Vraag elektra vakantiehuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb hier voor de vakantie een huis gehuurd. Het viel me op dat elk stopcontact en elke schakelaar is genummerd. Al die nummers komen overeen met een aparte automaat in de groepenkast.
Waarom zou je elk individueel stopcontact en lichtpunt op een eigen automaat willen hebben? Zijn in totaal 33 stuks.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-05 10:56
We zitten niet op een forum voor helderziende.

Vraag het de beste vrouw of man van wie je het hok huur.

In Nederland zou dit een te dure en overbodige methode zijn. Maar misschien zit je wel in Congo. Niemand die het weet want ik kan niet in jou hoofd kijken en zien waar je überhaupt op vakantie ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:48
Veiligheid. Het zekere voor het onzekere voor het geval dat een “noob” kortsluiting of overbelasting veroorzaakt met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
BBB-Nick schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:54:
We zitten niet op een forum voor helderziende.

Vraag het de beste vrouw of man van wie je het hok huur.

In Nederland zou dit een te dure en overbodige methode zijn. Maar misschien zit je wel in Congo. Niemand die het weet want ik kan niet in jou hoofd kijken en zien waar je überhaupt op vakantie ben.
Had niet het idee dat het land relevant zou zijn, maar dat is dus Zweden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:52

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kan mogelijk een domoticasysteem zijn, bijvoorbeeld met KNX.
De “zekeringen” zijn dan schakelaars die middels domotica gestuurd zijn. Als je schakelaar 5 indrukt dan gaan stopcontacten 12 en 7 aan of uit, bijvoorbeeld.
Deel eens een foto van die kast?

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 06-06-2022 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
CyBeRSPiN schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:02:
Kan mogelijk een domoticasysteem zijn, bijvoorbeeld met KNX.
De “zekeringen” zijn dan schakelaars die middels domotica gestuurd zijn. Als je schakelaar 5 indrukt dan gaan stopcontacten 12 en 7 aan of uit, bijvoorbeeld.
Deel eens een foto van die kast?
Dat zou eerder kunnen inderdaad.

Misschien kan @Sandburd eens een foto posten van wat hij ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbLBSwsIPv2C5ZHyBTsbIQJwsw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6HhAVWjRzgx4gaQ2ejPNf27.jpg?f=fotoalbum_large

Bij deze

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:52

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Sandburd ok nee dat zijn echt normale zekeringen. Geen idee dan. Lijkt me vooral heel duur om aan te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
Ik lees dus dat je in Zweden groepen tot 16A zelf mag aanleggen. Ik denk dat dit dus heel veel 10A groepen zijn welke dus door een beunhaas zelf aangelegd mag worden.

http://www.eenhuiskopeninzweden.nl/electra.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:34

4POX

Everybody is wired

Ik ben er even stil van. Kan me ook wel iets bij voorstellen. Misschien heeft dit vakantiehuis in de winter wel heel veel electrische kacheltjes nodig en krijg de eigenaar iets te veel telefoontjes van zekeringen die uitslaan. Maar dat verklaart niet waarom de verlichting ook allemaal een eigen group hebben.

Ik zou dit graag wel willen hebben. Maar man man. Dat zijn best veel kabels naar de meterkast.

Als ik mijn CTS jaren goed kan herinneren dan vertelt de NEN1010 dat iedere groep een eigen PVC buis naar de meterkast heeft. Zweden heeft voor mij het gevoel dat zij veel strenger zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door 4POX op 06-06-2022 10:58 ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:47

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

33 automaten met één enkele aardlek?

Edit: volgens bovenstaande artikel:
Aardlekschakelaars ontbreken meestal of hebben geen nut omdat het gebruikelijk is om de nul- en de aardedraden met elkaar door te verbinden.
Dus het idee is dat de automaat ook werkt als aardlek, alleen dan bij iets meer stroom :?

[ Voor 79% gewijzigd door Accretion op 06-06-2022 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:37
Enige voordeel is dat je redelijk snel en gemakkelijk kan achterhalen welk apparaat er kortsluiting veroorzaakt.
Kijk in de meterkast welke zekering eruit ligt en zoek het bijbehorende stopcontact op. Dat apparaat is dan de boosdoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:12
BBB-Nick schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:49:
[...]

