Twijfel of isolatiemaatregelen en toch zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06:25
Ik heb een woning uit 1930 en zoals velen probeer ik deze verder te isoleren. Ik heb binnen al een dun voorzetwandje met isolatie en de vloer en dak zijn al flink (14cm) geïsoleerd. Ik heb twee offertes liggen voor het aanbrengen van spouwmuurisolatie en het vervangen van het glas.

Spouwmuurisolatie kost €1950, het zijn EPS parels en zal voor 80m2 zijn (hoekwoning) voor een 6cm diepe spouw zonder spouwvervuiling.

Het glas laat ik van dubbel glas (uit 1975) vervangen naar HR++ glas voor €3500 (wordt waarschijnlijk iets hoger ivm stijgende prijzen).

Ik kan een deel via de subsidieregeling terugkrijgen en ik betaal het uit mijn groene bouwdepot.

Ik ben dan zo'n €5500-€6000 kwijt voor deze maatregelen, maar ik vraag mij af of dit het geld wel waard is. De prijzen van vooral glas zijn flink gestegen en ik heb al (oud) dubbel glas, maar de woonkamer is prima warm te stoken. Daarnaast zijn de meningen van de mensen die hierover spreek zeer verdeeld, zeker omdat het een oude woning is en het altijd wel een beetje kiert hier en daar.

Kan ik niet veel beter voor dit bedrag mijn dak volleggen met zonnepanelen? Ik weet namelijk niet of ik het bedrag van de isolatie ooit terug ga verdienen, maar ik weet zeker dat ik die zonnepanelen wel terugverdiend heb in een paar jaar.

Ik hoor graag wat jullie er van denken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-05 23:43
Je kunt er een warmteverliesberekening aan wagen om wat meer kijk te krijgen op de kosten / baten.

https://www.ubakus.com/en/berechnung/waermebedarf/

Vergeet niet dat je met beter glas ook eventuele condens op de ramen kwijt bent.
Ik ken weinig mensen die spijt hebben van teveel isolatie

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De volgorde van je stappen maakt eigenlijk niet zoveel uit. Headsup: ook zonnepanelen zijn nu duur /slecht verkrijgbaar. Voordeel van nieuw hr++ glas is minder kou qua straling / val over de ramen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Zowel isolatie als zonnepanelen zijn dingen die los van elkaar staan en ook los van elkaar uit te voeren. Beide methodes voegen zeer veel toe aan besparing na een eventuele diepte-investering en zijn onafhankelijk van elkaar uit te voeren.
En toch, het schijnt dat isolatie uiteindelijk beter is omdat het bespaart op warmteverlies. De zet naar isolatie in de muren en beter glas maakt dat je wooncomfort ook hoger wordt wat los staat van je portemonnee.

Dus je kan eigenlijk geen slechte keuze maken, maar ik zou hier toch een lichte voorkeur voor wat je al deed uitspreken. Zonne-energie wordt gewoon je volgende stap dan, ergens volgend jaar. (Daarbij, die markt is idd aardig overspannen momenteel en veel spul is niet leverbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb mijn oude dubbel glas vervangen voor HR++ omdat ik in de serre een lek raam kreeg, 25 jaar oud. Rest van het huis was ook oud en dus daarom maar doorgepakt. Kozijnen waren nog goed, maar schilder niet zelf buiten (is een vak vind ik) en ladders haat ik. Schilders zijn ook stervensduur dus kozijnen eruit met glas. Gelijk de gevel opnieuw achter keralit hoger geisoleerd, dus subsidie. Comfort is wel veel groter, maar terugverdienen ga ik het niet. Ja, als ik mijn huis ooit verkoop.

Zonnepanelen weet ik niet of ik dat nu nog zou doen ivm de fantastische plannen dat saldering wordt afgebouwd. Ik heb ze na elf jaar al dik verdient, maar straks voor bijna niets terugleveren op momenten dat ik weinig gebruik. lees de goede maanden overdag. Ik weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:11

Onbekend

...

Het effect van energiebesparing bij het vervangen van dubbel glas naar hr++(+) is afhankelijk hoeveel glasoppervlak je hebt en hoe goed de rest van de isolatie van het huis is. Soms is het niet altijd de investering waard.
Zijn de kozijnen van jouw huis ook nog in goede staat, of moet ook binnenkort daar wat aan worden gedaan? Zo ja, kijk eens of je dat met elkaar kunt combineren.

Maar zoals eerder gepost, kijk eens hoeveel geld je per jaar zou besparen met die link. Verwacht je gemiddeld € 1000,-- per jaar goedkoper uit te zijn met de energiekosten? Dan gewoon doen dus. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
MotorBeast schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:43:
Zonnepanelen weet ik niet of ik dat nu nog zou doen ivm de fantastische plannen dat saldering wordt afgebouwd. Ik heb ze na elf jaar al dik verdient, maar straks voor bijna niets terugleveren op momenten dat ik weinig gebruik. lees de goede maanden overdag. Ik weet het niet.
De energie die je direct verbruikt en dus niet via de meter gaat zal altijd van jezelf blijven. Dat is vaak ongeveer 30% van de jaaropbrengst. De kWh prijzen zijn ongeveer verdrievoudigd, dus hiermee verlies je niet echt wat.

Teruglevertarief voor overschot is momenteel bij Eneco zo`n 0.58 euro / kWH. Voor overschot.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
busscherski schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:32:
Je kunt er een warmteverliesberekening aan wagen om wat meer kijk te krijgen op de kosten / baten.

https://www.ubakus.com/en/berechnung/waermebedarf/

Vergeet niet dat je met beter glas ook eventuele condens op de ramen kwijt bent.
Ik ken weinig mensen die spijt hebben van teveel isolatie
Als je op oud dubbel glas vocht hebt, heb je toch echt een ander probleem.......ventilatie probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
busscherski schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:47:
[...]

