(goedkoop) programma voor bewerken van PDF

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_Me
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-07-2024
Mijn dochter is slechtziend en vult voor school invulbladeren en toetsen in via PDF.

We zijn dus op zoek naar een programma waarmee je zonder veel technisch kennis op een eenvoudige manier PDF's kan bewerken. Het gaat over het toevoegen van tekst(velden) en kleuraanduidingen. En die dan kunnen opslagen. Belangrijk is dat het eenvoudig maar betrouwbaar is. De toepassing wordt gebruikt in een schoolomgeving met weinig computerkennis.

Foxit reader met de gratis/gesponsorde uitbreiding naar Foxit edit werkte prima maar is sinds kort onbetrouwbaar. Het programma weigert sommige types van PDF. Onze kennis over PDF types is erg beperkt.

Nitro en Acrobat zijn geschikt maar veel te duur.
We willen gerust enkele euros betalen, maar niet veel meer dan 20 euro per jaar.

alvast bedankt
Maarten

Beste antwoord (via Maarten_Me op 18-06-2022 12:15)

• Veldman2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07-05 21:10
Met de (gratis) Adobe Acrobat Reader (officiële link) kun je iedere niet beveiligde pdf openen, invullen, tekstvakken maken, lijntjes trekken, kadertjes maken, vinkjes en kruisjes zette, in elke fontgrootte, lijndikte en kleur die je maar wil. Zelfs gescande documenten in pdf-vorm kun je hiermee invullen. Het is wel een heftige installatie van bijna 300MB, maar het werkt wel goed en betrouwbaar.

Ik heb ook gezocht naar een (bijna) gratis oplossing, en gebruik als standaard pdf-reader, de oude versie van pdfXchange (omdat hij klein, snel en handig is). Daar kun je ook lijnen en textvakken maken, maar ik heb ondervonden dat het resultaat dan niet altijd leesbaar is bij mijn respondenten.

Met Acrobat reader heb ik al honderden formulieren ingevuld en nog nooit een probleem gehad.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De gratis Foxit reader kan teksten toevoegen, en highlighten. Daar is dan geen betaalde versie voor nodig. De gratis Acrobat kan vziw alleen highlighten.

Misschien https://www.libreoffice.org/discover/draw/ maar dat is misschien niet zo geschikt voor een slechtziende. AL is het gratis dus proberen kan geen kwaad.

Maar ik zou het anders doen: vraag de school om invulbare documenten. Gebruik van pdf lijkt me hier erg een omweg..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:34

g0tanks

Moderator CSA
Ik gebruik zelf PDF-XChange: https://www.tracker-softw...df-xchange-editor/pricing

Kost €53 eenmalig.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kijk eens naar DrawBoard PDF. Ik gebruik het zelf primair op mijn Microsoft Surface tablet, aangezien ik een oude versie van de volledige Acrobat CS4 Suite heb voor mijn laptop, maar DrawBoard kan vrij veel. Het is gratis voor kleinschalig gebruik, en daarna redelijk geprijsd maar wel maandelijkse/jaarlijkse kosten.
F_J_K schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:41:
Maar ik zou het anders doen: vraag de school om invulbare documenten. Gebruik van pdf lijkt me hier erg een omweg..
En dat zou beter zijn, alleen vermoed ik dat de kennis daar niet groot zal zijn...

[ Voor 30% gewijzigd door gambieter op 05-06-2022 01:31 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:19
Maarten_Me schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:35:
.. Het gaat over het toevoegen van tekst(velden) en kleuraanduidingen. En die dan kunnen opslagen. Belangrijk is dat het eenvoudig maar betrouwbaar is. De toepassing wordt gebruikt in een schoolomgeving met weinig computerkennis....
Met MS Edge kan dat vrij eenvoudig.
Klik met de rechtermuisknop op de pdf.
Klik op Openen met.
Klik op Microsoft Edge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:58

Qwerty-273

Meukposter

Dit is een beetje voortbordurend op de opmerking van F_J_K. Ik vermoed dat de PDF bestanden eigenlijk bedoeld zijn om afgedrukt te worden om vervolgens op papier in te vullen met potloden/viltstiften. Dan zit je dus eigenlijk naar een degelijke printer/scanner te kijken.

Als "Foxit edit" tot op heden voldeed wat je er van verwachte, dan zou ik het probleem bij de support afdeling neerleggen. Dat deze en deze PDF niet aangepast kan worden. Het kan ook zijn dat de aangeleverde PDF'en gewoon niet te bewerken zijn (zoals je verwacht) onafhankelijk van welke editor je zal gebruiken - dat kan dus ook aan het bron bestand liggen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_Me
Hartelijk bedankt voor de suggesties en opmerkingen. Mijn dochter werkt op digitale versies van de hand- en invulboeken. En dat kan enkel in PDF.

@Qwerty-273 Wat deze opmerking betreft: Het kan ook zijn dat de aangeleverde PDF'en gewoon niet te bewerken zijn (zoals je verwacht) onafhankelijk van welke editor je zal gebruiken - dat kan dus ook aan het bron bestand liggen.

Hoe kan de school ervoor zorgen dat de PDF's altijd bewerkbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:58

Qwerty-273

Meukposter

Het is maar de vraag of de school alle bestanden zelf maakt, of dat ze de bestanden die ze van een uitgever krijgen gebruiken. In PDF is het mogelijk om verschillende permissies in te stellen. Zie als voorbeeld punt 3 in de volgende pagina: https://helpx.adobe.com/a...-fundamentals--secure-pdf
Afbeeldingslocatie: https://helpx.adobe.com/content/dam/help/en/acrobat/how-to/password-protect-pdf/jcr_content/main-pars/image_549186945/password-protect-pdf_step3b.jpg

Ook kan je een PDF (of Word document) hebben waar de "tekst/opgave" eigenlijk een ingescande foto is. Dan kan je daarvan de tekst niet makkelijk aanpassen omdat je dan eigenlijk een foto aan het bewerken bent.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Inderdaad. De school zal ze niet zelf maken (dan hadden ze je immers de bestanden in ook andere formaten kunnen aanleveren).

