Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-06 13:06
Beste duurzame tweakers,

Ik zit met een vraag waar ik maar geen goed antwoord op kan vinden, dus gooi ik het graag even hier op het forum.
De afgelopen jaren heb ik diverse stappen ondernomen om mijn vrijstaande jaren 60 woning duurzamer te maken. Dubbelglas onder, spouwmuurisolatie en airco's in de meestgebruikte ruimtes om te verwarmen en te koelen. En als alles goed gaat, heb ik over een paar weken 5000 kWh aan zonnepanelen op het dak.

Nu wil ik me alvast voorbereiden op komende winter en zoek ik een goede manier om de badkamer te verwarmen.
Afgelopen winter heb ik de beneden verdieping en werkruimtes goed en voordelig op temperatuur kunnen houden met de airco's. Helaas was ik genoodzaakt om regelmatig de verwarming in te schakelen om de badkamer op temperatuur te krijgen. Een straalkacheltje was niet echt een mogelijkheid, er zijn geen stopcontacten in de badkamer en een verlengsnoer paste niet onder de deur. Dan was de enige mogelijkheid om met de deur open een kacheltje te plaatsen, en dat schoot niet echt op.

Lang verhaal kort ben ik dus aan het kijken voor een oplossing voor komende winter. En het liefste iets wat ik centraal kan aansturen, bijvoorbeeld middels een Zigbee stekker.

Ik heb al veel opties overwogen, maar zit met veel vragen.
In eerste instantie was ik van plan om een infrarood paneel aan het plafond te bevestigen (en stroom van de zolder te pakken). Maar ik vind het lastig om op internet legitiem advies te vinden. Het hele internet lijkt vol te staan met verhalen alsof infrarood panelen het ei van columbus zijn.

Probleem met de panelen lijkt me dat ze vaak in lage wattages zijn en ze alleen van boven verwarmen. Ik heb overwogen om deze aan de muur tegenover de wastafel te bevestigen, maar dan sta je al snel op 1 á 2 meter van het paneel af, en als ik het internet moet geloven heb je dan al snel 1800 watt aan vermogen nodig. Deze panelen zijn relatief weinig te vinden.

Ook de aanschaf van een electrische kachel heb ik overwogen, maar de meeste kachels welke geschikt zijn voor de badkamer (IPX4) en aan de muur bevestigd kunnen worden maken volgens de reviews veel lawaai.

Tenslotte overweeg ik nog IR Stralers die geschikt zijn voor vochtige ruimtes zoals buiten en badkamers. Deze lijken me wel geschikt maar kan ik relatief weinig betrouwbare reviews van vinden.
Bijvoorbeeld dit apparaat: https://www.blumfeldt.nl/...raroodverwarming-Wit.html

Belangrijkste vind ik dat je het niet koud hebt tijdens het uitkleden en aankleden. Onder de douche heb je het vanzelf wel warm. Ook hoef ik niet de hele ruimte snel op te kunnen warmen, maar het zou wel fijn zijn dat je het tijdens koude dagen kunt verwarmen, dat het dan wat meer energie kost is niet erg. Het liefste heb ik een oplossing die ik aan de muur of plafond kan bevestigen.

Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen van mede tweakers en oplossingen waar ik zelf nog niet aan gedacht heb. De badkamer is zo'n 8m² / 20m³.

TLDR: Ik zoek een oplossing om de badkamer (8m²) elektrisch te verwarmen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-06 15:52
Het simpelst is vaak zoiets
https://www.beltagri.nl/warmtelamp-150w-rood

In de VS heb ik zulke oplossingen veel gezien in hotels en appartementen die verder alleen L/L warmtepompen hebben. Daar kun je echt lekker onder staan afdrogen.
Wel even goed opletten dat je fitting dit wattage waarschijnlijk niet aan kan, die ook even vervangen dus.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
busscherski schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:24:
Het simpelst is vaak zoiets
https://www.beltagri.nl/warmtelamp-150w-rood

In de VS heb ik zulke oplossingen veel gezien in hotels en appartementen die verder alleen L/L warmtepompen hebben. Daar kun je echt lekker onder staan afdrogen.
Wel even goed opletten dat je fitting dit wattage waarschijnlijk niet aan kan, die ook even vervangen dus.
Ik ken deze lampen wel, maar vind het niet een bijzonder elegante oplossing. De badkamer heeft led verlichting dus kan ik deze lamp ook niet inschroeven.

