Anke123 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:28:
Voor mijn masterproef kreeg ik de feedback om mijn opsommingen volgens de volgende stijl/opmaak te schrijven in Word :
"Links, Inspringing: Links: 2,5 cm, Eerste regel: 0 cm, Meerdere niveaus + Niveau: 1 + Nummeringstijl: Opsommingsteken + Uitgelijnd op: 0,63 cm + Tab na: 1,27cm + Inspringen op: 1,27cm, Tabstops: 1,86cm, Tab weergeven + Niet op 1,27 cm"
Alvast bedankt!
Deze tekst is gekopieerd uit een stijldefinitie. Ik ken alleen maar de Engelse interface: 'in the Style gallery, modify a style' en je krijgt dit overzicht: zie plaatje + de tekst onderop. Dat is de samenvatting van de stijl en die terugvertalen naar alle instellingen is best lastig.
(Mocht je je afvragen waarom zulke rare waardes als 1.27 en 0.63? Microsoft's interne defaults zijn in Inch, dus resp. 0,5 inch en 0.25 inch afgerond op 2 decimalen)
Van wat ik uit de tekst begrijp is het een multilevel (outline) list stijl die je nodig hebt. De link onder is een handige instructie van een Word Developer en Microsoft MVPer Shauna Kelly. Zij is al een tijdje niet meer onder ons maar een bekende schrijver van 'Office how to' instructies. Hoewel de instructie van Word 2010 is, is deze in O365 niet anders:
https://shaunakelly.com/w...ering20072010.html?p=1768
Deze " Uitgelijnd op: 0,63 cm + Tab na: 1,27cm + Inspringen op: 1,27cm," is een instinker in Word: Stel je hebt een genummerde lijst dan zit dat zo in elkaar:
.....nummer.....text dat over meerdere regels
.......................versprongen is.
- ..... voor 'nummer' is het links inspringen
- "versprongen is" is ingesprongen met de extra zgn. hanging indent
- "text dat" is ingesprongen met de waarde van de tab. Deze tabwaarde is gelijk aan het link inspringen + hanging indent
Snap je het nog? Hier de instellingen en een voorbeeld (de tekst bij nummer 1 is de style description zodat je het voorbeeld en styleinstellingen met elkaar kunt vergelijken)
Als je je eigen stijl maakt, kun je dus altijd in de Stijl summary nagaan in hoeverre ie gelijk is aan de tekst die je hebt gekregen. Wel trial and error maar met veel geduld en uitzoekwerk, doenbaar.
Ook leuk leesvoer, mits relevant voor je opleiding:
http://www.wordarticles.c...WordStyles/StylesPane.php
Maar ... ik weet niet welke opleiding je volgt en waarom dit uberhaupt relevant is. Het lijkt mij dat hier iets mis gaat, want zou het echt de bedoeling zijn dat je de stijl reverse engineered uit deze tekst? Volgens mij snapt degene die jou de instructie gaf, het zelf niet. Ik zou zeker nog eens navragen wat nou eigenlijk de bedoeling is ...
The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.