Muffe / vieze geur in gang na regen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 19:43
Wij hebben in ons nieuwe huis last van een muffe /vreemde geur in de gang met regenachtig weer. Ik verdenk de meterkast. Wat zou dit kunnen veroorzaken? Een niet luchtdichte meterkast?

Ik zie daar wel wat (amateuristisch) ogend purschuim werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-05 10:48

Kraz

Saving the world

Zit er ook een luik naar de kruipruimte in de gang?
In de meterkast zit er ook vaak wel een gaatje richting kruipruimte.

Ik gok op iets met water in de kruipruimte. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:56

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Water in de kruipruimte?

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Kraz schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:40:
Zit er ook een luik naar de kruipruimte in de gang?
In de meterkast zit er ook vaak wel een gaatje richting kruipruimte.

Ik gok op iets met water in de kruipruimte. :)
Het luikt zit niet daar, maar in de voorraadkast in de keuken. Daar ruik ik het niet.

Zou natuurlijk water kunnen zijn. Is dat een probleem? :)

[ Voor 7% gewijzigd door FrankoNL op 05-06-2022 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
en als je het luik opent en dan ruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Wat is het bouwjaar van het huis?
Afhankelijk van de hoeveelheid gebruikte beton/specie kan het wel een jaar duren alvorens het bouwvocht is verdwenen. In de tussentijd dien je goed te luchten om het vocht kwijt te raken. Doe je dat niet dan kunnen er condensatieplekken voorkomen die niet opdrogen en waar het gaat schimmelen en dus stinken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Yaksa schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:28:
Afhankelijk van de hoeveelheid gebruikte beton/specie kan het wel een jaar duren alvorens het bouwvocht is verdwenen. In de tussentijd dien je goed te luchten om het vocht kwijt te raken. Doe je dat niet dan kunnen er condensatieplekken voorkomen die niet opdrogen en waar het gaat schimmelen en dus stinken.
2002:).
Silent7 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:23:
en als je het luik opent en dan ruikt?
Zal eens proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Yaksa schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:28:
Dan zou er een constante vieze geur zijn, dit is bij regen dus een indicatie dat er ergens water binnenkomt wat gassen verdringt die @FrankoNL vervolgens ruikt. Gassen zijn lastig tegen te houden, er is maar een heel klein gaatje of poreus materiaal nodig, mijn gok is de kruipruimte, luik open, hoofd erin, zaklamp/bouwlamp en goed inspecteren, vooral in de hoek/deel van huis waar het stinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Silent7 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:38:
[...]

Dan zou er een constante vieze geur zijn, dit is bij regen dus een indicatie dat er ergens water binnenkomt wat gassen verdringt die @FrankoNL vervolgens ruikt. Gassen zijn lastig tegen te houden, er is maar een heel klein gaatje of poreus materiaal nodig, mijn gok is de kruipruimte, luik open, hoofd erin, zaklamp/bouwlamp en goed inspecteren, vooral in de hoek/deel van huis waar het stinkt.
Als dit het geval is, is dit dan een ernstig probleem? Ik heb geen verstand van kruipkelders :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
gewoon eerst eens goed kijken, misschien is er wel een punt waar je vanuit buiten water binnen krijgt en hoeft dat enkel dicht gemaakt te worden.
Maar gewoon die kruipruimte inspecteren lijkt me belangrijkste nu.
Als je vanuit luik niets ziet, desnoods oude kleren aan, hoodie, strak over hoofd, diep ademen, en gaan :) En bij bovenkomen leker douchen :)
Scheelt je een pak pietermannen het zelf even te doen, vakman wil voorrijkosten, en dan weet je zelf alleen maar wat hij zegt, het is jouw huis dus je wilt toch ook weten hoe het daar beneden zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:02
kruipruimte ventilatie kanalen open/schoonmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je zou eens een paar vochtmeters kunnen neerzetten. Die heb je digitaal voor 1-2 tientjes per stuk, maar je hebt ook bijv. stickers die aangeven hoe vochtig iets is (geweest).

Die bij de opening naar de kruipruimte en op een paar andere logische openingen/plekken hangen, dan zie je heel snel waar vocht blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
FrankoNL schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:44:
[...]
Het luikt zit niet daar, maar in de voorraadkast in de keuken.
Die luiken zijn over het algemeen wel redelijk sluitend. Ze zijn immers beloopbaar en daardoor redelijk dik. Misschien zelfs wel met rubbers er onder zodat alles netjes afsluit.

De leidingdoorvoer in de meterkast is vaak open naar de kruipruimte toe. De leidingen moeten er immers ruim doorheen kunnen. Daardoor krijg je openingen waar ook een muffe lucht doorheen kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:19
FrankoNL schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:38:
Wij hebben in ons nieuwe huis last van een muffe /vreemde geur in de gang met regenachtig weer. Ik verdenk de meterkast. Wat zou dit kunnen veroorzaken? Een niet luchtdichte meterkast?

