Schakelklok voor laadpaal?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdzwaan76
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-07-2024
Mijn vraag
Ik heb een elektrische auto (Mercedes EQC) en zou die graag in de nacht tegen het daltarief opladen. Nu heeft de auto niet de mogelijkheid om een laadtijd in te stellen. Ik overweeg een schakelklok in de meterkast te installeren.

- De laadpaal betreft een 3 fasen laadpaal (Max 11 Kw)
- De groep van de laadpaal op onderstaande foto
- Nu vind ik wel 3 fasen schaleklokken, maar niet met 11kw schakelvermogen. Heeft iemand een suggestie?
- Kan ik op een simpele manier de nuldraad op tijdschakelen?
- Eventueel andere suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vi1Kf5_GugeZ73wRhtCeTAl-lRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwDT4X6m0ZBCTDkWHmRaTvoy.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:39
Met zulke vermogens zou ik niet graag simpel willen schakelen.
Wat ik verwacht een constructie met relais ism tijdschakelaar.

Waar je aan moet denken :
https://www.amazon.co.uk/...trol-Switch/dp/B0895DHP7Q
https://www.elektramat.nl...rfaces&utm_medium=organic

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdzwaan76
Dank voor je bericht.

Op deze schakel klok staat 16A 250V = 4000W.
Is dit dan van toepassing op de L en N aansluiting? en niet op 1,2 en 3?
en schakel ik dan de nuldraad?
en is het dan geen probleem dat ik de groep belast met 3 x 16A x 230V = 11kW?

of moet ik er dan 3 hebben en elke fase draad apart schakelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VvqHW_Z-2CBJVHvsuMZQgptV9CM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9ZKTplCVVFxxBKcTSElNscW4.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door rvdzwaan76 op 04-06-2022 16:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:02
Elektronica zoals een oplader 'hard' aan en uitschakelen lijkt me niet echt aan te bevelen. Wat voor een laadpaal heb je precies, is deze op geen enkele manier extern te beïnvloeden via een ingang, poort of communicatie protocol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdzwaan76
Het betreft een U:MOVE laadpunt van Blue current

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:05
Je kunt een 4-polige contactor van finder o.i.d. schakelen met je tijdrelais.
Maar gaat je auto wel vanzelf laden als er spanning is? Probeer dat eerst eens met de automaat.

Er bestaan overigens ook laadpalen die ondersteunen wat je zoekt. Zappi bijvoorbeeld.

Wellicht loont het om gewoon even een feature request te doen bij de mensen van blue current, ziet er naar uit dat dit ding altijd verbonden is met internet, dus deze feature moet mogelijk zijn. Ze bieden immers ook load balancing aan via je p1 poort van je slimme meter. (dat zou je eventueel kunnen simuleren als je het zelf wilt maken)

[ Voor 25% gewijzigd door jeroen3 op 04-06-2022 17:03 . Reden: sorry, de gelinkte 22.34.0.230.4340 is sterk genoeg, andere gelinkt ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:01

lytjepole

Schier?

Gezien je opmerkingen en vragen lijkt het mij een goed idee om hier (professionele-) hulp bij in te schakelen!

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:25

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Nielson dat speelt toch geen rol: wat doe je als je de stekker in en uittrekt, ja "hard" in en uitschakelen ow wacht er zit een sense pin in die de lader waardoor deze traag inschakelt en snel uitschakelt :)

@jeroen3 in principe laad de auto automatisch als er een laadkabel is ingeplugd en er staat spanning op.

@rvdzwaan76 neemt zo'n schakelklok en laat dat contact een contactor schakelen (die dat @jeroen3 voorstelt is een goede), maar ik ben het met @lytjepole eens dat je beter een elentrieker erbij haalt :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:15
Ik vindt het wel apart dat een relatief dure auto deze voorziening niet heeft. Ik zou verwachten dat bijna elke EV dit wel heeft. Nou heb je niet zoveel aan deze opmerking, dat begrijp ik ook wel, maar is het niet zo dat Mercedes deze mogelijkheid alsnog later via een update aan jouw auto gaat toevoegen?Misschien is het wel even de moeite waard om dit aan de dealer of fabrikant te vragen voor dat je zelf oplossingen gaat verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdzwaan76
@jeroen3 Ik heb getest of de auto gaat laden, nadat ik de spanning er af heb gehaald en er weer op heb gezet. Helaas gaat de auto niet laden en moet ik eerst de stekker eruit halen en erin steken voor het laden hervat. Dus dat is wel een tegenvaller, daarmee lijkt de route van een schakeling via de meterkast geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als aanvulling, want in mijn ogen ook netter als dit in de laadpaal zou zitten.
en schakel ik dan de nuldraad?
Absoluut niet, dat zou gevaarlijk zijn. Niet evenwichtig belasten en je hebt 400V staan waar je 230V verwacht.