Zelf zit ik ook te denken aan de klassieke infrarood straler zoals hieronder. Maar die schijnt echt maar op 1 plek, het liefste heb ik iets wat breder straalt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcppCLhFhx5j4UN6ekDhX8YeYM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UvmtyhM1ABTvre4KEkC4T86T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Maakt het lawaai van zo'n ventilatorkacheltje veel uit?
Het is toch maar een paar minuten dat je er last van hebt.

Wij hebben zo'n 2000w ventilatorkacheltje, die gebruik ik als de badkamer echt koud is (vooral als het raam open heeft gestaan). Ik zet 'm aan zodra ik ga douchen; tijdens het douchen hoor je 'm niet, en die paar minuten tijdens het afdrogen boeit het me ook vrij weinig. Daarna gaat ie weer uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:39

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Daarvoor lijkt mij een IR paneel nog best aardig. En dan lijkt me 1000W+ echt zwaaaar overdreven. Die voel je buiten in de kou nog. Hele idee van IR panelen is nu juist dat je stralingswarmte hebt ipv dat je de ruimte op probeert te warmen. Vandaar dat het vermogen van die dingen zo veel lager is dan bijvoorbeeld eens straalkachel die alle lucht in de ruimte probeert te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:49
Ik heb dit in de badkamer aan het plafond hangen: https://www.verwarminghan...Ga5GtzSS2xmoaAtOOEALw_wcB

Duurt wel ff voordat je de warmte voelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
defusion schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:30:

Wij hebben zo'n 2000w ventilatorkacheltje, die gebruik ik als de badkamer echt koud is (vooral als het raam open heeft gestaan). Ik zet 'm aan zodra ik ga douchen; tijdens het douchen hoor je 'm niet, en die paar minuten tijdens het afdrogen boeit het me ook vrij weinig. Daarna gaat ie weer uit.
Naja, als je op de badkamer bent niet nee. Maar als ik het kacheltje winterdag bijvoorbeeld om 7:15 aan wil laten gaan zodat als ik rond 7:30 opsta de temperatuur tenminste iets hoger is wel.

Ik zag dat Eurom mooie badkamer kachels heeft, maar in de reviews daarvan zag ik dat deze lawaaierig zijn en met een harde PIEEEP aan gaan (serieus, wie verzint dat?).

@Septillion @Basekid
Hoe bevallen deze panelen in de praktijk? Stel dat ik die 5 min aan zet voordat ik op de badkamer ben. Stralen ze dan voldoende warmte uit? En als je deze aan het plafond hebt hangen, is het dan niet zo dat alleen je hoofd/schouders warmte voelen en je het voor de rest koud hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:49
Helaas wel langer dan 5min, weet niet precies hoelang (woon pas sinds april in dit huis en zo vaak was het niet koud genoeg). Iig langer dan een douche-periode. Ze verwarmen iig wel genoeg qua oppervlakte.

Lamp-varianten zijn in dat opzicht wel een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 25-06 15:52
eltweako schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:28:
[...]
De badkamer heeft led verlichting dus kan ik deze lamp ook niet inschroeven.
Kun je daar geen andere fitting aan maken?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

eltweako schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:36:
[...]
@Septillion @Basekid
Hoe bevallen deze panelen in de praktijk? Stel dat ik die 5 min aan zet voordat ik op de badkamer ben. Stralen ze dan voldoende warmte uit? En als je deze aan het plafond hebt hangen, is het dan niet zo dat alleen je hoofd/schouders warmte voelen en je het voor de rest koud hebt?
Ik heb een 900W IR paneel aan het plafond hangen in de badkamer. Werkt op zich prima. Het paneel is zelf snel warm, maar je moet er wel rekening mee houden dat het in de winter wel even duurt voordat het warm is in de ruimte zelf. IR werkt dan wel met straling, maar het duurt natuurlijk even voordat andere objecten ook warmte gaan afgeven. Denk dat als het een graad of 15-16 is, het zo een half uur kan duren om het naar 21 te brengen. Vanaf 18 ofzo naar 21 gaat in 10-15 minuten, merk ik.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Microkid schreef op zondag 5 juni 2022 @ 00:19:
[...]

