Help analoge radio is gestopt.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-05 17:34

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Er word nog bij ons via een reciever radio geluisterd.
Ziggo heeft vanaf 29 maart 2022 het analoge signaal uit de radio coax gestopt.
Duss tuner is zinloos geworden.

Ik dacht ach gebruik ik toch gewoon netradio...
Kreeg geen verbinding dus even zoeken.
https://nl.yamaha.com/nl/...radio_station_access.html
Laat ik nu net een rx-v473 hebben die incompatible is voor de update naar airableradio.

Vraag 1 is vtuning nog actief in nederland? (ik bedoel kan ik de yamaha nettuning werkend krijgen?)
Ik vrees van niet want op https://www.vtuner.com/partners/index.html is Yamaha niet op de lijst.
Vraag 2 is het mogelijk om zonder aanzetten tv module radio te luisteren? Losse Fm antenne koppelen dat wil ik voorkomen.
Ik bedoel meer ik heb blijkbaar geen DAB in de reciever.

Alternatieven?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Gewoon FM via de lucht. Zelf maken uit COAX kabel:

Instructie:
https://www.circuitsonlin...w/message/2278145#2278145

Terugvouwen van mantel is mij niet gelukt. Makkelijker was eraf mantel knippen en een stuk elektrasnoer erop solderen en terugvouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 05-06-2022 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jouw RX-V 473 uit 2013 zou met de laatste firmware nog compatible moeten zijn met vTuner via Yamaha (ze staan inderdaad niet meer op de 'logo-site' van vTuner maar da's al een aantal jaar niet meer zo).

https://yradio.vtuner.com.../asp/AuthLogin/SignIn.asp

Gratis zal het niet zijn, kost geloof ik overigens maar iets van een paar Euro per jaar. Ik heb in 2018 vanwege dat issue destijds m'n RX-A 2020 ingeruild voor een RX-A 2080, en dus wél gratis internet radio middels andere aanbieders, maar toen was die actie middels een firmware-upgrade ook nog niet mogelijk.

[ Voor 43% gewijzigd door Will_M op 05-06-2022 18:33 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vtuner is nog actief, kwestie van registeren en betalen. Kost paar euro per jaar. Als je op vtuner zoekt op GoT komt er als goed is ook is ook een topic naar voren over hoe en wat.

Overigens is een eigen analoge antenne simpel te maken: coax plug en een ader van een stuk luidsprekerdraad van een paar meter. Draad monteer je aan het pinnetje van de plug en dan de draad geleiden voor ontvangst.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

En als alternatief heeft Ziggo een radiokastje in de verkoop. Zelf geen ervaring mee maar hoor dat dat goed werkt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed.juh
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-05 11:12
Er zijn ook dab+ naar fm tuner/converters.
Maar een doodsimpele FM antenne moet je op het interweb kunnen vinden en ook maken. Dat kan al met goedkoop electra draad. ( het recept van eagle heeft iets meer verfijning nodig )

Fun-fact, er zijn ook nog een aantal Middengolf zenders in de lucht. Mijn favorieten zitten op 648 KHz, en 1008 KHz ( die laatste via een web-sdr ) Hier heb je een lijstje met lokaties > https://radio-tv-nederland.nl/am/am.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@The Eagle Ziggo heeft volgens mij ook alle radiozenders beschikbaar via d'r TV ontvanger? Dan kun je dus ook dát kastje aanzetten en afstemmen op een radiozender/kanaal zónder de TV aan te zetten op het moment dat je dat kastje middels HDMi op een SOURCE HDMi van de RX-V aangesloten hebt. TV op een/de HDMi Output en HDMi ARC doet de rest voor de TV zenders, middels HDMi Pass-Through ook als de RX-V uit staat.
The Eagle schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:44:
[...]

Klopt, via de reguliere decoder kan ook. Maar dan moet je afstemmen via de TV en dan de TV uit zetten. Is ook niet handig.
Maar je hebt dan dus wel héél veel "Radio Zenders" ter beschikking, ook bepaalde themazenders voor zover ik weet (ik heb hier geen Ziggo dus kan 't niet verifiëren).

