Laminaat appartement doorleggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-05 09:04
Goedemorgen,

Ik woon inmiddels net een jaar in mijn appartement en heb al verschillende klussen uitgevoerd. Nu wil ik de huidige vloeren (er liggen 4 verschillende soorten vloeren in 8)7) vervangen met 1 soort laminaat doorgelegd in alle ruimtes (excl wc en badkamer).

Ik zou graag een mooie en hufterproof visgraat laminaat willen neerleggen en ben nu in de markt voor de natuur eiken visgraat vloer van Floer of de Douwes Dekker vloer. Kan op internet nog weinig nuttige ervaringen vinden over deze vloeren, dus mocht iemand deze hebben liggen hoor ik graag je ervaring!

Denken jullie dat het mogelijk is om alles in m’n appartement door te leggen en dus geen drempels meer te hebben? Zie hieronder een plattegrond van m’n appartement. Waar eerst de keuken zat, zit inmiddels een studeerkamer en de keuken (met kookeiland) heb ik verplaatst naar het stuk waar nu “eetkamer” staat op de linkermuur en dus kookeiland daar tegenover. Het gaat in totaal om zo’n 90m2.

Het appartement is van begin 1900 en overal zitten dus houten ondervloeren in. Uit andere topics begreep ik al dat je geen dampwerende folie in dat geval moet neerleggen, klopt dit? Kozijnen zijn van hout, dus daar kan ik mooi met een multitool aan de slag. Ik zat te denken aan deze, deze of deze ondervloer, maar aangezien er zo gigantisch veel keuze is, hoor ik graag tips van anderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIlBKVABDT9u9mtRqwgdmpdgjvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJt96t3zovOmDvMgDmcU2mEc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 10:21
Ik zou voor de ondervloer van Gadero gaan (is wel het duurste...), om die reden dat het het hoogste geluidsisolatie heeft. (tot 19db).
De onderburen zullen het zeker wel waarderen. Want laminaat kan behoorlijk geluid doorgeven naar beneden.

Heb je al advies gevraagd aan de leverancier. Wat die aanbeveelt ? Want dan ben je wel gedekt, mocht het fout gaan.

Zou ook het laminaat in alle kamers doorleggen. Ik zie geregeld, bij laminaatvloeren, dat er een drempel met een strip ligt. Met het (belachelijke) argument, dat het kan uitzetten etc. Wat echt onzin is.
Alleen tussen de wanden/muren is een 4 mm opening meer dan voldoende.

[ Voor 28% gewijzigd door Dixie op 05-06-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
Thanks @Dixie! Het scheelt dat mijn onderbuur een winkel is. Ik heb door de verbouwing van m’n keuken op het moment in de gang even geen vloer behalve van die houten platen die onder de vloer liggen (ben even de naam kwijt hoe je dat spul noemt), dus weinig demping nu. Ik ken de eigenaar van de zaak beneden en die heeft me thus far nog nooit horen lopen, dus qua geluidsoverlast zit het denk ik wel snor. Zou vooral een goede ondervloer willen die oneffenheden kan opvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:45
Ik denk dat je bij de woonkamer aan de 2 kopse kanten wel voldoende speling moet overhouden (meer dan 7mm per zijde).
Verder goed kijken of je hoeken wel haaks zijn (3 4 5 steek methode) Wat niets in minder mooi dan wanneer je visgraat schuin lijkt te lopen.
Mocht je beginnen in het midden van je woonkamer let dan wel op hoe je bij de deur openingen uitkomt.
Ik heb het zelf verder nooit gelegd maar heb wel de nodige ervaring met het doorleggen van 'normaal' laminaat

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:21

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Dixie schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:16:

Zou ook het laminaat in alle kamers doorleggen. Ik zie geregeld, bij laminaatvloeren, dat er een drempel met een strip ligt. Met het (belachelijke) argument, dat het kan uitzetten etc. Wat echt onzin is.
Uhm, neen.
Alle kamers hebben een andere temperatuur/vochtigheid.

Ik heb bij mij boven alle kamers/gang onderbroken onder de deuren.

In de grote slaapkamer had ik het niet gedaan met de ingang van de dressing, 3 keer raden waar het laminaat bol is komen te staan.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:57

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dixie schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:16:
Ik zou voor de ondervloer van Gadero gaan (is wel het duurste...), om die reden dat het het hoogste geluidsisolatie heeft. (tot 19db).
De onderburen zullen het zeker wel waarderen. Want laminaat kan behoorlijk geluid doorgeven naar beneden.