Ik heb een 900W IR paneel aan het plafond hangen in de badkamer. Werkt op zich prima. Het paneel is zelf snel warm, maar je moet er wel rekening mee houden dat het in de winter wel even duurt voordat het warm is in de ruimte zelf. IR werkt dan wel met straling, maar het duurt natuurlijk even voordat andere objecten ook warmte gaan afgeven. Denk dat als het een graad of 15-16 is, het zo een half uur kan duren om het naar 21 te brengen. Vanaf 18 ofzo naar 21 gaat in 10-15 minuten, merk ik.
Goed, de badkamer zelf kan winterdag redelijk koud worden, sub 10 graden is een mogelijkheid, zeker als het buiten lang vriest en de bovenverdieping niet verwarmd wordt.
Maar het verwarmen van de ruimte zelf is niet prio 1.
Hoe is het als je onder zo'n paneel staat, is het niet zo dat je hoofd bijna verbrand en je tenen bevriezen (bij wijze van)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-06 13:50

Shabbaman

Got love?

Ik heb een elektrische handdoekradiator in de badkamer hangen. De aannemer heeft 'm uitgezocht, ik heb het niet nodig want ik heb ook vloerverwarming. Maar wel getest, en hij wordt behoorlijk warm en geluid maakt hij ook niet. Nou lijkt een IR-paneel op zich praktischer als je alleen warm wil zijn tijdens het afdrogen. Maar wel goed om te weten dat het bestaat?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

eltweako schreef op zondag 5 juni 2022 @ 00:49:
[...]

Goed, de badkamer zelf kan winterdag redelijk koud worden, sub 10 graden is een mogelijkheid, zeker als het buiten lang vriest en de bovenverdieping niet verwarmd wordt.
Hoe is het als je onder zo'n paneel staat, is het niet zo dat je hoofd bijna verbrand en je tenen bevriezen (bij wijze van)?
Vergelijk met met de warmte van de straling van de zon (dat is immers ook een deel IR). Dichterbij het paneel is het dan inderdaad warmer dan verderaf.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Microkid schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:17:
[...]

Vergelijk met met de warmte van de straling van de zon (dat is immers ook een deel IR). Dichterbij het paneel is het dan inderdaad warmer dan verderaf.
Dan lijkt me zo'n paneel misschien toch wel de oplossing. Mij leek het te directioneel om het lekker warm van te krijgen. Zal de komende week eens wat opties naast elkaar zetten.

@Shabbaman als i geluid maakt, is het wellicht een oliegevulde, dat is ook een optie, maar volgens mij hebben die een bijzonder lange opwarmtijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
eltweako schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:31:
[...]

@Shabbaman als i geluid maakt, is het wellicht een oliegevulde, dat is ook een optie, maar volgens mij hebben die een bijzonder lange opwarmtijd.
Ik heb hier een oliegevulde handdoekenradiator hangen ook. Omdat je de kamer opwarmt en veel minder te maken hebt met directe straling duurt het inderdaad wel langer. De radiator is in een kwartiertje warm, en in een half uur heet. Maar de ruimte duurt dan nog even. Voordeel is dan wel weer warme handdoeken, en de warmte is niet direct weg als hij uit staat omdat er wat meer massa is opgewarmd. En hij ziet er ook wel leuk uit (heb een zwarte) maar dat is subjectief natuurlijk.

Maar ik ben zelf groot fan van infrarood, dus ik zit te overwegen er nog een (kleiner) paneel bij te hangen. De vloer blijft namelijk erg lang koud zonder vloerverwarming.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 21:04

Infant

It's a floating Dino!

Het mooie aan die lelijke infrarood lampen is wel dat ze na een paar seconden heet zijn en de straling echt op jou terecht komt.

Als het winter is, en het raam staat open is de badkamer gewoon 0 graden bij mij. Maar dan doe je even die lamp aan, en is er niks aan de hand.

Vloerverwarming moet 12 uur voorverwarmen. Dat is 12kWh. Met zo'n 2kW warmte lamp ben ik binnen een kwartier wel weer weg. Dus dat is hoogstens 0.5kWh aan energie verbruik.

Ze zijn beide 100% efficiënt, maar de infrarood lamp is zo wel 24x zo effectief.

Je hebt ook kleine 400W infrarood stralers, als je er in elke hoek eentje doet zit je letterlijk gebakken.

Zo moet het gaan voelen zeg maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWpZba3dhs62vEWejBIlHiNRIc0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqmEpYow2jAs1IhyYjACwWws.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 22% gewijzigd door Infant op 05-06-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

Ik ken deze lampen wel, maar vind het niet een bijzonder elegante oplossing. De badkamer heeft led verlichting dus kan ik deze lamp ook niet inschroeven.

