Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socommeister
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-02 17:40
X

[ Voor 105% gewijzigd door socommeister op 06-06-2022 05:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:57
Heb je jouw arbeidsovereenkomst of CAO gelezen? Bij ons moet je het melden.
Want naast dat het geen concurrerende activiteit mag zijn, sta je natuurlijk minder sterk als je met een burnout thuis zit terwijl je een bedrijf er naast runt.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• socommeister
@LED-Maniak
Ik heb geen CAO en het contract zegt dat ik geen nevenactiviteit mag doen zonder toestemming van werkgever.

Nu is het dus de vraag wat een nevenactiviteit is (pas echt uren maken voor andere klant wat ik niet doe in Loondienst of al het openen van bedrijf). Daar kon KvK mij geen antwoord op geven en melde dat dit altijd de discussie is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1312488

Wat verwacht je als reactie van je werkgever?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

socommeister schreef op maandag 6 juni 2022 @ 00:54:
@LED-Maniak
Ik heb geen CAO en het contract zegt dat ik geen nevenactiviteit mag doen zonder toestemming van werkgever.

Nu is het dus de vraag wat een nevenactiviteit is (pas echt uren maken voor andere klant wat ik niet doe in Loondienst of al het openen van bedrijf). Daar kon KvK mij geen antwoord op geven en melde dat dit altijd de discussie is...
Zou een 'eigen bedrijf' misschien een nevenactiviteit kunnen zijn, of denk je dat zelf van niet?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• socommeister
X

[ Voor 100% gewijzigd door socommeister op 06-06-2022 05:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• socommeister
@Will_M
Nou ik heb de KvK hierover gebeld en die konden het niet zeggen en meldde dat dit altijd de discussie is of dat de nevenactiviteit pas start met uren maken voor een andere opdrachtgever (wat ik niet zou doen in Loondienst periode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

socommeister schreef op maandag 6 juni 2022 @ 01:11:
@Anoniem: 1312488
Ik heb van een man of 10 Die uit dienst gegaan zijn slechte verhalen gehoord hoe ze ermee om gingen. Vooral managers die zich redelijk agressief uitlieten tot verbieden op kantoor te komen want dat gaf onrust.
Het is een echt fijn bedrijf zoals ik het ken, maar als ik mijn kaarten op tafel leg kunnen het een lange 1-3 maanden worden.
Mijn directe manager zal het prijzen dat ik open ben alleen de managers zijn degene waar het omgaat.
Het kan vriezen of dooien, ik heb geen flauw idee
Je gaat binnenkort weg? Dan lekker laten lopen, check je contract wel even op boetebedingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

socommeister schreef op maandag 6 juni 2022 @ 01:13:
@Will_M
Nou ik heb de KvK hierover gebeld en die konden het niet zeggen en meldde dat dit altijd de discussie is of dat de nevenactiviteit pas start met uren maken voor een andere opdrachtgever (wat ik niet zou doen in Loondienst periode)
Je moet niet met de KvK schakelen maar met je huidige werkgever!! Je huidige werkgever wil het volgens alles wat je hier laat weten simpelweg niet hebben dat je nevenactiviteiten uitvoert (toch?).

Dat je huidige werkgever dat niet wil hebben, en dat dus ook in het arbeidscontract samen met jou heeft opgenomen, is omdat hij het niet ziet zitten om jou 100% salaris te betalen terwijl je psychisch misschien maar voor (minder dan) de helft beschikbaar bent voor hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Waarom denk je dat de KvK hier antwoord op kan geven? Dit is toch tussen jou en je werkgever?

En ik snap niet helemaal wat nu je aanpak is. Je wil eerst een freelance-klus scoren en pas daarna je ontslag indienen? Wat is je opzegtermijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:29
socommeister schreef op maandag 6 juni 2022 @ 00:37:
Ik wil het liefste de contracten laten aansluiten en dan uit dienst gaan.
socommeister schreef op maandag 6 juni 2022 @ 00:37:
Ik heb met een aantal recruiters contact opgenomen en de kans is natuurlijk dat mijn werkgever erachter komt.
Het spreken met recruiters en je inspanningen om contracten aan te laten sluiten lijken mij heel duidelijk nevenactiviteiten. De uren die je in je nieuwe bedrijf steekt zijn weliswaar nog niet factureerbaar, maar dat doet denk ik niet ter zake. Je verricht in feite al werkzaamheden voor je nieuwe bedrijf.

