Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies gevraagd voor een budget edit pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mr.Snickers
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-06-2022
Hoi iedereen!

Altijd op-en-af Tweakers lurker geweest maar nooit echt een post hoeven/willen plaatsen, tot nu! Ik ben sinds kort voor mezelf begonnen als video- en fotograaf. Mijn huidige laptop is te oud en kan het niet meer bijbenen met de huidige technologie en zoek ik dus een prima, maar fijn-voor-de-portomonnee pc om te editen.

Onderin heb ik een lijst met componenten waar ik al een set-up heb samengesteld maar geen idee of dit goed met elkaar zal gaan en/of er betere alternatieven zijn. Ik heb bewust geen geheugen bijgezet ivm dat toch uitgebreid gaat worden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Editen, 70%. Gamen en overige, 30%.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat betreft een maximum bedrag lijkt mij 1500 euro een mooi streven, maar minder is altijd mooi.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur heb ik al het een en ander. In deze thread wil ik me volledig verdiepen in PC's.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderin de post heb ik een screenshot geplaatst met daarin wat ik denk dat ik nodig zal hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar Intel/Nvidia. Naar mijn ervaring loopt dat veel stabieler met Adobe dan AMD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ga het dus voornamelijk voor editen gebruiken en dat zal meestal Full HD zijn. Ik ga ook veel geheugen nodig hebben. Dus zit ik wel aan een tower te denken dat ruimte genoeg heeft voor harde schijven/SSD's of moederbord met meerdere SSD slots voor als ik in de toekomst wil uitbreiden. Stilte en GEEN RGB disco gebeuren staan ook aardig hoog in mijn lijst.

Ga je overklokken?
Lijkt me niet nodig? Als iemand hier wat meer over kan vertellen of dat nodig is of niet, graag! Ik sta open voor feedback.

Wat verwacht je van ons?
Het zou top zijn als jullie me de juiste richting op kunnen sturen. Voor nu heb ik een PC builder tool gebruikt, puur om te spelen. Maar ik weet niet of deze setup daar wel goed voor is.

Componenten lijst:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-10105F Boxed€ 79,90€ 79,90
1MoederbordenMSI MPG Z590 Gaming Carbon WiFi€ 285,90€ 285,90
1VideokaartenPNY GeForce RTX 3060 12GB XLR8 Gaming REVEL EPIC-X RGB Dual Fan Edition€ 419,-€ 419,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 78,80€ 78,80
1WaterkoelingNZXT Kraken X73€ 154,90€ 154,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 124,90€ 124,90
1VoedingenCorsair RM850x (2018) (EU-model) Zwart€ 124,90€ 124,90
Totaal€ 1.268,30

Alvast bedankt en een fijne zondag :)

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
70% videobewerking. Daarmee geef je aan dat de CPU het belangrijkst is en dat verdient dus een groot deel van het budget. Dus geen quadcore van 2 generaties terug. Ook snap ik het extreem dure moederbord niet. Je acht overklokken niet nodig (wat ook niet kan met deze CPU) dus het mag fors goedkoper. De waterkoeler met alle toeters en bellen (verlicht display) klopt ook niet met de introductie. 850W voeding is tevens niet nodig. Waar is de opslag? Heb je dat al?

[ Voor 3% gewijzigd door Djarune op 05-06-2022 15:46 ]

• Djarune
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700 Boxed€ 374,14€ 374,14
1MoederbordenMSI Pro B660M-A DDR4€ 155,-€ 155,-
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 3050 Twin X2 OC€ 349,-€ 349,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 78,80€ 78,80
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 78,50€ 78,50
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 115,22€ 115,22
1VoedingenBitFenix Formula Gold 550W€ 72,54€ 72,54
1Solid state drivesCrucial P5 Plus 1TB€ 104,90€ 104,90
Totaal€ 1.328,10

Voeding en CPU koeler zijn heel stil. Als je nog budget hebt kun je het in extra opslag stoppen.

• Mr.Snickers
Ik heb via Alternate de pc builder gebruikt en werden me die componenten aangeraden. Ik zie dat je luchtkoeling IPV waterkoeling hebt aangeraden, waarom is dat? Ik begreep dat waterkoeling altijd een stuk stiller is dan lucht.

Opslag heb ik er idd niet bij zitten omdat ik dat iets is wat ik nog wil uitzoeken of ik voornamelijk cloud based ga werken of alles op schijven.