Zelf zit ik ook te denken aan de klassieke infrarood straler zoals hieronder. Maar die schijnt echt maar op 1 plek, het liefste heb ik iets wat breder straalt.
[Afbeelding]
Zo'n ding zit in mijn ouderlijk huis, met 3-standen trekschakelaar. Op stand 3 is het binnen een minuut warm, daarna overschakelen op een lagere stand. Het voordeel is dat je niet lang vantevoren hoeft te beginnen met verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Ja daarom zit ik een beetje vast tussen de "moderne" IR panelen en de ir stralers. Een IR paneel oogt mooi, maar duurt even voordat die warm is. Een straler is instant warm, maar oogt niet zo mooi.
Daarom was ik wel gecharmeerd van die cosmic beam (linkje) die oogt neutraal en zou dus een flinke warmte moeten kunnen produceren. Zit een beetje tussen een paneel en een straler in. Maar de reviews vliegen alle kanten op.

Het liefste heb ik iets wat een beetje breed straalt. Ja ik kan wel in elke hoek een warmelamp hangen, en dan is het zeker lekker warm, maar om nou te zeggen dat het een mooie oplossing is ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Infant schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:06:
Vloerverwarming moet 12 uur voorverwarmen. Dat is 12kWh. Met zo'n 2kW warmte lamp ben ik binnen een kwartier wel weer weg. Dus dat is hoogstens 0.5kWh aan energie verbruik.

Ze zijn beide 100% efficiënt, maar de infrarood lamp is zo wel 24x zo effectief.
Een elektrische vloerverwarming is normaal wel iets sneller dan dat. Als je echt 12uur moet verwarmen had je er beter vloerverwarming met water/slangen in kunnen leggen en de vloer op temperatuur houden. En dan kun je weer delen door ~4 (COP), maar heb je continu een warme badkamer.

@eltweako Maar dit soort discussies zijn enorm persoonlijk. Een douchemat en je staat warm. Sta je kort te douchen is de badkamer nog koud, na 10 minuten is alles opgewarmd. En sommige mensen vinden het allemaal onzin.
Misschien ff op marktplaats oid kijken om voordelig iets te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Laatst online: 23-06 21:04

Infant

It's a floating Dino!

TheGhostInc schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:22:
[...]

Een elektrische vloerverwarming is normaal wel iets sneller dan dat. Als je echt 12uur moet verwarmen had je er beter vloerverwarming met water/slangen in kunnen leggen en de vloer op temperatuur houden. En dan kun je weer delen door ~4 (COP), maar heb je continu een warme badkamer.
Denk niet dat dat bij OP nog een optie is, maar dat zou natuurlijk wel het best zijn.

Maar zelfs water met een warmtepomp er achter gaat niet zorgen dat de badkamer in een kwartiertje aangenaam is. Ja... misschien als je er voldoende vermogen achter gooit, maar ik durf te stellen dat je dat niet met 500Wh gaat lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Nee, vloerverwarming is niet echt meer een optie. De bedkamer is niet nieuw, maar ik ga de vloer er niet uit slopen om er vloerverwarming in te stoppen.
Eigenlijk zou je tegels moeten kunnen krijgen met vloerverwarming. Van die puzzelmat tegels die je neer kunt leggen waar je warmte wilt. Maar dat bestaat volgens mij niet, en lijkt me ook lastig te maken dat het veilig is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ny5TjZCyG-f_bBU_Bqexa0cniuI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kTrgMO8i9jls3k0zIHNCf8Mp.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Overigens duurt het met (elektrische) vloerverwarming ook best lang voordat de ruimte zelf warm is.
Vanwege het relatief korte tijdsbestek dat je in de badkamer bent, ben ik zelf wel fan van iets dat zéér snel de ruimte kan opwarmen, en daarna weer uit kan.

Wij hebben wel elektrische vloerverwarming, maar gebruiken dat alleen om de vloer op enigszins acceptabele temperatuur te houden (19 graden vloertemperatuur meen ik). Komt ook omdat ik je echt geen schema zou kunnen geven op welk tijdstip we op de badkamer zijn, we staan niet op een vast tijdstip op. Dus enige wat werkt is 'always on'/temperatuurgestuurd en/of iets wat supersnel kan verwarmen wat je even ad-hoc aanzet als je de ruimte wilt gebruiken. Als ik het met de vloerverwarming constant aangenaam wil houden kost dat bakken met stroom/geld.