Ik zie daar wel wat (amateuristisch) ogend purschuim werk.
Dit is het derde watergerelateerde euvel in jouw nieuwe huis. Ik zou een expert vragen om leidingen en afvoeren eens allemaal na te lopen. Zeker omdat je er zelf geen handigheid/ervaring mee hebt. Het hoeft vast niet meteen allemaal vervangen/gerepareerd te worden, maar ik zou me erg ongelukkig en onzeker voelen bij elk druppeltje/geurtje. Dan liever weten wat je de koomende jaren te wachten staat.

Overigens hadden wij ook kort na oplevering huis soms een muffe geur uit de meterkast. Bleek een afvoerpijp te zijn die niet helemaal luchtdicht was afgesloten. Bij gebrek aan iets anders volgestopt met krantenproppen. Probleem verholpen. Zo simpel kan het ook zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Toke_gt schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:36:
[...]

Dit is het derde watergerelateerde euvel in jouw nieuwe huis. Ik zou een expert vragen om leidingen en afvoeren eens allemaal na te lopen. Zeker omdat je er zelf geen handigheid/ervaring mee hebt. Het hoeft vast niet meteen allemaal vervangen/gerepareerd te worden, maar ik zou me erg ongelukkig en onzeker voelen bij elk druppeltje/geurtje. Dan liever weten wat je de koomende jaren te wachten staat.

Overigens hadden wij ook kort na oplevering huis soms een muffe geur uit de meterkast. Bleek een afvoerpijp te zijn die niet helemaal luchtdicht was afgesloten. Bij gebrek aan iets anders volgestopt met krantenproppen. Probleem verholpen. Zo simpel kan het ook zijn.
Hmm ja vooral de badkamer was echt een euvel. Het cv hok durf ik niet te zeggen, kan ook gewoon condens zijn geweest. Heb dat zeil daar verwijderd en verder geen vocht meer rond de leidingen gezien.
Silent7 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:38:
[...]

Net even gekeken in het kruipluik. Er staat geen water in de kruipkelder maar hij is hier en daar wel een klein beetje vochtig. Er leven ook wat vliegjes etc.

Overigens is de geur die daaruit komt ook de geur uit de meterkast. Het lijkt er dus op dat die ergens via de meterkast naar boven komt?

[ Voor 6% gewijzigd door FrankoNL op 05-06-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
2002.. pur werk wat aan het vergaan is?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
SMSfreakie schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:24:
2002.. pur werk wat aan het vergaan is?
Heb daarstraks even pu schuim gehaald bij de bouwmark en even alle kieren /randen in de meterkast waar purschuim op zat opnieuw gedaan. Even kijken of dat helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:30
Als je kruipruimte muf is zou ik dat ook oplossen. Zorgen dat ventilatie in orde is en bodem afdekken met folie.
Verder zou ik even bij je regenpijpen kijken, ik had hier eentje die ondergronds uit de sok getrokken was, dat ging dus vrolijk de kruipruimte in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Silent7
FrankoNL schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:25:
[...]

Heb daarstraks even pu schuim gehaald bij de bouwmark en even alle kieren /randen in de meterkast waar purschuim op zat opnieuw gedaan. Even kijken of dat helpt.
Dat klinkt een beetje als de muziek harder zetten tijdens het rijden om dat gekke geluid dat de auto opeens maakt niet te horen.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-05 23:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Zit er ergens een afvoer? of een sifon?

Ik heb ooit de ontluchting van mijn afvoersysteem niet op orde gehad. Als het dan hard regende, duwde het regenwater lucht door de sifon in de badkamer.

Gevolg: rioolstank als het regent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:22
Meterkast idd alle kieren en gaten goed dicht maken met pur, en anders kitten.

Daarnaast geen overbodige luxe om een bodemfolie aan te brengen in je kruipruimte. Dat kan dit probleem verminderen of zelfs wegnemen, en is daarnaast sowieso goed om te doen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:30
Silent7 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 09:03:
[...]

Dat klinkt een beetje als de muziek harder zetten tijdens het rijden om dat gekke geluid dat de auto opeens maakt niet te horen.,
Nou nee. Open verbinding met de kruipruimte is gewoon ongezond, die wil je sowieso dicht hebben. Is tegenwoordig ook verplicht. Meestal heb je daar een zandbodem of zwarte grond en komt het grondwater bij heftige regenval omhoog.

Ik had in mijn 1978 huis ook altijd stank uit de meterksst en trapkast. Meterkast heb ik het half verrotte hout uit de bodem gehaald en vervangen door een paar stukken PIR plaat en een paar dotjes PUR. Trapkast heb ik een tochtstrip op het luik geplakt en een PIR plaat op het luik gelijmd.
Na het leggen van bodemfolie overigens nergens last meer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Vraag me dan wel nog steeds af wat het kan zijn. De kruipruimte is dus niet nat, hoogstens wat vochtig hier en daar. Tevens voel ik er een koud briesje in, dus hij lijkt ook te ventileren. Dus waar die geur dan vandaan komt?….

