Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToNos
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-03-2023
Hallo,

Ook wij willen zonnepanelen op ons platte dak. Ik ben totaal A-technisch dus begint het mij te duizelen bij al die technische termen op de offertes.
Ik hoop hier wat hulp bij het beoordelen van de offertes te krijgen.
Foto's
Zonnepanelen op het rood omlijnde platte dak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGfi_233JGEfpuc3rBVNXdcKvLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NIiWK5VGV7rxbeblyysFLogN.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nog een schermprintje van Zonatlas
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2m0UHD2jUkoltysEw_A6Zr7rvtM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z0BWhIsgJQn5OIx0mVAggfVD.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Afmeting dak: 8.60 x 5.50 m
Schaduw
Geen last van schaduw. Er staat weliswaar een boom voor ons huis maar daar hebben we op het dak geen last van.
Jaarverbruik
Ongeveer 3900 KwH
Huidige elektriciteitsaansluiting
Geen idee , vandaar een foto van mijn meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rs7h6Q78ZTjjX0jzgmwcgYLfNMQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Lb1Ij16HwEEStjlZeUZwv1ia.png?f=fotoalbum_large
Budget en doel
Tussen 5000 en 7000 euro. Doel is om eigen gebruik af te dekken.
Wie gaat het project uitvoeren
Het bedrijf dat de juiste aanbieding doet :)
Bijhouden van data
Voor de leukigheid maar niet heel uitgebreid want snap ik toch niet.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20k1MzhrhyKcHe_MG-pmfDI67GM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/onoLhi7qEe7gdXsGb8IkfDUP.png?f=fotoalbum_large
Offerte 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gdZ7OqJrNyMm7PywG6wRnEch77s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GcO812n8JbAfKyu11qG34HAh.png?f=fotoalbum_large
Offerte 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6odUpt2oGzodi8F9JSfwrJFE2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/punp2KgAkrG5tMjbf5vFD0gW.png?f=fotoalbum_large
Offerte 4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTCkBVvum0o8rqIzAjKn1RfQoQw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sUuBb3LRA5m8IpObq56Kjpdl.png?f=fotoalbum_large
Regio
Noord Brabant

Mijn vragen:
  • Ik heb al behoorlijk wat gelezen over de omvormers maar ik kan daar helaas nog geen conclusie uit trekken. Welke configuratie is in dit geval het beste?
  • Is mijn meterkast wel te gebruiken voor zonnepanelen of moet die eerst vervangen worden?
  • Ik vind de prijs per Wp aan de hoge kant. Wat vinden jullie?
Alvast bedankt voor de moeite.

Beste antwoord (via ToNos op 27-06-2022 11:12)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:54
Aanbieder 2. Technisch gelijkwaardig. Meer vermogen voor zelfde geld.

Prijs extreem goed in huidige markt... Als we 700 euro aan te meterkast geven onder de €/Wp.

Ik ben helemaal geen fan van 5kW op 1 fase... In verband met eventueel hoge netspanning. Maar ombouw naar 3 fase is lastig op moment omdat er ook bij de netbeheerders tekorten en lange wachttijden zijn.

De meterkast die je wil is deze https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html
Of gelijkwaardig. Het gaat om de maximaalstroombeveiliging. Zonder maximaalstroombeveiliging zou het wat mij betreft niet aan de NEN1010 moeten voldoen (maar ik heb geen inzage in de specificatie).

Tevens zou ik voor een 1/3 fase kast gaan.
Dat is een 3 fase kast met de doorverbinding op de hoofdschakelaar. Dan heb je geen kosten te maken in de meterkast mocht je ooit naar 3 fase gaan en nu is het verschil tientjeswerk.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mike_solar
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13-05 09:28
ik zou die meterkast wel vervangen, is ook gewoon stukje veiligheid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:08
Je hebt geen schaduw dus de goedkoopste optie is het best.
Al ken ik het merk omvormer van de eerste offerte niet.

Ja die groepenkast zou je niet moeten willen houden, weg ermee!

De prijs per Wp vind ik marktconform. De duurste met Sunpower en Enphase gebruikt ook de duurste componenten. Al heb je helemaal geen Enphase nodig.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike_solar
ik zou gewoon voor SMA stringomvormer gaan met "simpele" mono-perc panelen op solarstell, meterkastje vernieuwen.

alles is duurder geworden panelen ook maar de stroom zelf ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToNos
mike_solar schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:05:
ik zou die meterkast wel vervangen, is ook gewoon stukje veiligheid
Was ik al bang voor, maar mag ook wel na 32 jaar.
Bedankt voor je snelle reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:14

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Absioluut met @mike_solar eens, als je bereid bent 6K uit te geven skip dan niet op je veiligheid. Heel mooi moment om ook de meterkast te vervangen. Die kan het namelijk wel hebben. Mag die ook aangedragen worden voor de BTW teruggave :)

En met geen schaduw inderdaad voor string gaan. De Fox Ess zegt me niets. Growatt is okay maar zou zelf liever de 3600 zien denk ik.

