Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Lepiem
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-02-2024
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlickYroDXp34bR55Dl4rX24XPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frByKyizj2KehsRLypwKBu3h.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat om het dak van nummer 29

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdmZpyGGeXqfUtl2Q71qu5KuS0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmKxUdxomp66w4oTagoF74ue.jpg?f=fotoalbum_large

De twee rode vlakken zijn platte daken, gericht op het zuid-zuidwesten. Het blauwe dak is een schuin dak tussen de tweede etage (met nummer 1) en de eerste etage (met nummer 2).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QbGQcRajgpQsLoDUhwVDAW0Qtqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sc6VZ9VX4wXJKVfEoR8SKwMG.jpg?f=fotoalbum_large

Foto vanaf de achterkant

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QeMnCrVC33vQaz-TsSitf81ru-Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C0FB1Z7FWpiJXSlp1LydGsyV.jpg?f=user_large

De scan van ZonAtlas
Beschikbare (dak)ruimte
De beide platte daken zijn zo'n 5 meter breed en 2.30 meter diep.
Schaduw
Op dak 1 staat een klein schoorsteentje wat mogelijk wat schaduw kan geven. Mogelijk komt de bovenkant van het paneel er echter bovenuit.
Waar ik me vooral zorgen om maak is de schaduw op dak 2. In de zomer ligt dat wel volledig in de zon maar in de winter als de zon lager staat deels in de schaduw achter dak 1.
Daarnaast staat links in het plaatje bij nummers 24-27 een kleine flat van 4 etages hoog, dit komt dus 1 etage boven ons huis uit. Richting het eind van de dag verdwijnt de zon hierachter.
Jaarverbruik
Ongeveer 3600 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Budget max 6000 euro. Primaire doel is impact op het milieu te verminderen, secundair geld dat nu toch maar op de bank minder waard staat te worden te investeren en uiteindelijk te gaan besparen op maandlasten.
Wie gaat het project uitvoeren
Externe partij.
Bijhouden van data
Is leuk, gebruik home assistant voor meerdere zaken en zou het leuk vinden wat grafiekjes toe te kunnen voegen. Echter geen deal-breaker als dat niet kan.
Reeds verkregen offertes
• 9 panelen 400w URE (verdeeld over dak 2e en 3e verdieping)
-> panelen zijn URECO PEACH FBM_MFG-BB / 108 cells 390W - 405 W Mono-Crystalline PV Module
• 9 micro Omvormers Enphase
• 1 Enphase Envoy-s, voor monitoring van de panelen
• Montage materiaal voor 9 panelen op een plat dak
• Bekabeling tussen panelen en omvormers.
• PV kast op wasmachine groep
• Bekabeling naar PV kast op wasmachine groep
• Montage van de complete installatie

Kosten €4860 ex btw = 1.35 per Wp
Verwachte opbrengst door de aanbieder 3200 kWh per jaar
12 jaar garantie op panelen, 25 jaar op omvormers, 5 jaar op installatie

Verdere aanbieders helaas allemaal geen reactie of geen offerte gekregen vanwege teveel drukte en slechte bevoorrading.
Regio
Zuid-Holland
Vragen
- Wat vinden jullie van deze offerte, goede prijs of niet voor deze panelen/micro omvormers?
- Zijn dit goede kwaliteit panelen en omvormers?
- Is de verwachtte opbrengst realistisch?
- Zijn de garantievoorwaarden een beetje marktconform?

Alvast heel veel dank voor het meedenken!

[ Voor 5% gewijzigd door Lepiem op 04-06-2022 19:24 . Reden: foto toegevoegd ter verduidelijking ]

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:54
LOL de schans van de buren van nr 28 lijkt met dichter bij de dakrand te staan dan die hoger is dan de dakrand, dus vergunningsplichtig (en die krijg je niet in dit geval).
Waar ik me vooral zorgen om maak is de schaduw op dak 2. In de zomer ligt dat wel volledig in de zon maar in de winter als de zon lager staat deels in de schaduw achter dak 1.
Extra geld investeren in optimisers of micro's voor een probleem dat er alleen in de winter is verdien je denk ik bijna niet terug. In de winter is er uberhaubt weinig zon. Op bewolkte momenten is er geen schaduw.
Richting het eind van de dag verdwijnt de zon hierachter.
Deze tijd van het jaar zal dat inderdaad effect hebben.
- Wat vinden jullie van deze offerte, goede prijs of niet voor deze panelen/micro omvormers?
Ondanks al mijn kritiek vind ik de prijs van 1.35 euro / Wp voor 9 panelen met Enphase eigenlijk best prima.
- Zijn dit goede kwaliteit panelen en omvormers?
Enphase is denk ik best goed, alleen qua cybersecurity in het verleden niet altijd (is denk ik gefixt).
Het paneel lijkt me ook prima.
- Is de verwachtte opbrengst realistisch?
Lijkt me een klein beetje optimistisch. Maar niet overdreven.
- Zijn de garantievoorwaarden een beetje marktconform?
Ja

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Lepiem
Dank voor je reactie busscherski!

Ja die panelen van de buren zijn vrij opvallend. Zaten er al op toen ze het huis kochten dus geen idee qua vergunningen enzo, maargoed om het er af te slopen is ook weer zoiets.

Zou je dan in dit geval zeggen helemaal geen micro's? Of gezien ook de scan van zonatlas mogelijk wel een verschil tussen dak 1 en 2 en dus waarschijnlijk wel rendabel?

En dan zie ik nog dat bij de offerte een brochure van zowel de Enphase IQ7, IQ7+ en IQ7X is toegevoegd, terwijl niet gespecificeerd staat welke er begroot is. Het verschil zit hem zo te zien vooral in het maximale vermogen? Is er nog een bepaalde die jullie voor deze set-up adviseren of is 'gewoon' de IQ7 voldoende?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Iq7 is onvoldoende, iq7x mogelijk ongeschikt, iq7+ gebruikelijk maar krap, iqua gewenst maar kost vrij veel meer, vandaag vaak iq7+. Wel nuttig te weten wat je krijgt dus.

NO dak oogt niet heel stijl, kan goed ook rendabel zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Lepiem
Oké thanks, ga ik dat zeker nog even navragen.

Heb de hellingshoek van het schuine dak net even opgemeten die is 41 graden. Had ik überhaupt niet over nagedacht, maar zou dat echt ook een optie zijn?