Overigens is de geur nu weg, maar dat kan ook zijn omdat het niet regent.

[ Voor 14% gewijzigd door FrankoNL op 06-06-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
ben je er al in gegaan om te zien of je ergens licht van buiten ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:22
FrankoNL schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:33:
Vraag me dan wel nog steeds af wat het kan zijn. De kruipruimte is dus niet nat, hoogstens wat vochtig hier en daar. Tevens voel ik er een koud briesje in, dus hij lijkt ook te ventileren. Dus waar die geur dan vandaan komt?….

Overigens is de geur nu weg, maar dat kan ook zijn omdat het niet regent.
Een ruimte met bijna constant hoge LV en beperkte ventilatie stinkt altijd.

Ventilatie is om het niet de spuitgaten uit te laten lopen, maar dat is echt niet genoeg om de geur helemaal weg te nemen.

Bodemfolie gaat gegarandeerd helpen.
Vocht blijft onder de folie, lagere LV, stank blijft ook zeer beperkt.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 10:21
FrankoNL schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:07:
[...]

Net even gekeken in het kruipluik. Er staat geen water in de kruipkelder maar hij is hier en daar wel een klein beetje vochtig. Er leven ook wat vliegjes etc.

Overigens is de geur die daaruit komt ook de geur uit de meterkast. Het lijkt er dus op dat die ergens via de meterkast naar boven komt?
"Er leven ook wat vliegjes etc." in de kruipruimte....Is niet logisch. Als het goed is (IMO) kunnen daar geen vliegjes komen. Hooguit een paar verdwaalde spinnen. Zo ja. Dan ligt er iets te rotten. Maar ik kan het mis hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Silent7 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 12:05:
ben je er al in gegaan om te zien of je ergens licht van buiten ziet?
Heb mijn hoofd erin gestoken en rondgekeken. Kon de muren van het huis zien en zag geen licht of iets dergelijks.

Er ligt een pvc buis die door de muur gaat, volgens mij naar waar het ventilatiegat zit maar weet het niet zeker.

Overigens heb ik sinds gisteren niks meer geroken.

[ Voor 22% gewijzigd door FrankoNL op 06-06-2022 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:26
Zijn het toevallig latrine vliegjes/riool vliegjes?

Dan moet je wel iets verder gaan dan via het kruipluik even naar binnen gluren, want dan is er waarschijnlijk ergen een (regenwater? )afvoer lek. Een probleem wat toch wel opgelost moet worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Ivow85 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:33:
Zijn het toevallig latrine vliegjes/riool vliegjes?

Dan moet je wel iets verder gaan dan via het kruipluik even naar binnen gluren, want dan is er waarschijnlijk ergen een (regenwater? )afvoer lek. Een probleem wat toch wel opgelost moet worden.
Nee, het lijken eerder fruitvliegjes. Ze zijn heel klein.

Zal morgen eens de kruipruimte ingaan om te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

FrankoNL schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:55:
[...]

Nee, het lijken eerder fruitvliegjes. Ze zijn heel klein.

Zal morgen eens de kruipruimte ingaan om te kijken.
Fruitvliegjes en rioolvliegjes zijn met het blote oog nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Nu weet ik niet waarom er fruitvliegjes in je kruipruimte zouden zitten, grote kans dus dat het om rioolvliegjes gaat...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankoNL
Knip.

[ Voor 100% gewijzigd door FrankoNL op 03-03-2024 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:41

M2M

medicijnman

het lijkt haast wel of men de rioolbuis vergeten is aan te sluiten... enig idee waar die de buis in die schimmelkuil ergens naar toe gaat?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
M2M schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:33:
het lijkt haast wel of men de rioolbuis vergeten is aan te sluiten... enig idee waar die de buis in die schimmelkuil ergens naar toe gaat?
Je bedoelt die grijze smalle PVC buis? Die gaat naar de gevel en gaat daar dan in de muur. Volgens mij niet perse de plek waar de ventilatiegaten zitten in de gevel.

Heb het nog even gevraagd aan de verkoper, maar die weet nergens van natuurlijk ...

[ Voor 19% gewijzigd door FrankoNL op 07-06-2022 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:41

M2M

medicijnman

FrankoNL schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:48:
[...]

Je bedoelt die grijze smalle PVC buis? Die gaat naar de gevel en gaat daar dan in de muur. Volgens mij niet perse de plek waar de ventilatiegaten zitten in de gevel.

Heb het nog even gevraagd aan de verkoper, maar die weet nergens van natuurlijk ...
't feit dat die in een plasje "water" ligt, zegt eigenlijk genoeg. Ik zou 'm weghalen. Als je 'm afdopt ben je in de kruipruimte even van de plens water af, maar loopt de buis waarschijnlijk vol met regenwater, waarna je een lekkage in de muur hebt zitten waar de buis nu vandaan komt. Aansluiten op het riool is misschien ook wat lastig vanwege mogelijk stankoverlast.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
M2M schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:59:
[...]