• Djarune
Mr.Snickers schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:23:
Ik heb via Alternate de pc builder gebruikt en werden me die componenten aangeraden. Ik zie dat je luchtkoeling IPV waterkoeling hebt aangeraden, waarom is dat? Ik begreep dat waterkoeling altijd een stuk stiller is dan lucht.
high-end luchtkoeling is stiller dan waterkoeling. Zo’n pomp maakt ook geluid.
Opslag heb ik er idd niet bij zitten omdat ik dat iets is wat ik nog wil uitzoeken of ik voornamelijk cloud based ga werken of alles op schijven.
Zo’n systeem werkt presteert minder vanaf de cloud. Pak een snelle SSD en maak genoeg back-ups via de cloud.

Trouwens heel bijzonder dat Alternate een i3-10105F aanraadt voor videobewerking..

[ Voor 5% gewijzigd door Djarune op 05-06-2022 16:33 ]

• Mr.Snickers
Djarune schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:31:
[...]

high-end luchtkoeling is stiller dan waterkoeling. Zo’n pomp maakt ook geluid.

[...]
[...]
Zo’n systeem werkt presteert minder vanaf de cloud. Pak een snelle SSD en maak genoeg back-ups via de cloud.

Trouwens heel bijzonder dat Alternate een i3-10105F aanraadt voor videobewerking..
Duidelijk. Voor mij is geluid wel een belangrijk prioriteit ivm dat ik niet wakker wil worden mocht ik ooit iets renderen/exporteren snachts. Dus dan ga ik wel voor een high-end luchtkoeling

Klopt. Alleen met videobewerking zit je al gauw tegen paar TB aan en dat gaat op den duur klauwen met geld kosten. Maar dat zoek ik wel even verder uit.

Nou het is niet dat ik per se op videobewerking heb gezocht maar op GHz.

Bedankt voor je tips en advies. Ik zal eens je lijst overnemen en vergelijken. :)

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Eens met @Djarune. Heel apart dat alternate een i3 10105F aanraadt voor videobewerken. Nog vreemder dat ze er zo'n gigantisch duur Z590 bord bij doen.

Cloud based werken kan prima voor video editting, als storage. Een 1 TB SSD om vanaf te werken lijkt me toch handig. Je hebt immers een opstartschijf nodig, dus dan ook maar gelijk een waar je je actieve project ook op zet. Ook meteen ruimte voor games.
Je kunt voor 100 euro een prima massa opslag schijf erin stoppen:
pricewatch: WD Red Plus, 4TB (128MB cache)
Ik heb ook een red in mijn systeem draaien en die hoor je buiten actief gebruik niet.

Als je voor stilte én een aardig aantal drives wilt gaan, kun je misschien iets extra investeren in de behuizing
pricewatch: Fractal Design Define 7 Grijs

Op GHz zoeken is tegenwoordig niet productief. Kloksnelheid is een nutteloze metriek geworden. Zeker bij videoeditting wat juist op meerdere kernen kan draaien.
Zo'n i7 12700 rent rondjes om een oudere i3.

[ Voor 12% gewijzigd door youridv1 op 05-06-2022 17:03 ]

• Djarune
HD videobewerking kan trouwens ook prima met de iGPU. De RTX3050 is pas “nodig” bij 4k bewerking en games.

• Djarune
youridv1 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:55:
Ik heb ook een red in mijn systeem draaien en die hoor je buiten actief gebruik niet.
Goede schijven, maar heb de mijne juist in de meterkast vanwege het geluid.

Edit: lees net dat er firmware bestaat voor de Red Plus om hem stiller te krijgen. Misschien moet ik dat eens testen.

[ Voor 19% gewijzigd door Djarune op 05-06-2022 17:11 ]

• youridv1
@Djarune En als jij nog ietjse beter had opgelet bij natuurkunde, had je geweten dat 10 dB een verdubbeling in menselijke audiovolumeperceptie is en geen factor 3. :)
3dB is een verdubbeling van de acoustische energie
10dB is een waargenomen verdubbeling van volume.
https://recording.org/for...io/twice-loud-6db-or-10db

Desalniettemin, goed punt. Het lijkt mij handig om reds te nemen als je meerdere schijven gaat gebruiken, sinds dat letterlijk is waar Reds voor zijn gemaakt, mass storage in bijvoorbeeld een NAS of een grotere tower.