Je zal dus iets moeten hebben dat alle 3 de fases schakelt. Dus 3-fase contactor van 16A erachter zoals gemeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdzwaan76
@upje Het is teleurstellend, maar helaas....
@Mercedes-Benz vind je ook niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGw6YktefmBdzwNl7gAOmw40YF0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VZjJ3ebvVPLsKVAE4UDziQG0.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door rvdzwaan76 op 05-06-2022 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdzwaan76
@Septillion Dank voor je reactie. Ik had inmiddels ook bedacht dat een schakelklok + contactor de oplossing zou zijn, maar helaas gaat de auto niet automatisch laden na het herstarten van de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:46

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die u:move heeft toch een app? Kan je daar niets iets mee?
Is er een api beschikbaar?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:05
rvdzwaan76 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:22:
@jeroen3 Ik heb getest of de auto gaat laden, nadat ik de spanning er af heb gehaald en er weer op heb gezet. Helaas gaat de auto niet laden en moet ik eerst de stekker eruit halen en erin steken voor het laden hervat. Dus dat is wel een tegenvaller, daarmee lijkt de route van een schakeling via de meterkast geblokkeerd.
Wellicht werkt het wel met langzaam opladen met een normale schuko stekker. Dat is ook eenvoudiger te schakelen met een 1-module relais. Dan heb je alleen je laadpaal voor niets.
Het alternatief is anders een laadpaal die het wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdzwaan76
@teacher Ik heb inderdaad een app van blue current daarmee kan ik een oplaad sessie starten en stoppen, maar de app heeft geen functionaliteit om dit tijdgebonden te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-04 21:33
Ik denk dat je met slim onderbreken van de kabel naar de auto wel het gewenste resultaat bereikt. Dat is hetzelfde als de stekker er in en uithalen lijkt me? (connectie tussen laadpaal en auto gaat verloren en wordt weer opnieuw gemaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Wat ybos zegt lijkt mij de enige oplossing als zowel de auto als de laadpaal geen software oplossing biedt.
Simpelweg het onderbreken van de 'pp (proximity pilot)' draad met een tijd relais simuleert het verwijderen van de stekker.

Alternatief is mogelijk een schakelaar aansluiten op de laadpaal. Dat kan ik niet vinden in de spartaanse handleiding. Dat is een mogelijkheid bij veel laadpalen (tbv sleutelschakelaar) maar niet zeker of dat contact aanwezig is zonder de laadpaal open te maken.

Dat betekend echter dat je helemaal niet kunt laden buiten de tijden van die klok. Mogelijk heb je dan ook problemen met het aanmelden via de laadpas (time-out van 1 uur als ik de handleiding goed begrijp) waardoor je helemaal niet oplaad.

Is het daltarief zoveel lager dat dit loont? Dat is wat? 2 cent per kwh. Voor elke 50kwh bespaar je dan €1. Met de 80kwh accu van die mercedes is dat dus €1,60 voor helemaal leeg naar vol. Dat duurt 9 uur (met 11kw lader volgens ev database) en is dus niet mogelijk met alleen daltarief tussen 23:00 en 7:00 in één laadsessie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:46

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

rvdzwaan76 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 20:43:
@teacher Ik heb inderdaad een app van blue current daarmee kan ik een oplaad sessie starten en stoppen, maar de app heeft geen functionaliteit om dit tijdgebonden te doen.
Kan je een api aanspreken? Bel anders ff bluecurrent, prima lui.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvdzwaan76
@Ricko1 Het daltarief is 6.6ct lager dan het normaaltarief, bij het verwachte laadverbruik zou de besparing circa 500 EUR per jaar zijn. Er is ligt dus wel een behoorlijke besparing in het verschiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvdzwaan76
@teacher Ik ga inderdaad even contact opnemen met Blue Current een softwarematige oplossing is wel te prefereren.
Pagina: 1