Ledtrafo vervangen maar welke moet ik hebben

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Henk1
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-07-2022
Hallo.

Ik heb het volgende probleem

Ik heb bij ons in de tuin 10 grondledspots zitten. En nu is de trafo stuk gegaan. Heb er niet veel verstand van. Maar kan hem ook niet op internet vinden. Het is volgens mij nog al een speciaal model.
Het betreft model GP-SW040DC1000 IP44
Input 100V-240V~ 50/60 Hz
Output 4V= 1000mA 4W

Wie kan mij advies geven welke trafo ik nodig heb. Ik kom er niet uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIp7cQn_6UhMVQtNZqpHn-lbcdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/It8J7rhkcJq0PoSgtFEBdBPu.jpg?f=fotoalbum_large
...

Alle reacties

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:22
je kunt een willekeurige trafo nemen zolang de uitgangsspanning/output maar 4 Volt is.
Voor het te leveren vermogen, dat moet minimaal 4W (=1Ampere) zijn. Hoger is ook goed.

De input spanning is meestal in een wijde range om ze ook in andere landen te kunnen gebruiken.
Voor west Europa is rond de 230V de norm.

kijk eventueel wel of de juiste stekke er aan zit, anders moet je de oude stekker er aan solderen.

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-01 03:06

Maestro

Fijne feestdagen

4V is wel een rotspanning om een vervangende adapter voor te vinden.
Komt ook nog eens bij dat dit een IP44 adapter is.
Gebruik je deze adapter buiten of in een vochtige ruimte?

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• Henk1
De trafo kan eventueel in het tuinhuis geplaatst worden. Dus wat het is maakt niet uit. Als ik de lampen maar weer aan krijg dat zou het mooiste zijn

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-01 21:15

Ligone

Moeha!

zoiets kan wel handig zijn in dit geval: klik

• Henk1
Een vraag die trafo die jij als optie aangeeft .staat bij wattage 60 watt gebruikt hij dan ook 60 watt als hij aan is of de 10 watt die de lampen dan totaal gebruiken.

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-01 21:15

Ligone

Moeha!

@Henk1 er zullen wel wat verliezen zijn van de trafo, maar dat is bij de kapotte ook het geval. Echter stroom, en dus vermogen wordt altijd gevraagd... Niet gegeven, dus normaal gezien zal dat niet veel meer zijn dan die 10 watt... Of het moet een Uber mismaakte voeding zijn...

• SilverSurfer
  • Laatst online: 18-07-2022
Hi Henk1, is je probleem ondertussen opgelost geraakt? Wij zitten hier met 4 van dergelijke strings in de grond en in het terras en 3 van de 4 transfo's zijn ondertussen stuk. Ze lijken toch echt niet goed tegen vocht te kunnen.
Ik zoek dus mede een oplossing voor hetzelfde probleem en moest jij al geholpen zijn dan hoor ik het graag. :-)

• SilverSurfer
Ik veronderstel dat dit niet zal werken ? https://www.amazon.nl/Ver...d=pla-1071467361990&psc=1

• GoldenBE
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-01 14:14
Die moet gewoon werken (instellen op 4V), maar als vocht een probleem is: die heeft geen IP rating en is dus enkel geschikt voor binnen te gebruiken. Verder lijkt het me Chinees spul dat mogelijks kwalitatief niet al te goed is.

Verder is de aansluiting mogelijks anders, de regelbare voeding heeft een barrel jack, geen idee wat de oude had. Maar die kan je wel hermaken.

Tenzij je ergens een kwalitatieve 4V voeding kan vinden misschien best zelf iets in elkaar knutselen, je kan bv. een kwalitatieve 12V voeding of een 5V USB voeding en een step-down converter naar 4V. Verder moet je het wel nog waterbestendig maken indien je het buiten wil gebruiken.
Maar uiteraard: zelf knutselen kan gevaarlijk zijn

• SilverSurfer
Klopt, geen IP dus verder gezocht en dan kom ik hier uit :https://www.amazon.nl/Tra...d=pla-1052842161501&psc=1

Dit wijkt weinig af maar als leek in elektro kan ik niet beoordelen of dat kan of niet, dus graag even jullie deskundige mening, merci!

• GoldenBE
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22-01 14:14
SilverSurfer schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:01:
Klopt, geen IP dus verder gezocht en dan kom ik hier uit :https://www.amazon.nl/Tra...d=pla-1052842161501&psc=1

Dit wijkt weinig af maar als leek in elektro kan ik niet beoordelen of dat kan of niet, dus graag even jullie deskundige mening, merci!
Er bestaat een kans dat het werkt maar het is geen verstandige keuze.
Als de oude voeding identiek is aan die van de topicstarter dan is die 4V met een maximale stroom van 1000 mA = 1A.

Je wil eigenlijk een nieuwe voeding met exact dezelfde spanning (4V) en een maximale stroom van 1A of meer.

Ter informatie:

Op een licht hogere spanning (bv. 4.5V) gaan LEDs meer licht geven, als de spanning veel te hoog is branden ze direct door. Maar in ieder geval is de levensduur bij een hogere spanning (sterk) verminderd. Verder levert die voeding maar maximaal 800 mA, dus tenzij de 1000mA van de originele voeding een sterke overdimensionering was gaat het helemaal niet werken. (in het geval dat je een goed ontworpen voeding overbelast schakelt deze zichzelf uit)

• SilverSurfer
Het is inderdaad exact dezelfde als topicstarter Golden, dus ik ga advies ter harte nemen en verder zoeken maar zoals Maestro hierboven al onmiddellijk aangaf is 4V een rotspanning om te vinden! : :-(
Dus ik koester weinig hoop momenteel nog en zoals ik al had aangegeven ben ik gewoon teveel leek om zelf iets in mekaar te kunnen knutselen.
Laat me een muur metsen of gyproc plaatsen of terras leggen....geen probleem maar dit kan ik helaas niet... :/

In het slechtste geval opteer ik wellicht toch voor die laatste voeding ne keer te proberen en werkt ze dan heb ik al veel meer licht dan nu....als ik het maar voor korte tijd! ;)

• Henk1
Sorry dat ik wat laat reageer. Maar heb de adaptor besteld en hoop deze as zaterdag binnnen te krijgen. Wordt vervolgd

• Henk1
Even een update heb trafo ontvangen en aangesloten op de verlichting. Het regelen van deze trafo is zeer lastig . De potmeter schiet zomaar richting 8 volt . Dus niet echt betrouwbaar.
Maar de lampjes hebben 20 sec gebrand op 4 volt en toen was het over. Daarna niets meer. Dus geen suc6. We gaan voor nieuwe spots . Is wel wat meer werk. In iedergeval iedereen bedankt voor het meedenken. Groet Henk
Pagina: 1