Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 08:57
Mijn vraag
Koelkast 5 jaar oud, onlangs verhuist en sindsdien ploft de koelkast aan/uit als de compressor gaat koelen. Verder is alles nog hetzelfde. Koelkast staat waterpas en stabiel. Wat is dit en kan het kwaad?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Inventum CKV500

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Een koelkast vervoer je het liefst rechtopstaand, om te voorkomen dat het koelmiddel gaat schuimen. Als je hem liggend vervoert, dan is het belangrijk dat de koelkast eerst een paar uur rechtop heeft gestaan, voordat de koelkast weer wordt ingeschakeld.

Dus hoe is de koelkast vervoerd, en hoelang na transport is de koelkast weer ingeschakeld?

Over het vervoeren van een koelkast en de mogelijke gevolgen van verkeerd transport is overigens genoeg te vinden op Google. Lees daar dus even na of dat het probleem kan zijn geweest en of die symptomen overeenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Koelkast is vervoerd in een bestelbusje. Rechtop, maar wel bij vertrek en aankomst ietwat schuin de trap op- en afgedragen. Dat dragen, in- en uitladen zal ook met de nodige bewegingen/schommelingen gegaan zijn. Ik schat in dat de koelkast toen pas na ongeveer 2 uur rusten is aangezet. Als ik Google kom ik vooral tegen dat geluiden erbij horen, maar koelkast maakt plofgeluid pas sinds verhuizing.

[ Voor 16% gewijzigd door rr7r op 06-06-2022 04:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:57
Kan het zijn dat de achterkant van de koelkast, en dan vooral de compressor (zwarte vat/bol) ergens tegenaan staat? Wat je dan hoort als een tik/klap als de compressor aanslaat doordat ie ergens tegenaan komt? Dat ding hangt licht geveerd/in rubbers, en gaat dan een beetje schudden namelijk, vooral bij het starten/stoppen van de pomp heb je de grootste "beweging".

Of je zet hem nog eens een aantal uren uit en start hem dan weer op?

[ Voor 9% gewijzigd door GeeEs op 06-06-2022 06:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:44

Theo

moederbord

Na transport kun je een koeklast/vriezer het beste 12 tot 24 uur even niet gebruiken zodat het koudemiddel weer tot rust kan komen en volledig naar beneden kan zakken in de compressor.
Dus koelkast plaatsen waar je deze wil hebben (wat je al gedaan hebt), stekker uit het stopcontact houden voor minimaal 12 uren, daarna stekker erin en koelkast aanzetten.

Met het tillen stroomt het koudemiddel door de verdamper en compressor heen, ook als je'm maar eventjes kantelt (behalve als je'n echt zonder kantelen vervoert en tilt), en zelfs na een enkele tilbeurt moet je dus >12 uren wachten.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-05 20:53

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik weet niet beter dan dat het lange rusten wat een koelkast/vriezer nodig heeft alleen van toepassing is wanneer deze echt liggend is vervoerd. Een beetje schuin houden zou geen probleem moeten zijn, in welk geval de rustperiode van 2 uur die je hebt aangehouden prima is.

Je zou 'ns de compressor met de hand vast kunnen houden terwijl je de koelkast aan zet. Als je 'm vasthoudt dan kan 'ie niet klapperen bij het aanslaan, dus dan heb je misschien iets meer info voor de hoek waar je het moet zoeken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rr7r
Excuus, heb nog wat navraag gedaan, blijkbaar is de koelkast op z'n kop de trap opgegaan... En dus te vroeg aangegaan..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:03
Lekker dan… vervoer je hem rechtop… krijg je dit soort ongein 8)7

Dan zou ik hem 24 uur uitschakelen en dan maar hopen dat het daarmee is opgelost.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:57
rr7r schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:13:
Excuus, heb nog wat navraag gedaan, blijkbaar is de koelkast op z'n kop de trap opgegaan... En dus te vroeg aangegaan..
Ik zal maar niet vragen waarom die op z'n kop is getild... :P maar dat zal het dan wel zijn inderdaad... d:)b

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:59
GeeEs schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:21:
[...]

Ik zal maar niet vragen waarom die op z'n kop is getild... :P maar dat zal het dan wel zijn inderdaad... d:)b
Gokje, diegene die eerst de trap op ging had de onderkant vast. Maar echt dom is het wel. :+

24 uur niet aansluiten lijkt me wel wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Laatst online: 20:13

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Theo schreef op maandag 6 juni 2022 @ 08:40:
Na transport kun je een koeklast/vriezer het beste 12 tot 24 uur even niet gebruiken zodat het koudemiddel weer tot rust kan komen en volledig naar beneden kan zakken in de compressor.
Dus koelkast plaatsen waar je deze wil hebben (wat je al gedaan hebt), stekker uit het stopcontact houden voor minimaal 12 uren, daarna stekker erin en koelkast aanzetten.

Met het tillen stroomt het koudemiddel door de verdamper en compressor heen, ook als je'm maar eventjes kantelt (behalve als je'n echt zonder kantelen vervoert en tilt), en zelfs na een enkele tilbeurt moet je dus >12 uren wachten.
Toen ik 4 jaar geleden een nieuwe koelkast kocht wist de bezorger mij te vertellen dat die 12 tot 24 uit laten staan inmiddels achterhaald is en 1 a 2 uur meer dan voldoende is.