[ Voor 43% gewijzigd door Will_M op 05-06-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Will_M schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:42:
@The Eagle Ziggo heeft volgens mij ook alle radiozenders beschikbaar via d'r TV ontvanger? Dan kun je dus ook dát kastje aanzetten en afstemmen op een radiozender zónder de TV aan te zetten op het moment dat je dat kastje middels HDMi op een SOURCE HDMi van de RX-V aangesloten hebt. TV op een/de HDMi Output en ARC doet de rest.
Klopt, via de reguliere decoder kan ook. Maar dan moet je afstemmen via de TV en dan de TV uit zetten. Is ook niet handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03:35
Het is al vaker voorbij gekomen maar je kunt een digitale radio tuner aanschaffen welke je aan je versterker aansluit, de zenders worden nog wel digitaal doorgeven.

https://www.ziggo.nl/klan...aten/overig/quantis-qe317

FM over de lucht kan ook, meestal is een draad van 1,5 meter aan een coax connector voldoende, niet ideaal maar werkt wel. Een nadeel is wel dat er minder zenders zijn dan FM over de kabel.

Of overgaan op DAB+
https://www.hifiklubben.n...b-tuner/argdabadap3mk2bk/

[ Voor 12% gewijzigd door Roderiktweaker op 05-06-2022 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Opties:
Fm met antenne. En dat lijkt gedoe, maar je hebt er al een coax in zitten toch?
Haal de coax los uit de antenne aansluiting. Strip 75 cm. Buig de kern de ene kant op, de mantel de andere kant (180 graden). Tape achter je kastje vast. Klaar.
(Voor de zendamateurs: Ja, eigenlijk moet hij verticaal hangen, met de mantel naar beneden.)

Ycast, als je nog een oude raspberry pi hebt liggen:
https://github.com/milaq/YCast

Vtuner gebruiken: https://yradio.vtuner.com.../asp/AuthLogin/SignIn.asp en
5 dollar per jaar aftikken: https://yradio.vtuner.com...vice.asp?noreg=y&lngy=eng

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 05-06-2022 18:58 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Will_M schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:17:
Jouw RX-V 473 uit 2013 zou met de laatste firmware nog compatible moeten zijn met vTuner via Yamaha (ze staan inderdaad niet meer op de 'logo-site' van vTuner maar da's al een aantal jaar niet meer zo).

https://yradio.vtuner.com.../asp/AuthLogin/SignIn.asp

Gratis zal het niet zijn, kost geloof ik overigens maar iets van een paar Euro per jaar. Ik heb in 2018 vanwege dat issue destijds m'n RX-A 2020 ingeruild voor een RX-A 2080, en dus wél gratis internet radio middels andere aanbieders, maar toen was die actie middels een firmware-upgrade ook nog niet mogelijk.
5 euro per jaar voor een kwalitatief goede radio ontvangst op de reciever is een optie die ik vermoedelijk als meest toegankelijke vind voor de niet techneuten in t gezin. (ughe mn vrouw ughe)

@The Eagle zelf FM antenne bouwen/kopen is niet echt een probleem maar meer het esthetische .
Zo'n draad op de muur in t zicht is niet wat ik in mn hoofd had. Los van de ontvangst kwaliteit.
Maar ik ga t onderzoeken of t netjes weg te werken is en toch voldoende geluidskwaliteit heeft.

@Will_M
Ik heb geen ziggo maar KPN adsl. ( kan een jackplug of spdiff toslink koppelen als "radio doorgifte")
Moet je nog steeds via TV je station kiezen.
[...]

Dat dus.
teacher schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:54:
Opties:
Fm met antenne. En dat lijkt gedoe, maar je hebt er al een coax in zitten toch?
Haal de coax los uit de antenne aansluiting. Strip 75 cm. Buig de kern de ene kant op, de mantel de andere kant (180 graden). Tape achter je kastje vast. Klaar.
(Voor de zendamateurs: Ja, eigenlijk moet hij verticaal hangen, met de mantel naar beneden.)