Dus vloerverwarming zodat de vloer niet ijskoud is, maar ventilatorkachel om even snel te stoken als het in de ruimte nog te koud is.

Geen ervaring mee, maar in theorie zou een IR paneel op het plafond enigszins als vervanging van vloerverwarming kunnen dienen, omdat het de oppervlakte verwarmt (maar niet supersnel is). Daar zou ik waarschijnlijk mee beginnen als de vloer inderdaad te koud is, en dan op een timer zetten of (als dat kan) temperatuurgestuurd laten werken.
En dan eventueel een ventilatorkachel erbij voor als het snel warm moet. Daar heb je weer relatief weinig aan als je ook de oppervlakten warm wilt hebben. Door de massa duurt het heel lang voordat dat warm is.

[ Voor 3% gewijzigd door defusion op 05-06-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-06 05:39
[...]

[Afbeelding]
Ik heb zo’n ding gehad. Bak vermogen, dus uiteindelijk wordt zo’n ruimte wel warm. De stralingswarmte vond ik tegenvallen. Als je dichtbij staat, voel je het. Alleen aan die kant. Verder ik met een heatertje de ruimte net zo snel of sneller warm, waar je veel meer aan hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:58

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb een 400w IR paneel tegen het plafond hangen en een 650w IR spiegel. Die hangen achter een thermostaat en die krijgen de badkamer in de winter in 15 min warm (van +/-18 naar 21 graden).

Als ik het opnieuw zou doen, dan zou ik de vermogens van de panelen omdraaien. 650w in een spiegel voelt wat oncomfortabel (beetje alsof je te lang in de zon hebt gestaan), terwijl er aan het plafond best een tandje bij had gemogen qua verwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-06 20:39

pietje63

RTFM

Elektrische vloerverwarming - in mijn ervaring - is fijne om koude voeten te voorkomen maar niet geschikt om een (slecht geïsoleerde) ruimte te verwarmen. Dan is 30-60 minuten aan voldoende.

If paneel naar gekeken, maar gezien gebruik (afdrogen plek 1, twee wastafels, kinderen afdrogen op andere plek) praktisch uitdagend. Opgelost met Fischer elektrische verwarming. Niet meest efficiënt wel laagdrempelig qua investeren

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
@pietje63 Kun je misschien delen welk product je precies hebt gekocht? Dan kan ik dat ook meenemen in mijn overweging.

Is het een elektrische verwarming die je enige tijd van tevoren aan moet zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-06 20:39

pietje63

RTFM

Ik denk https://www.sanitairwinke...11x600mm-600w-wit-ral9016

Zit timer op, maakt geen geluid. Nadeel is wel dat je alleen per heel uur kunt instellen

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Misschien nog een extra Airco in de badkamer, krijg je ‘m ook snel droog en hoeft het raam niet meer open.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:02
Wij hebben een 750w-paneel van Sunjoy in de badkamer aan het plafond hangen. Valt eerlijk gezegd tegen. Het was bedoeld voor als de kinderen in bad zouden zitten, de ruimte zelf is in de winter vaak maar 12ºC, dus dit leek ons ideaal. We hebben hem ongeveer een meter naast het bad gehangen (tussen bad en wastafel, in het midden van de ruimte), maar dat is al te ver weg. Ook bij het afdrogen recht onder het paneel bereikt de warmte de kinderen (<1m) onvoldoende. Voor ons is de warmte wel heel goed voelbaar, maar dus vooral bij je hoofd en schouders.

Het paneel wordt overigens zelf wel goed warm (>115ºC), na'gemeten' met een warmtecamera. Dus daar ligt het volgens mij niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
@Anomi Bedankt voor je reactie.
Je situatie klinkt een beetje als die van mij, de locatie tussen bad en wastafel was ook de plek waar ik het paneel zou willen ophangen.

Dit is dus de reden waarom ik dit topic opende. er zijn echt zo veel verschillende ervaringen en meningen over de panelen dat je echt niet meer weet wat je nu moet doen.

Op dit moment zit ik nog wat op te zoeken over een electrische (design)radiator. Echter ben ik bang dat deze lang aan moeten staan voordat ze bruikbare warmte produceren.