't feit dat die in een plasje "water" ligt, zegt eigenlijk genoeg. Ik zou 'm weghalen. Als je 'm afdopt ben je in de kruipruimte even van de plens water af, maar loopt de buis waarschijnlijk vol met regenwater, waarna je een lekkage in de muur hebt zitten waar de buis nu vandaan komt. Aansluiten op het riool is misschien ook wat lastig vanwege mogelijk stankoverlast.
Ja je ziet ook dat de bodem helemaal geërodeerd is. Dat ligt er dus al een tijdje zo. Wat me ook opvalt is dat in het plasje aan het eind van deze buis dus zwarte puntjes te zien zijn. Ik gok eitjes van die vliegen.

Ik ga denk ik maar iemand inschakelen om hier naar te kijken. Ik weet zelf niet waar die leiding vandaan komt en waar hij op aangesloten zit.

Moet ik me met deze vochtige kruipruimte nog zorgen maken om andere zaken aan de woning, aantasting van de fundering bijvoorbeeld? Woning is dus uit 2002.

[ Voor 8% gewijzigd door FrankoNL op 07-06-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Ik zou die grijze buis (die nu op de grond rust en naar de gevel gaat), hoger leggen met wat bakstenen c.q. oude tegels en het plasje water opvullen met zand.
Nu komt er (denk ik) slagregen vanaf de gevel (als je die opening ziet...)door heen en dat water beland in de kuil. Bovendien denk ik dat de vliegjes door die buis heen gaan, maar weet dat niet zeker.

Je kan bij je nieuwe huis, rustig aan de aannemer vragen waar die "loze" buizen voor dienen. D.m.v. de genomen foto's.

PS. Het is in die kruipruimte nogal rommelig en volgens mij mag dat geen verzamelplaats van puin en vuil meer zijn, met de huidige bouwregels.
Verder ziet het er wel "droog" uit en niets om zorgen over te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Dixie op 07-06-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Dixie schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:52:
Ik zou die grijze buis (die nu op de grond rust en naar de gevel gaat), hoger leggen met wat bakstenen c.q. oude tegels en het plasje water opvullen met zand.
Nu komt er (denk ik) slagregen vanaf de gevel (als je die opening ziet...)door heen en dat water beland in de kuil. Bovendien denk ik dat de vliegjes door die buis heen gaan, maar weet dat niet zeker.

Je kan bij je nieuwe huis, rustig aan de aannemer vragen waar die "loze" buizen voor dienen. D.m.v. de genomen foto's.

PS. Het is in die kruipruimte nogal rommelig en volgens mij mag dat geen verzamelplaats van puin en vuil meer zijn, met de huidige bouwregels.
Verder ziet het er wel "droog" uit en niets om zorgen over te maken.
Ja ik heb alleen geen idee waar hij naartoe gaat. Kan het ook niemand meer vragen want dit, voor ons nieuwe, huis is uit 2002 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dixie
FrankoNL schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:13:
[...]

Ja ik heb alleen geen idee waar hij naartoe gaat. Kan het ook niemand meer vragen want dit, voor ons nieuwe, huis is uit 2002 ;)
Oke, duidelijk. Ik dacht dat het een nieuwbouwhuis betrof. 8)7

Stel deze vraag met de foto's eens op het forum van Klusidee en ik weet zeker dat je een goed antwoord krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silent7
Mooi gedaan, heldere foto's en je lijkt een enorme stap voorwaarts in opsporing gemaakt te hebben
zou het een oude rioolbeluchtingspijpje zijn? Zie je een pijpje bij je dak?
Je zegt erosie, van beton? dan zou er toch wat zuur water uit die pijp moeten komen?

Ik weet niet of eerder genoemde afdoppen verstandig is zonder te weten waar hij heengaat.

Wij hadden een 30m USB endoscoop dingetje van toen nog dealextreme en hebben daar een mysterieuze pijp mee kunnen volgen om zeker te weten dat dichtmaken een goed idee was, en een grot mee kunnen onderzoeken.
Mijn voorkeur zou namelijk zijn, de ANDERE kant van die pijp af te doppen (en dan pas in de kruipruimte) of het helemaal te verwijderen.

Zo hé wat een threads trouwens, allemaal vocht gerelateerd :) je zit snel kurkdroog @FrankoNL :)
Troost je, ik maak de semi-grap dat wij nooit naar Venetie hoeven want Venetie komt in de winter naar ons, onze tuin is dan een meer als de rivier echt hoog komt, en twee jaar geleden was het de derde hoogste stand sinds het bijgehouden is en stond ons huis midden in een stromende rivier. drie laagste kamers vol water, tot 40cm hoog.
Oud huis, watermolen op plek waaral 1000 jaar een molen staat, dus het is erop gebouwd, allemaal steen en stevig en ik had ervoor al aanpassingen gemaakt (kasten die pas op 50cm hoogte echt beginnen) en ga als het weg is even met de hogedruk spuiter door de laagste twee kamers lol (voor de buurman was het echt stressen toen het zo hoog kwam trouwens, die heeft 5 jaar geleden zijn huis mooi modern gemaakt, met allemaal laminaat op de vloer, gipsplaten tegen de muur, lol hij is net klaar en heeft nu al het hout van de vloeren vervangen door beton en een laag mooie enorme plavuizen erop dus hij is nu ook klaar mocht het ooit nog hoger komen :)
Het kan dus altijd erger met vocht :D zolang je niet met een fiets in een bootje naar de droge weg hoeft te varen om boodschapjes te doen valt het wel mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Silent7 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:20:
Mooi gedaan, heldere foto's en je lijkt een enorme stap voorwaarts in opsporing gemaakt te hebben
zou het een oude rioolbeluchtingspijpje zijn? Zie je een pijpje bij je dak?
Je zegt erosie, van beton? dan zou er toch wat zuur water uit die pijp moeten komen?

