Geluidseisen buitenunit airco

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:52
Ik woon met tevredenheid in een rijtjeshuis en wil de mogelijkheden bekijken van een single-split-airco voor mijn slaapkamer. Vooral de nieuwe geluidseisen zijn daarbij bepalend.
Inhoud slaapkamer is maar 30 m3. Dus ik heb voldoende aan een 2KW systeem.
Offerte gekregen voor een MHI 20ZSX-W en dacht hiermee een stille airco te hebben gevonden( silent mode buitenunit 33db )
Nu lees ik in de handleiding voor de rekentool WPAC-geluid dat er bij de berekening moet worden uitgegaan van het max. geluidsvermogen, in mijn geval is dat 56db

( https://www.rijksoverheid...tepompen+en+airco%27s.pdf )

Dit betekent dat volgens de rekentool er geen airco geplaatst mag worden in mijn geval.
Airco zou aan de voorkant van ons huis op de grond worden geplaatst.

Een tweede issue is een mogelijke vergunningsplicht, aangezien de airco aan de voorzijde van het huis zou worden geplaatst. Even het een en ander ingevuld bij het omgevingsloket online, maar de wirwar van vragen brengen mij geen uitsluitsel. Ik zal even moeten informeren bij de gemeente

Jullie ervaringen gevraagd in het geval van rijtjeswoningen. Bestaan er nog mogelijkheden voor een single-split-airco ?
Ik ben tevens benieuwd hoe de overheid met de nieuwe geluidsnorm omgaat, wanneer hybride warmte pompen worden verplicht in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-05 08:59
Het probleem waar meerdere mensen met rijtjeshuizen mee zitten en die willen overschakelen naar een airco of lucht-water warmtepomp.

Voor de nacht gaat het goed vanwege de silent mode, die voldoet aan de waardes.
Overdag heb je 2 opties:
1 Andere locatie kiezen
2 Geluidswerende kast