En ja, panelen en omvormers zijn wel duurder geworden. Maar vooral installatie is volgens mij ondertussen al maal 2 vergeleken met vorig jaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
3e rijtje erbij, nog een paar centen over voor de meterkast en je zit gebakken. Ook ik heb nog nooit gehoord van die omvormer overigens.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToNos
@mike_solar , @busscherski en @Septillion jullie reacties komen zo’n beetje overeen. Bedankt daarvoor. @Septillion Goeie tip om de BTW van het vervangen meterkast mee te nemen in BTW teruggave. Daar ga ik me nog verder in verdiepen.
Ik ga bij offerte 1 vragen of een SMA omvormer of Growatt 3600 mogelijk is.
Is die SMA omvormer of Growatt 3600 dan ook te gebruiken bij een eventuele uitbreiding van het aantal panelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 18-05 08:59
Zou wel direct voor uitbreiding gaan, later toevoegen is altijd relatief duurder.
Bij uitbreiding zal je wel echt een grotere omvormer nodig moeten hebben en waarschijnlijk ook over moeten naar een 3-fase systeem. 5kW model grof gegokt. Toch is in mijn ogen dat het waard.

[ Voor 4% gewijzigd door Dat_Doc op 05-06-2022 22:04 ]

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Onderzoek of je wellicht een oost-west opstelling kan neerleggen, dan heb je zelf het meeste aan de energie en hoef je niet te salderen.
nieuws: Afbouw salderingsregeling zonnestroom begint in 2025 met grotere eers...

Dat enphase systeem heb je niet nodig. Kost alleen maar extra geld. Doe die maar weg.
Tenzij je absoluut geen omvormer in je huis wilt natuurlijk...

Het is allemaal erg duur omdat er veel vraag is, kleine voorraden en weinig mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToNos
jeroen3 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:09:
Onderzoek of je wellicht een oost-west opstelling kan neerleggen, dan heb je zelf het meeste aan de energie en hoef je niet te salderen.
nieuws: Afbouw salderingsregeling zonnestroom begint in 2025 met grotere eers...
Bedoel je met oost-west opstelling zoals op onderstaande foto van een paar huizen verder?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rb8u7UE8I02eWXrx0p18QNH6bMA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vavtqQLikSO9ug2Ol370wL6F.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:56

Termy

valt er nog wat te fragge?

Dat bedoelt hij inderdaad. Overigens is de opwekking verspreiden geen ding op een plat dak aangezien puur oost/west nauwelijks afwijkt van puur zuid. Wat dat betreft zijn dakjes noord/zuid ook prima en om het even met oost/west. De echte reden om dakjes te leggen is dat je dan waarschijnlijk meer panelen kwijt kan dan puur op zuid en dus meer opbrengst hebt.

Qua afmetingen is je dak vergelijkbaar met de mijne en hier ligt het systeem uit m'n sig. Er valt dus mogelijk wel wat te winnen.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToNos
Termy schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:37:
……
Qua afmetingen is je dak vergelijkbaar met de mijne en hier ligt het systeem uit m'n sig. Er valt dus mogelijk wel wat te winnen.
@Termy wat bedoel je met “uit m’n sig?

Ach, dat is natuurlijk jouw signature :)
16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus

[ Voor 19% gewijzigd door ToNos op 05-06-2022 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:32
Hier een 4100 wp systeem (10×410wp) met growatt 3600. Vergelijkbaar met geen schaduw en ook meterkast vervangen. Kostte in totaal 6500 incl btw.
Iets boven de 1 euro per wattpiek, wat ik als redelijke waarde heb gehanteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:08
Omvormers zijn schaars, als je een specifiek merk wenst kan er zomaar een half jaar bij de levertijd op komen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToNos
mathelicious schreef op zondag 5 juni 2022 @ 23:09:
Hier een 4100 wp systeem (10×410wp) met growatt 3600. Vergelijkbaar met geen schaduw en ook meterkast vervangen. Kostte in totaal 6500 incl btw.
Iets boven de 1 euro per wattpiek, wat ik als redelijke waarde heb gehanteerd.
@mathelicious aan wat voor bedrag moet ik denken voor het vervangen van de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToNos
busscherski schreef op zondag 5 juni 2022 @ 23:10:
Omvormers zijn schaars, als je een specifiek merk wenst kan er zomaar een half jaar bij de levertijd op komen.
Levertijd zal sowieso een uitdaging worden :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:32
ToNos schreef op zondag 5 juni 2022 @ 23:21:
[...]

@mathelicious aan wat voor bedrag moet ik denken voor het vervangen van de meterkast?
Vorig jaar ongeveer 1000 incl btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToNos
mathelicious schreef op zondag 5 juni 2022 @ 23:25:
[...]

Vorig jaar ongeveer 1000 incl btw.
Dank je, dat zal nu niet meer lukken, maar dan heb ik een indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

Deze meterkast, uitleg waarom staat erbij. Sander vunderink kan deze volgens uitleg ook in 3 fase (voorbereid) maken... Dat bedrijf snapt dingen nog.

Alleen nog plaatsen regelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToNos
Ronald schreef op zondag 5 juni 2022 @ 23:48:
https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

Deze meterkast, uitleg waarom staat erbij. Sander vunderink kan deze volgens uitleg ook in 3 fase (voorbereid) maken... Dat bedrijf snapt dingen nog.

