Wat is nu een 3 fasige aansluiting in de praktijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomsayin
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-04 08:24
Dus, ik ben al een tijdje op zoek geweest naar informatie hierrond.

Ik ben al verder dat een 3fasige aansluiting dus 4 draden heeft, 3 fasedraden en 1 neuter. En onderling tussen elke fasedraad en de neuter is 230V. Dus er komt 3x 230V binnen in het huis, ipv 1x 230 bij een monofase?

Hoe gebeurd nu de verdeling in de kast? Is het dan zo dat bij een 3fasige aansluiting elke fase en neuter wordt verdeeld aan een bepaalde groep keukenapparaten/auto/...?

Dus 1x230 V wordt aan keuken verdeeld.
1x 230 V aan laadpaal auto
1x 230V aan wasmachine/droogkast.

Dus 3 fasen. Elke fase kan dus een eigen groep hebben waardoor auto afzonderlijk kan opladen zonder dat hij aan de stroom van de inductieplaat in de keuken komt?

En dan een monofase aansluiting wordt de 230V gewoon verdeeld over alle apparaten, dus auto moet zijn stroom delen met de keukenapparaten?

Zit het zo in elkaar, of ben ik echt compleet mis? Anders snap ik het echt niet meer. Toevallig een artikel voor dit specifiek geval? Ik zit in een discussie met mijn broer :P.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:55

CyBeRSPiN

sinds 2001

Met 1 fase heb je 1 voeding, met 3 fasen 3. De verdeling doe je middels groepen maar je kunt veel groepen op een enkele fase kwijt. Dat delen met meer groepen gebeurt eigenlijk altijd wel, maar het hoeft niet. Als je een zeer klein aantal groepen hebt zou je inderdaad een fase kunnen reserveren voor 1 doel, maar er zijn ook andere oplossingen voor om te zorgen dat je zekering niet springt bij hoge belasting (laden van de auto op een lager pitje zetten bijvoorbeeld).
Alleen voor een krachtgroep heb je 3 fases op dezelfde groep nodig. Voor apparatuur die de 400V benut die tussen de fasen staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 15:44
Voor laagvermogende toepassingen kun je het in de praktijk inderdaad zien als "3 keer enkelfasig". Een praktische invulling is bijvoorbeeld een aardlekschakelaar op elke fase, en max 4 groepen per aardlek. Dan heb je 12 normale groepen netjes verdeeld over 3 fasen.

Voor hoogvermogende toepassingen beschouw je de 3 fasen als een onlosmakelijk geheel. Zoals inductie, snelladen auto, heel veel zonnepanelen. Soms zware verwarming. Het apparaat kan dan zelf z'n last evenredig over de fasen verdelen, én heeft de beschikking over 400V.

Industriëel heb je andere voordelen, met name de draaistroom voor aansturing motoren.

Overigens vraag ik mij af of we überhaupt in woningen 3 fasen (3x 25A) zouden gebruiken als het vastrecht op 1 fase (1x 75A) hetzelfde zou zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:01
Neuter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomsayin
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:11:
Met 1 fase heb je 1 voeding, met 3 fasen 3. De verdeling doe je middels groepen maar je kunt veel groepen op een enkele fase kwijt. Dat delen met meer groepen gebeurt eigenlijk altijd wel, maar het hoeft niet. Als je een zeer klein aantal groepen hebt zou je inderdaad een fase kunnen reserveren voor 1 doel, maar er zijn ook andere oplossingen voor om te zorgen dat je zekering niet springt bij hoge belasting (laden van de auto op een lager pitje zetten bijvoorbeeld).
Alleen voor een krachtgroep heb je 3 fases op dezelfde groep nodig. Voor apparatuur die de 400V benut die tussen de fasen staat.
Zwartoog schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:24:
Voor laagvermogende toepassingen kun je het in de praktijk inderdaad zien als "3 keer enkelfasig". Een praktische invulling is bijvoorbeeld een aardlekschakelaar op elke fase, en max 4 groepen per aardlek. Dan heb je 12 normale groepen netjes verdeeld over 3 fasen.

Voor hoogvermogende toepassingen beschouw je de 3 fasen als een onlosmakelijk geheel. Zoals inductie, snelladen auto, heel veel zonnepanelen. Soms zware verwarming. Het apparaat kan dan zelf z'n last evenredig over de fasen verdelen, én heeft de beschikking over 400V.

Industriëel heb je andere voordelen, met name de draaistroom voor aansturing motoren.

Overigens vraag ik mij af of we überhaupt in woningen 3 fasen (3x 25A) zouden gebruiken als het vastrecht op 1 fase (1x 75A) hetzelfde zou zijn.
Echt superbedankt voor de snelle reacties!!