Ycast, als je nog een oude raspberry pi hebt liggen:
https://github.com/milaq/YCast

Vtuner gebruiken: https://yradio.vtuner.com.../asp/AuthLogin/SignIn.asp en
5 dollar per jaar aftikken: https://yradio.vtuner.com...vice.asp?noreg=y&lngy=eng
Goed samengevat.
75 x2 150cm steekt uit aan beide zijde vd kast en TV. Fm antenne maken en onzichtbaar houden lukt niet.
Ycast, er draait een vero 4k plus naast via HDMI gekoppeld, daar zou ik internet radio app op kunnen zetten maar dan is de laagdrempeligheid ook weer weg. (Yatse zou dit kunnen handelen.)
Heb zelfs een cubox liggen die kaal installeren en alleen een radio addon op zetten en koppelen via toslink aan een andere AV.

Nu werkende workaround is:
TV aan, toslink uit tv zit op mn reciever in AV4. (schakelt dan tv speakers automatisch uit.)
Kpn afstand bediening druk op "radio" (preset is dan laatst geselecteerde radio.)
Tv laat af en toe zien welke radiozender als een screen saver.

Optie is toslink/jackplug van kpndecoder op mn receiver aansluiten op een AV. Die hernoemen in de reciever als "radio" kan de TV uit blijven.
Nadeel het is in principe blind kiezen met de kpn afstandbediening.
Kan natuurlijk een lijstje zendernummers opschrijven.
Radio538 is kanaal 809.
Q music is kanaal 811
Sky is 808 enz.

Ga mn jack to tulp kabeltje maar weer opsnorren... ;)

5 euro per jaar is niet veel maar gestapeld loopt zoiets toch op en straks betaal ik jaren zonder er meer gebruik van te maken omdat ik het vergeten ben.😁

Thanks iedereen voor hun ideeën. En inzicht/ervaring.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je kan de antenne ook halveren; twee keer 36 cm, of dubbelvouwen (een gevouwen dipool).
Probeer het eens. :Y

Ycast "emuleert" vtuner. 1 keer instellen, klaar. Voordeel van de yamaha is dat hij (volgens mij, ik heb al een tijdje geen yamaha meer) resumed zodra je hem aanzet; als je veel hetzelfde radiostation luistert is dat lekker makkelijk. Wisselen via de app, net zoals vtuner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
teacher schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:35:
Je kan de antenne ook halveren; twee keer 36 cm, of dubbelvouwen (een gevouwen dipool).
Probeer het eens. :Y
Ga ik zeker doen. Die coax is toch overbodig geworden. Kan het ook twee U's zijn?
Ycast "emuleert" vtuner. 1 keer instellen, klaar. Voordeel van de yamaha is dat hij (volgens mij, ik heb al een tijdje geen yamaha meer) resumed zodra je hem aanzet; als je veel hetzelfde radiostation luistert is dat lekker makkelijk. Wisselen via de app, net zoals vtuner.
Ycast emulatie via Kodi bedoel je toch?
En kan je dan via de yamaha app op androidmobiel wisselen? Of op de yatse app?

Onderzoek waardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Yes, coax gewoon een u linksom en rechtsom. Gaat zeker werken.

Kodi? Yatse? :?
Ycast stel je in, je zet de radiozenders erin. Je doet er daarna verder niets meer mee.
De yamaha "ziet" gewoon vtuner (maar je draait het dus lokaal) dus de bediening werkt ook via de yamaha app.

Lees ff https://github.com/milaq/YCast
Is ook ondertussen docker versie van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
teacher schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:04:
Yes, coax gewoon een u linksom en rechtsom. Gaat zeker werken.
Morgen even knutselen en kijken hoe goed het ontvangst is. :)
Kodi? Yatse? :?
Ycast stel je in, je zet de radiozenders erin. Je doet er daarna verder niets meer mee.
De yamaha "ziet" gewoon vtuner (maar je draait het dus lokaal) dus de bediening werkt ook via de yamaha app.
Ah ik dacht het is een addon van de mediaplayer Kodi omcs.
Ik ga dat even rustig lezen. Ben niet zo bekend met github applicaties. Hoe ze te installeren enzo.
Wil liever niet nog een voeding en apparaat toevoegen met als enige doel "radio".
Lees ff https://github.com/milaq/YCast
Is ook ondertussen docker versie van.
Docker als in voor een synology nass?

