Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:30
Hoi allemaal,

onlangs heb ik een nieuwe pc gebouwd (een aantal weken geleden) en nu bespeur ik problemen met mijn hoofddrive. Dit uitte zich in het soms langzamer opstarten van programma's; maar nu vooral als ik data óp die schijf verplaats. Het is een erg snelle schijf maar het verplaatsen van 1Gigabyte duurde gisteren meer dan 25 minuten. De schijf is een M.2 80mm • 3d v-nand (TLC) • PCI-e 3.0 x4.
...

Ik draai Windows 11, weet niet of er nog andere relevante hardware en software vermeld moet worden?
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik zag zojuist dat bij het opstarten ik een melding kreeg 'scanning and repairing' en daarna een herstart en hij startte wel op. Bij het gebruik van chkdsk zijn er geen problemen gevonden en ook de eigen tool van Windows geeft aan dat de gezondheid van de schijf in orde is.
...

Het lijkt alsof bij toegang tot de schijf om bestanden er op te verplaatsen, vertraagd is?
Ik heb met dit deel weinig ervaring, ook mijn eerste zo 'dure en snelle' schijf; heeft iemand tips?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vem3sVKAOXoqLDegDsKRtr1X-Oo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iqJvJqYv1Nq3K2uTWZ5bfkj5.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:39
Draai eens een benchmark zoals AS-SSD en kijk wat je schijf presteert, dan weet je al wat meer.
Weet je zeker dat je BIOS-settings goed zijn, dat de SSD in de juiste poort zit?

Kijk vooral ook eens in je moederbord boekje of je niet een device in gebruik hebt genomen (zoals een kaart of een SATRA-poort) die lanes afsnoept van de SSD-poort die je in gebruik hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
@Renault bedankt voor je antwoord!
Bijgevoegd de 3 benchmarks die AS-SSD biedt.

Bios settings volgens mij in orde, maar het vreemde is dat ik dit gedrag niet eerder heb vernomen (of ik heb nog niet eerder dingen verplaatst op de schijf). Als ik iets kopieer > bloedsnel.
Dus een map van de schijf, kopiëren naar deze zelfde schijf is prima, maar zodra ik ctrl+x doe en dan wil plakken; nou vergeet het maar. Net alsof de toegang dan enórm vertraagd én traag is?

Verdere devices zitten er niet in hoor, 1 sata schijf die in de seperate poort zit op mijn mobo (https://tweakers.net/pric...-z690-ud-ddr4-rev-10.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nFIRqyJ-wtNYB7MsWr6Y4w4WpE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/44OWMlp9Xlp5F17SRVgq1YHC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Dit kan met drivers te maken hebben. Ik heb in het begin ook last gehad van datacorruptie op een Samsung SSD. Wat hielp is om de driver van Samsung zelf te installeren.
Datacorruptie komt vaker voor op NVMe SSD's en deze zijn vaak driver gerelateerd.

Draai eens even
code:
1
sfc /scannow
in een met rechten geopende console.
Kom je dan fouten tegen en kunnen ze dan gerepareerd worden of niet?

Gaat dit commando fouten vertonen dan blijft er nog een optie over en dat is
code:
1
chkdsk c: /f
waarbij de PC opnieuw opgestart moet worden. Dit commando scant alle data aanwezig en de lege ruimte. Dit moet foutloos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
@jimh307 - Samsung driver? Bedoel je het programma Samsung Magician? Deze net geïnstalleerd en de schijf laten checken en die geeft aan: alles okay.
Ook sfc /scannow geeft aan: Windows Resource Protection did not find any integrity violations.

Dus aan die kant: groene lichten...
Vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Dus een map van de schijf, kopiëren naar deze zelfde schijf is prima, maar zodra ik ctrl+x doe en dan wil plakken; nou vergeet het maar.
Als je ctrl-x, plakken doet levert het wel extra overhead op, vergeleken met kopiëren. maar weet niet of dat nou een enorm verschil kan verklaren.