Maarrrr, ik ben echt dom als het op dit aankomt. Dus zouden jullie het echt kunnen simplifieren voor mij?

Conclusie:

Bij driefasige aansluiting:

3x230V komt binnen.

Fase 1: 1x 230V gaat naar keuken. Keuken gebruikt dus zijn eigen stroom zonder te moeten delen
Fase 2: 1x 230V gaat naar wasruimte
Fase 3: 1x 230V gaat naar laadpaal.

Dit zijn dus de 3 fasen. En elke groep zoals hierboven gebruikt dus geen stroom van elkaar.. inductie kan dus volop opstaan en de auto laadpaal heeft daar geen last van en kan ook volop opladen?

Maar er is dan ook de optie bij driefase om alledrie de fasen op 1 toestel aan te sluiten dat erg veel stroom nodig heeft? Zoals inductievuur?
En dan moet elke van de 3 fasen stroom inboeten als het inductievuur opstaat?

En dan bij de monofase zal alle stroom sowieso verdeeld moeten worden op 1 stroom?

Heb ik het zo goed? Of ben ik niet mee :D. Sorry hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:22

Compizfox

Bait for wenchmarks

Nomsayin schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:37:
[...]
Bij driefasige aansluiting:

3x230V komt binnen.

Fase 1: 1x 230V gaat naar keuken. Keuken gebruikt dus zijn eigen stroom zonder te moeten delen
Fase 2: 1x 230V gaat naar wasruimte
Fase 3: 1x 230V gaat naar laadpaal.
Dat is een voorbeeld van hoe je het zou kunnen installeren, ja.
Dit zijn dus de 3 fasen. En elke groep zoals hierboven gebruikt dus geen stroom van elkaar.. inductie kan dus volop opstaan en de auto laadpaal heeft daar geen last van en kan ook volop opladen?
Klopt, maar ook met één fase hoort het éne apparaat geen "last" te hebben van andere stroomverbruikers, tenzij je bekabeling onderbemeten is oid.
Maar er is dan ook de optie bij driefase om alledrie de fasen op 1 toestel aan te sluiten dat erg veel stroom nodig heeft? Zoals inductievuur?
En dan moet elke van de 3 fasen stroom inboeten als het inductievuur opstaat?
Stroom imboeten?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomsayin
Neutrale draad bedoel ik! Sorry, ben ook in het engels aan het opzoeken geweest en die gebruikte neutral wire. Heb er om één of andere reden neuter van gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomsayin
Compizfox schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:40:
[...]

Dat is een voorbeeld van hoe je het zou kunnen installeren, ja.

[...]

Klopt, maar ook met één fase hoort het éne apparaat geen "last" te hebben van andere stroomverbruikers, tenzij je bekabeling onderbemeten is oid.

[...]

Stroom imboeten?
1ste quote:
Wordt het ook zo in de praktijk opgedeeld?

2de quote:
Maar wat is dan het verschil tussen monofase en driefase? Enkel meer stroom dat binnenkomt bij driefase?

3de quote:
Hmm.. ik bedoelde hiermee dat als het inductievuur opstaat, de auto minder snel zal opladen. Dus stroom inboeten.

Stel dat het inductievuur op fase 1 stond bij driefasige aansluiting en laadpaal op fase 2 zouden ze nooit van elkaars stroom kunnen pakken.
Maar bij monofase is er enkel een fase 1. Dus als inductievuur opstaat zal de auto sowieso minder snel opladen? Toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Nomsayin schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:46:
[...]
Wordt het ook zo in de praktijk opgedeeld?
Ja, zou kunnen. Meestal worden de groepen ongeveer evenredig onder de fases verdeeld, dus meestal heb je wel meer dan één groep per fase.
Maar wat is dan het verschil tussen monofase en driefase? Enkel meer stroom dat binnenkomt bij driefase?
Zolang je enkel 'normale' éénfasige apparaten gebruikt wel ja. 3x 25A is in dat opzicht niet fundamenteel anders of beter dan 1x 75A, zoals @Zwartoog al opmerkte.

Voor apparaten die daadwerkelijk meerdere fasen gebruiken (zoals sommige electromotoren) heeft het wel echt een speciale waarde, aangezien je dan het faseverschil kunt gebruiken.
Hmm.. ik bedoelde hiermee dat als het inductievuur opstaat, de auto minder snel zal opladen. Dus stroom inboeten.

Stel dat het inductievuur op fase 1 stond bij driefasige aansluiting en laadpaal op fase 2 zouden ze nooit van elkaars stroom kunnen pakken.
Maar bij monofase is er enkel een fase 1. Dus als inductievuur opstaat zal de auto sowieso minder snel opladen? Toch?
Nee, als dat gebeurt is er iets heel goed mis met je installatie. Je bekabeling is bemeten op een bepaalde maximum stroom, en afgezekerd op die waarde (meestal 16 A per groep). Zolang je daaronder blijft, 'merkt' apparatuur niets van elkaar. Overschrijdt je het, dan hoort de zekeringsautomaat te trippen (voor de veiligheid).

