Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PV oost uitbreiden naar oost-west op bestaande omvormer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Speeduino
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-07 09:07
Ik zit erover na te denken om mijn PV installatie uit te breiden, en ik kan wel wat advies gebruiken.

Huidige situatie is als volgt:
Ik heb 3600Wp op oost liggen, aangesloten op een GoodWe gw3600d-ns.
Het zijn 12 JA-Solar JAM6K-60-300-PR-BK 300Wp panelen. Deze zitten allemaal op 1 string, zonder optimizers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M47iz0ELcfGbo6FJmEm_2QcaHkU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9xbjXdL2c3KTxkiKujwCCR34.png?f=user_large

De panelen liggen in 1 vlak op 115 graden oost. de dakhoek is 32 graden.
Dit levert op een zonnige dag deze curve op: (Tijd as is 1 uur te vroeg. om 14:30 staat de zon haaks op mijn huis tussen oost-west. in het plaatje is dat 13:30)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZfpHzsrbEe8FeDgTSJb6XIJ7uM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0x2bespRwRi53LUCENZuN3zU.png?f=fotoalbum_large

Hieronder een model van ons huis. Op het blauwe vlak liggen de huidige panelen. Op de westkant heb ik echter ook nog een stuk dak waar ik 8 panelen op kwijt kan. Deze heb ik er in getekend.
De dakhoek is daar 11 graden en deze ligt op 295 graden west.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFTdx4uojxBL5H3bHNmNzy11MPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uILlaptWxradaedC8ClAI6Cu.png?f=fotoalbum_large

Mijn huidige GoodWe gw3600d-ns omvormer heeft 2 MPP trackers. 1 string is nog vrij, dus het liefste prik ik de panelen op dezelfde omvormer op de vrije string. Dan haal ik voor minimale kosten veel meer uit mijn huidige installatie. Maar...:

1. In totaal kom ik dan op 12x300Wp+8x(400)Wp= 6.800Wp. Nu zal ik die 6800Wp nooit halen, maar de omvormer zal toch wel heel wat harder moeten werken. Ook omdat het west-dak maar 11 graden dakhoek heeft en de piek waarschijnlijk vroeger op de dag valt dan gebruikelijk bij oost-west. Op de datasheet van de gw3600d-ns staat dat hij maximaal 4680w DC-power hebben kan. Als de omvormer te veel en te lang moet aftoppen, gaat dit dan de levensduur aanzienlijk verkorten? Ik wil de omvormer graag maximaal benutten, maar het moet wel veilig blijven. Indien nodig kan ik ook kiezen voor minder panelen, of minder sterke panelen.

2. String 1 (oost) heeft 12 panelen die zo'n 30v leveren. Er staat dus gemiddeld zo'n 360v op die string. Als ik 8 vergelijkbare panelen op west leg, dan heeft string 2 maar zo'n 240v. Is dat een serieus nadeel voor het rendement of is dit verwaarloosbaar? Of met andere woorden: welke soort panelen zijn voor deze string de beste keus?
Ik zat nu aan deze te denken: https://www.winkelman-zon...black-frame-halve-ce.html

[ Voor 4% gewijzigd door Speeduino op 06-06-2022 09:19 . Reden: Wat oost en west door elkaar gehaald, vragen wat verduidelijkt. ]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Je gaat wat aftoppen, maar in principe kan het. Het verlies valt mee... Te simuleren met software als Sunny design.
Je lijkt handig met tekenen, maar Sunny kan zonder... Alleen dan geen schaduw effect in de simulatie.

Ja hij gaat veel uren op vollast maken... Ja hij gaat vroeger of later een keer stuk... Ik denk dat de aftop mee valt, dus proactief vervangen duurder is.