Wellicht dat ik een binnenkort donkerstraler ga bestellen om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
Afgezien van de vraag hoe goed het paneel werkt is er overigens nog een tweede nadeel van de meeste opties die je nu overweegt (in sommige situaties): ze stimuleren om de badkamer het grootste deel van de tijd koud te houden en steeds maar heel kort (lokaal) te verwarmen. Bij ons heeft de constant lage temperatuur bijgedragen aan schimmelproblemen. Wij overwegen dus juist een radiator terug te plaatsen of vloerverwarming te installeren. Ben er voor mezelf ook nog niet uit wat nu wijsheid is, maar afhankelijk van hoeveel je badkamer afkoelt is dit wel iets om mee te nemen in je overwegingen (weet niet precies wat je situatie is, maar de badkamerdeur juist open laten zodat hij meelift op de airco's is wellicht nog een optie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

eltweako schreef op zondag 5 juni 2022 @ 00:49:
[...]

Even uit oprechte verbazing: als je je huis daadwerkelijk goed hebt geïsoleerd, hoe kan het dan dat de badkamer zo koud kan worden?

Dan heb je toch een groter probleem lijkt me, want dit zou betekenen dat de isolatiewerkzaamheden niet echt goed zijn uitgevoerd.

Verder: ventilatie met WTW/mechanisch of raampje open tijdens het douchen? Anders zijn alle opties qua "verwarming" een beetje water naar de zee brengen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Radiators zijn passief wat betreft luchtcirculatie, dat duurt dus inderdaad lang voordat de ruimte warm is. De luchtstroom door stijgende warmte lucht en dalende koude lucht is relatief traag.
Daarnaast is het vermogen nog van belang; dat is bij elektrische radiators vaak maar beperkt (400-800w lijkt redelijk gebruikelijk).
Prima als je een ruimte constant op temperatuur wilt houden, maar dat is redelijk duur om met een COP-waarde 1 verwarming te doen.
Zelfde geldt voor vloerverwarming trouwens.

Ik zou het fijn bij IR-paneel en/of ventilatorkachel houden, e.e.a. afhankelijk van je wensen (aangename stralingswarmte + mogelijkheid tot opwarmen oppervlakten als je het langer aan laat, maar lucht blijft relatief koel in het geval van IR-paneel; óf oppervlakten blijven koud, maar door het hoge vermogen en actieve luchtcirculatie kun je de lucht in zeer korte tijd verwarmen in het geval van een ventilatorkacheltje)

Als het allemaal op tijdsklok kan, en het geen bezwaar is dat het even duurt voordat de panelen z'n werk doen, zou ik het op IR-panelen houden.

Verder wel eens met bovenstaande posters; Even goed kijken of de rest wel op orde is (ventilatie zonder hele dag raam open te hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:42
Niet als hoofdverwarming aangezien daar de aanwezige CV radiator voor is maar als de CV ketel uitstaat en toch verwarming in de badkamer gewenst is gebruiken we een eenvoudige Dimplex. Goedkoop in aanschaf, neemt weinig ruimte in gebruik en maakt geen geluid.

https://www.dimplex.nl/pr.../wandconvector-plx-serie/

Kortstondig op vol of half vermogen aan is voldoende voor een heerlijk warme badkamer.

Het idee heb ik 20 jaar geleden in Finland opgedaan en daar verwarmen ze gehele huizen met dit soort convectoren. Beslist niet energiezuinig maar prima om 10 minuten te verwarmen in de periode dat de CV ketel uit staat zelfs bij strenge winters.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
Jeroenneman schreef op zondag 5 juni 2022 @ 22:44:
[...]

Even uit oprechte verbazing: als je je huis daadwerkelijk goed hebt geïsoleerd, hoe kan het dan dat de badkamer zo koud kan worden?

Dan heb je toch een groter probleem lijkt me, want dit zou betekenen dat de isolatiewerkzaamheden niet echt goed zijn uitgevoerd.

Verder: ventilatie met WTW/mechanisch of raampje open tijdens het douchen? Anders zijn alle opties qua "verwarming" een beetje water naar de zee brengen.
De isolatie is naar mijn gevoel goed uitgevoerd. Het gasverbruik is het afgelopen half jaar dramatisch afgenomen. Vorig jaar zat ik rond deze tijd op 1300m³ gas, nu op 370m³, dus de reductie is gigantisch en dermate dat ik verwacht komende winter met de airco te verwarmen.

Probleem met de badkamer is dat deze zich aan de achterzijde van de woning bevind, ver van alle ruimtes die verwarmd worden. Daardoor introduceer ik geen warmte op de badkamer.