Moet me even inlezen hoe netradio en zo precies werkt en ingesteld moet worden. En hoe ik die Ycast workaround daarna moet instellen.

(ik heb nu kpn decoder jackplug audio analoog out verbonden met audio in analoog werkt goed genoeg voorlopig.)

Die input naamwijziging audio=> KPN RADIO genoemd.
Als TV uit is schakelt Reciever automatisch naar dit inputkanaal.
(analoge audio van de decoder.)
Druk op radio bij de kon remote en laatst gekozen zender staat op.
Ik heb de zender nummers (zendergids) gefotografeerd en maak een lijstje van de kanaal nummers met bijbehorende zender. Print dat uit en leg t bij de reciever.

Voorlopig werkt dit redelijk foolproof. (weinig stappen die moeilijk zijn.)
1 decoder aan , kies radio.
2 reciever aan even wachten of kies zelf KPN RADIO met reciever remote. (knopje audio 1)
3 draai aan volumeknop.
4 pak lijstje zenders en kies met kon remote je radiozender als de gewenste niet te horen is.
(KPN decoder geeft nummer kanaal weer. 808 of 811.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

copykat schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:53:
[...]

Docker als in voor een synology nass?

Moet me even inlezen hoe netradio en zo precies werkt en ingesteld moet worden. En hoe ik die Ycast workaround daarna moet instellen.
Yes, docker zoals voor synology. Als je nog nooit met raspberry's of met de netradio van yamaha hebt gewerkt, dan is dat even vogelen, prima klusje voor regenachtige zondag.... oh wacht! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

teacher schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:35:
Probeer het eens
. :Y

Je gaat met een 'FM Di-Pool' helaas ook steeds minder "radio' zenders vinden doordat alles stiekem een beetje richting DAB+ gedwongen wordt (waarbij de licenties op o.a. muziek wél te controleren zijn door 'de platenbaas').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIMBERWOLFS
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:04

beste wat er is werkt uitstekend ik heb hem op een pioneer receiver via spdif optich .

geluid komt binnen via de tv kabel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 12:36
copykat schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:27:
[...]
Ycast, er draait een vero 4k plus naast via HDMI gekoppeld, daar zou ik internet radio app op kunnen zetten maar dan is de laagdrempeligheid ook weer weg. (Yatse zou dit kunnen handelen.)
Heb zelfs een cubox liggen die kaal installeren en alleen een radio addon op zetten en koppelen via toslink aan een andere AV.
Nee, zo werkt het niet. YCast is een volledige emulatie van vTuner. Het is gewoon een servertje dat op je Raspberry Pi draait en doet alsof hij vtuner.com is. Je Yamaha werkt daarmee volkomen normaal, je kunt met de ingebouwde Net Radio functie internetradiostations ontvangen. Welke stations je uit kunt kiezen, kun je definieren in een yaml-bestandje op de YCast server.

Het enige probleem is, dat de Yamaha in de hardware heeft ingebakken dat hij verbinding zoekt met vtuner.com. Je zult dus je DNS server zo moeten aanpassen dat hij deze verzoeken omleidt naar jouw YCast server. Dat is wel een technisch verhaal, maar het is eenmalig. Op sommige routers kun je dit instellen met een 'static route', maar het is ook mogelijk om je Raspberry Pi zelf in te richten als DNS server. Op de Yamaha stel je dan in dat hij de Pi als DNS moet gebruiken. Het is even wat werk, maar je Yamaha werkt dan zoals verwacht zonder dat je het abonnementsgeld voor vtuner hoeft te betalen.

Een groot voordeel is dat de geluidskwaliteit van internetstreams een stuk beter is dan FM-ontvangst, of dat nu via de kabel of via de ether is. En nadeel is, dat veel internetstream tegenwoordig beginnen met een reclamespotje. Bijzonder storend, maar ik heb nog geen methode gevonden om dat te omzeilen. Meestal zet ik de radio aan met het volume op 0 en zet later de knop hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@PhilipsFan
Bedankt voor het duidelijke verhaal.
Mn huidige configuratie, workaround, voldoet aan t verzoek van mn vrouw.
(het feit dat ik niet wist dat Ziggo 29 maart 2022 de analoge radio gekilled heeft laat de frequency zien vh radio gebruik..anders had ik wel gehoord dat de radio stuk was.😋)

