Kookplaat aansluiten 3fase België

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• VRStijn
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-06-2022
Ik heb problemen met het aansluiten van mijn kookplaat op 3 fasen…
Ik heb een aantal metingen gedaan tussen de aansluitingen:
Aarde-Neutraal : 6
Aarde-F1 : 136
Aarde-F2 : 136
Aarde-F3 : 136
N-F1 : 55
N-F2 : 59
N-F3 : 49
F1-F2 : 235
F1-F3 : 235
F2-F3 : 236

Volgens mij (ik ben een leek) lijkt dit wel ok? Maar de kookplaat wil niet werken. Alle aansluitingen naar de kookplaat zijn juist geplaatst…
Ideeen, opmerkingen … ?
Alvast bedankt.

Beste antwoord (via VRStijn op 04-06-2022 10:41)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 15:06
Je hebt een 3x230V net, niet een standaard 3x400V +N. (En er klopt iets niet metingen naar N.)
In de handleiding vind je een plaatje met aansluitschema's, je wil aansluiten zonder N, als dat niet helpt post er dan een foto van.

[ Voor 17% gewijzigd door naftebakje op 04-06-2022 10:15 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 15:06
Je hebt een 3x230V net, niet een standaard 3x400V +N. (En er klopt iets niet metingen naar N.)
In de handleiding vind je een plaatje met aansluitschema's, je wil aansluiten zonder N, als dat niet helpt post er dan een foto van.

[ Voor 17% gewijzigd door naftebakje op 04-06-2022 10:15 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• VRStijn
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-06-2022
Ik dien dus 2 fasen aan te sluiten volgens het eerste plan… ipv N gebruik dan een 2e F.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUziWhaFa1MBKmSAEDfooVSwf_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5liig4zrDxh524BCSyyQA2xy.jpg?f=fotoalbum_large

Toch allemaal raar…. :|

Misschien dan ook een keer contact opnemen met een elektricien voor het controleren van de N…. Bedankt voor de hulp

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:00
Vreemde spanningen ook als je tussen 2 fasen meet. Dan zou ik meer richting de 400V verwachten.

Zou alles even goed nalopen. Lijkt ergens iets niet goed te zijn. Misschien ook even aan de zekering meten.

Als je het probleem gevonden hebt dan onanie aansluiten volgens het plaatje waar 3n~ bij staat.

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
The Fatal schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:28:
Vreemde spanningen ook als je tussen 2 fasen meet. Dan zou ik meer richting de 400V verwachten.

Zou alles even goed nalopen. Lijkt ergens iets niet goed te zijn. Misschien ook even aan de zekering meten.

Als je het probleem gevonden hebt dan onanie aansluiten volgens het plaatje waar 3n~ bij staat.
België heeft netten met een verschil van 230v tussen de fasen. Dan moet je 1 fase dus als “nul” zien, en kun je het 2N~ Schema gebruiken. (De andere 2 fasen zijn namelijk altijd 230v ten opzichte van die 3e fase)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:00
Dat is nieuw voor mij.
Thanks!
Pagina: 1