Die zekeringsautomaten heb je al per groep, dus al een niveau onder je fasen (als je er meerdere hebt), en dit gaat dus ook op als je maar 1 fase hebt.

Je hebt dus nooit de situatie dat al je apparatuur samen precies die maximale 16 A (of wat dan ook) trekken. Ze trekken wat ze nodig hebben, en dat is als het goed is (veel) minder dan het maximum. Het werkt dus heel anders dan een internetverbinding in dat opzicht ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Compizfox op 05-06-2022 00:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Apparaten pakken niet elkaars stroom af. Ze weten immers niet van elkaars bestaan en houden dus ook geen rekening met elkaar.

Je fases zijn afgezekerd door de netbeheerder. Zeg, 1 fase en 35A.

Dus al je de inductieplaat vol aan hebt is dat al 32A, de wasmachine draait, 10A, en je gaat je auto opladen 16A, dan klapt gewoon de hoofdzekering eruit.

Er zijn ook autoladers die met een slimme meter praten: zodra jij de inductieplaat aanzet, zal de auto langzamer gaan laden, of zelfs stoppen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-05 12:01
De reden dat 3-fasenstroom uberhaupt bestaat, is dat met 3-fasenstroom veel eenvoudiger elektrische motoren kunnen worden gebouwd. Een 'normale' elektrische motor bevat koolborstels en ompolers, om ervoor te zorgen dat het magneetveld telkens omklapt. Deze onderdelen slijten en gaan relatief vaak kapot. Een motor op 3-fasenstroom heeft dat allemaal niet nodig, die gebruikt alleen 3 spoelen. Daardoor zitten er minder onderdelen in die stuk kunnen gaan. De rotatiesnelheid van dit type motor is onafhankelijk van de belasting, ook een voordeel.

Voor huishoudens maakt dit allemaal niet zoveel uit. Nagenoeg alle apparaten in huis hebben maar 1 fase nodig. Sommige kookplaten gebruiken wel 3 fasen en ook oplaadpalen voor elektrische auto's en de zwaardere zonnepaneel-installaties gebruiken vaak alle 3 de fasen.

Voor de berekening van de stroom kun je gewoon aanhouden wat @teacher zegt. Met een 3-fasen meterkast heb je wat meer mogelijkheden om de stroom te verdelen over de fasen. Als je vaak de wasmachine laat draaien terwijl je kookt, dan kun je die beter niet achter dezelfde fase hangen om te voorkomen dat de totale stroom te hoog wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:37

Snow_King

Konijn is stoer!

Ons huis is helemaal 3-fase met 3x40A.

Wat is er allemaal echt 3-fase bij ons?

- Laadpalen voor de auto’s. Die laden op 3x16A (11kW)
- Miele inductieplaat is 3-fase
- Warmtepomp is volledig 3-fase
- Zonnepanelen inverter van 11kWp is 3-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Neutraal klem, dit is het sterpunt bij een trafo en in principe altijd "0V" tegenover PE want die ligt normaal altijd aan de grond (PE)

Er zijn nog oude installatie waarbij de wijktrafo 3x230+N dan zit je dus tussen 2 fasen aangesloten want anders heb je 110V.

@Nomsayin wij zeggen neuter :)B :)B :)B
Om een redelijke verdeling te krijgen kun je 4 polen kammen gebruiken (L1+N/L2+N/L3+N/...) opgepast je hebt die ook in (L1+L2+L3+N/L1+L2+L3+N/...)

[ Voor 20% gewijzigd door Damic op 05-06-2022 01:10 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:22
Eigenlijk is het makkelijker om dit uit te leggen met vermogen.

Als je een 1x25A (1 fase) aansluiting hebt dan heb je 230x25A = 5750W tot je beschikking. Elk apparaat verbruikt stroom x spanning. Dus een bepaalde hoeveelheid vermogen.

Als je 3x25A = 17250 Watt tot je beschikking. Waarbij dit dus verdeeld is over 3 fasen.

Stel je wasmachine en droger gebruiken allebei 3000W dan kun je deze dus niet tegelijk aanzetten op 1 fase (even los van het feit dat dit niet het constant afgenomen vermogen is)

Door ze te verspreiden over de fasen kun je ze dus wel apart van elkaar gebruiken.

