Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• sebastiaan3
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-10 11:45
De situatie: schuurtje krijgt een nieuw dak, dus meteen de mogelijkheid benutten om extra pv te leggen. Dakvlakken zijn 2,75*10 meter. Eentje bijna direct noord gericht, eentje zuid gericht. 15 graden helling. Ik wil in ieder geval zuid vol knallen, waarschijnlijk met 10 stuks van ongeveer 400 Wp, dat past prima met twee rijtjes in landscape. Drie fasen omvormer, want er ligt ook al 8,4kWp op het huis op Zuid op een drie fasen 6kW omvormer. Met nog eens een 3680 watt enkel fase erbij wordt me dat te krap op die ene fase van de 3*25A hoofdzekering.

Maar dan...

Neem je de noordkant ook meteen mee? Die ligt uit zicht en hoeft dus niet in all black uitgevoerd te worden (zuid wel). Ik kan daar dus nog een keer 4kWp op kwijt, maar hoe doe ik dat dan met de omvormer? Noord en Zuid beiden op een eigen mppt op één omvormer, maar hoe zwaar moet die omvormer dan zijn? Een beetje aftoppen is geen probleem (zie hierboven, dat doet de installatie op het woonhuis ook en lig ik niet wakker van).

Een 6kW bijvoorbeeld?

Beste antwoord (via sebastiaan3 op 16-06-2023 13:57)

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09:26
bereken noord eens in deze tool. Wat krijg je dan?

https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• alwind
bereken noord eens in deze tool. Wat krijg je dan?

https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

• sebastiaan3
Kijk, da's een mooie tool. Op ongeveer de beste dag van het jaar (midden juni) komt er dit uit:

https://www.thomasberger....w2=4000&temp_coeff2=-0.48

Net onder de 6kW totaal piekvermogen midden op de dag, met 3,3 op de zuidset en 2,4 op de noord set. Dus voldoende aan een 6kW omvormer met 2x een MPPT?

Na even snel rekenen in sunnydesign komt daar uit dat je met een 4kW omvormer 5% minder opbrengst hebt versus een 8kW omvormer. Bij een 6kW is dat verlies nog maar 0,1%; dat komt mooi overeen met bovenstaande tool.

Case closed, 6kW lijkt afdoende. Dank!

• alwind
heb je de Longitude / Latitude wel ingevuld ?

Op mijn adres kom ik een klein beetje over de 6 heen. Dus waarschijnlijk wel.

[ Voor 47% gewijzigd door alwind op 04-06-2022 21:03 ]

• sebastiaan3
Jazeker.

• sebastiaan3
Update: 20 X Phono solar 400Wp en clickfit evo besteld, omvormer hangt al. Als het meezit wordt het spul binnen een week of drie geleverd en kan het 't dak op voordat de goede maanden aanbreken.

Totale score dan: 16.400Wp met verwachte opbrengst van ~ 15MWh per jaar. Niet slecht!

• sebastiaan3
Late update om het topic af te sluiten: de boel ligt en levert op deze zonnige dagen zo'n 50kWh per dag, bijna 50/50 verdeeld tussen zuid en noord. Wat me opvalt is dat de noord-string vroeger begint, voorsprong neemt op de zuid-string en pas rond 14:00 in cumulatieve opbrengst nipt (zo'n 10%) ingehaald wordt door de zuid-string. Al met al wat het een goed besluit om ook de noordkant vol te leggen.

Totaal ligt er hier nu 16.4kWp met 12kW omvormer vermogen. Doet nu begin juni op een zonnige dag samen net 100+ kWh per dag :-)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:48
@sebastiaan3 kijk eens naar buiten om 6 uur s’ochtends. Waar staat de zon? In het zuiden… of ?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Noord-Oost dacht ik
Maar wel een goed idee om noord mee te nemen
Ik stoei er ook mee, niet om de opbrengstcurve te verhogen, maar om te verbreden
Zo voorkom je aftopping zo rond de middag
Ik zeg doen!
Gewoon met 2 omvormers voor je schuur dan gaat er nooit een over de Max

• sebastiaan3
Oost-noord-oost. Maar ik had niet verwacht dat zo'n lage zonstand genoeg "extra" op zou leveren om bija gelijk met de zuidkant uit te komen.

Ik het 1 omvormer hangen voor de schuur want ik wilde 3 fasen en idealiter dezelfde omvormer als ik voor de huis installatie heb. in beide gevallen een 6kW Goodwe. Modulariteit FTW ;-)
Pagina: 1