Nou weet ik natuurlijk niet of bezorger gelijk heeft.

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rr7r
Technomania schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:55:
[...]

Toen ik 4 jaar geleden een nieuwe koelkast kocht wist de bezorger mij te vertellen dat die 12 tot 24 uit laten staan inmiddels achterhaald is en 1 a 2 uur meer dan voldoende is.

Ja toen deze 4 jaar geleden nieuw kwam zei Coolblue ook enkele uren is voldoende.
GeeEs schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:21:
[...]

De trap naar mijn voordeur is een wat lastige draaitrap dus blijkbaar heeft ie in alle hectiek koppeltje gedoken.. :o Ik zal proberen binnen enkele dagen het 24 uur uit te zetten, kijken of het wat oplevert.

[ Voor 17% gewijzigd door rr7r op 06-06-2022 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

rr7r schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:12:
[...]

Ja toen deze 4 jaar geleden nieuw kwam zei Coolblue ook enkele uren is voldoende.
Ik ga er ook wel van uit dat de bezorger gelijk heeft. Want als de leverancier iedere keer kapotte koelkasten retour krijgt omdat ze te snel aangezet zijn de bezorger ook wel op het matje wordt geroepen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:06
Technomania schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:55:
[...]

De bezorger heeft gelijk, tenzij de koelkast op kop de trap op is gedragen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Joris748 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:27:
[...]

De bezorger heeft gelijk, tenzij de koelkast op kop de trap is opgedragen :P
_O- Dankjewel! Daar ging mijn bier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 21:59
rr7r schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:12:
[...]
De trap naar mijn voordeur is een wat lastige draaitrap dus blijkbaar heeft ie in alle hectiek koppeltje gedoken.. :o Ik zal proberen binnen enkele dagen het 24 uur uit te zetten, kijken of het wat oplevert.
Euh, waarom binnen enkele dagen 24 uur uit zetten? Er is nu wat mis, dan zou ik dat nu al doen. Maar ik ga er even vanuit dat je er al spullen in hebt zitten, daar zou ik toch even een 24 uur oplossing voor verzinnen. Ik weet ook niet hoe slecht het aan houden voor de koelkast is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Arunia schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:36:
[...]

Euh, waarom binnen enkele dagen 24 uur uit zetten? Er is nu wat mis, dan zou ik dat nu al doen. Maar ik ga er even vanuit dat je er al spullen in hebt zitten, daar zou ik toch even een 24 uur oplossing voor verzinnen. Ik weet ook niet hoe slecht het aan houden voor de koelkast is.
Ja je hebt gelijk. Zal het vanavond/morgen even goed proberen te timen. Hij staat ook al 2 dagen aan overigens.. Pas vandaag allemaal opgevallen/geleerd. :+ Zal daarna hier updaten.

[ Voor 5% gewijzigd door rr7r op 06-06-2022 17:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rr7r
Technomania schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:22:
[...]

Ik ga er ook wel van uit dat de bezorger gelijk heeft. Want als de leverancier iedere keer kapotte koelkasten retour krijgt omdat ze te snel aangezet zijn de bezorger ook wel op het matje wordt geroepen.
Heb het even nagezocht in de handleiding:
Laat het apparaat nadat het geplaatst is, minimaal 3 uur staan voordat u de stekker in het stopcontact steekt.
https://www.inventum.eu/d...bruiksaanwijzing_pdf.pdf/ (pagina 9)

Denk dat die 3 uur net niet gehaald zijn. + zal wel bij normaal/liggend vervoer zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door rr7r op 06-06-2022 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rr7r
Van de week 32 uur uit gehad.. lijkt niet wat geholpen te hebben.. Helaas maar bedankt voor meedenken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Tja, er gaat altijd wel iets kapot bij een verhuizing. Dan zal je de plofjes moeten accepteren of een nieuwe koelkast kopen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:02
Eén van onze koelkasten had na onze verhuizing ook wat kuren. Heeft nota bene zelfs een dag of 3 in eerste instantie niet aangesloten gestaan, en is niet onderste boven de trap op vervoerd :p. Maar ondanks dat na de verhuizing een langdurig "brommend" geluid op het moment dat deze ging koelen. Kon lokaal de vloer daar goed bij voelen trillen.

Dubbel check dat het goed waterpas stond, niet strak tegen de muur, etc. Niets mocht baten. Geaccepteerd voor wat het was. Het heeft een maand of 2 - 3 geduurd, maar daarna is het nooit meer teruggekomen. Inmiddels weer muisstil zoals we gewend waren van deze koelkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:42
Ik kan me ook voorstellen dat de compressor uit zijn rubbers gekomen is, met het ondersteboven de trap op dragen.
Of dat er iets verbogen of verplaatst is, wat nu tegen de compressor aan ligt.

[ Voor 64% gewijzigd door WEBGAMING op 12-06-2022 16:59 ]

Pagina: 1