Mooi gedaan, heldere foto's en je lijkt een enorme stap voorwaarts in opsporing gemaakt te hebben
zou het een oude rioolbeluchtingspijpje zijn? Zie je een pijpje bij je dak?
Je zegt erosie, van beton? dan zou er toch wat zuur water uit die pijp moeten komen?
Ik weet niet of eerder genoemde afdoppen verstandig is zonder te weten waar hij heengaat.
Wij hadden een 30m USB endoscoop dingetje van toen nog dealextreme en hebben daar een mysterieuze pijp mee kunnen volgen om zeker te weten dat dichtmaken een goed idee was, en een grot mee kunnen onderzoeken.
Mijn voorkeur zou namelijk zijn, de ANDERE kant van die pijp af te doppen (en dan pas in de kruipruimte) of het helemaal te verwijderen.
Zo hé wat een threads trouwens, allemaal vocht gerelateerd

je zit snel kurkdroog @
FrankoNL 
Troost je, ik maak de semi-grap dat wij nooit naar Venetie hoeven want Venetie komt in de winter naar ons, onze tuin is dan een meer als de rivier echt hoog komt, en twee jaar geleden was het de derde hoogste stand sinds het bijgehouden is en stond ons huis midden in een stromende rivier. drie laagste kamers vol water, tot 40cm hoog.
Oud huis, watermolen op plek waaral 1000 jaar een molen staat, dus het is erop gebouwd, allemaal steen en stevig en ik had ervoor al aanpassingen gemaakt (kasten die pas op 50cm hoogte echt beginnen) en ga als het weg is even met de hogedruk spuiter door de laagste twee kamers lol (voor de buurman was het echt stressen toen het zo hoog kwam trouwens, die heeft 5 jaar geleden zijn huis mooi modern gemaakt, met allemaal laminaat op de vloer, gipsplaten tegen de muur, lol hij is net klaar en heeft nu al het hout van de vloeren vervangen door beton en een laag mooie enorme plavuizen erop dus hij is nu ook klaar mocht het ooit nog hoger komen

Het kan dus altijd erger met vocht

zolang je niet met een fiets in een bootje naar de droge weg hoeft te varen om boodschapjes te doen valt het wel mee