Ik heb hier thuis bijvoorbeeld de keuze gemaakt om de wasmachine, droger en oven op de 3 verschillende fasen te verdelen. Omdat het bij mij vaak voorkomt dat alle 3 de apparaten tegelijk aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Snow_King schreef op zondag 5 juni 2022 @ 00:19:

Als dat alles is qua “zware” apparatuur, waarom dan €800/jaar teveel betalen voor 3x40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomsayin
S-te-fan schreef op zondag 5 juni 2022 @ 01:27:
Eigenlijk is het makkelijker om dit uit te leggen met vermogen.

Als je een 1x25A (1 fase) aansluiting hebt dan heb je 230x25A = 5750W tot je beschikking. Elk apparaat verbruikt stroom x spanning. Dus een bepaalde hoeveelheid vermogen.

Als je 3x25A = 17250 Watt tot je beschikking. Waarbij dit dus verdeeld is over 3 fasen.

Stel je wasmachine en droger gebruiken allebei 3000W dan kun je deze dus niet tegelijk aanzetten op 1 fase (even los van het feit dat dit niet het constant afgenomen vermogen is)

Door ze te verspreiden over de fasen kun je ze dus wel apart van elkaar gebruiken.

Ik heb hier thuis bijvoorbeeld de keuze gemaakt om de wasmachine, droger en oven op de 3 verschillende fasen te verdelen. Omdat het bij mij vaak voorkomt dat alle 3 de apparaten tegelijk aanstaan.
Nogmaal bedankt iedereen!

Deze uitleg maakt het een stuk duidelijker!

Dus op zich, zoals de vorige poster het zei:

Als nu bijvoorbeeld 2 situaties hebt:

Monofase van 75A:
1x75A x 230V = 17.250W te gebruiken.

Driefase van 25A:
3x25A x 230V = 17.250W te gebruiken.

Zijn beide situaties dan NET hetzelfde?

Of kan je:
1. de optie om bij de driefase alle 3 fasen samen te nemen zodat je ook 17.250W ter beschikking hebt voor al je apparaten. (Dus hetzelfde als de monofase in dit vb)

2. Of als je beslist om al je apparaten onder te verdelen tussen de 3 fasen, dan heb je slechts 17.250/3 = 5.750 per groep beschikbaar?
(Maar waarom zou je dat in dit voorbeeld doen?)

Klopt het zo? Of ben ik nog mis in da voorbeeld?

Sorry hoor iedereen!

[ Voor 3% gewijzigd door Nomsayin op 05-06-2022 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Nomsayin hoe hoger die Ampère hoe dikker je kabels moeten worden. Volgens mij zit je dan op 16-25mm koper.

Met 40A zit je tussen 6 en 10mm.

Dus ja, je hebt 17kW beschikbaar, maar je componenten om het te verdelen in huis worden dan ook anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:01
begin eens met de juiste terminologie:
3-fase aansluiting
fase
neutraal (nul)

Spanning tussen de fase en nul is ca. 230volt
Spanning tussen 2 fasen is ca. 400 volt

Heb je een 3-fase aansluiting, dan vindt de netbeheerder het wel fijn dat je de gehele belasting in je woning een beetje netjes verdeeld over de fasen.
De drie fasen hebben allemaal een faseverschuiving van 120 graden. Theoretisch zou bij een perfecte symmetrische belasting van de drie fasen, de stroom door de gemeenschappelijke neutraal, 0 ampere zijn.
Dit zie je onder andere terug in de wat zwaardere elektromotoren. Deze worden gestart in zogenaamde ster configuratie, de spoelen van de motor zitten dan geschakeld tussen de afzonderlijke fasen en de nul (230 volt), na de aanloopt schakelt deze over naar een driehoek configuratie en staan de spoelen tussen 2 fasen (400 volt), de neutraal wordt op dat moment geheel niet meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Ik heb een houtzaag voor afkorten brandhout.
de motor gebruikt 400V en ik gebruik een speciale dikke 4 polige kabel om die aan te sluiten.
Het zaagblad ragt door stammen en stukken hout heen tot een centimeter of 30 dik en doet dat razendsnel, bij goed recht inzagen is dat secondenwerk.
Nu zou ik theoretisch de aansluitdraden kunnen aanpassen, schema staat op de motor en de aansluitingen zijn makkelijk aan te passen en dan loopt ie opeens op 230V, maar dan boet je in op kracht en snelheid en zou die niet zo snel door de dikke stammen heenkomen.