De energie die je direct verbruikt en dus niet via de meter gaat zal altijd van jezelf blijven. Dat is vaak ongeveer 30% van de jaaropbrengst. De kWh prijzen zijn ongeveer verdrievoudigd, dus hiermee verlies je niet echt wat.

Teruglevertarief voor overschot is momenteel bij Eneco zo`n 0.58 euro / kWH. Voor overschot.
Nu ja.....wat is het in de toekomst? En ik verbruik overdag in de goede maanden weinig, heeeeeeeeeel weinig. Dan draait mijn Feraris lekker terug. Nu nog wel ja.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@MotorBeast we hebben nog een paar jaar voor de salderingsregeling wordt afgebouwd. Als je nu een variabel contract of duur energiecontract hebt verdien je een PV installatie mogelijk al in 3 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
busscherski schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:55:
@MotorBeast we hebben nog een paar jaar voor de salderingsregeling wordt afgebouwd. Als je nu een variabel contract of duur energiecontract hebt verdien je een PV installatie mogelijk al in 3 jaar terug.
Dat weet ik. Maar voor break-even zou ik die dingen niet leggen. Wat iedereen vaak vergeet is dat je omvormer ook een keer dood gaat. Die kan je dan ook nog in mindering brengen op de opbrengst. De mijne houdt het nog vol en mijn winst is na 11 jaar pas zo'n €1500,-. Gaat dat ding morgen kapot hou ik weinig over en dan had ik heel de tijd nog volle mep saldering. Isolatie weet je zeker dat het wat oplevert, lagere energielasten en veeeel comfort. Beide leveren wel een bijdrage aan het klimaat natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@MotorBeast je krijgt altijd nog wat voor je teruggeleverde kWh. En de eerste 30% gaat niet door de meter, die houdt je sowieso. Laten we zeggen dat het vanaf 2030 ongeveer de helft van de euro's opbrengt van wat het nu doet. Tegen die tijd heb je de installatie al terugeverdiend plus een nieuwe omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06:25
Dank voor de reacties! Ik denk dat ik gewoon mijn huidige investeringen laat staan en de zonnepanelen op een iets later moment doe. Misschien tast ik wel iets dieper in de buidel en ga ik wat sneller verduurzamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Hoe jij je huis ook wilt verwarmen, zorg dat die warmte binnen blijft!

Dus nieuw dubbel glas, wat mij betreft.

Overigens warmt je huis in de zomer ook minder snel op door die beter isolatie van dat dubbel glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
MarkS90 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:42:

Overigens warmt je huis in de zomer ook minder snel op door die beter isolatie van dat dubbel glas.
het koelt vooral minder snel af in zowel de winter als de zomer ;)

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 06-06-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Belecthor schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:32:
Dank voor de reacties! Ik denk dat ik gewoon mijn huidige investeringen laat staan en de zonnepanelen op een iets later moment doe. Misschien tast ik wel iets dieper in de buidel en ga ik wat sneller verduurzamen.
ik heb juist de zonnepanelen naar voren getrokken in de planning omdat ik dan extra jaren kon salderen. nooit spijt van gehad en doordat mijn verbouwing een meerjarenplan is eigenlijk alleen maar financieel voordeel van. de besparing/verdienste van de panelen heb ik immers gewoon kunnen toevoegen aan het bouwbudget
inmiddels (3 jaar later) liggen ze er gratis.

Als het kan doe het beide..en dan de zonnepanelen eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:29
MotorBeast schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:48:
[...]

Dat weet ik. Maar voor break-even zou ik die dingen niet leggen. Wat iedereen vaak vergeet is dat je omvormer ook een keer dood gaat. Die kan je dan ook nog in mindering brengen op de opbrengst. De mijne houdt het nog vol en mijn winst is na 11 jaar pas zo'n €1500,-.
Dit lijkt me zwaar onderschat.

Maar ok, zal ik maar even van jou gegevens uit gaan. Welke investering zorgt ervoor dat je je inleg + €1.500 terug geeft? Een rendement van minstens 10% schat ik.
Geen enkel alternatief levert meer op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Belecthor schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:57: Daarnaast zijn de meningen van de mensen die hierover spreek zeer verdeeld, zeker omdat het een oude woning is en het altijd wel een beetje kiert hier en daar.

Ik hoor graag wat jullie er van denken.
Hoe erg is dat kiert hier en daar, als dat tocht oplevert is het misschien verstandig omdat eerst op te lossen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Spouwmuurisolatie lijkt mij wel verstandig, volgens de mensen die het al gedaan hebben bespaar je pakweg 25% qua stookkosten, en het geeft gewoon meer comfort.
Pas laten uitvoeren, samen met vloerisolatie. Ook in de zomer een voordeel, de kamer/muur waar de zon op staat warmt niet meer zo achterlijk snel op.

Dubbel glas vervangen vind ik ook een lastige, ik heb 1 raam vervangen. Want dat was al een oud raam welke bestond uit 1 vaste ruit, 1 uitzetraam en een bovenraampje. Met natuurlijk de nodige kieren in een 60 jaar oud kozijn.
Toen het kruis uit het kozijn gezaagd en er 1 groot HR++ raam met 13mm spouw voor in de plaats. Dus dikker glas, verlost van de tocht, en meer braakwerend. Dan win je op alle gebieden.

Ik denk dat als ik bijvoorbeeld het raam in de woonkamer vervang de winst erg klein is, weliswaar een groot oppervlak, maar de kosten zijn fors in vergelijking met de besparing aan energie denk ik. Dat zou ik dan misschien combineren met groot schilderwerk, wat ik net 2 jaar geleden heb gedaan ;)
Pagina: 1