Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Mijn vrouw heeft een nieuwe laptop nodig.
Zij doet voornamelijk office werk, zoomen en daarbij videoopnames en light video-editing.
De zwaarte qua eisen ligt bij vlotheid en schermkwaliteit (helderheid en kleurafstelling).

Ik ben zelf niet helemaal thuis in laptops, maar kep me vandaag wel erin verdiept en tot de conclusie gekomen dat het volgende minimaal moet kunnen:
- 16GB werkgeheugen (niet 8GB, want mogelijk te weinig ivm video-editing)
- Ryzen 5 5600U
- 512GB M2 SSD

Ik heb haar wel al gezegd dat ze voor dat budget best een goeie laptop kan verwachten, maar dat ze niet moet verwachten met een SSD van 512GB veel filmpjes te kunnen opslaan op lange termijn en dan moet uitwijken naar een exterme HDD, want de meeste laptops uitbreiden met een SSD betaal je wel voor.

Meer is beter en ik wil het maximale hebben voor dat geld, dus ik ben tot de volgende punten gekomen:

Eisen/wensen
- Goede WiFi
- Minimaal 1 reguliere USB-aansluiting, dus niet enkel usb-c
- Minimaal een HDMI poort om de laptop op een beamer te kunnen aansluiten
- Powerpoint, Word
- Geen glanzend scherm (reflectie). Ze zit in heel verlichte ruimte, en spiegeling is zeer onwenselijk
- Scherm moet helder kunnen
- Webcam
- 3,5" plug voor oordopjes. Dit is de minst belangrijke eis want ze kan de Kingston HyperX Cloud II gebruiken via USB, maar dan mist ze een USB poort, alhoewel een USB hub dit oplost, maar ze wilt zo min mogelijk extra randapparatuur op haar werkplek hebben.
- Scherm moet goed afgesteld zijn, redelijk kleuraccuraat, ze werkt ook met producten/productfoto's waar de kleurechtheid voor kijkers belangrijk is.
- Scherm niet lager dan full HD resolutie

Minder/niet belangrijk
- formaat/grootte
- gewicht
- speakers
- ethernet poort
- accuduur (ze is altijd wel ergens waar een power outlet is)
- hoge refreshrate
- card reader
- Win 10 of 11
- stroomverbruik
- losse videokaart
- vingeradrukscanner

Budget
700 euro, in uiterste geval 750 euro.

Ik heb de BBG's vanaf nu t/m december 2021 bekeken en tot deze shortlist gekomen:
1: Lenovo IdeaPad 5 Pro (82L7004WMH)
2: Lenovo IdeaPad 5 Pro (82L70077MH)
3: Lenovo IdeaPad 5 Pro (82L7009NMH)
4: Lenovo Yoga Slim 7 Pro (82MS004DMH)

En nee, kep dit niet met opzet zo gekozen, maar gewoon gekeken naar het meeste wat ik kon krijgen voor 750 euro max. en ik had gehoopt op wat meer variatie qua merken e.d. Maar het zij zo.
Anyway, ik heb ze even naast elkaar gezet:
https://tweakers.net/pric...;1712974;1769204;1695928/

Vragen
- ik heb me te pleuris gezocht naar de verschillen tussen #1 en #3. Ik heb op de website gekeken en vergeleken en ik kan geen één ding vinden. Waarom zou ik voor #1 a 749 euro gaan t.o.v. #3 van 699 euro?

- bij #2 kun je duidelijk zeggen dat het scherm op alle vlakken wat minder is, maar het scheelt dan ook 100 euro. De resolutie is nog steeds prima, refreshrate boeit niet, maar de 300cd/m2 is dan aan de lage kant vergeleken met 400cd/m2.

- #4 lijkt af te vallen vanwege het glanzend scherm en het ontbreken van een hdmi poort. Ook heeft deze een 5600H, en ik zie dus ook niet wat het verschil is tussen een 5600H vs 5600U.

- Ik kan de benchmarks wel zien, maar ik weet in de praktijk niet goed in te schatten of er significante performanceverschillen zitten tussen een 5600U, 5700U en 5800U. Ik kan beredeneren dat een hexacore zoals de 5600U minder rap is dan een 5800U octacore, zeker met video-editing, maar is het belangrijk genoeg om een meerprijs van x-euro te rechtvaardigen?

Ik heb haar dat niet verteld, maar als jullie zeggen "voor 850 euro kun je beter laptop x nemen want dan krijg je een 5700U of 5800U voor" en dit zou echt significant schelen in performance, dan ben ik bereid die 100 euro zelf nog wel bij te leggen, maar in principe staat de 750 euro vast.