@Anomi Je hebt een punt, vocht is een serieus risico als ik stop met regelmatig verwarmen. De oplossing die @defusion aandraagt vind ik wel interessant en ga ik verder bekijken.

[ Voor 15% gewijzigd door eltweako op 22-08-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Nu online
Anomi schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:16:
Wij hebben een 750w-paneel van Sunjoy in de badkamer aan het plafond hangen. Valt eerlijk gezegd tegen. Het was bedoeld voor als de kinderen in bad zouden zitten, de ruimte zelf is in de winter vaak maar 12ºC, dus dit leek ons ideaal. We hebben hem ongeveer een meter naast het bad gehangen (tussen bad en wastafel, in het midden van de ruimte), maar dat is al te ver weg. Ook bij het afdrogen recht onder het paneel bereikt de warmte de kinderen (<1m) onvoldoende. Voor ons is de warmte wel heel goed voelbaar, maar dus vooral bij je hoofd en schouders.

Het paneel wordt overigens zelf wel goed warm (>115ºC), na'gemeten' met een warmtecamera. Dus daar ligt het volgens mij niet aan.
Maar als het in de winter maar 12 graden is, dan is jouw woning niet goed geïsoleerd of wel?

Kun je dit erbij vermelden, want misschien krijgen mensen nu een verkeerd beeld. Ik ben zelf ook aan het kijken maar IR panelen of de radiator omzetten naar vloerverwarming.

Lastige keuzes

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
@Wachten... Denk dat het ook deels aan de bouw van je huis ligt.

Natuurlijk weet ik de situatie van Anomi niet, en weet ik eerlijk gezegd niet eens hoe koud mijn badkamer gaat worden in de winter. Mijn ervaringen zijn nog gebaseerd op toen het huis nog totaal niet geïsoleerd was.

Wel heb ik besloten om niet voor een IR-paneel te gaan. Ik heb diverse mensen gesproken die zo'n paneel hebben en eigenlijk zijn ze allemaal wat teleurgesteld. Het verwarmd alleen als je er voor zit / onder staat. Maar de ruimte verwarmen is lastig.

Omdat de badkamer een natte/vochtige ruimte is, wil ik graag de hele ruimte kunnen verwarmen. En of ik nou een kachel van 2000 watt pak of een IR-Paneel van 2000 watt, de COP van dergelijke systemen is altijd 1 of lager. Zo lang we het niet over een warmtepomp hebben krijg je maximaal 2000 watt warmte uit deze systemen, dus is het enige verschil hoe ze deze warmte overbrengen naar de ruimte.

Daarom ga ik deze winter voor een Dimplex kachel, beproeft en bewezen in veel landen en redelijk betaalbaar. Deze kan ik tenminste programmeren om in de ochtend de badkamer voor te verwarmen en verwarmd de hele ruimte.

Vloerverwarming is natuurlijk het comfortabelst, maar niet echt een optie bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHS
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-06 09:01

VHS

defusion schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:30:

Dat kun je beter niet doen in zo'n natte vochtige ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
Wachten... schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:12:
[...]

Maar als het in de winter maar 12 graden is, dan is jouw woning niet goed geïsoleerd of wel?

Kun je dit erbij vermelden, want misschien krijgen mensen nu een verkeerd beeld. Ik ben zelf ook aan het kijken maar IR panelen of de radiator omzetten naar vloerverwarming.

Lastige keuzes
Het huis is uit 1936, maar op zich niet slecht geïsoleerd en zeker de badkamer valt echt wel mee: de muren met (ongeveer) Rc 3 en HR++-glas. Niet beroerd dus. Maar de badkamer heeft geen radiator of vvw, alleen dus dat IR-paneel. We hebben de badkamer afgelopen winter juist gesloten gehouden om niet teveel warmte aan die ruimte te verliezen en dan dus op de gewenste momenten alleen met het paneel te verwarmen, maar dat werkt dus niet naar tevredenheid. Wij gaan dus weer andere verwarming terugplaatsen.

Overigens was ons altijd duidelijk dat we met het IR-paneel niet de ruimte zouden verwarmen, die verwachting hebben we nooit gehad. Maar ook puur de stralingswarmte viel dus erg tegen, het reikt gewoon niet zo ver en je blijft koud, zelfs als je er dichtbij of onder staat.
Pagina: 1