Bij ctrl-x behandelt Windows bestand na kopiëren als verwijdering. Dat betekent dat op bestandssysteem niveau het nodige gebeurt, en tevens zal Windows voor bestanden die verwijderd worden moeten bepalen welke LBA sectors daardoor niet meer 'nodig zijn'. En voor deze LBA sectors moet Windows TRIM commandos sturen naar de SSD. En die moet de SSD vervolgens verwerken.

Wat die SSD daar verder mee doet hangt af van de SSD firmware. Maar vaak zal de SSD deze informatie wel bewaren zodat op enig moment de garbage collector deze ruimte kan 'erasen'. Tevens werkt de SSD vaak de 'translator' bij voor deze LBA adressen (worden ge un-mapped).

Als je de SSD vraagt min of meer tegelijkertijd te kopiëren en wissen, en de SSD is redelijk vol, dan wellicht gaat de SSD meteen aan het werk om de vrijgekomen ruimte te 'erasen'. Dat is zo'n beetje de langzaamste operatie die je aan de SSD kunt opdragen. Met voldoende erased pages beschikbaar verwacht je dat de SSD die pakt en de pages geassocieerd met de gewiste data op een later tijdstip behandelt.

Doorgehaald, n.v.t.

Windows TRIM 'staat wel aan'?

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:17
Eh, nee. Knippen en plakken op dezelfde schijf is doorgaans alleen een wijziging in de MFT. Daarom is knippen en plakken zo goed als instant, ook met grotere bestanden.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
sig69 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:58:
Eh, nee. Knippen en plakken op dezelfde schijf is doorgaans alleen een wijziging in de MFT. Daarom is knippen en plakken zo goed als instant, ook met grotere bestanden.
DOH! Je hebt natuurlijk gelijk wanneer dit op knip + plak of verplaats op zelfde volume gebeurt, excuus. Dan is OP nog onverklaarbaarder.

[ Voor 8% gewijzigd door Stanton op 06-06-2022 23:20 ]

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannySan73
S.M.A.R.T. staat aan, en de status van de schijf is okay; ook de eigen tool van Samsung geeft aan dat de schijf prima in orde is. Ik moet nog wat verder gaan graven, of contact zoeken met Samsung (even kijken hoe dat gaat, want de schijf is via Amazon aangekocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmA-X
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 11:01
Zojuist even gegoogled op: "windows 11 slow move data"

Eerste hit: https://www.windowslatest...-down-pcs-storage-drives/

In het artikel wordt exact jouw type drive benoemd. Waar iedereen hierboven vrij makkelijk overheen lijkt te stappen is de huidige status van Windows 11. De kans dat daar nog issues in voorkomen, zoals dit, is aanwezig.

Tips:
  • Draai een backup en probeer eens een ander OS, voordat je de schuld op de hardware schuift
  • Installeer de optionele update KB5007262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Artikel is van 10 december en ik meen me te herinneren dat deze bug opgelost was.
Als de verkenner traag aanvoelt dan kun je vanuit taakbeheer de verkenner opnieuw starten wat enkele seconden duurt. Ik heb de kwaal wanneer er nieuw drivers uitkomen voor Intel chipset. Ook na een volgende boot blijft verkenner snel. Louter even opnieuw opstarten van verkenner. Dit heeft verder géén impact op stabiliteit of de rest van het systeem.

Dit truckje werkt bij mij altijd.

Als cristaldiskmark een iets lagere score aangeeft betekend dit zeker geen merkbare vertraging. Doorgaans heb je die snelheden niet nodig<>tenzij je games gaat spelen die direct-IO nodig gaan hebben, maar dan heb je het over milliseconden.

Ik vind een ander OS installeren nogal een draak van een actie. Microsoft is hoe dan ook op de hoogte van dit probleem en als er nog onvolkomenheden inzitten worden deze opgelost.

Er is dus niets mis met jouw systeem ;)
Pagina: 1