Ik heb bijvoorbeeld nog deze gevonden:
pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 Pro 14ACN6 (82L7004XMH)

Die is 50 euro meer, maar komt dan met:
- 1TB SSD (voor meer filmpjes en fotoopslag)
- 5800U (wel lager geclockt dan de 5600U en volgens mij scheelt dat wel in single-thread performance toch?)
- aparte GeForce videokaart

en verder zijn alle specs gelijk aan #1 en #3. Met die laatste verschilt het dan 100 euro, maar alsnog klinken bovenstaande 3 puntjes als een toegevoegde meerwaarde, in theorie dan ;)

Dus ik zou zeggen, shoot!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:11
Nummer 1 is in de kleur Storm grey, de 3e is Cloud grey (in de Pricewatch kan alleen “grijs” ingevuld worden.

En nummer 1 is met Windows 11 Home ipv Windows 10 Home bij 3. Dat staat (op dit moment nog) fout in de Pricewatch.

Nummer 4 heeft geen HDMI, maar wel USB-C. Daar kun je ook een adapter naar HDMI aan hangen. Passief voor HDMI 1.4, actief voor HDMI 2.0. Nadeel is wel dat je dus laad via deze aansluiting en dus gelijk al met speciale laad+videokabels moet gaan werken of met docks, als je er een monitor aan wilt hangen.

De anderen hebben dat probleem niet, daar zit ook gewoon HDMI 1.4 op en daar kun je dus de usb-c gewoon voor het laden gebruiken (tenzij je een monitor neemt met een resolutie hoger dan 1440p.

Een 5800u is wel lager geclockt dan een 5600u, maar dat is de minimum snelheid die de chip aan zou moeten kunnen houden als alle cores aan het werk zijn. En dat zijn er bij de 5800u natuurlijk 8 versus de 6 van de 5600u. In single core zal de 5800u verder kunnen boosten en dus sneller zijn.

De 5600H is eigenlijk dezelfde chip als de 5600U, maar mag meer stroom verbruiken. De 5600U kan ingesteld worden tussen de 10 en 25 watt (standaard 15 watt) en de 5600H op 35-54 watt (standaard 45 watt).

Maar de chips zijn zo zuinig dat de extra ruimte die een 5600H heeft eigenlijk nauwelijks nodig is. (Bij een 5800u vs 5800H wordt het verschil groter door het grotere aantal cores waardoor de powerlimiet wel meer belemmerend wordt.)

Die laatste heeft overigens geen Geforce, maar gewoon de standaard AMD gpu.
Overigens gaan de versies met Geforce een stuk minder lang mee op de accu dan die zonder. En als je video-editing-software er geen gebruik van maakt, heb je er voor dit gebruik weinig aan.

De enige Geforce die je in dit model kunt krijgen is de MX 450 met 2 GB geheugen. Daar heb je bijzonder weinig aan qua videobewerking. Voor Full-HD is de cpu snel zat en bij 4K zou een gpu kunnen helpen, maar daar heeft de gpu weer te weinig geheugen voor.

Of je dan € 100 extra over hebt voor een grotere SSD en 2 cores extra, is een vraag die je zelf zult moeten bekijken.

Ik heb de 16” variant voor mijn vrouw gekocht, dan met 5600H en 512 GB. Zij doet echter niet aan videobewerking, maar wel veel fotobewerking. Daar had de 5800H dus weinig meerwaarde. Bij video is dat anders. In combinatie met een grotere ssd is dan mijn inziens € 100 goed te verantwoorden.

Ze is er overigens super blij mee. Goed scherm (en de 14” 2,8K is nog wat scherper zelfs), gaat erg lang mee bij browsen en rustig werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord. De kleur van de laptop speelt totaal geen rol ;)

Bij die laatste met de 5800U moet ik snel zijn; die prijs van 799 bij Informatique geldt alleen vandaag nog.

Waarschijnlijk zal deze ook ietsje meer geluid maken vanwege het feit dat de 5800U warmer kan worden, maar dat was voor mijn vrouw geen issue. Ik dacht de GeForce te zien bij deze maar je hebt gelijk, gewoon integrated graphics. Is ook geen punt verder.

Het onderscheid tussen #1 en #3 zit em dus in het kleurtje en win10 vs win11....Win10 zal wel te upgraden zijn naar Win11 dus ik zie daar t verschil van 50 euro niet in zitten, dus dan lijkt #3 de logische keuze.