Je kunt inderdaad ook een Synology Nasje in de meterkast zetten met daarin 2 6TB Reds in mirror. Dan heb je wat zekerheid en staan de schijven te draaien op een plek waar je ze niet hoort. Even uitzoeken hoe je je Synology synct met een cloud dienst en je hebt een backup.
pricewatch: Synology DS220j (zonder harde schijven)
pricewatch: WD Red Plus, 6TB (128MB cache)
Ik doe dit zelf, al heb ik een duurdere, oudere uitvoering van de nas. Een DS218 ipv een DS220j. j modellen zijn qua hardware precies genoeg om de schijven niet te bottlenecken en verder niets. Een non j model kan bijvoorbeeld ook goed films streamen met plex of synologies eigen DS Video

[ Voor 25% gewijzigd door youridv1 op 05-06-2022 17:16 ]

• Mr.Snickers
Djarune schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:55:
HD videobewerking kan trouwens ook prima met de iGPU. De RTX3050 is pas “nodig” bij 4k bewerking en games.
Met Première Pro en After Effects gaat dat een uitdaging worden :9

• youridv1
Als het om premiere pro gaat, zou ik dit eens doorlezen:
https://www.pugetsystems..../Hardware-Recommendations
Puget is een bekende en betrouwbare workstation bouwer aan de andere kant van de oceaan die erg veel data verzamelt over hun workstations

Premiere en after effects gebruiken allebei heel effectief GPU acceleratie, dus dan lijkt een RTX 3060 me geen verkeerd idee

[ Voor 46% gewijzigd door youridv1 op 05-06-2022 17:24 ]

• Mr.Snickers
youridv1 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:55:
Eens met @Djarune. Heel apart dat alternate een i3 10105F aanraadt voor videobewerken. Nog vreemder dat ze er zo'n gigantisch duur Z590 bord bij doen.

Cloud based werken kan prima voor video editting, als storage. Een 1 TB SSD om vanaf te werken lijkt me toch handig. Je hebt immers een opstartschijf nodig, dus dan ook maar gelijk een waar je je actieve project ook op zet. Ook meteen ruimte voor games.

Als je voor stilte én een aardig aantal drives wilt gaan, kun je misschien iets extra investeren in de behuizing
pricewatch: Fractal Design Define 7 Grijs

Op GHz zoeken is tegenwoordig niet productief. Kloksnelheid is een nutteloze metriek geworden. Zeker bij videoeditting wat juist op meerdere kernen kan draaien.
Zo'n i7 12700 rent rondjes om een oudere i3.
Ik denk dat het eerder met mijn kennis, of het tekort van, te maken heeft dat ik voor de i3 ging en niet zo zeer Alternate. Dacht dat GHz tegenwoordig belangrijker is dan cores, maar dat is dus niet het geval.

Zat zelf idd te denken om wel minimaal 1/2TB erin te plaatsen voor opstart, opslag privé/werk en voor tijdens het editen en dan evt cloud opslag voor archiveren van.

• Mr.Snickers
youridv1 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:21:
Als het om premiere pro gaat, zou ik dit eens doorlezen:
https://www.pugetsystems..../Hardware-Recommendations
Puget is een bekende en betrouwbare workstation bouwer aan de andere kant van de oceaan die erg veel data verzamelt over hun workstations

Premiere en after effects gebruiken allebei heel effectief GPU acceleratie, dus dan lijkt een RTX 3060 me geen verkeerd idee
Bedankt! Ik ga er naar kijken :)

• Djarune
Mr.Snickers schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:20:
[...]

Met Première Pro en After Effects gaat dat een uitdaging worden :9
Niet de iGPU onderschatten. Deze hebben Quicksync en zijn met H.264 media (1080p) vaak nog sneller dan met een discrete videokaart. Met andere codecs, 4k bewerking of 3d effecten is uiteraard meer power nodig. Aftereffects ken ik niet goed genoeg om er over te oordelen.

@youridv1
Na zelf veel promotie voor Puget op GOT te hebben gedaan de afgelopen 2 jaar GOT sta ik er tegenwoordig wat sceptischer in. De systemen worden veel te duur volgens hun “specs” zonder daadwerkelijk relatief veel prestatiewinst te behalen. Ik heb liever dat ze een keer met budget CPU’s en budget videokaarten testen en dat als geheel benchmarken in praktijk. Zeker als het gaat om hun photoshop systemen.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:45

SomerenV

It's something!

Djarune schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:52:
[...]