Bij de moderne kook apparatuur en andere installaties is veel meer stroom nodig, dus dan legt de installateur een extra groep of groepen aan en moet de netbeheerder/energieleverancier het maximaal toelaatbare omhoog zetten anders dan klapt de stroom eruit als je inductie kookt, een was draait, de airco aanstaat en je zoon op zijn dikke dual gpu gamebak bezig is, dat wil je niet :)
Echter als je nog op gas kookt, een gasketel hebt voor verwarmen dan zal je die hogere hoeveelheid stroom niet nodig hebben en kan je een ander abbo nemen (tenminste hier in Frankrijk kunnen we diverse abbonementen nemen waarbij de prijs per kwh niet anders is maar de maandelijkse vaste kosten wel,) het loont dus om naar je situatie te kijken en te nemen wat je nodig hebt plus een beetje meer als buffer en zeker geen 800 extra te gaan betalen als je het niet gebruikt, dat kan altijd nog als je dingen gaan veranderen/toevoegen. Een installateur zou dat moeten weten en je goed moeten kunnen adviseren wat te doen in een dergelijk geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:03
Nomsayin schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:17:
Monofase van 75A:

Driefase van 25A:

Qua theoretisch maximum stroomverbruik in watt zijn 1x 75A en 3x 25A exact hetzelfde. Inderdaad, je zou bij beide 17.250w kunnen gebruiken.
1. de optie om bij de driefase alle 3 fasen samen te nemen zodat je ook 17.250W ter beschikking hebt voor al je apparaten. (Dus hetzelfde als de monofase in dit vb)

2. Of als je beslist om al je apparaten onder te verdelen tussen de 3 fasen, dan heb je slechts 17.250/3 = 5.750 per groep beschikbaar?
Je moet je groepen inderdaad juist gaan verdelen over de fasen in je meterkast. Je kan niet al je groepen op de eerste fase en je nuldraad knopen. Als je dan meer dan 25A verbruikt, knalt deze eruit.

Je hebt inderdaad 25A / 5.750w per fase beschikbaar. Stel je doet 1 groep per fase, dan zou je daar dus per stuk max 5.750w op kunnen verbruiken. Al zou je in Nederland je huis tuin en keuken groepen moeten afzekeren op 16A :P

3x 25A maakt het zoals eerder genoemd mogelijk om krachtstroominstallaties te maken. Verder, werkt het gewoon iets anders :P bij 3 fasen is er sprake van faseverschuiving. Daar is heel veel over te vinden online. Bij mij viel het kwartje bij dit gifje: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:3-phase_flow.gif
Stel je 3 fasen verbruiken alle 3 exact 3000 watt. Dan zorgt die faseverschuiving ervoor dat er door alle 3 de fasen 3000w loopt, en door de nuldraad 0w. Dat is goed om te realiseren stel je zou 1x 75A hebben, dan loopt er in principe bij hetzelfde verbruik 9000w door de enkele fasedraad en 9000w 'terug' over de nuldraad. Voor zoveel energie moet je dikkere kabels gebruiken. Bij een upgrade van een bestaande woning betekent dat voor een netbeheerder dat ze 1x een dikke kabel moeten gaan vervangen. Terwijl bij 3fase ze uit kunnen met 2 nieuwe en de oude kunnen laten liggen.
Bij een afwijkend verbruik tussen de fasen kan de nuldraad de 'overtollige' energie weer opheffen. Dus de nuldraad is nog steeds wel belangrijk in de praktijk.

Daar zit heel kort uitgelegd het verschil tussen 1x 75A en 3x 25A in. Het werkt simpelweg iets anders :)

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 05-06-2022 10:08 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomsayin
Richh schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:03:
[...]

Qua theoretisch maximum stroomverbruik in watt zijn 1x 75A en 3x 25A exact hetzelfde. Inderdaad, je zou bij beide 17.250w kunnen gebruiken.

[...]

Je moet je groepen inderdaad juist gaan verdelen over de fasen in je meterkast. Je kan niet al je groepen op de eerste fase en je nuldraad knopen. Als je dan meer dan 25A verbruikt, knalt deze eruit.

Je hebt inderdaad 25A / 5.750w per fase beschikbaar. Stel je doet 1 groep per fase, dan zou je daar dus per stuk max 5.750w op kunnen verbruiken. Al zou je in Nederland je huis tuin en keuken groepen moeten afzekeren op 16A :P

3x 25A maakt het zoals eerder genoemd mogelijk om krachtstroominstallaties te maken. Verder, werkt het gewoon iets anders :P bij 3 fasen is er sprake van faseverschuiving. Daar is heel veel over te vinden online. Bij mij viel het kwartje bij dit gifje: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:3-phase_flow.gif
Stel je 3 fasen verbruiken alle 3 exact 3000 watt. Dan zorgt die faseverschuiving ervoor dat er door alle 3 de fasen 3000w loopt, en door de nuldraad 0w. Dat is goed om te realiseren stel je zou 1x 75A hebben, dan loopt er in principe bij hetzelfde verbruik 9000w door de enkele fasedraad en 9000w 'terug' over de nuldraad. Voor zoveel energie moet je dikkere kabels gebruiken. Bij een upgrade van een bestaande woning betekent dat voor een netbeheerder dat ze 1x een dikke kabel moeten gaan vervangen. Terwijl bij 3fase ze uit kunnen met 2 nieuwe en de oude kunnen laten liggen.
Bij een afwijkend verbruik tussen de fasen kan de nuldraad de 'overtollige' energie weer opheffen. Dus de nuldraad is nog steeds wel belangrijk in de praktijk.