Ik weet niet of eerder genoemde afdoppen verstandig is zonder te weten waar hij heengaat.

Wij hadden een 30m USB endoscoop dingetje van toen nog dealextreme en hebben daar een mysterieuze pijp mee kunnen volgen om zeker te weten dat dichtmaken een goed idee was, en een grot mee kunnen onderzoeken.
Mijn voorkeur zou namelijk zijn, de ANDERE kant van die pijp af te doppen (en dan pas in de kruipruimte) of het helemaal te verwijderen.

Zo hé wat een threads trouwens, allemaal vocht gerelateerd :) je zit snel kurkdroog @FrankoNL :)
Troost je, ik maak de semi-grap dat wij nooit naar Venetie hoeven want Venetie komt in de winter naar ons, onze tuin is dan een meer als de rivier echt hoog komt, en twee jaar geleden was het de derde hoogste stand sinds het bijgehouden is en stond ons huis midden in een stromende rivier. drie laagste kamers vol water, tot 40cm hoog.
Oud huis, watermolen op plek waaral 1000 jaar een molen staat, dus het is erop gebouwd, allemaal steen en stevig en ik had ervoor al aanpassingen gemaakt (kasten die pas op 50cm hoogte echt beginnen) en ga als het weg is even met de hogedruk spuiter door de laagste twee kamers lol (voor de buurman was het echt stressen toen het zo hoog kwam trouwens, die heeft 5 jaar geleden zijn huis mooi modern gemaakt, met allemaal laminaat op de vloer, gipsplaten tegen de muur, lol hij is net klaar en heeft nu al het hout van de vloeren vervangen door beton en een laag mooie enorme plavuizen erop dus hij is nu ook klaar mocht het ooit nog hoger komen :)
Het kan dus altijd erger met vocht :D zolang je niet met een fiets in een bootje naar de droge weg hoeft te varen om boodschapjes te doen valt het wel mee :P
Nee niet van beton, gewoon van de grond zeg maar. Er zit een soort riviertje, het water heeft de grond eronder wat uitgesleten. Weet ook bijna zeker dat de vliegjes daar vandaan komen.

Ik zal er binnenkort nog eens induiken en dan kijken of ik de andere kant kan bereiken. Ik zou bijna denken dat het misschien de aansluiting van de vaatwasser is? Dat witte lijkt wel oude zeep ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
ah ok geen beton, ja dan is water voldoende voor erosie.

Ja wat is nou een goede truc om te kijken waar dat pijpje heengaat?
Visueel zie je geen pijpjes bij dakgoten/op dak.
Dat je de geur ruikt bij regen lijkt een sterke indicatie dat er een verbinding met buiten is namelijk.

heb je een waterstofzuiger?
bouw stofzuiger, zo'n ding met een 20liter bak en het hele zuigdeel plaats je daarop.
Velen daarvan hebben de mogelijkheid de slang ook te laten blazen, dan kan je wat druk in die pijp gooien en binnen in de badkamer/bijkeuken checken.
Zo'n pijp moet op z'n minst ooit een functie hebben gehad, er ligt water en je hebt last bij regen. Dus er moet wel bijna een verbinding met buiten zijn.
Daarom denk ik oude lucht[ijp (bij aanleggen riolering/afwatering van toilet/wc/wasmachine heb je dat nodig omdat er anders drukverschillen kunnen ontstaan waardoor dingen niet goed doorlopen. Dat soort pijpjes komen meestal hoog uit, en altijd buiten de woning, precies het soort pijp wat water zou kunnen vangen als er bij het uiteinde iets niet goed zit.
(lol van je laagste ruimte zit je vanavond op zolder te checken :) zo leer je het huis wel goed kennen )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
FrankoNL schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:26:
[...]

Nee niet van beton, gewoon van de grond zeg maar. Er zit een soort riviertje, het water heeft de grond eronder wat uitgesleten. Weet ook bijna zeker dat de vliegjes daar vandaan komen.