Heb je al advies gevraagd aan de leverancier. Wat die aanbeveelt ? Want dan ben je wel gedekt, mocht het fout gaan.

Ik heb jaren terug ook eens laminaat doorgelegd. Ging over een behoorlijke afstand (meter of 15). Wel ruimte bij de muren vrij gehouden, maar uiteindelijk toch te weinig. Laminaat ging enorm bol staan.
Laminaat kan behoorlijk relatieve luchtvochtigheid gevoelig zijn.
Doorleggen kan uiteraard, maar houd dus heel goed rekening met werk-ruimte.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 14:14
Als je trouwens ooit toch merkt dat het gaat werken, gewoon de plek opzoeken waar het klemt, en er met een multitool en een oude schroevendraaier ofzo korte metten mee maken. Dat gaat als een speer, kan ik je uit ervaring vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
Ik zat een beetje te kijken naar een van de vele aanbieders voor plinten, bijvoorbeeld deze 12x90. Ik ben me er van bewust om voldoende ruimte over te moeten laten, maar dat zou met 12mm plinten toch wel moeten lukken lijkt me?

Die onderplaten van Floer zijn volgens mij nog relatief cheap met €3/m2, alleen hebben die wel een vochtscherm, is dit nu wel of niet oké met underlayment platen op houten balken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:53

Towser

ondertitel

Ik heb toevallig zelf onlangs de Douwes Dekker Jasmijn op mijn gehele benedenverdieping (door)gelegd.
Ik kreeg juist als tip mee om hem aan de kopse kanten (11m lengte woonkamer) minimaal 12-15mm vrij te leggen in verband met uitzetting. Ik heb om die reden ook plinten van 18mm gebruikt.

Voor de ondervloer is ook de druksterkte van minimaal 110kPa van belang maar zo te zien voldoen ze daar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-05 20:04
Wij zijn ook aan het oriënteren voor dezelfde visgraat vloer van Floer. Adviesprijzen lijken gestegen te zijn vorige week.

Waterpas vloer is belangrijker, maar nog belangrijker dat de vloer vlak is. Ik meen 2mm speling per 2 strekkende meter. Vooral bij een houten balkenvloer dien je hier bij op te letten lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 10:21
bartvl schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:22:
[...]

Ik heb jaren terug ook eens laminaat doorgelegd. Ging over een behoorlijke afstand (meter of 15). Wel ruimte bij de muren vrij gehouden, maar uiteindelijk toch te weinig. Laminaat ging enorm bol staan.
Laminaat kan behoorlijk relatieve luchtvochtigheid gevoelig zijn.
Doorleggen kan uiteraard, maar houd dus heel goed rekening met werk-ruimte.
Het ene laminaat, zal het andere niet zijn en er zal best verschil in zitten m.b.t. het uitzetten. Zelf heb ik bij laminaat nooit meer dan 5 mm zien uitzetten. (Het was niet de bouwmarkt kwaliteit, maar de duurdere soorten, zoals Balterio, Berry Alloc enz.) Ook over langere afstanden.
Ik laat de pakken dan ook ongeveer 4 dagen a-klimatiseren, in de te leggen ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
@Towser Ik dacht een mooie aanbieding voor wat betreft de Douwes Dekker voorbij te zien komen (a €26,95/m2), maar die zijn helaas al uitverkocht. Dan neig ik gevoelsmatig toch eerder naar de vloeren van Floer met hun AC6 versus AC 3/4 Douwes Dekker. Ergens komende dagen kan ik hopelijk in de buurt staaltjes ophalen van de Douwes Dekker vloer. Ik heb al drie staaltjes van Floer, dus dan kan ik ze beter naast elkaar leggen waar optisch de voorkeur naar uitgaat. Heb jij specifiek voor een Douwes Dekker vloer gekozen of kwam deze zo op je pad?

@martijn1p Prijzen zijn sowieso aardig gestegen +/- het afgelopen jaar. Ik heb ongeveer een jaar geleden een overzicht gemaakt van de prijzen van de vloer van Floer bij verschillende aanbieders, hieronder drie die ik zo snel kon terugvinden:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik hoop vooral met de ondervloer de mogelijke oneffenheden en speling te overbruggen, al dan niet met dun folie er nog weer overheen. Hopelijk is dat voldoende.

Heb jij specifieke redenen waarom je juist voor deze vloer van Floer gaat?
Pagina: 1