Daar zit heel kort uitgelegd het verschil tussen 1x 75A en 3x 25A in. Het werkt simpelweg iets anders :)
Oké oké oké!

Ik denk dat ik het begrijp.

Nog een laatste vraag: is het dus mogelijk om de driefase hetzelfde te gebruiken als de monofase in dit voorbeeld? Dus alle 17.250 tegelijk beschikbaaf maken voor alle toestellen . Of moet het zoals hieronder:

1. Voor de monofase 75A zal er dus een dikkere draad gelegd moeten worden. En dan kan 17.250 doorheen heel het huis worden gezet.
(In de zekeringkast worden nog wel groepen gemaakt omdat als er 1 groep uitvalt, de rest ook niet uitvalt?)

2. Voor de driefase, waarbij onderling 17.250W wordt opgewekt. Zijn er sowieso groepen nodig, maar elke groep is max 5.750W? Maar enkel 2 extra kabels nodig.

En machines dat dan toch meer dan 5.750W nodig hebben dan is er die krachtspanning waarbij je de 3 fases combineerd om toch meer watt dan 5.750W naar die machine te brengen?

3. Wat is dan precies het verschil tussen de groepen in een monofase zekeringskast en een driefase zekeringskast?

Groep in monofase zekeringskast is gewoon voor beveiliging, want er komt dan altijd 17.250W beschikbaar.
Groep in driefase is dan ook beveiliging, maar dan moet je de extra keuze maken of je 1 fase (5.750W) naar die groep toestellen stuurt of 2 draadjes erin en dan heb je 2 fasen (11.500W) dat je naar die groep stuurt?

Is het zoiets? Ik begin er langzaam te komen hoor.. ik zweer het..

[ Voor 8% gewijzigd door Nomsayin op 05-06-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:17
Nomsayin schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:21:
[...]

Oké oké oké!

Nog een laatste vraag: is het dus mogelijk om de driefase hetzelfde te gebruiken als de monofase in dit voorbeeld? Dus alle 17.250 tegelijk beschikbaaf maken voor alle toestellen . Of moet het zoals hieronder:

1. Voor de monofase 75A zal er dus een dikkere draad gelegd moeten worden. En dan kan 17.250 doorheen heel het huis worden gezet.
(In de zekeringkast worden nog wel groepen gemaakt omdat als er 1 groep uitvalt, de rest ook niet uitvalt?)

2. Voor de driefase, waarbij onderling 17.250W wordt opgewekt. Zijn er sowieso groepen nodig, maar elke groep is max 5.750W? Maar enkel 2 extra kabels nodig.

En machines dat dan toch meer dan 5.750W nodig hebben dan is er die krachtspanning waarbij je de 3 fases combineerd om toch meer watt dan 5.750W naar die machine te brengen?

3. Wat is dan precies het verschil tussen de groepen in een monofase zekeringskast en een driefase zekeringskast?

Groep in monofase zekeringskast is gewoon voor beveiliging, want er komt dan altijd 17.250W beschikbaar.
Groep in driefase is dan ook beveiliging, maar dan moet je de extra keuze maken of je 1 fase (5.750W) naar die groep toestellen stuurt of 2 draadjes erin en dan heb je 2 fasen (11.500W) dat je naar die groep stuurt?

Is het zoiets? Ik begin er langzaam te komen hoor.. ik zweer het..
De inkomende verbinding zal inderdaad een dikkere kabel moeten zijn omdat deze 75A stroom heeft lopen, in plaats van 3x 25A. Wet van Ohm laat zien dat verbruik = stroom maal weerstand. Dikkere kabel = minder weerstand = minder verlies (en hitte ontwikkeling in de kabel).
In de "standaard" meterkast hoort alles wat verder verdeeld is afgezekerd te zijn op 16A, en hier zijn ook de standaard installatie draden op berekent. Dus ongeacht of je verdeeld over 1 fase of 3 fase heb je exact hetzelfde aantal groepen "nodig".

Uitzondering zijn apparaten die je ook met 3 fasen kan aansluiten (zoals de genoemde laadpalen, kookplaten en warmtepompen). Dit is handig omdat je dan met minder koper evenveel vermogen kan verplaatsen doordat wisselspanning geen constante stroom heeft en dus het 'terug pad" (de 0) gedeeld kan worden (ja, dit is de foute terminologie, maar goed).

zie ook Wikipedia: Driefasespanning wat een beetje meer uitlegt wat er over de tijd gebeurt.