Ik lees dus dat je in Zweden groepen tot 16A zelf mag aanleggen. Ik denk dat dit dus heel veel 10A groepen zijn welke dus door een beunhaas zelf aangelegd mag worden.

http://www.eenhuiskopeninzweden.nl/electra.htm
Die invulling van de regels is niet helemaal correct. Wanneer je dit zelf doet dan moet je voldoende verstand hebben van de materie. Zo niet, dan is ook werk onder de 16A strafbaar.

Tevens zijn niet alle werkzaamheden tot 16A toegestaan, i.i.g. niet door een niet-erkende installateur. En als het werk wat je doet niet controleerbaar is op correctheid, dan mag je er zelf sowieso niet aan beginnen.

https://www.elsakerhetsve...ar-jag-gora-sjalv-med-el/

In andere woorden; een beunhaas is strafbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
3 fase systeem
33 automaten in een mengeling van C10, C13 en C16.
Geen aardlek.

De hoofdschakelaar linksboven - kan type niet lezen, maar is wel 3P+1N.

Dan alles verdelen over de 33.

Overijverig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
Speciaal voor @Vorkie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JtWRqyTl-wAMn10aPqREYKRtyII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qn99wBKpVvqrsE2EgSw3AFpg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat is je aardlek zie ik nu, niet je hoofdschakelaar.

Ik snap de ballen van de opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:36
Ze laten ook wel het spreekwoordelijke touwtje uit de brievenbus hangen door die hoofdzekeringen zo toegankelijk te houden. Weinig wietliefhebbers? Of komt er in Zweden nog wél eens in de zoveel tijd iemand langs voor de meterstanden of inspecties?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-05 18:44

Ligone

Moeha!

Vakantie is bedoeld om tot rust te komen en je te amuseren... Niet om de electriciteitsinstallatie van je vakantiehuis te bestuderen... 😝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:51
Lekker snel foutzoeken zo. Wel vrij veel achter één aardlek.

@jordje Erger nog, er liggen reserve zekeringen bovenop.

Het zijn ook allemaal 1p automaten, dat gebruiken we in nederland niet veel.

@Ligone Hah

[ Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 06-06-2022 17:55 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sandburd
  • Niet online
Ligone schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:44:
Vakantie is bedoeld om tot rust te komen en je te amuseren... Niet om de electriciteitsinstallatie van je vakantiehuis te bestuderen... 😝
Weet je wel hoe rustgevend het is om naar schakelaars te kijken 😜🙈

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Micio Nero
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Geen druk over maken... hier in het noorden zijn die dingen vrij gewoon: wij (vrijstaande woning in Finland) hebben een soortgelijke kast met 36 schakelaars in huis, puls een kleinere met een stuk of 8 in de garage.

Het is ook best handig: toen ik eens aan de elektriciteit in mijn kelder moest werken, hoefde ik alleen de schakelaar in kwestie (1 van de drie die naar de kelder gaan) uitzetten en kon ik veilig werken, terwijl ik wel licht en elektriciteit dichtbij had zonder verlengsnoeren en werklampen te hoeven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:16

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Nog even een titelfix :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:16

Sebazzz

3dp

Micio Nero schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:59:
Geen druk over maken... hier in het noorden zijn die dingen vrij gewoon: wij (vrijstaande woning in Finland) hebben een soortgelijke kast met 36 schakelaars in huis, puls een kleinere met een stuk of 8 in de garage.
Betekent dat er dan ook 36 losse leidingen lopen naar de punten? Volgens de Nederlandse NEN mogen groepen niet in dezelfde leidingen lopen, bijvoorbeeld.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naliya
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-05 09:19
Dit is de groepenkast van mijn vaders huis in Denemarken ter vergelijking.

Hij heeft wel zonnepanelen, autolader en warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c-4E8wdUrxEGMhpqLywga1AgVQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z6JOqdrSajv3N5hbdnvF37b9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Naliya schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:43:
Dit is de groepenkast van mijn vaders huis in Denemarken ter vergelijking.