Ik zal er binnenkort nog eens induiken en dan kijken of ik de andere kant kan bereiken. Ik zou bijna denken dat het misschien de aansluiting van de vaatwasser is? Dat witte lijkt wel oude zeep ofzo.
kom je snel achter.. even een het voorspoel programma draaien en iemand (of gewoon een camera bij het pijpje) laten kijken :)

idem voor bv de wasmachine of andere apparaten die water verbruiken.. :o

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Silent7 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:47:
ah ok geen beton, ja dan is water voldoende voor erosie.

Ja wat is nou een goede truc om te kijken waar dat pijpje heengaat?
Visueel zie je geen pijpjes bij dakgoten/op dak.
Dat je de geur ruikt bij regen lijkt een sterke indicatie dat er een verbinding met buiten is namelijk.

heb je een waterstofzuiger?
bouw stofzuiger, zo'n ding met een 20liter bak en het hele zuigdeel plaats je daarop.
Velen daarvan hebben de mogelijkheid de slang ook te laten blazen, dan kan je wat druk in die pijp gooien en binnen in de badkamer/bijkeuken checken.
Zo'n pijp moet op z'n minst ooit een functie hebben gehad, er ligt water en je hebt last bij regen. Dus er moet wel bijna een verbinding met buiten zijn.
Daarom denk ik oude lucht[ijp (bij aanleggen riolering/afwatering van toilet/wc/wasmachine heb je dat nodig omdat er anders drukverschillen kunnen ontstaan waardoor dingen niet goed doorlopen. Dat soort pijpjes komen meestal hoog uit, en altijd buiten de woning, precies het soort pijp wat water zou kunnen vangen als er bij het uiteinde iets niet goed zit.
(lol van je laagste ruimte zit je vanavond op zolder te checken :) zo leer je het huis wel goed kennen )
Moet wel zeggen dat de geur er nu ook lijkt te zijn, al zij het minder.

Nouja goed, misschien moet ik maar eens iemand laten komen om het te checken. Wat voor bedrijf moet je hiervoor bellen, loodgieter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
loodgieter gok ik... al kan je de gene die komt wel zo makkelijk mogelijk maken...

des te meer info je al hebt.. des te minder tijd ze kwijt zijn met onderzoeken... en rinkelt de kassa ook minder ;)

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
SMSfreakie schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:52:
[...]

kom je snel achter.. even een het voorspoel programma draaien en iemand (of gewoon een camera bij het pijpje) laten kijken :)

idem voor bv de wasmachine of andere apparaten die water verbruiken.. :o
Ik zou de apparaten niet aanzetten, gewoon een kannetje water in de afvoer gieten of met de tuinslang wat water erin laten lopen volstaat al om het effect ervan in de kruipruimte te zien. Verder blijf ik toch ook denken aan die badkamerafvoer die niet deugde, zeker vanwege die wittige uitslag en het formaat pvc-pijp. Wie weet langs welke (oude) weg het badwater jarenlang naar beneden is weggelekt. Bijvoorbeeld een voormalige bad- of doucheafvoer die niet is weggewerkt en weer volliep. Hoe het zit met de geur bij regenachtig weer kan ik niet zo bedenken, maar wellicht is dat een toevallige samenloop. Of versterkt vocht van buiten de geur die er sowieso al is.

Bij een huis uit 2002 zou de kruipruimte er toch niet zo uit moeten zien. Wat is die andere pijp die ernaast ligt en waarom is het witte isolatiemateriaal zo bruin uitgeslagen? Het kan vast allemaal niet direct kwaad, maar ik zou willen weten waarom het eruit ziet zoals het eruit ziet.

En ja, loodgieter kan je duidelijkheid geven. Heeft vast ook wel een kabeltje of een trekveer om te ontdekken waar die pijp uitkomt. Dat zou je trouwens ook zelf kunnen uitvinden met een trekveer van de bouwmarkt. Je hoort in huis wel waar die naartoe gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door Toke_gt op 08-06-2022 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Toke_gt schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:01:
[...]
Bij een huis uit 2002 zou de kruipruimte er toch niet zo uit moeten zien. Wat is die andere pijp die ernaast ligt en waarom is het witte isolatiemateriaal zo bruin uitgeslagen? Het kan vast allemaal niet direct kwaad, maar ik zou willen weten waarom het eruit ziet zoals het eruit ziet.
[...]
Precies dit. :Y

Een jaar of wat geleden een soortgelijke situatie meegemaakt met een kruipruimte met 'afgebrokkelde' fundering. Dat was kort na aankoop en in die specifieke situatie zijn kopers verhaal gaan halen bij de bouwkundig inspecteur. Laatstgenoemde schaamde zich natuurlijk kapot en heeft op zijn kosten een zzp'er langsgestuurd om het op te repareren.

No offense verder naar TS want ik weet ook niet hoe het daar exact gelopen is maar als ik zo'n kruipruimte zie, uit 2002 notabene, dan begrijp ik niet dat werkelijk niemand (koper zelf of een inspecteur) zijn hoofd in de kruipruimte heeft gestoken of hier verder geen vraagtekens bij had :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Harrie_ schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:55:
[...]