Een "probleem" wat kan ontstaan bij 3 fasen is dat de belasting onevenredig is over de fasen. Hierdoor gaat het 0 punt 'schuiven" naar de fase die het meest gebruikt wordt. De spanning tussen deze fase en de 0 zakt, en de spanning tussen de andere fasen en de 0 stijgt dan juist. Vroeger werden de huizen verdeeld over de fasen (huis 1 aan fase 1, huis 2 aan fase 2, huis 3 aan fase 3, huis 4 aan fase 1 etc.). Echter is het tegenwoordig, met de toename van verbruik over de decennia, makkelijker om een "balans" te maken in het huis, in plaats van tussen de huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-05 15:12
Nomsayin schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:05:
Ik ben al verder dat een 3fasige aansluiting dus 4 draden heeft, 3 fasedraden en 1 neuter.
Meestal 5:
- Fase 1, 2 & 3
- Nul
- Aarde

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Nomsayin schreef op zondag 5 juni 2022 @ 09:17:
[...]
Als nu bijvoorbeeld 2 situaties hebt:

Monofase van 75A:

Driefase van 25A:

Zolang je geen apparatuur hebt die 3-fasen gebruikt, ja, dan maakt het niks uit.
Of kan je:

(Maar waarom zou je dat in dit voorbeeld doen?)
Groepen zijn iets anders dan fasen. Je hebt over het algemeen meerdere groepen per fase, en je hebt per groep een zekeringsautomaat. De stroom is per groep dus al lager begrensd (meestal 16 A).

Je kan niet de 3 fasen samenknopen als je dat bedoelt. Dan krijg je een hoop vonken, want door het faseverschil staat er op elk moment 400 V tussen 2 verschillende fasen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Compizfox op 05-06-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

bbbrumbrum schreef op zondag 5 juni 2022 @ 08:34:
[...]

Als dat alles is qua “zware” apparatuur, waarom dan €800/jaar teveel betalen voor 3x40?
We hebben over de 3 fasen verdeeld ook nog 1-fase gebruikers:

- Twee ovens
- Warmtepomp zwembad
- Quooker

Met 25A zaten we gewoon net te krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Snow_King schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:36:
[...]

We hebben over de 3 fasen verdeeld ook nog 1-fase gebruikers:

- Twee ovens
- Warmtepomp zwembad
- Quooker

Met 25A zaten we gewoon net te krap.
Je hoofd zekering is er dus meermalen uitgegaan waardoor je over bent gestapt naar 3x40?

Want heel speciaal klinkt het niet, en meestal zit het dan nog in de fase verdeling…

Log je het verbruik via P1 momenteel? Maw kun je zien dat je regelmatig op alle fases tegelijk (ver) over de 25A gaat? Zijn je laadpalen wel load-balancing? Want dat zijn eigenlijk de enige echte grootverbruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:36

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Zwartoog schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 23:24:

Voor (3x 25A) heb je 5 kabels van 4 mm2 nodig. Terwijl je voor 1x 75A iets van 3 kabels van 16 mm2 nodig hebt. Die laatste kabels zijn dus fors dikker en duurder. En een stuk minder handelbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 10:19
Snow_King schreef op zondag 5 juni 2022 @ 00:19:

Wat is ‘echt’ 3 fase? Als je bij inductie 1 pit gebruikt gebruikt die bij 2000w van 1 fase en de overige 2 niets.
Zelfde met sommige/vele warmtepompen. De inverter hangt vaak aan 1 fase en de overige 2 worden voor backup heater gebruikt. Intern zijn de apparaten vaak ook meer enkel fasig ingericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

bbbrumbrum schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:42:
[...]

Je hoofd zekering is er dus meermalen uitgegaan waardoor je over bent gestapt naar 3x40?

Want heel speciaal klinkt het niet, en meestal zit het dan nog in de fase verdeling…

Log je het verbruik via P1 momenteel? Maw kun je zien dat je regelmatig op alle fases tegelijk (ver) over de 25A gaat? Zijn je laadpalen wel load-balancing? Want dat zijn eigenlijk de enige echte grootverbruikers.
Ja. We gingen over de 25A.

Warmtepomp die 11kW begint te trekken terwijl je aan het koken bent en een oven ook aan staat.

Vooral in de winter loop je daar tegenaan als de WP echt de 3x16A vraagt.

Vrijstaande woning van 430m2 die een behoorlijke energievraag heeft.

Ik log P1 en waardes van 25kW afname zijn niet raar om af en toe te zien.

