Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Laatst waren we onderweg in Duitsland gestopt bij een tankstation. Ik heb daar bij een geldautomaat 20 euro gepind. Nu zie ik op mijn bankafschriften dat er 26,50 is afgeschreven. Vind 6,50 toch best een bedrag voor een pintransactie. Ik zit bij de Rabobank en heb een Maestro betaalkaart. Volgens de rabobank-site kost geld opnemen in het buitenland 75 cent. Ik vroeg me dus even af waar die 6,50 nou vandaan komt. Ik zie op het betaalafschrift wel dat de ontvanger Aral is (tankstation), dus zou het kunnen zijn dat die transactiekosten in rekening brengt? Het gaat me niet zozeer om die paar euro, maar meer dat ik kennelijk zonder te weten ergens voor betaald heb (dan had het kennelijk ook 650 euro kunnen zijn, want ik heb er akkoord voor gegeven ;))

Iemand een idee hoe dit zit?

Beste antwoord (via Palomar op 06-06-2022 19:03)

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:35

Qwerty-273

Meukposter

In Duitsland zijn er verschillende netwerken en die hanteren andere tarieven. Maar sommige plekken (zoals een tankstation) zijn berucht voor andere tarieven die ze door berekenen - maar dat is ook voor de Duitsers zelf. Je hebt als het goed is wel een waarschuwing moeten krijgen over de kosten, en daar niet opgelet (want dat kennen we haast niet in NL).

https://www.duitslandmijn....nl/betalen-in-duitsland/
Geld opnemen bij een geldautomaat is vaak gratis, maar let goed op de automaat zelf. geldautomaten bij tankstations en in winkels rekenen soms bedragen tussen de € 2 en € 8 euro voor een geldopname.
https://www.consumentenbo...betalen-in-het-buitenland
Geld opnemen in eurolanden is gratis, tenzij de bank ook extra kosten in rekening brengt voor de inwoners van het betreffende euroland. Dit komt steeds vaker voor. Vooral in Duitsland, Griekenland, Oostenrijk en Spanje.

De kosten moeten vooraf wel duidelijk gemeld worden. Bijvoorbeeld met een sticker op de geldautomaat of een melding tijdens de opname. Ook moet het mogelijk zijn de transactie na de melding af te breken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Captain_koek
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:41
Dit is niet uitzonderlijk. In Duitsland en vele andere landen zijn er vaak gebruikskosten voor de pinautomaat.
Staat altijd keurig in beeld.

Vaak losse automaten, of kleintjes van beheerders die geen bank zijn.
In Nederland heb je hetzelfde met GWK travelex automaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:26
Naast bovenstaande kosten is het mogelijk dat buitenlandse banken zelf ook kosten in rekening brengen voor het gebruik van de geldautomaat. Deze kosten staan op het scherm van de geldautomaat.

Ook: https://www.duitslandmijn...20voor%20een%20geldopname.
geldautomaten bij tankstations en in winkels rekenen soms bedragen tussen de € 2 en € 8 euro voor een geldopname.
Oftewel: Rabobank doet niks verkeerd, je hebt zelf een fout gemaakt door ergens overheen gelezen te hebben + aangenomen hebben dat het wel gratis zou zijn net als in nederland

[ Voor 62% gewijzigd door President op 06-06-2022 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:54
Volgens Rabobank:
"Naast bovenstaande kosten is het mogelijk dat buitenlandse banken zelf ook kosten in rekening brengen voor het gebruik van de geldautomaat. Deze kosten staan op het scherm van de geldautomaat."

Zou dus inderdaad in beeld moeten hebben gestaan bij pinnen.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Pinnen bij tankstation, altijd duur.. Doe het wel een paar keer per jaar onderweg naar Wintersport, maar dat is meer omdat ik altijd vergeet cash mee te nemen :+

En ohja, het staat er altijd wel bij hoor wat het gaat kosten ;)

[ Voor 17% gewijzigd door renegrunn op 06-06-2022 09:41 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:35

Qwerty-273

Meukposter

In Duitsland zijn er verschillende netwerken en die hanteren andere tarieven. Maar sommige plekken (zoals een tankstation) zijn berucht voor andere tarieven die ze door berekenen - maar dat is ook voor de Duitsers zelf. Je hebt als het goed is wel een waarschuwing moeten krijgen over de kosten, en daar niet opgelet (want dat kennen we haast niet in NL).

https://www.duitslandmijn....nl/betalen-in-duitsland/
Geld opnemen bij een geldautomaat is vaak gratis, maar let goed op de automaat zelf. geldautomaten bij tankstations en in winkels rekenen soms bedragen tussen de € 2 en € 8 euro voor een geldopname.
https://www.consumentenbo...betalen-in-het-buitenland
Geld opnemen in eurolanden is gratis, tenzij de bank ook extra kosten in rekening brengt voor de inwoners van het betreffende euroland. Dit komt steeds vaker voor. Vooral in Duitsland, Griekenland, Oostenrijk en Spanje.

