[Netwerk] ESPHome in de kelder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-10 23:15

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
Hi tweakers,

Ik heb in huis aan basis stukje domotica hangen. Origineel opgezet in het appartement. Maar redelijk 1/1 over kunnen nemen naar het huis. Het mag tzt worden geupdate, maar eerst het huis verbouwen.

Mijn uitdaging zit in het volgende stukje setup (er draait meer, maar alleen dit is relevant nu):
- Router Zyxel VMG8825
- bedraad verbonden met RPI die HA draait
- Binnen HA draait ESPHome plugin
- Sonoff WIFI schakelaars geflashed met ESPhome
- ESP32 DEV boards geflashed met ESPhome

Nu heb ik alleen een kleine uitdaging dat het huis groter is en dat de WIFI niet volledig dekt. Met als gevolg dat de ESP32 sensoren & schakelaars in de kelder niet verbinden met het netwerk.

Ik had nog een simpele d-link extender liggen geflashed met OpenWRT, die ik 'even' dacht bij te zetten. Alleen levert dat een problemen op. RPI + ESPhome moet in hetzelfde netwerk zitten als de schakelaars. Ik was tot op het punt gekomen dat ik alles binnen hetzelfde subnet kreeg. Maar IGMP heb ik nog niet uit kunnen vogelen. En op dit punt kost het me meer moeite dan dat het me lief is.

Ik wil graag alternatieven overwegen om toch alles aan elkaar te kunnen knopen. Nu zie ik opties. Maar mijn kennis van netwerken is bijna nihil. Ik weet wat Google me kan vertellen.

De opties die ik had bedacht:
- Nieuwe Router en alles daar aan knopen (Mits AP afdoende range heeft).
- Mesh extender van Zyxel (geen idee of dit werkt ivm. mDNS, IGMP, etc of dat ik hetzelfde probleem heb als een reguliere extender).
- Domotica afsplitsen naar een eigen AP met afdoende range

Hebben jullie tips en ideeen? Mocht het wat kosten: 150 euro is de absolute max om dit op te lossen, maar dan moet het wel een clean solution zijn. Onder de 100 euro wil ik best even hannesen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:37

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je moet zorgen dat je de D-link puur als AP gebruikt. Dus enige vorm van router/NAT/DHCP allemaal uit. Dan is het netwerk van de D-link gewoon dezelfde als die van de Zyxel.

Naar mijn idee is de enige goede oplossing zorgen voor meerdere (bedrade) AP's die hetzelfde netwerk doen en beetje samen kunnen werken. Zelf noem ik dat altijd gewoon mesh maar sommige vinden dat mesh alleen draadloos is.

Meerdere AP's naast elkaar is gewoon nooit handig, dan weet je zeker dat ze elkaar in de weg willen zitten. En vermogen van een AP is maar beperkt dus er is maar beperkt mogelijkheden dat een andere router beter werkt.

Voordeel van mesh is ook kan zorgen dat je met je "normale" devices overal in huis goed verbinding hebt. Als je nog moet verbouwen alleen maar ideaal. Lekker zorgen dat je netwerkkabel overal heen trekt en paar strategische punten voor je wifi AP's uitdenkt.

Zelf heb ik twee Unifi AP Lite's en ben ik erg tevreden over. Werken prima en mooi op te hangen. Maar hoor bijvoorbeeld ook prima verhalen over die Deco setjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
Septillion schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:03:
Je moet zorgen dat je de D-link puur als AP gebruikt. Dus enige vorm van router/NAT/DHCP allemaal uit. Dan is het netwerk van de D-link gewoon dezelfde als die van de Zyxel.

Naar mijn idee is de enige goede oplossing zorgen voor meerdere (bedrade) AP's die hetzelfde netwerk doen en beetje samen kunnen werken. Zelf noem ik dat altijd gewoon mesh maar sommige vinden dat mesh alleen draadloos is.

Meerdere AP's naast elkaar is gewoon nooit handig, dan weet je zeker dat ze elkaar in de weg willen zitten. En vermogen van een AP is maar beperkt dus er is maar beperkt mogelijkheden dat een andere router beter werkt.

Voordeel van mesh is ook kan zorgen dat je met je "normale" devices overal in huis goed verbinding hebt. Als je nog moet verbouwen alleen maar ideaal. Lekker zorgen dat je netwerkkabel overal heen trekt en paar strategische punten voor je wifi AP's uitdenkt.

Zelf heb ik twee Unifi AP Lite's en ben ik erg tevreden over. Werken prima en mooi op te hangen. Maar hoor bijvoorbeeld ook prima verhalen over die Deco setjes.
Het netwerkt zelf is de issue niet. Waar het "mis" gaat is de communicatie tussen ESPHome en ESP devices. Omdat de RPI en de ESP devices niet met hetzelfde device verbonden zijn moet de extender de berichten over en weer versturen. Ik krijg het dus niet zo ver dat ESPhome het device ziet, ondanks dat hij in hetzelfde subnet zit. En daar zou IGMP de oplossing voor moeten zijn. Dat levert me echter meer hoofdpijn op dan het me lief is. Zodoende de zoektocht naar een alternatief.

De Unifi is een AP en heeft slechts 1 UTP toch? Mijn RPI heeft alleen UTP. Dus dan zit ik potentieel nog met hetzelfde probleem, aangezien ik mijn RPI aan de T50 van Tmobile moet hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ho stop :) Eigenlijk heb je twee losstaande cases.

Case 1
ESPhome devices en ESPhome controller zien elkaar niet. Volgens mij komt dit gewoon door verkeerd geconfigureerd netwerk. Zonder meer details is het lastig hier wat van te zeggen waar het fout gaat. Op zich zou je daarop niets van subnets etc hoeven in te stellen, alles moet gewoon luisteren naar de DHCP van je router. Met een tweede AP zou het allemaal prima moeten kunnen werken. Heb alleen geen hoge pet op van draadloze mesh / extenders.

