Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-06 00:13
Beste tweaker collega's,

2 weken geleden heeft mijn (22 jaar) oude wasmachine het begeven: AEG oko lavamat 74530 update.
Sinds kort heb ik een nieuwe aangeschaft: Miele WSD 323 WCS PowerWash 2.0

Natuurlijk was ik benieuwd naar het energieverbruik van mijn nieuwe wasmachine en heb daarom wat metingen gedaan. Ik had al eerder metingen gedaan voor mijn oude wasmachine (met dezelfde energiemeter).

Op mijn oude machine draaide ik meestel een kort katoen programma op 40 graden (duurde iets meer dan een uur, ongeveer 75 minuten).
Na wat metingen blijkt dat mijn nieuwe Miele machine met een vergelijkbaar kort katoen programma ongeveer net zoveel energie verbuikt (per kilogram was) als mijn 22 jaar oude AEG machine (ongeveer 109 watt per kilogram was).
Dit had ik niet verwacht van een nieuwe energiezuinige wasmachine, valt me tegen.
Als je het lange programma draait (Eco 40/60) ben je 15% goedkoper uit, maar het gaat me eigenlijk om het vergelijk van het korte programma van beide machines.

Zie plaatje hieronder (kolom 'Watt per kg was') voor wat meer details van de metingen (1e regel is van mijn oude AEG).

Heeft iemand misschien vergelijkbare ervaringen?
Of zie ik misschien iets over het hoofd wat het 'relatief hoge' energieverbruik van mijn nieuwe Miele verklaart?

Alvast dank voor een reactie.

Groeten,
Henk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UVVNUsaP9FYk2g7ttU-ZuomfhU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xzozqTWFenGbFz2tOFN2pfpz.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat meet je eigenlijk?
Piekvermogen of totale energie (in Watt-uur)?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:10
Tja, een wasmachine was en is een motor en een verwarmingselement. Gezien de natuurkundige wetten de afgelopen 22 jaar niet veranderd zijn, zal de gebruikte energie voor het verwarmen van water naar 40 graden en het ronddraaien van een motor voor 75 minuten niet veel verschillen.

Wasdrogers zijn veel zuiniger geworden omdat het tegenwoordig warmtepompen zijn ipv verwarmingselementen, wat een stuk zuiniger is. Maar wasmachines zijn qua techniek niet veranderd, hooguit in features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
Juup schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:55:
Wat meet je eigenlijk?
Piekvermogen of totale energie (in Watt-uur)?
Hoi Jaap,

Ik meet (volgens mij) totale energie (watt per uur), maar ben geen elektra expert :)
Heb zo'n energieverbruikmeter die ik rechtstreeks op het stopkontakt van de wasmachine heb aangesloten.
En die energiemeter lees ik uit via de app van het apparaat dat is aangesloten op mijn slimme meter.
Zie plaatje hieronder.

Beantwoordt dat je vraag?

Groet,
Henk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYEN86PVX6_h6TVu1p7gyCqxpXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2pVcNH39bkiL1umobwzi00kK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Henkie48 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:06:
Ik meet (volgens mij) totale energie (watt per uur), maar ben geen elektra expert :)
Ah ja Watt-uur (Wh).

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie48
Thy... schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:05:
Tja, een wasmachine was en is een motor en een verwarmingselement. Gezien de natuurkundige wetten de afgelopen 22 jaar niet veranderd zijn, zal de gebruikte energie voor het verwarmen van water naar 40 graden en het ronddraaien van een motor voor 75 minuten niet veel verschillen.

Wasdrogers zijn veel zuiniger geworden omdat het tegenwoordig warmtepompen zijn ipv verwarmingselementen, wat een stuk zuiniger is. Maar wasmachines zijn qua techniek niet veranderd, hooguit in features.
Hoi Thy,

Bedankt voor je reactie.
Dus dan kloppen m'n metingen in ieder geval en zou ik alleen kunnen besparen door het lange eco programma te draaien. Of ik kan natuurlijk ook afwachten totdat de natuurkundige wetten veranderen :)

Groeten,
Henk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Thy... schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:05:

Toch zou het door het gebruik van minder water wel moeten schelen in verbruik, maar inderdaad zijn dat peanuts.
Het waterverbruik zal wel een stukje lager zijn, en waarschijnlijk ook meer kg was per beurt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Mijn ervaring met wasmachines is dat korte programma's meer energie verbruiken dan de standaard programma's. De standaard katoen programma (Katoen met <=] logo) op 40 graden zou het zuinigst moeten zijn. Dat is ook het programma waarmee ze het energieverbruik voor de energielabel bepalen:
Zie handleiding:
Instructies voor testinstituten:
Testprogramma's volgens EN 60456 en energielabeling volgens voorschrift 1061/2010
Deze zou volgens de handleiding bij een gedeeltelijke belading 0,34kWh verbruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door Jimster op 05-06-2022 19:49 ]

Pagina: 1