Precies dit. :Y

Een jaar of wat geleden een soortgelijke situatie meegemaakt met een kruipruimte met 'afgebrokkelde' fundering. Dat was kort na aankoop en in die specifieke situatie zijn kopers verhaal gaan halen bij de bouwkundig inspecteur. Laatstgenoemde schaamde zich natuurlijk kapot en heeft op zijn kosten een zzp'er langsgestuurd om het op te repareren.

No offense verder naar TS want ik weet ook niet hoe het daar exact gelopen is maar als ik zo'n kruipruimte zie, uit 2002 notabene, dan begrijp ik niet dat werkelijk niemand (koper zelf of een inspecteur) zijn hoofd in de kruipruimte heeft gestoken of hier verder geen vraagtekens bij had :?
Tsja, onwetendheid ook bij ons denk ik. Eerste woning die je koopt en bij een woning uit dit jaar verwacht je inderdaad weinig problemen. Daarnaast is een bouwkundige keuring in deze markt, op een relatief populaire locatie, echt een utopie. Dan gaan ze gewoon naar de volgende bieder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Toke_gt schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 20:01:
[...]

Ik zou de apparaten niet aanzetten, gewoon een kannetje water in de afvoer gieten of met de tuinslang wat water erin laten lopen volstaat al om het effect ervan in de kruipruimte te zien. Verder blijf ik toch ook denken aan die badkamerafvoer die niet deugde, zeker vanwege die wittige uitslag en het formaat pvc-pijp. Wie weet langs welke (oude) weg het badwater jarenlang naar beneden is weggelekt. Bijvoorbeeld een voormalige bad- of doucheafvoer die niet is weggewerkt en weer volliep. Hoe het zit met de geur bij regenachtig weer kan ik niet zo bedenken, maar wellicht is dat een toevallige samenloop. Of versterkt vocht van buiten de geur die er sowieso al is.

En ja, loodgieter kan je duidelijkheid geven. Heeft vast ook wel een kabeltje of een trekveer om te ontdekken waar die pijp uitkomt. Dat zou je trouwens ook zelf kunnen uitvinden met een trekveer van de bouwmarkt. Je hoort in huis wel waar die naartoe gaat.
Die andere pijp is nergens aan verbonden. Van de week komt er als het goed is iemand kijken met meer verstand van zaken dan ik, dus even kijken waar hij mee komt.

Dat bruine lijkt me overigens schimmel.

Overigens begrijp ik dat een vochtige / natte kruipruimte bij moderne bouw doodnormaal is. Sterker nog, er hoeft niet eens meer geventileerd te worden volgens de huidige bouwnormen. Zolang de vloer maar luchtdicht is. Dat is hier dan sowieso een probleem, wss meterkast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:28

The_Scarabial

MTB for life!

FrankoNL schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:27:
Ik ben er in gedoken en heb even een stukje rondgekropen. Heb daarbij wat foto’s gemaakt. De eerste twee foto’s zijn genomen direct onder en om het kruipluik. Daar zitten dus ook de met name de vliegjes. De lichtgrijze pvc buis op de foto gaat naar de gevel en daar staat zoals je ziet water in. Dit ruikt dan ook naar stilstaand water. Dit is overigens de enige plek waar water staat, voor de rest is de grond vochtig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De volgende foto is een foto van het gebied onder de meterkast, waar dus de geur bij de regen naar boven lijkt te komen. Ik zie daar 1,2,3 geen rare lekkages oid maar ik heb er dan ook geen verstand van. Verder kruipen durfde ik niet vanwege de leiding die je op de voorgrond ziet.
[Afbeelding]
Wat ik zou doen is zelf in de kruipruimte gaan liggen bij dat buisje en vrouwlief vragen om achter elkaar alle wastafels/spoelbakken langs te gaan en de kraan even op te zetten om e.e.a. uit te sluiten dat iets niet is aangesloten.
En op een moment wanneer het regent ook gaan kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
FrankoNL schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:13:
[...]
Ja ik heb alleen geen idee waar hij naartoe gaat.
Trekveer er in duwen, een tweede persoon in je woning laten luisteren waar die uitkomt of ergens tegenaan tikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

FrankoNL schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:28:
[...]

Tsja, onwetendheid ook bij ons denk ik. Eerste woning die je koopt en bij een woning uit dit jaar verwacht je inderdaad weinig problemen. Daarnaast is een bouwkundige keuring in deze markt, op een relatief populaire locatie, echt een utopie. Dan gaan ze gewoon naar de volgende bieder.
Dat laatste snap ik wel hoor in de huidige markt. Zal ongetwijfeld ook wel een beetje 'beroepsdeformatie' zijn van mijn kant; als vrienden of bekenden van mij een huis kopen en ik kom daar voor het eerst, waarbij ze het huis 'showen' word ik ook altijd een beetje raar aangekeken als ik vraag of ik ook de meterkast mag zien :7