Als je contract expliciet nevenactiviteiten verbiedt, dan denk ik dat je werkgever daar terecht iets van kan vinden. Ook omdat het op mij overkomt alsof je de contacten via je huidige baan wil inzetten om je eigen bedrijf een kickstart te geven. Maar wellicht zie ik dat verkeerd. Hoe dan ook, of het in de praktijk bij deze werkgever werkelijk tot problemen zal leiden, dat kun jij beter inschatten.

Waarom je denkt dat de KvK hier iets zinnigs over kan zeggen ontgaat me overigens. Dit gaat tussen jou en je werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-03 00:32
Misschien dat het KvK nummer aanvragen an sich geen concurrende nevenactiviteit is, maar zodra je ook maar iets van activiteit voor je bedrijf verricht, ook acquisitie, kan dit als nevenactiviteit gezien worden.

Maar: ik ben geen jurist, en je contactpersoon van de KvK waarschijnlijk ook niet, dus als je het zeker wil weten zou ik naar een jurist/advocaat gaan.
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt kunnen zij je misschien adviseren.

Eerlijk gezegd zou ik me die moeite besparen en eerst je baan opzeggen en dan pas een klus zoeken.
(er van uitgaande dat je genoeg buffer hebt en makkelijk aan een klus kan komen)
Scheelt een hoop onzekerheid en uitzoekwerk.

Overigens vind ik het behoorlijk onprofessioneel als een bedrijf zo moeilijk doet tegenover vertrekkende werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Lisper schreef op maandag 6 juni 2022 @ 01:32:
Misschien dat het KvK nummer aanvragen an sich geen concurrende nevenactiviteit is, maar zodra je ook maar iets van activiteit voor je bedrijf verricht, ook acquisitie, kan dit als nevenactiviteit gezien worden.

Maar: ik ben geen jurist, en je contactpersoon van de KvK waarschijnlijk ook niet, dus als je het zeker wil weten zou ik naar een jurist/advocaat gaan.
Als je een rechtsbijstandverzekering hebt kunnen zij je misschien adviseren.

Eerlijk gezegd zou ik me die moeite besparen en eerst je baan opzeggen en dan een klus zoeken.
(er van uitgaande dat je genoeg buffer hebt en makkelijk aan een klus kan komen)
Scheelt een hoop onzekerheid en uitzoekwerk.

Overigens vind ik het behoorlijk onprofessioneel als een bedrijf zo moeilijk doet tegenover vertrekkende werknemers.
Je zegt nu dus eigenlijk dat een getekend arbeidscontract tussen de werkgever en werknemer alléén maar bindend is voor de werkgever en dat een werknemer er niet zo nauw mee om hoeft te springen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisper
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-03 00:32
Will_M schreef op maandag 6 juni 2022 @ 01:36:
[...]
Je zegt nu dus eigenlijk dat een getekend arbeidscontract tussen de werkgever en werknemer alléén maar bindend is voor de werkgever en dat een werknemer er niet zo nauw mee om hoeft te springen?
Nee dat zeg ik helemaal niet.

Een werknemer kan toch gewoon zijn contract opzeggen en voor zichzelf beginnen of een andere baan zoeken?
Mits dit netjes gebeurt, is het belachelijk als een bedrijf hier moeilijk over doet.

Als iemand klanten meeneemt of afspraken in het contract schendt is het een ander verhaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Lisper schreef op maandag 6 juni 2022 @ 01:53:
[...]

Nee dat zeg ik helemaal niet.

Een werknemer kan toch gewoon zijn contract opzeggen en voor zichzelf beginnen of een andere baan zoeken?
Mits dit netjes gebeurt, is het belachelijk als een bedrijf hier moeilijk over doet.

Als iemand klanten meeneemt of afspraken in het contract schendt is het een ander verhaal natuurlijk.
Helaas is deze logische volgorde van handelen schijnbaar echter niet door de TS aangehouden met deze discussie tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Will_M schreef op maandag 6 juni 2022 @ 01:59:
[...]

Helaas is deze logische volgorde van handelen schijnbaar echter niet door de TS aangehouden met deze discussie tot gevolg.
Er is nog helemaal geen discussie toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Anoniem: 1312488 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 02:11:
[...]

Er is nog helemaal geen discussie toch?
Nou, sommige mensen zien elke handeling die ook maar riekt naar een mogelijke verandering in de arbeidsrelatie als nevenactiviteit ;)
Per 1 augustus komt er overigens wettelijke duidelijkheid over nevenactiviteiten; een verbod hierop dient objectief gerechtvaardigd te zijn. Zie bijvoorbeeld https://bg.legal/alles-ov...elbare-arbeidsvoorwaarden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Dit topic gaat even op slot, op deze manier (met leeggehaalde posts) heeft het niet zoveel zin. We gaan even in overleg met de Ts
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.