Hij heeft wel zonnepanelen, autolader en warmtepomp.

[Afbeelding]
tip voor een kerst cadeau

https://www.sandervunderi...ok-groepenkast-vz415.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Accretion schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:07:
33 automaten met één enkele aardlek?

Edit: volgens bovenstaande artikel:

[...]

Dus het idee is dat de automaat ook werkt als aardlek, alleen dan bij iets meer stroom :?
Als dat zo is als in genoemd artikel: Stel dat de behuizing van de wasmachine onder spanning staat zal bij ons de verliesstroomschakelaar onmiddelijk springen. Daar springt ie pas als iemand die behuizing vastneemt en de stroom via het lichaam zijn weg zoekt. Korte prikkeling, aardlek springt af, geen koffiekoeken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
Ligone schreef op maandag 6 juni 2022 @ 23:08:
[...]
Als dat zo is als in genoemd artikel: Stel dat de behuizing van de wasmachine onder spanning staat zal bij ons de verliesstroomschakelaar onmiddelijk springen. Daar springt ie pas als iemand die behuizing vastneemt en de stroom via het lichaam zijn weg zoekt. Korte prikkeling, aardlek springt af, geen koffiekoeken... :)
Dat heeft niks te maken met de behuizing vastpakken. Dat zou zijn als je wel een ALS hebt, maar geen aarding (dat kan). Dan kan de foutconditie ongedetecteerd blijven bestaan totdat jij een lekpad maakt

Als ik het goed begrijp is er in hun geval wel degelijk aarding. Dus alle aardlek wordt direct afgevoerd.
Het verschil is alleen dat er niks is dat "vroegtijdig" de stroom eraf gooit.
Als er harde aardsluiting is, klapt gewoon de stop eruit.
Als er een <16A lek is, vloeit die gewoon de hele dag weg naar aarde/nul zonder dat iemand ingrijpt (best een slechte situatie dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Wat mij vooral opvalt is dat zowel in Zweden en Denemarken de kasten 13 units breed zijn. Hier is alles standaard 12 units breed.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

timberleek schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:28:
[...]

Dat heeft niks te maken met de behuizing vastpakken. Dat zou zijn als je wel een ALS hebt, maar geen aarding (dat kan). Dan kan de foutconditie ongedetecteerd blijven bestaan totdat jij een lekpad maakt

.
Welja, ik weet niet hoe het zit in Zweden maar in mijn gedachtengang hadden ze daar de aarding in de wcd's aan de nul gekoppeld. 8)7

Als de aarding in het begin van de installatie aan de nul gekoppeld zit werkt alles wel zoals het hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
Ligone schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:53:
[...]
Welja, ik weet niet hoe het zit in Zweden maar in mijn gedachtengang hadden ze daar de aarding in de wcd's aan de nul gekoppeld. 8)7
Dat zou ook kunnen inderdaad. Ergens wel een vreemde manier van werken, maar soit
Als de aarding in het begin van de installatie aan de nul gekoppeld zit werkt alles wel zoals het hoort.
Dit gebeurd best wel veel. Is effectief gewoon een TN stelsel (er vanuit gaande dat die nul wel ergens een aardreferentie heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:15
Sebazzz schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:32:
[...]

Betekent dat er dan ook 36 losse leidingen lopen naar de punten? Volgens de Nederlandse NEN mogen groepen niet in dezelfde leidingen lopen, bijvoorbeeld.
Ander land, andere regels.
In de UK heeft elk apparaat toch zijn eigen prive zekering in de stekker zitten?

Bovendien, als je weet dat het een 60 watt lamp is, dan kan daar toch de kabel van een andere 60 watt lamp nog wel bij. De reden dat het in NL niet mag is dat je niet van tevoren weet hoe groot een groep wordt, dus je houdt in principe rekening met het maximum. Deze insteek is anders, en je weet wel van tevoren hoe zwaar een groep wordt.
Pagina: 1