Persoonlijk heb ik veelvuldig in mn auto tijdens werk de radio aan maar nog veel vaker gewoon mp3 albums via musicoletapp of usb poort vd auto. Thuis is als ik muziek aanzet vooral via mijn vero4k+ Kodi library.
Yatse app openen op je mobiel, album kiezen en klaar. De radio functie was vooral gemakkelijk voor de momenten dat je even achtergrond geluid wilde zonder echt te luisteren.
Mn cubox configureren als Ycast is misschien een leuk leer projectje maar ik wil eigenlijk niet een (24/7) stroomverbruiker toevoegen aan de lijst van continu aan devices voor alleen de functie radio.
Ik vermoed dat de Vero4k+ met de bijgeleverde software ongeschikt is om die server er bij te draaien zonder conflicten te veroorzaken.

Dus dan blijft mn nass over. Via docker installatie. Zal dat eens bekijken hoe ingewikkeld dat is.
(die staat toch al 24/7 aan.)

Ben sowieso een beetje aan het herinrichten van de media mogelijkheden.
Plex heb ik net geupgrade naar lifetime. (mobiel/pc en kinderen, series films en muziek database.) tijdje getest op mn eigen mobiel. (lifetime geeft oa mogelijkheid dingen tijdelijk lokaal op te slaan op je mobiel zoals muziek library wat handig is voor onderweg buiten wifi en moet even uitzoeken hoe ik VPN kan gebruiken als ik de server open zet naar buiten voor de mobiele connecties om risico van mallware enz zo klein mogelijk te houden.)
5.1 omgeving dus mn kodikastje is Dolby Digital ondersteunend want mn oude tv heeft optische toslink en die geeft alleen 2channel pcm die via DTS omvorming door de reciever word omgezet naar 5.1.
(netflix, prime enz. (ook plex kan op de TV draaien geloof ik maar heeft dan de zelfde beperkingen.)

Heb net plex music app gedownload op mn mobiel.
Plex heeft een indexing functie die automatich playlisten vormt als je dat wilt op basis van op dat moment gekozen muziek genre. Werkt misschien beter op Android Auto dan Musicolet.(top muziek app voor je auto.)

Als er een nieuwe TV komt is misschien de DD decoding (5.1) wel terug te sturen naar mn reciever.
Helaas is overlapping van mediasystemen onoverkomelijk. (of je moet alles er uit gooien en nieuwe hardware plaatsen die plex, netflix enz kan draaien met volledige Dolby Digital 5.1 ondersteuning dan zou in principe Kodi (vero4k+) overbodig worden.
Maar met de versnippering dan streaming aanbod, paramount begint ook al dus ben benieuwd waneer zij hun content uit de netflix ed halen, word t steeds meer een brei van bronnen met hun eigen karakteristieken.

Je ziet ik heb nog een hoop te doen. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Doe jezelf een lol, ga voor de pi optie met ycast en zet er dan eerst pihole op (die DNS heb je toch nodig namelijk). Dan heb je meteen ca 30% van je internetverkeer aan ads, popups en banners afgevangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
TIMBERWOLFS schreef op maandag 6 juni 2022 @ 01:56:

beste wat er is werkt uitstekend ik heb hem op een pioneer receiver via spdif optich .

geluid komt binnen via de tv kabel
Had een jack naar tulp kabeltje liggen dus vandaar.
TV heeft al optical toslink, spdiff, naar mn reciever op AV4. (doet in principe dus ook de de radio van mn decoder.) nadeel is dat dan de tv aan moet bljjven.
Zou een tweede optische kabel kunnen aansluiten op mn reciever vanuit mn kpndecoder maar die moet ik kopen en voor plain stereo muziek is koper jarenlang voldoende geweest dus jack tulp kabeltje is goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

[...]