Anyhow, je bent weer een ervaring rijker en hoewel ik het er mee eens ben dat een kruipruimte er natuurlijk niet uit hoeft te zien als een 5-sterren-hotelkamer zou ik wel even goed (laten) uitzoeken hoe de situatie met die open afvoerpijpen nou precies in elkaar steekt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
FrankoNL schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:31:
[...]
Overigens begrijp ik dat een vochtige / natte kruipruimte bij moderne bouw doodnormaal is. Sterker nog, er hoeft niet eens meer geventileerd te worden volgens de huidige bouwnormen. Zolang de vloer maar luchtdicht is.
Ik weet niet of dat zo is, het komt op mij vreemd over dat de kruipruimte vochtig/nat is. Ik heb een huis uit 2006 en ik maak weliswaar niet dagelijks een ommetje door de kruipruimte, maar daar is het kurkdroog. Er liggen ook geen leidingen en afvoeren op de grond, zoals bij jou.
Ik zou om te beginnen alles weghalen wat daar niet hoort (losse isolatiematerialen, loze leidingen(?) en afvoerbuizen). En vervolgens met een zak zand dat binnenmeertje wegwerken.
Dan kun je vanuit die schone situatie gaan (laten) onderzoeken wat er aan de hand is en of er bijvoorbeeld nieuw water bijkomt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FrankoNL
Toke_gt schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 13:05:
[...]

Ik weet niet of dat zo is, het komt op mij vreemd over dat de kruipruimte vochtig/nat is. Ik heb een huis uit 2006 en ik maak weliswaar niet dagelijks een ommetje door de kruipruimte, maar daar is het kurkdroog. Er liggen ook geen leidingen en afvoeren op de grond, zoals bij jou.
Ik zou om te beginnen alles weghalen wat daar niet hoort (het losse isolatiematerialen, loze leidingen(?) en afvoerbuizen). En vervolgens met een zak zand dat binnenmeertje wegwerken.
Dan kun je vanuit die schone situatie gaan (laten) onderzoeken wat er aan de hand is en of er bijvoorbeeld nieuw water bijkomt.
Nou het probleem is gelokaliseerd. Ze hebben de vaatwasser gewoon niet aangesloten. Die dumpt dus rechtstreeks in de kruipruimte.

Wat een blunder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
FrankoNL schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 16:44:
[...]

Nou het probleem is gelokaliseerd. Ze hebben de vaatwasser gewoon niet aangesloten. Die dumpt dus rechtstreeks in de kruipruimte.

Wat een blunder.
Wat een ongelooflijke prutsers. En dat is dan jarenlang zo gebruikt geweest? Moeten ze zelf toch ook gemerkt hebben. Bizar.

Edit:
Verklaart ook die schimmel op het isolatiemateriaal. Afvalwater is ook warm, koelt af etc.
Geeft wel echt te denken in combinatie met die afvoerproblemen in de badkamer. Ik zou de andere leidingen/afvoeren voor de zekerheid nalopen op amateurisme.

[ Voor 24% gewijzigd door Toke_gt op 09-06-2022 17:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrankoNL
Toke_gt schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:05:
[...]

Wat een ongelooflijke prutsers. En dat is dan jarenlang zo gebruikt geweest? Moeten ze zelf toch ook gemerkt hebben. Bizar.

Edit:
Verklaart ook die schimmel op het isolatiemateriaal. Afvalwater is ook warm, koelt af etc.
Geeft wel echt te denken in combinatie met die afvoerproblemen in de badkamer. Ik zou de andere leidingen/afvoeren voor de zekerheid nalopen op amateurisme.
Ja geen idee. De buis lag er dus wel maar die is nooit verlijmd geweest. Dus of de keukenboer / loodgieter is het gewoon vergeten of ze hebben iets doms gedaan.

Overigens wonen ze al een paar jaar in het buitenland en de keuken is uit 2017. Dus echt veel gebruikt is het niet. Verklaart wel waarom we het nu weer gaan ruiken, wij hebben immers de vaatwasser weer dagelijks in gebruik.

Overigens heeft hij meteen andere leidingen nagekeken en daar leek alles oké.

Mysterie opgelost, nu de geur nog :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
voor de geur... hmm tja dat zal tijd nodig hebben... of je moet iets knutselen zodat je via je kruipluik tijdelijk extra kan ventileren..

houtenplaat.. simpele badkamer / buis ventilator.. stuk slang er aan naar buiten laten blazen.. praktisch? neen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
oh mooi dat ik hier even terug kwam om te checken, goed gevonden, mooi, als je de bron weet is het op te lossen, gefeliciteerd. Op naar een vochtvrij huisje! top

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-05 10:08
Die geur krijg je prima weg. Plan van aanpak:

Zakken zand regelen
Emmers regelen
Klein schep regelen
Rotzooi afvoeren mbv de emmers, denk zeker aan 20/30cm afgraven
Wanneer alles weg is weer opvullen met nieuwe zand
Folie leggen
Lekker laten ventileren

Laat je dit langer liggen dan komen de bekende latrine vliegen en dan ben je verder van huis. Niet te lang mee wachten.
Pagina: 1