Alleen nog plaatsen regelen ;)
Dank je @Ronald , is zeker handig om met deze info naar een installateur te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PJNo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-05 13:07

PJNo

14x 365 Z12x 365 W Growatt6k

Persoonlijk zou ik zelfs voor 16 panelen gaan, kun je inderdaad ook beter gelijk een nieuwe meterkast laten plaatsen.

Kan ook alles gelijk naar 3 fasen, meterkast, omvormer etc. Denk zelfs dat je met 7000, je maximale budget, een heel eind komt.

Omdat alles in de zon ligt zou ik gewoon voor een stringomvormer gaan. Ik zou bedrijven van offertes 1 & 3 nog eens laten kijken om dat dus te realiseren.

Dan ben je voor de aankomende 10 jaar klaar. Mocht je in de toekomst iets extra's willen wat veel stroom gebruikt heb je dat gelijk gedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToNos
PJNo schreef op maandag 6 juni 2022 @ 10:05:
Persoonlijk zou ik zelfs voor 16 panelen gaan, kun je inderdaad ook beter gelijk een nieuwe meterkast laten plaatsen.

Kan ook alles gelijk naar 3 fasen, meterkast, omvormer etc. Denk zelfs dat je met 7000, je maximale budget, een heel eind komt.

Omdat alles in de zon ligt zou ik gewoon voor een stringomvormer gaan. Ik zou bedrijven van offertes 1 & 3 nog eens laten kijken om dat dus te realiseren.

Dan ben je voor de aankomende 10 jaar klaar. Mocht je in de toekomst iets extra's willen wat veel stroom gebruikt heb je dat gelijk gedekt.
Dank voor je reactie @PJNo , ik ga zeker bij 1 en 3 verder informeren en kijken of het binnen budget past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToNos
Ik heb nog wat informatie gekregen over de Fox-Ess omvormer. Mij zegt het niet zoveel. Kunnen jullie je licht erover laten schijnen?

Datasheet Fox-Ess

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike_solar
ik zou lekker voor Growatt of SMA gaan, met een week of 2-3 komt er weer leuke voorraad binnen.
bewezen top merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToNos
@Ronald , @busscherski
Ik heb nieuwe offertes ontvangen van 2 aanbieders voor levering van 12 panelen. Ook het vervangen van de meterkast zit hierbij in. Ze zijn qua prijs vergelijkbaar maar wat is nu de beste keuze qua materiaal?

Wellicht dat jullie hier nog een advies in kunnen geven? (Uiteraard mag iedereen met nuttige feedback reageren 😀)

Alvast bedankt voor de moeite.

Aanbieder 1

12 Zonnepaneel Canadian-Solar Black Frame 380
1 Omvormer Growatt 4200W 1 fase met Lan en App
12 Flatfix ondersysteem plat dak incl. ballast
incl. Montage/plaatsen/inregelen van het systeem
incl. Bekabeling en aanpassen van de meterkast
Nieuwe meterkast incl montage 700 excl. btw
Subtotaal € 6.135,00
BTW 21% € 1.288,35
Totaal € 7.423,35

Aanbieder 2

12 Longi Solar Mono SF 455Wp
1 GW5000-D-NS
1 Flatfix Fusion montagesysteem
1 Elektrische Installatie
12 All in installatie
1 Gratis btw teruggave door ons verzorgd
1 meterkast vervangen naar norm
Totaal excl. BTW: € 6.013,85
BTW 21%: € 1.262,91
Totaal incl. BTW: € 7.276,76

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
Aanbieder 2. Technisch gelijkwaardig. Meer vermogen voor zelfde geld.

Prijs extreem goed in huidige markt... Als we 700 euro aan te meterkast geven onder de €/Wp.

Ik ben helemaal geen fan van 5kW op 1 fase... In verband met eventueel hoge netspanning. Maar ombouw naar 3 fase is lastig op moment omdat er ook bij de netbeheerders tekorten en lange wachttijden zijn.

De meterkast die je wil is deze https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html
Of gelijkwaardig. Het gaat om de maximaalstroombeveiliging. Zonder maximaalstroombeveiliging zou het wat mij betreft niet aan de NEN1010 moeten voldoen (maar ik heb geen inzage in de specificatie).

Tevens zou ik voor een 1/3 fase kast gaan.
Dat is een 3 fase kast met de doorverbinding op de hoofdschakelaar. Dan heb je geen kosten te maken in de meterkast mocht je ooit naar 3 fase gaan en nu is het verschil tientjeswerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToNos
Nou, hier de knoop doorgehakt met een lokaal installatiebedrijf. Het wordt:
14 x Jinko Solar JKM405N-6RL3-B (2021)
1 Goodwe 5000D-NS
14 x Esdec FlatFix Fusion Oost-West-opstelling montagemateriaal per paneel
Vervangen groepenverdeler 1fase
Gratis btw teruggave
Totaal excl. BTW € 6.335,00
Verwachting installatie binnen +- 4 weken.

Dank voor alle reacties.
Pagina: 1