De situatie: schuurtje krijgt een nieuw dak, dus meteen de mogelijkheid benutten om extra pv te leggen. Dakvlakken zijn 2,75*10 meter. Eentje bijna direct noord gericht, eentje zuid gericht. 15 graden helling. Ik wil in ieder geval zuid vol knallen, waarschijnlijk met 10 stuks van ongeveer 400 Wp, dat past prima met twee rijtjes in landscape. Drie fasen omvormer, want er ligt ook al 8,4kWp op het huis op Zuid op een drie fasen 6kW omvormer. Met nog eens een 3680 watt enkel fase erbij wordt me dat te krap op die ene fase van de 3*25A hoofdzekering.
Maar dan...
Neem je de noordkant ook meteen mee? Die ligt uit zicht en hoeft dus niet in all black uitgevoerd te worden (zuid wel). Ik kan daar dus nog een keer 4kWp op kwijt, maar hoe doe ik dat dan met de omvormer? Noord en Zuid beiden op een eigen mppt op één omvormer, maar hoe zwaar moet die omvormer dan zijn? Een beetje aftoppen is geen probleem (zie hierboven, dat doet de installatie op het woonhuis ook en lig ik niet wakker van).
Een 6kW bijvoorbeeld?
Maar dan...
Neem je de noordkant ook meteen mee? Die ligt uit zicht en hoeft dus niet in all black uitgevoerd te worden (zuid wel). Ik kan daar dus nog een keer 4kWp op kwijt, maar hoe doe ik dat dan met de omvormer? Noord en Zuid beiden op een eigen mppt op één omvormer, maar hoe zwaar moet die omvormer dan zijn? Een beetje aftoppen is geen probleem (zie hierboven, dat doet de installatie op het woonhuis ook en lig ik niet wakker van).
Een 6kW bijvoorbeeld?