[ Voor 4% gewijzigd door Snow_King op 05-06-2022 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Snow_King schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:26:
[...]

Warmtepomp die 11kW begint te trekken terwijl je aan het koken bent en een oven ook aan staat.
11kW elektrisch vermogen? Ik geloof best dat het kan, maar dat is dan eerder een gevolg van een slecht ingeregelde warmtepomp, of zeer koud (langere tijd). (of de legionella run loopt op een ongunstig moment.)

Maar goed, voor hele volksstammen is 3x25A prima, en er zullen vast uitschieters zijn waarbij je dan te kort komt.

Is je groepenkast (in combinatie met die 11kWp panelen) dan ook uitgerust met 63A aardlekschakelaars, of voorbeveiligd met een automaat?

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Snow_King schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:26:
[...]

Ja. We gingen over de 25A.

Vooral in de winter loop je daar tegenaan als de WP echt de 3x16A vraagt.

Vrijstaande woning van 430m2 die een behoorlijke energievraag heeft.

Ik log P1 en waardes van 25kW afname zijn niet raar om af en toe te zien.
Ah ok. Dan heb je er iig over nagedacht.

Maar hoe groot is die WP dan wel niet als hij 11kW primair trekt, 25-30kW oid?
Niet een gevalletje luie installateur en COP1 verwarmingselement dat (te vaak) inkomt?
Maar van de andere kant verwacht ik bij deze klasse huis een W/W… Maar dan zou die thermisch nóg veel groter zijn.

Dacht dat het huis nog redelijk nieuw was, ondanks de grootte iets minder energievraag verwacht.
Heb je een idee wat je op jaarbasis aan elektra verzet tbv ruimteverwarming en SWW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-05 11:51
Nomsayin schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:21:
[...]

Oké oké oké!

Een vrij normale huis-tuin-en-keuken aansluiting heeft 3 fasen, met 3 stoppen van elk 25 ampere.
Die stoppen zijn van Liander en daar mag jij niet aankomen.
De koperdraden zijn ook echte dikke.

Eén zo'n fase leidt jij het huis in. Je sluit hem bv aan op 4 groepen in je meterkast. Elke groep krijgt een zekering van 16A. Zeg, groep 1-2-3-4 op fase 1. En 5-6-7-8 op fase 2.

Elke groep kan dus maximaal 3600 Watt verstoken.
Maar het totaal van die 4 groepen die op één hoofdzekering zit, mag niet boven de 25A komen!
Dan kun je gaan rekenen.

Een friteuse van 3600, trekt 16A. Als je twee friteuses op groep 1 zet, klapt de zekering van 1 eruit (die was max 16A).
Nu ben jij slim en je zet die 2e friteuse op groep 2. Allebei de groepen zijn elk goed voor 16A, dus groep 1+2 kunnen dit aan.
Alleen was je toch niet zo slim, want nu moet je Liander bellen om je stop van 25A te vervangen. Want 16+16 is 32. En dat kon de zekering van fase 1 niet aan.

Dus je kunt een friteuse op Groep 1 doen; én een hoop kleine apparaten op groepen 2-3-4: Lampen, een keukenmachine, afzuigkap, koelkast. Als het per groep maar niet boven de 16A komt en het totaal per hoofdzekering niet boven de 25A.
Dus die 3600 Watt oven kan misschien beter op een andere hoofdzekering, bijvoorbeeld op één van de groepen 5-6-7-8, die je op fase 2 had aangesloten.

En nee, je kunt niet je 3 fases combineren tot één dikke draad van 75A. Ze zijn uit fase. Er zal dan ook stroom gaan lopen tussen fase 1 en fase 2 en 3. Het is wisselstroom en als de ene hoog is, is de andere in het midden en de derde is laag. Dan gaat er stroom lopen.

Je wilt dat jouw gebruik en eventuele opwekking via zonnepanelen een beetje verdeeld worden over de 3 fases. Je gaat niet de fases koppelen en je gaat niet je hele huis op één fase zetten als je de keus hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:04

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Weet iemand waar de stroom over drie fasen bij elkaar komt ?

Ik heb zonnepanelen en export de stroom op fase 1, de keuken apparatuur is aangesloten op fase 2.
Nu heb ik begrepen dat de fase 1 stroom het net op gaat
en dat ik de fase 2 stroom van het net gebruik in de keuken.
Als evenveel stroom het net op gaat, als ik in de keuken verbruik, dan staat de meter op nul.

Mijn vraag is nu, kan mijn fase 1 stroom ergens terug komen als fase 2 stroom in de keuken?

Ik las in het forum dat in de wijktrafo de stroom van fase 1 via fase 2 kan terugkomen.
Werken de wijktrafo's dan ook als een soort fasen gelijk maker ? :?

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Pagina: 1