Als je de Ziggo Next box hebt, kan je gewoon tegen de Next box praten via de afstandbediening. Toen Ziggo de analoge radio heeft uitgeschakeld, heb ik bij m'n moeder de Next box aangesloten op de versterker. Als ze nu radio wil luisteren, zet ze gewoon de versterker aan, zet de Next aan en roept bijv, "Radio 2". Werkt prima. TV hoeft echt niet aan. En je hebt digitale kwaliteit, dus veel beter dan de FM.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-05 21:19
Zelf heb ik een Bluetooth-ontvanger gekocht toen Ziggo stopte met analoge radio in mijn gebied. Nu luister ik eigenlijk altijd standaard muziek via de iPad (gekoppeld aan de Bluetooth ontvanger). Dan kan je gewoon digitaal radio luisteren of met apps als 1.fm. Betere muziek met minder geouwehoer tussendoor.

Heb toevallig niet zoiets als onderstaand in een rommel-la liggen?
Afbeeldingslocatie: https://s.alicdn.com/@sc04/kf/HTB13Tqga75E3KVjSZFCq6zuzXXa8.jpg_720x720q50.jpg

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:31

Videopac

Rommelt wat aan.

Kun je op je radio niet de rechstreekse url van de internetradiostations invoeren? Of ben je verplicht gebruik te maken van zo'n dataverzamelende tussenhandelaar die uit kan vallen of opeens niet meer ondersteund blijkt te worden?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:49
Misschien een andere optie je kan kijken of je een Google Chromecast audio aan kan komen of een bluetooth adapter naar tulp bij beide kan je vanaf je telefoon/tablet/laptop/pc streamen.

Ik gebruik hier een Chromecast audio op een vintage AKAI toren en dat werkt perfect.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:13

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

copykat schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:17:
@PhilipsFan
(het feit dat ik niet wist dat Ziggo 29 maart 2022 de analoge radio gekilled heeft laat de frequency zien vh radio gebruik..anders had ik wel gehoord dat de radio stuk was.😋)
Wij hebben van de Ziggo meerdere brieven gehad en de optie om een FM-coax antenne 'gratis te bestellen' gehad.

Echter tegenwoordig glasvezel met coax NTU, komt voor zo ver ik weet gewoon radio signaal uit ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Videopac schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:42:
Kun je op je radio niet de rechstreekse url van de internetradiostations invoeren? Of ben je verplicht gebruik te maken van zo'n dataverzamelende tussenhandelaar die uit kan vallen of opeens niet meer ondersteund blijkt te worden?
Rechtstreeks invoeren gaat bij vtuner niet, presets leg je ook vast in de webinterface.
Het mooie van vtuner is dan wel weer dat zij niet of nauwelijks data verzamelen. Daarom werd het ook betaald, ze waren anders niet kostendekkend meer.
De fabrikanten zijn ondertussen op TuneIn overgeschakeld. Die doen wel exact wat jij zegt, reclame en data verzamelen. Dus wat dat betreft liever vtuner dan TuneIn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:51

Sebazzz

3dp

Dre schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:14:
Gewoon FM via de lucht. Zelf maken uit COAX kabel:

Instructie:
https://www.circuitsonlin...w/message/2278145#2278145
Als compensatie biedt Ziggo gratis één FM ontvanger via COAX per klant. Stuk eenvoudiger, alleen iets meer geduld hebben ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Sebazzz schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:25:
[...]

Als compensatie biedt Ziggo gratis één FM ontvanger via COAX per klant. Stuk eenvoudiger, alleen iets meer geduld hebben ;)
Wat Ziggo gratis biedt is een kabeltje van anderhalve meter met een coax plug er aan. De ontvangst is op zijn minst volkomen ruk te noemen. Trust me, I've tried ;) Een dhz oplossing doet het vele malen beter.
Digitale ontvanger kun je los kopen maar kost ca 50 euro iirc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:51

Sebazzz

3dp

Ik ook - YMMV kennelijk ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:31

Videopac

Rommelt wat aan.

The Eagle schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:21:
[...]

Rechtstreeks invoeren gaat bij vtuner niet, presets leg je ook vast in de webinterface.
Het mooie van vtuner is dan wel weer dat zij niet of nauwelijks data verzamelen. Daarom werd het ook betaald, ze waren anders niet kostendekkend meer.
De fabrikanten zijn ondertussen op TuneIn overgeschakeld. Die doen wel exact wat jij zegt, reclame en data verzamelen. Dus wat dat betreft liever vtuner dan TuneIn :)
Samengevat: rechtstreekse URL > vTuner > TuneIn?

