe f2040-12
Smo 40
Rmu 40

Buffervat 100 liter

Vooralsnog geen tapwater, alleen verwarming.

Levertijden lijken dramatisch te zijn dus we zullen het dit jaar waarschijnlijk nog met gas moeten doen ..
Vandaag is er begonnen met de plaatsing, morgen is het klaar als het goed is !

Hij moet afgezekerd worden op 25a, hopelijk trekt hij dat niet werkelijk want dan moet ik over naar 3x35a ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

helm71 schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:14:
[...]

Vandaag is er begonnen met de plaatsing, morgen is het klaar als het goed is !

Hij moet afgezekerd worden op 25a, hopelijk trekt hij dat niet werkelijk want dan moet ik over naar 3x35a ..
sorry, 12kW op een woning die met moeite 1000 kuub verbruikt op de verwarming? :X

is die installateur wel helemaal fris in de bovenkamer?

jij gaat enorme pendelproblemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:07

martijn v o

Certified by Enphase.

Om dus op je initiële vraag terug te komen: Is het belangrijk dat er een warmteverliesberekening wordt gemaakt? Ja dus, precies hiervoor.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helm71
Dat hangt er helemaal vanaf waarom ik het met die 1000 kub heb gedaan...

En dat was in de putin staan met bijverwarming met infrarood en heel beperkt verwarmen.

Ik maak me geen zorgen. Maar ik houd je op de hoogte.
Pagina: 1