De kosten moeten vooraf wel duidelijk gemeld worden. Bijvoorbeeld met een sticker op de geldautomaat of een melding tijdens de opname. Ook moet het mogelijk zijn de transactie na de melding af te breken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffieboer
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09-2022
De automaat heeft kosten in rekening gebracht voor het geld pinnen. Dit komt vooral veel voor bij automaten die niet een bank toebehoren (de beruchte Euronet-automaten, ik vermijd ze als de pest. Herkenbaar omdat er groot ATM of zoals in Duitsland EC op staat).

Deze staan vaak in toeristische gebieden als "service", waar op het eerste gezicht weinig alternatieven mogelijk zijn (vliegvelden, treinstations, hotels, uitgaansgebieden, tankstations). In Polen en Tsjechië staan die automaten bekend om de zeer slechte wisselkoersen en servicekosten.

Ook al eens in Berlijn gehad: om €20 te pinnen zou ik €4 servicekosten moeten betalen (Euronet-automaat). Geannuleerd, op Google Maps "ATM" ingetypt, en 200 meter verder zonder toeslag mijn geld gepint.

Tip: bij DM-drogisterijen (vanaf 1 artikel) en Aldi Süd (vanaf 5 euro) in Duitsland kun je zonder aanvullende kosten bij je aankoop extra geld bijpinnen aan de kassa. Gebruik daarvoor de chip, niet contactloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Dit komt helaas ook in Nederland voor betalen voor service kosten van de automaat.
Ze staan als aangegeven in toeristische gebieden bv centrum van Amsterdam.
Hier zit nog meer smerig trucjes in als de machine herkent dat er een buitenlandse pas inzit laat het een belachelijke opname keuze zien bv een maandsalaris opnemen.
Waarom de eigenaar dit doet, simpel witwassen er is namelijk geen controle op wie de automaat vult met geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffieboer
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09-2022
onno oliver schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:19:
Dit komt helaas ook in Nederland voor betalen voor service kosten van de automaat.
Vaak zijn dit automaten van Yourcash (https://www.yourcash.com/), wat weer een merk/dochterbedrijf van Euronet is(anders dan de naam doet vermoeden een Amerikaans bedrijf uit Kansas).

Hier een voorbeeld van de trucs die ze gebruiken om toeristen in Praag op te lichten. En ze staan letterlijk overal:https://youtu.be/rdYhm__yMQY

Schimmig inderdaad. Het schijnt dat ze winkeliers flink betalen om automaten te plaatsen. Gemeente Amsterdam wou Euronet verbannen uit het centrum, weet niet of dat ook gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 18:17
onno oliver schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:19:
Hier zit nog meer smerig trucjes in als de machine herkent dat er een buitenlandse pas inzit laat het een belachelijke opname keuze zien bv een maandsalaris opnemen.
Waarom de eigenaar dit doet, simpel witwassen er is namelijk geen controle op wie de automaat vult met geld.
Kosten zijn er ook als je gewoon in je eigen stad als Rabo klant bij SNS gaat pinnen (dus niet die gele).

https://radar.avrotros.nl...oor-opnemen-contant-geld/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ok, thanks voor de opheldering! Moet zeggen dat ik inderdaad niet heel goed alles bekeken had, want het was een beetje rommelig en had 2 kinderen om me heen te draaien, maar er stond volgens mij niet prominent in beeld dat het 6 euro zou gaan kosten. Een klein bedrag aan transactiekosten oid had ik wel verwacht, maar geen 6 euro, vandaar even de verbazing. Maar het is opgehelderd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Ook in Oostenrijk gehad; toeslag voor opname. Met Rabopas bij de lokale bank, was iets van 3,95 ofzo. Dus meteen maar wat meer geprint dan initieel de bedoeling was.
Stond wel duidelijk vermeld, maar dan merk je wel dat je verwend bent als Nederlander. Ook opvallend dat je ook voor briefjes van 100 en 200 kan kiezen. Dus als je niet oplet heb je opeens alleen maar grote coupures als je €300 pint.

Maar niet erg want bij veel restaurants is vaak in zomerseizoen opvallend vaak het pinapparaat "stuk" dus cash only. En doen dan ook weer niet moeilijk als je met een honderdtje afrekent.
Pagina: 1