De jam54 is juist een paneel met heel lage spanning, en hoge stroom. Gaat werken, maar als je keuze hebt voor een paneel met hogere Vmpp is het een fractie leuker.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Je haalt wat oost en west door elkaar in je verhaal maar wat ik mis is de reden voor het gebruik van die ene omvormer, waarom geen 2e erbij? Of eventueel een goodwe 4200 of 5000 en deze 3600 op mp.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Speeduino
Bedankt voor de reacties tot zover, Ik heb de openingspost wat aangepast. Wat betreft de reden: De huidige omvormer is al betaald en hangt er al. Het lijkt mij dus relatief goedkoop en gemakkelijk om er extra panelen op aan te sluiten. Hierdoor benut ik hem maximaal, en heb ik meer spreiding van mijn opbrengst. Ik ging ervan uit dat de extra kosten van een grotere omvormer niet zouden opwegen tegen het verlies van het aftoppen. Maar ik zal hier nog eens aan gaan rekenen met de sunny design tool die @Ronald stuurde.

Waar ik ook mee zit, is het veilig? Ik kan natuurlijk gewoon de westkant vol leggen en alles aansluiten, en kijken wat de omvormer er van vind. Als hij teveel aftopt kan ik hem daarna nog wisselen. Maar is dat verstandig? Ik wil niet het risico lopen dat op een mooie zonnige dag mijn omvormer huis in rook opgaat

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Speeduino

Die omvormer krijgt er niets van, maar gaat bijv staan aftoppen van 11-17 uur waardoor hij niet alleen warm wordt maar je ook heel wat opbrengst mist wat niet nodig is.
Je kan dat zoals je zelf al zegt eerst proberen en kijken wat er gebeurd, kan je altijd nog een omvormer bij kopen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:15
Ja het is superveilig, het is geen motor van een auto die je "in het rood" aan het rijden bent, de omvormer draait gewoon aan zijn max maar dat is allemaal prima binnen alle grenzen van het ontwerp. Het is dus niet zo dat je buiten spec aan het draaien bent.

Aftoppen is op zich niet erg, je moet er psychologisch tegen kunnen en vooral: je moet het bekijken binnen terugverdientijd vs uitgaven.

Je idee is dus ideaal en prima: hang ze er bij en maximaliseer je bestaande investering, de beste investering is er een die je niet moet doen, dus wat dat betreft: kopen, bij aansluiten op je Goodwe en go go go.

Ik doe hier 6720Wp (50/50 op ZuidOost en ZuidWest) op een omvormer van 4kW, dan ziet een goed dagje er zo uit als hier beneden. Laat ik wat liggen qua opbrengst? Joah, maar in België wordt je belast op je omvormervermogen dus in die tijd was het een goede beslissing...

https://snapshots.raintan...crOSeQaglyzUQcMubZ3dId4lo

Of per screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsqRkB1ZQ9EFGH4nWwnI3FyS7vQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3TO0p1AVUKUhDgXJJIv3CxXC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgVXtO5MO08ng_7LIkNI-x1vGXw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZiLfcoHhmd8ewOdgWqfw6Msi.png?f=fotoalbum_large

Het tuinhuis topt ook een beetje af en dit tussen 14h00 en 16h00. Dat is met 8 panelen voor een totaal van 1880Wp op een 1.5kW omvormer op ZuidWest...

[ Voor 60% gewijzigd door HyperBart op 07-06-2022 13:32 ]

• Speeduino
@HyperBart Zo, die 4KW topt inderdaad flink af. Bedankt voor alle informatie! het geeft me wat vertrouwen in de plannen die ik had. Ik kan voorlopig wel weer even verder. (zoeken naar een goede set panelen met een goede Vmmp samen)

• Speeduino
Heeft iemand nog tips voor het zoeken naar zonnepanelen met een voltage van rond de 45 (Vmp)? Ik ben nu lukraak datasheets aan het doorklikken maar dat moet toch handiger kunnen. De meeste die ik tot nu toe gehad heb zitten allemaal rond de 30. Jinko-solar is iets hoger, rond de 34. Sunpower maxeon 3 kwam ik ook tegen maar ik denk dat deze veel te hoog is, met 65v per paneel. dan kom ik met 8 stuks op 520v op de string.

Is er ergens een zonnepaneel database waar je kan filteren op specificaties?

• Ronald
Hyundai zit wat hoger.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Speeduino
Top.
https://www.stralendgroen...ndai-vg-405wp-full-black/
Deze zitten al op 38,6v. dank voor de tip

• Ronald
Maar maak je er niet al te druk om... Wp boven bijna alles

Pagina: 1