Niet de iGPU onderschatten. Deze hebben Quicksync en zijn met H.264 media (1080p) vaak nog sneller dan met een discrete videokaart. Met 4k bewerking of 3d effecten is uiteraard meer power nodig. Aftereffects ken ik niet goed genoeg om er over te oordelen.
AE en Premiere maken best goed gebruik van Cuda voor het renderen van bijvoorbeeld effecten en het exporteren van video. Dat kan zo simpel zijn als wat color grading en zo ingewikkeld als complexe plugins. Quicksync is leuk en aardig, maar komt nog niet in de buurt bij encoding via een Nvidia GPU van wat ik zo kan vinden online :+ Dus voor dit soort taken is gewoon een dedicated GPU nodig. Het liefst Nvidia en het liefst zoveel mogelijk Cuda cores.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Djarune
SomerenV schreef op zondag 5 juni 2022 @ 23:21:
[...]

AE en Premiere maken best goed gebruik van Cuda voor het renderen van bijvoorbeeld effecten en het exporteren van video. Dat kan zo simpel zijn als wat color grading en zo ingewikkeld als complexe plugins. Quicksync is leuk en aardig, maar komt nog niet in de buurt bij encoding via een Nvidia GPU van wat ik zo kan vinden online :+ Dus voor dit soort taken is gewoon een dedicated GPU nodig. Het liefst Nvidia en het liefst zoveel mogelijk Cuda cores.
Dat overall exporteren met veel effecten momenteel sneller gaat met een kaart met meer Cuda twijfel ik ook niet aan. Wat ik alleen wil opmerken is dat Quicksync het erg goed doet met 1080p bewerkingen in H.264 (meest gebruikt). Heb zelf zo mijn vakantiefilms jaren vlot in elkaar geflanst.

Zie ook dit antwoord van een werknemer van Adobe.

• youridv1
We kunnen deze discussie wel voeren over iGPU vs dGPU, maar dit systeem moet ook kunnen gamen volgens de TS, dus er komt sowieso een dGPU en dan lijkt het me handig om gelijk een nvidiakaart te nemen voor Adobe. Dan zit je dus al minimaal aan een RTX 3050, maar een 3060 valt ook binnen het budget van 1500 euro.
Dus ik begrijp niet helemaal waar we moeilijk over doen :)

Je stelt gewoon beide kaarten in in Adobe, voor zover hardware detectie dat niet al doet, en dan kiest de software wel tussen quicksync en nvidia

[ Voor 16% gewijzigd door youridv1 op 06-06-2022 10:36 ]

• Djarune
Fair point. We doen ook helemaal niet moeilijk hoor@youridv1 :P

• Mr.Snickers
Ter toevoeging over het punt van iGPU vs dGPU kan ik niet veel kwijt sinds ik het technische aspect niet weet, maar uit eigen ervaring kan spreken dat het vast zou lukken om met de iGPU te editen zoals knippen en plakken en wipe transitions. Dat is zeker als basis heel makkelijk uit te voeren op zelfs oudere systemen.

Maar zoals ik al heb aangegeven zal ik dit systeem aanschaffen als freelancer en wil ik hier dus ook optimaal van kunnen profiteren werk en privé. En daar schiet een iGPU tekort bij als er meerdere effecten komen bij kijken. Denk aan: basis Color grading, audio effecten (2 á 3 effecten minimaal), hier en daar nog effecten voor eventuele transities, Warp Stabilizer erop en dat is dan alleen bare minimum.

Hiermee zit je al gauw tegen het limiet aan van zo'n GPU aan en dan ben je eigenlijk nog niet klaar.

Verder, bedankt iedereen voor de tips en het meedenken!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:57
Het systeem voor je werk? Denk ook eens aan prebuild, want hoeveel kost het als je pc een keer 7 dagen niet werkt?

Voor rest, ik vind zelf de Samsung 980 best wel fijn als SSD, hoeveel opslag ga je nodig hebben, 1 tb zit zo vol...

• youridv1
@99ruud99 Want prebuilds zijn betrouwbaar? Als je over uptime gaat praten moet je ook gelijk een service contract nemen en dan zit je meteen met veel hogere kosten en dus een ander budget. Gewoon een prebuild nemen is absoluut geen verbetering qua stabiliteit.

De beste optie om stabiliteit te garanderen is na de bouw de pc helemaal doortesten voordat hij "in productie gaat". Stresstestjes draaien voor alle main componenten. Memtest, ssd testen op sectoren. Je weet wel, van die tests die OEMS niet doen maar je wel zou willen dat ze deden.

[ Voor 35% gewijzigd door youridv1 op 10-06-2022 16:06 ]

Pagina: 1