Case 2 (het eigenlijke probleem)
Je hebt crap wifi dekking in je huis. Daarvoor zeg ik eigenlijk, ga voor een fatsoenlijke oplossing voor zowel je smart devices als normale devices. Losse AP's daarvoor opzetten is niet slim. En ja, huis is groot dus helemaal niet gek om twee (of meer) AP's op te zetten. Er is maar zo veel een enkel AP kan doen dus zoeken naar een "betere router" is naar mijn idee dus niet de oplossing.

Ik zou dus zoeken naar een systeem met meerdere AP's van hetzelfde merk.systeem. Al naar gelang waar je voor kiest kan dit ook je router vervangen of niet.

AP Lite heeft inderdaad een enkele netwerkaansluiting maar het is dan ook geen router, puur AP. Idee is dat je daarvan er dan twee strategisch plaatst, de Zyxel je router laat zijn maar daarvan de Wifi gewoon uit zet.

Nu is mij alleen een raadsel waar de T50 opeens vandaan komt en hoe die in het plaatje moet passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:33
Point.Flare schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:43:
Het netwerkt zelf is de issue niet. Waar het "mis" gaat is de communicatie tussen ESPHome en ESP devices. Omdat de RPI en de ESP devices niet met hetzelfde device verbonden zijn moet de extender de berichten over en weer versturen. Ik krijg het dus niet zo ver dat ESPhome het device ziet, ondanks dat hij in hetzelfde subnet zit.
Dit klinkt toch echt als een netwerkissue!

Hoe heb je een en ander nu dan precies geconfigureerd? Als je er één groot netwerk van maakt, maakt het niet uit of je apparaten bedraad of draadloos met één van vele accesspoints verbonden zijn, het moet elkaar gewoon kunnen zien.

Dit moet je kunnen oplossen met bestaande hardware (al is Unifi spul ofzo natuurlijk ook heel mooi).
Septillion schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:08:
Nu is mij alleen een raadsel waar de T50 opeens vandaan komt en hoe die in het plaatje moet passen...
Dat is die Zyxel.

[ Voor 12% gewijzigd door Xander op 05-06-2022 11:18 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
Xander schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:16:
[...]

Dit klinkt toch echt als een netwerkissue!

Hoe heb je een en ander nu dan precies geconfigureerd? Als je er één groot netwerk van maakt, maakt het niet uit of je apparaten bedraad of draadloos met één van vele accesspoints verbonden zijn, het moet elkaar gewoon kunnen zien.
Het is zonder twijfel een netwerk issue. Alleen ik krijg het niet voor elkaar om de ESP aan ESPhome te knopen.

Dingen die ik al heb geprobeerd:
DLink (dir505) standaard firmware als repeater
Dlink standaard firmware als AP
Dlink met openwrt als repeater
Dlink met openwrt als AP

Alleen in de laatste kreeg ik het voor elkaar dat de ESP verbond met ESPhome. Dit was nadat ik alles had geconfigureerd zodat ze in hetzelfde subnet zaten en dat de router inderdaad het DNS beheerde. Ik kon OTA flashen vanuit HA / ESPhome. Alleen de ESP blijft simpelweg offline in HA en HA ontvangt geen sensor informatie.

Hoe leuk ik het ook vind om hiermee te mutsen. Er komt een punt dat ik wil dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Topicstarter
Septillion schreef op zondag 5 juni 2022 @ 11:08:
Ho stop :) Eigenlijk heb je twee losstaande cases.

Case 1
ESPhome devices en ESPhome controller zien elkaar niet. Volgens mij komt dit gewoon door verkeerd geconfigureerd netwerk. Zonder meer details is het lastig hier wat van te zeggen waar het fout gaat. Op zich zou je daarop niets van subnets etc hoeven in te stellen, alles moet gewoon luisteren naar de DHCP van je router. Met een tweede AP zou het allemaal prima moeten kunnen werken. Heb alleen geen hoge pet op van draadloze mesh / extenders.

Case 2 (het eigenlijke probleem)
Je hebt crap wifi dekking in je huis. Daarvoor zeg ik eigenlijk, ga voor een fatsoenlijke oplossing voor zowel je smart devices als normale devices. Losse AP's daarvoor opzetten is niet slim. En ja, huis is groot dus helemaal niet gek om twee (of meer) AP's op te zetten. Er is maar zo veel een enkel AP kan doen dus zoeken naar een "betere router" is naar mijn idee dus niet de oplossing.

Ik zou dus zoeken naar een systeem met meerdere AP's van hetzelfde merk.systeem. Al naar gelang waar je voor kiest kan dit ook je router vervangen of niet.

AP Lite heeft inderdaad een enkele netwerkaansluiting maar het is dan ook geen router, puur AP. Idee is dat je daarvan er dan twee strategisch plaatst, de Zyxel je router laat zijn maar daarvan de Wifi gewoon uit zet.

Eens! Ik heb twee losstaande cases. Case 1 heeft me genoeg tijd gekost. Mijn kennis reikt niet ver genoeg om het zelf op te lossen. Zodoende neig ik om case 2 op te lossen. Maar omdat netwerken niet mijn expertise zijn, zoek ik info wbt keuze. Zodat ik straks niet investeer en met hetzelfde probleem eindig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dan zou ik denk ik wat reviews lezen etc. Zoals gezegd ben ik erg blij met Unifi AP Lites. Via de Unify Controller is het een eitje deze te configureren. Maar zeker niet de enige optie. En ook de optie met de Dlink zou tot een bepaald niveau moeten werken.
Pagina: 1