Het is me altijd een raadsel geweest waarom vTuner, TuneIn etc. zo populair zijn geworden. Het zijn qua functionaliteit alleen maar een soort voorkeuzeknopjes apps.

Maar misschien ben ik ouderwets (stammend uit het analoge en Squeezebox tijdperk).

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Accretion schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:54:
[...]

Wij hebben van de Ziggo meerdere brieven gehad en de optie om een FM-coax antenne 'gratis te bestellen' gehad.

Echter tegenwoordig glasvezel met coax NTU, komt voor zo ver ik weet gewoon radio signaal uit ook.
ben geen klant van Ziggo, maakte gebruik van de oude regel dat tv net 123 en radio altijd moest kunnen worden ontvangen zonder abo. (TV is al een tijdje geleden gekilled) heb die info dus gewoon gemist heeft me niet bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Sebazzz schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:25:
[...]

Zie deze reactie :) Dat prut ding werkte bij mij niet.
Wat Ziggo gratis biedt is een kabeltje van anderhalve meter met een coax plug er aan. De ontvangst is op zijn minst volkomen ruk te noemen. Trust me, I've tried ;) Een dhz oplossing doet het vele malen beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wij hebben deze antenne van Amazon en werkt uitstekend.

De antenne is zo klein dat je die goed kunt verstoppen. We hadden eerst zo'n plat coax antennesnoer die binnenshuis maar 5 DAB+ radio zenders gaf met vaak wegvallen van zenders. Deze geeft er gelijk tientallen storingsvrij en was ook niet kritisch met plaatsen en werkt ook met FM. De metalen adapters zitten erbij, Zoek op Bingfu.

Want waarom maandelijks betalen als je het ook gratis uit de lucht kunt plukken. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyY-pL9ZFJuGbGhTXcq6LU2wrRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPPWCUo3tUUuWlKjaQuvlLKJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Videopac schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:44:
[...]

Samengevat: rechtstreekse URL > vTuner > TuneIn?

Het is me altijd een raadsel geweest waarom vTuner, TuneIn etc. zo populair zijn geworden. Het zijn qua functionaliteit alleen maar een soort voorkeuzeknopjes apps.

Maar misschien ben ik ouderwets (stammend uit het analoge en Squeezebox tijdperk).
Omdat je bij beiden niet zelf de urls hoefde te zoeken, maar gewoon op keywords kon zoeken naar 50k+ stations :) TuneIn had daarnaast al een app voordat de boel ingebouwd werd in devices.
Bovendien ook vanuit de dienst af te spelen. Enige wat de device producenten hoefden te doen was een API implementeren, en niet een hele software stack in de firmware. Ideaal voor beiden.
Dat ze vervolgens naar TuneIn gingen zal een kwestie zijn geweest van contract afgelopen en opnieuw met partijen om tafel. Toen had TuneIn betere papieren en werd vtuner verlaten. En moest vtuner iets om zijn diensten rendabel te houden, dus werd het betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-05 19:55
Ik heb er ooit ook eens naar gekeken voor het geval dat….
En kwam op een wifi internetradio ontvanger uit. Aansluiten op de audio in van de versterker.

Dual IR 3A - Digitale internet radio

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKlblY5dXiKfVFDHoCujIFePkDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ID0Ryku5LByyAqWxoNbEm3U.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door fmrama op 06-06-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
fmrama schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:11:
Ik heb er ooit ook eens naar gekeken voor het geval dat….
En kwam op een wifi internetradio ontvanger uit. Aansluiten op de audio in van de versterker.

Dual IR 3A - Digitale internet radio

[Afbeelding]
Dan zijn er ook goedkopere en uitgebreidere alternatieven. Een Raspberry pi met het gratis Volumio of piCorePlayer erop, aansluiten op je versterker en klaar.. Bedien je vanaf je smartphone, tablet of laptop. Naast internet radio heb je dan ook de streaming diensten zoals Spotify of Qobuz.