Ze kunnen hun leveranciers vragen aan te leveren in bijvoorbeeld pdf-A. Die standaard is verplicht voor overheden en daarom bij veel leveranciers niet onbekend.

Al geef ik je weinig kans.. “Worst case kan je de pdf zelf weer printen als pdf - of printen en scannen. Maar daarna kan je het natuurlijk niet meer tekstueel bewerken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_Me
Bedankt voor de reacties. Toetsen en examens maakt de school wel zelf. Ik geef dan aan de school door dat ze alle beperkingen voor editing moeten uitschakelen zoals in de link hierboven staat aangegeven.
Of alle documenten in pdf-A formaat aanleveren.
Mogelijk ligt daar (een deel van de) oorzaak van de problemen. dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:40

Nakebod

Nope.

Heeft ze, al dan niet via school, MS Office? (Ga er eigenlijk van uit van wel)

Probeer die bestanden die nu niet werken eens met Word te openen.
Mijn ervaring is dat dit best goed werkt tegenwoordig. Een PDF bewerken

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_Me
@Nakebod Goede tip! Gaan we proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Maarten_Me schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 18:17:
Bedankt voor de reacties. Toetsen en examens maakt de school wel zelf.
Vraag met welk tool, best kans dat het gewoon Word is, of er anderszins een rtf of docx export mogelijk is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Veldman2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07-05 21:10
Met de (gratis) Adobe Acrobat Reader (officiële link) kun je iedere niet beveiligde pdf openen, invullen, tekstvakken maken, lijntjes trekken, kadertjes maken, vinkjes en kruisjes zette, in elke fontgrootte, lijndikte en kleur die je maar wil. Zelfs gescande documenten in pdf-vorm kun je hiermee invullen. Het is wel een heftige installatie van bijna 300MB, maar het werkt wel goed en betrouwbaar.

Ik heb ook gezocht naar een (bijna) gratis oplossing, en gebruik als standaard pdf-reader, de oude versie van pdfXchange (omdat hij klein, snel en handig is). Daar kun je ook lijnen en textvakken maken, maar ik heb ondervonden dat het resultaat dan niet altijd leesbaar is bij mijn respondenten.

Met Acrobat reader heb ik al honderden formulieren ingevuld en nog nooit een probleem gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_Me
@Veldman2 Je hebt gelijk. Eigenlijk is dit de meest logische keuze voor ons probleem. Ik had nog niet in de gaten dat bij het tabblad tools Fill & Sign de tool is die ze het meest gebruikt. De sterretjes tonen wat gratis en wat extra is. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:26
Ik zoek een dergelijk programma voor een Samsung tablet. Ik had altijd een iPad, met daarop iAnnotate. Dat werkt geweldig en dat voor 10 euro eenmalig.

Vergelijkbare programma's voor Android kosten meer dan 100 euro per jaar, lijkt het. In de gratis versie van Adobe Acrobat voor tablets lukt het me niet om teksten in pdf-bestanden uit Dropbox te markeren. Dat heeft wel even gewerkt en geen idee waarom niet.

Foxit is heel duur (al lees ik hierboven dat er een gratis versie is/was).

Als ik had geweten dat iAnnotate niet beschikbaar was voor Samsung en ook geen vergelijkbaar programma dan was ik nooit voor de Samsung gegaan. Maar het scherm was veel groter en dat is voor mijn werk wel heel fijn. Ik moet vaak tientalen bladzijden lezen, en tot op heden deed ik dat veel via printjes. Een grote tablet leek me eenvoudiger werken.

Het enige wat ik nodig heb is een programma dat vanuit Dropbox of rechtstreeks uit Dropbox bestanden kan openen en weer opslaan, waarin ik teksten kan markeren en waarin ik een aantal documenten tegelijk open kan hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:57
DDDikkiedik schreef op donderdag 18 april 2024 @ 21:36:
Ik zoek een dergelijk programma voor een Samsung tablet. Ik had altijd een iPad, met daarop iAnnotate. Dat werkt geweldig en dat voor 10 euro eenmalig.

Vergelijkbare programma's voor Android kosten meer dan 100 euro per jaar, lijkt het. In de gratis versie van Adobe Acrobat voor tablets lukt het me niet om teksten in pdf-bestanden uit Dropbox te markeren. Dat heeft wel even gewerkt en geen idee waarom niet.

Foxit is heel duur (al lees ik hierboven dat er een gratis versie is/was).

Als ik had geweten dat iAnnotate niet beschikbaar was voor Samsung en ook geen vergelijkbaar programma dan was ik nooit voor de Samsung gegaan. Maar het scherm was veel groter en dat is voor mijn werk wel heel fijn. Ik moet vaak tientalen bladzijden lezen, en tot op heden deed ik dat veel via printjes. Een grote tablet leek me eenvoudiger werken.

Het enige wat ik nodig heb is een programma dat vanuit Dropbox of rechtstreeks uit Dropbox bestanden kan openen en weer opslaan, waarin ik teksten kan markeren en waarin ik een aantal documenten tegelijk open kan hebben staan.
Ik gebruik al jaren Xodo op m'n android tablet. Annoteren, markeren, tekenen kan allemaal in de gratis versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:26
Dank! Die was ik net aan het proberen. Het markeren lukt alleen nog maar met onderstrepen, maar dat is te overkomen.

Nu nog meerdere tabbladen openen, maar dat lijkt ook te kunnen.
Pagina: 1