Dan spant het idd om #3 vs die in de laatste link, 699 euro vs 799 euro en voor die 100 euro krijg je:
- 512GB SSD vs 1TB
- 5600U vs 5800U
(allebei de laptops met win10 volgens pricewatch, maar volgens Informatique win11)

EDIT: ondanks we "schrokken" van deze review, hebben we toch besloten em te bestellen; die extra 512GB en snellere CPU was wel die 100 euro waard. Wanneer nou blijkt dat de fan inderdaad zo vreselijk is, dan gaat ie gewoon retour en dan wordt het die van 699.

[ Voor 19% gewijzigd door Deathchant op 06-06-2022 20:11 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-05 21:29
@Deathchant Ben wel benieuwd naar je ervaringen met de IdeaPad 5 Pro 14ACN6 (82L7004XMH)!

Mocht je er tijd voor hebben, zou een review achterlaten erg tof zijn. Weten we gelijk of dat ventilatorgeluid een structureel probleem is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Balance schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:17:
@Deathchant Ben wel benieuwd naar je ervaringen met de IdeaPad 5 Pro 14ACN6 (82L7004XMH)!

Mocht je er tijd voor hebben, zou een review achterlaten erg tof zijn. Weten we gelijk of dat ventilatorgeluid een structureel probleem is!
Haha, ik kreeg toevallig gister ook een berichtje van iemand die vroeg of ik aub "een Deathchant-review" wilde maken ;)
Het is mijn vrouws laptop, zij vindt een zacht ruisend ventilatorgeluid niet zo erg als wij kritische Tweakers, en ik heb haar erop attent gemaakt vóórdat we em kochten. Ze wilde em toch hebben ipv die met 512GB en 5600U (die 512GB extra deed het hem) ;)

Ik heb het "klaarmaken" van de laptop voor mijn rekening genomen, en ik vond ook dat de laptop snel de ventilator aanzette, en het geluid zou ik niet classificeren als een "zacht ruisje"; naar mijn idee was het ook te lang aanhoudend. Pas na een tijdje nam het geluid af. Ik had niet eens stevige taken gedaan, gewoon wat door de configuratie heen scrollen en alle toegang tot bepaalde apps uitzetten, thema instellen, personaliseren, you know.
Ik las op internet "oplossingen" die ik geen oplossingen vond: de CPU capaciteit terugschroeven naar 90 of zelfs 80%. Ik ga toch niet mijn eigen CPU throttelen alleen maar omdat Lenovo zijn fanprofielconfig helemaal dichttimmert?

Mijn eigen werkpaard van kantoor (Lenovo P51 met core i7) maakt hetzelfde geluid, alleen blijft die niet langdurig aan de gang. Iets van 2 minuten ofzo en dan neemt het snel weer af. En dat werkpaard werkt dus continu; allemaal dingen van het werk op de achtergrond, van die gecentraliseerde profielupdates e.d.

Terug naar mijn vrouws laptop: dit was dan even het begin, dus ik heb nog geen ervaringen met langer erop werken, dus om nu conclusies te gaan trekken gebaseerd enkel op het klaarmaken van de laptop....Zo ver wil ik dan niet gaan. Misschien tweakt die fancurve zichzelf nog wel, weet ik veel.
Ik vond zelf ook het touchpad niet fijn. Beetje "gammel" en ik hou er zelf niet van als er geen fysieke "linker-en rechtermuisknop" aanwezig is, maar dat je het touchpad moet gebruiken als click zeg maar. Voelt gewoon vreemd.
Wat ik ook onwennig vond, en dat zal wel komen door mijn eigen lenovo thinkpad p51 werkpaard, is dat de positie van je handen meer naar rechts moeten: ik ben namelijk de numpad gewend rechts naast het toetsenbord.

Echt pluspunten van de laptop zijn de dikte (of dunte eerder gezegd ;) ) en het scherm. Echt heel scherp en rustig mooi beeld.

Anyway, point is: het is mijn vrouws laptop. Als zij niet binnen een week zegt dat ze er gek van wordt, dan houden we em. Dus ik ga er ook geen uitgebreide review over schrijven ;)

EDIT: vandaag 1,5 uur op de accu bezig geweest om verdere tweaks aan windows te maken, privacy settings e.d. Office installatie, firefox surfen e.d. en de fan is geen enkele keer aangegaan....Dus wellicht is het inderdaad wat te snel om na 1 dag objectief die fan te beoordelen...

[ Voor 16% gewijzigd door Deathchant op 12-06-2022 20:27 ]