Dat is de allermooiste oplossing maar wellicht overkill voor de TS.

piCorePlayer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNJLpa313i2swV-jKmcJv7JGppo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T90patSr9ZRXv83iGx4hvj4w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-05 19:55
Werkt een raspberry op een oude reciever Sony str dh100. Met alleen audio in?
Het moet bij mij stekkertje erin en werken zijn. Het oude koppie begrijpt het niet meer zo snel, als erover nagedacht moet worden..😉

[ Voor 46% gewijzigd door fmrama op 06-06-2022 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Corrigan schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:38:
[...]
Knip

Dat is de allermooiste oplossing maar wellicht overkill voor de TS.

piCorePlayer
[Afbeelding]
Eh ja best wel.
Spotify, vast de meest luie ik laat anderen bepalen wat ik te horen krijg naast radio.
(ik charcheer natuurlijk.😁)

Punt is een beetje ik wilde alleen radio koppelen aan mn receiver en was in de veronderstelling, heel naïef, dat netradio dab+ was. Netwerk kabel er in en hop digitale radio via zelf in te stellen webpagina.
Zoals je dat op je pc kan. :N
Tot ik gewoon geen radiogeluid kon produceren via tuner of netradio.
Dus eerst even gegoogeld en ziggo support gebeld om na te gaan of inderdaad analoge radio al was afgesloten bij mij en niet een defecte kabel of reciever had.(toeval wil dat ik net een andere reciever neer gezet had en niet geheel wist of t aan mij lag of de reciever.)

Dus ik zocht naar een alternatief waarbij ik de recievers selectie (tuner) kon gebruiken.
Tunelv is iets wat zou werken via docker op mn nass maar mn simpele kabeltje doet t eigenlijk zo goed kwa simpelheid in bediening dat het lijstje met radio kanaal nummers er naast leggen voldoende is om mn vrouw de radio te gebruiken.

Voor alle andere media heb ik een Kodi 4k kastje, hdmi CEC. 5.1 en optical spdiff return van tv voor de audio van apps als netflix en prime en normale tv.
Plex draait ook mee voor mobiele screens.
Vind het wel voorlopig genoeg om te onderhouden en beheren. 😁
Destemeer systemen gekoppeld of verweven zijn destemeer shitstorm je kan verwachten met updates die werkende connecties verkloten die vervolgens veel tijd kosten om weer te achterhalen hoe ook alweer werkend gekregen hebt en waarom het nu niet meer werkt.
Docker plex moet handmatig worden bijgehouden en als adroid plex en docker versie wijs te veel uit de pas loopt werkt dat ook niet meer.
Ik had dat zelfde gezeik met cubox's distro die er mee ophield en ondersteuning op de armed soc bij andere niet echt compatible waren, kodi v19 werd buggy.
Plex laten draaien naar een real Dolby Digital source overdracht op mn reciever zonder een media pc te koppelen die hdmi 4k en DD levert heb ik nog niet gezien. Die vero 4k is dan een mooi, lees goedkoper alternatief.

Hardware connectie is stabieler dan software emulaties.( koper hoef je niet te updaten. 😁)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Niet online
fmrama schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:47:
Werkt een raspberry op een oude reciever Sony str dh100. Met alleen audio in?
Het moet bij mij stekkertje erin en werken zijn. Het oude koppie begrijpt het niet meer zo snel, als erover nagedacht moet worden..😉
Dat werkt prima. Op een Raspberry pi dan een uitbreidingskaartje op de 40-pins connector steken voor de analoge connectie naar je reciever. Bijvoorbeeld deze Hifiberry. Geen gesoldeer of Linux terminal werk. https://www.hifiberry.com...erry-dacplus-rca-version/

Je kunt ook een kant en klare Volumio Primo nemen. Maar zoveel stelt een Raspberry pi hiervoor instellen ook niet voor. Youtube is je vriend.

@copykat Er valt weinig verder aan te onderhouden. Af en toe staat er een software update klaar en dan is het klik op update en klaar. De piCorePlayer hier draait al jaren zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Enige crux is dat Pi's al maanden nauwelijks verkrijgbaar zijn wegens chiptekorten. Persoonlijk vind ik dat alleen een haalbare optie als je al een pi 3 of 4 hebt liggen.

Pagina: 1