Uitvalscherm met staaldraadwindwerk automatiseren

Pagina: 1
Acties:

• svarrio
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-11 12:38
Hallo tweakers,

Wij hebben op ons huis op de bovenste verdieping een uitvalscherm van 5 meter breed. Eentje die uitklapt door met een zwengel de staal draad te laten vieren (staaldraadwindwerk).

Ik wil dit scherm graag elektrisch laten werken en daarna automatisch/smart maken. Ik had verwacht dat ik niet de eerste zou zijn met deze wens en daarom verwacht dat er kits op de markt zouden zijn die je op de staaldraadwindwerk zou monteren en klaar is kees. Maar helaas heb ik nog niets kunnen vinden...

Nu vroeg ik mij af; weten jullie van een oplossing die ik hiervoor zou kunnen gebruiken (met enige aanpassing) of weten jullie van iemand die mij is voorgegaan in het elektrisch maken van een uitvalscherm?

Alle ideeën zijn welkom die helpen om het scherm te automatiseren. Blijkt dit onmogelijk dan zal ik moeten kijken naar een nieuw uitvalscherm of screens oid.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:09
Volgens mij is hetgeen wat je wil niet mogelijk in de huidige situatie.
Probleem zit hem volgens mij in het (elektronisch) bepalen van de uiterste uitval en bij het ophalen de aanslag wanneer deze dicht zit.
Elektrische uitvalschermen hebben veelal een (stappen)buismotor die in de rol zit waar het doek opgerold wordt. Die kun je wel elektronisch regelen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:30

JdM

Humbled

Kijk eens naar een markiesmotor:

https://www.marcsmarkiezen.nl/producten/bediening-markiezen
Vraag me wel af of dit met staaldraad gaat werken.

[ Voor 21% gewijzigd door JdM op 05-06-2022 13:56 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:09
JdM schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:54:
Kijk eens naar een markiesmotor:

https://www.marcsmarkiezen.nl/producten/bediening-markiezen
Vraag me wel af of dit met staaldraad gaat werken.
Een markies klapt alleen maar in (of uit natuurlijk), daarbij wordt geen doek opgerold zoals bij een uitvalscherm.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23-12 21:10
Als je met de betere zonwering monteur contact opneemt kan je met hem haar de opties bespreken van electrisch maken. In enkele niet electrische schermen past met een beetje ku st en vliegwerk wel een buismotor. Dit is echter op afstand en zonder ervaring niet makkelijk te bepalen.

• JdM

JdM

Humbled

Yaksa schreef op zondag 5 juni 2022 @ 13:58:
[...]

Een markies klapt alleen maar in (of uit natuurlijk), daarbij wordt geen doek opgerold zoals bij een uitvalscherm.
Dat snap ik, maar er wordt tegelijk ook gewoon een touw opgerold, ook bij een uitvalscherm. Het oprollen van het doek vindt plaats door aan een touw te trekken, zoals dat ook bij een markies gebeurt.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als je 'm elektrisch hebt dan kun je 'm altijd smart maken met een Shelly. Die kan dan tussen de schakelaar en de motor geplaatst worden, zodat hij zowel met de schakelaar als op afstand te bedienen is (en dus ook op basis van bijv. zon) en kan desnoods met een timer werken.

Ik zou eerst eens kijken of er een slimme versie van de elektrische besturing is, maar anders dan zijn er genoeg opties :)

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 23-12 19:15
Ja kan wel. Zelf hier ook gedaan.

Mijn scherm had een draaistang, die gooi je weg. Je moet niet het draaimechanisme waar de staalkabel in gaat elektrisch maken maar juist een motor in de bovenbuik van het scherm zelf.

Je doek zit om een buis gerold. Je moet eerst weten welke diameter deze heeft. Als hij groot genoeg is kan je hier een buissmoter inschuiven. Er zit een adapter bij welke aan de behuizing van je scherm zit waardoor hij kan draaien.

Om hem smart te maken hem ik heb verbonden met een KAKU zonweringsschakelaar.

Als je buis te klein is dan moet je ook een nieuwe buis kopen. Dit was bij mij aan de hand. Dit paste wel allemaal wel in de oude behuizing en het dak paste hier ook gewoon in.

En als de bovenbuik groter is maakt het niet uit want daar heb je voldoende verloopringen voor.

Deze beunhaas kan het je nog mooier uitleggen?:
YouTube: Zonwering en rolluiken elektrisch maken - dit hebt u nodig

Hier kan je alles daarvoor vinden, inclusief uitleg:
https://www.aluparts.nl/z...nwering-elektrisch#page-1

Ik had uiteindelijk hier de motor vandaan, stuk goedkooper:
https://www.conrad.nl/nl/...or%2013%20NM%2C%2029%20KG

En voor het smart gedeelte een simpele Kaku schakelaar.
https://www.bol.com/nl/nl...RFiyTcMbaQrIaAoZHEALw_wcB

[ Voor 6% gewijzigd door BBB-Nick op 06-06-2022 08:11 ]

• JdM

JdM

Humbled

Het is een uitvalscherm geen knikarmscherm, dus een interne buismotor zal waarschijnlijk niet werken. Iemand nog iets leuks gedaan dit weekend? B)

[ Voor 20% gewijzigd door JdM op 06-06-2022 16:58 ]

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:03
@JdM Waarom niet?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• JdM

JdM

Humbled

Bij nader inzien kan het wel: ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat een uitvalscherm niet voorzien kon worden van een buismotor, geen idee waar ik dat idee vandaan heb :z
Pagina: 1