MarcelBroek schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 15:22:
Doel is idd de betreffende URL kunnen delen met een uniek ID zodat deze gevolgd kan worden
- wanneer [deze is gedeeld],
- hoe vaak [deze is gedeeld] en
- door wie deze is gedeeld en
- wanneer er daadwerkelijk op gereageerd wordt.
Wat mogelijk is hangt af van jouw definitie van jouw bovenstaande vier "eisen".
Wil je a, b en c van de originele afzender weten, dan is dat mogelijk. Wil je dat van de ontvanger/doorstuurder weten, dan ga je dat niet redden met alleen een uniek id.
Ook bij d, wat bedoel je met reageren? Het "volgen" als in "seintje krijgen dat iemand de mail heeft geopend, of dat iemand op een link in de mail heeft geklikt" is standaard functionaliteit van bijv. marketing e-mails.
als een persoon die de aangepaste URL met uniek ID doorverwijst naar een ander persoon
Hier lijk je toch te doelen op een ontvanger/doorstuurder, een ontvanger die een e-mail doorstuurt naar een ander e-mail adres. Dat gaat lastig worden. Eventuele controle raak je namelijk kwijt zodra een mail is ontvangen. De ontvanger kan de mail doorsturen, maar voor de afzender is niet met zekerheid te zeggen of de ontvanger het heeft doorgestuurd naar zijn prive-mail, of dat het is doorgestuurd naar een collega.
Het is mij nog steeds niet duidelijk wat je nou wil bereiken. Het zou mij helpen als je een aantal scenario's zou beschrijven. Iets als:
- Werkgever/opdrachtgever A stuurt mail naar ontvanger O.
- A ziet in dashboard dat mail naar O correct is verstuurd.
- A ziet in dashboard wanneer een mail naar O is verzonden.
- A kan met het dashboard een mail opnieuw naar O verzenden.
- O klikt op link in mail en A ziet in dashboard dat O op link heeft geklikt.
- O stuurt mail door naar collega C en A ziet in dashboard dat O mail heeft doorgestuurd naar C.
- C klikt op link in mail en A ziet in dashboard dat C op link heeft geklikt.
1-5 is standaard functionaliteit van marketing-pakketten of phishing-dashboards, maar 6 en 7 (c en d) lijken mij een uitdaging (understatement).
Edit:
8. O gaat naar website W en stuurt daar de mail door naar C.
Met 8 worden c en d wel mogelijk, want dan heb jij de controle weer. Maar je kan niet voorkomen dat de mail ook gewoon wordt doorgestuurd, zonder gebruik te maken van W.
Wil je dat wel, dan moet je de "inhoud" niet in de mail plaatsen, maar altijd remote laten staan en bij het openen van de mail inladen. Dat kan met plaatjes. Om te voorkomen dat malware wordt binnen gehaald vermoed ik dat je remote html/javascript niet kan binnenhalen.
[
Voor 10% gewijzigd door
JaDatIsPeter op 04-06-2022 16:48
. Reden: scenario 8 toegevoegd. ]