Vraag

• suuk
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-01 21:58
Heb de stoute schoenen aangetrokken en ben de gaming PC uit de BBG van mei gaan bouwen. Alles besteld, netjes op tijd ontvangen en de PC in elkaar gezet. Spannend moment: power on en.... geen beeld.

Beetje gegoogled en waarschijnlijk moet ik de bios updaten zodat de videokaart het gaat doen. Dus videokaart eruit en power on. Helaas geen beeld.

Check of er eigenlijk wel een onboard graphics kaart is. Die is er gelukkig dus het zou moeten werken.

Alle connectoren nog een keertje nagelopen en aangedrukt. Weer power on en weer geen beeld.

Toen viel het volgende mij op: de fan van de CPU doet het niet: hij start en stopt. Na 5 seconden start hij weer voor een rondje en dan stopt hij weer. Zoeken op Google: iets met je bios. Zou ik graag willen proberen op te lossen ware het niet dat ik niet eens beeld krijg en dus niet bij mijn bios kan.

Vandaar mijn vraag hier: heeft iemand een idee waarom de fan van mijn CPU het zo gek doet?
(en als iemand nog een tip heeft over het krijgen van beeld: graag!)

P.s. be gentle...ik heb nog nooit een PC gebouwd.

Beste antwoord (via suuk op 05-06-2022 23:15)

• Aimussage
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-03 10:57
Ik lees dit nu even door en het is me nog niet helemaal duidelijk, vandaar deze checkvraag: Heb je de displayport/hdmi kabel wel in je videokaart gestopt? Je gaat namelijk nooit beeld krijgen via de videooutput van je moederbord met deze CPU.

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:20
Je kan het bios van dat moederbord updaten zonder cpu, dat kan een voordeel zijn, dat zou ik als eerste proberen.

Je cpu heeft geen onboard gpu,dus zonder dedicated gpu heb je sowieso geen beeld,helaas

[Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 04-06-2022 10:08]

• suuk
Thanks. Ok, dan heb ik het verkeerd begrepen wat er in de handleiding staat. Ik ga de videokaart er weer in zetten.

En ik wist niet dat je je bios kan updaten zonder beeld. Ga ik uitzoeken, dank.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• suuk
Tijdens de bios update gaat de fan aan dus dat zit goed!

• suuk
Te vroeg gejuicht...fan gaat weer af en toe aan. Grrr...

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:20
Doet het systeem niet verder wel of nog steeds niks?

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:56
* Kan je een keer foto's posten van hoe je het geassembleerd hebt? Op zo'n manier dat we kunnen zien waar je wat hebt ingestoken?
* Bios reset gedaan?
* Welke specificaties (de bbg heeft meer dan 1 systeem)

• suuk
Ik heb een BIOS flash gedaan. Dus power knop achterop de kasten aan. Dan stick erin en q-flash knopje indrukken. Ledje van q-flash gaat dan knipperen en de fans gaan draaien.

Ik had gelezen dat het systeem vanzelf weer uitgaat. In mijn geval niet: Ledje gaat wel uit, maar de fans blijven draaien. Na een uur maar een keer uitgezet. Als ik dan de pc aanzet, blijft de fan raar doen.

Ik zal later nog even foto's posten en meer info geven. Dank alvast!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• suuk
Mijn setup:

- AMD Ryzen 5 5600 Boxed
- Gigabyte B550M AORUS PRO-P
- MSI Radeon RX 6600 XT Gaming X 8G
- be quiet Pure Base 500 Zwart
- G.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS (ik ben dus voor 2x 16G gegaan)
- Corsair TX550M (2021)
- Samsung 980 1TB

BIOS reset gedaan met de laatste versie van Gigabyte.
Alle connectoren opnieuw geplaatst.

Resultaat: PC gaat aan en alles draait, behalve de fan van de CPU. De ene keer doet-ie het wel, de andere keer niet. Kan er geen peil op trekken (heb al geprobeerd RAM te wisselen: 1x16, 2x16, etc. Soms doet hij het met een reepje consequent wel. dan tijdens en na BIOS reset weer niet.)

Verder natuurlijk geen beeld. Ik heb het idee dat de reset niet lukt oid en dat daarom de videokaart niet werkt. Mijn monitor doet het, want hangt ook aan mijn laptop. Zowel HDMI als DP geprobeerd.

Ik ben er klaar mee en heb geen idee meer wat te doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:37
Cpu al es opnieuw geplaatst? Daarna bios reset
En met 1 stick starten, zonder de nvme.

Zo min mogelijk onderdelen dus tot je beeld krijgt, daarna spullen toevoegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• suuk
Ja, de CPU heb ik opnieuw geplaatst om zeker te zijn of ik het goed had gedaan (en dat was zo).

Ik ga met 1 stick en zonder nvme proberen.

Voordat ik het verkeerd doe: heeft dit moederboard wel of geen onboard graphics? In de handleiding staat dat er onboard graphics aanwezig zijn. Hierboven wordt gezegd dat dit niet zo is.

In de handleiding:
"Onboard Graphics: Integrated in the 3rd Generation AMD Ryzen™ with Radeon™ Graphics processors"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:56
Geen onboard want je processor kan dat niet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• suuk
Thanks, ik heb het zonder nvme geprobeerd. Zelfde resultaat.

Er is verder niks wat ik er uit kan halen. Ik heb alleen ssd, 2 reepjes RAM en een videokaart.

Even voor mijn begrip: is het normaal dat de CPU fan hapert? Kan het zijn dat het gewoon daar aan ligt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:33
Een fan hoort zeker niet te haperen.
Maak eens een paar foto's van hoe alles aangesloten zit?

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• suuk
Hoop dat het een beetje duidelijk is. CPU fan was er even af om opnieuw te bevestigen.

Als je specifiekere foto's wil: wat wil je kunnen zien?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:30
Ik zien niet direct iets dat verkeerd zit, kudos voor de detail foto's, maar een overzicht foto mag ook altijd ;)

Van bios versie heb je minimum F10 ( 2020/09/18) nodig en momenteel zitten ze op F15c.

Kijk eens op de mobo stickers op welke versie het bord zit (links van het bovenste pcie x16 slot ;) ).

Nieuwe bios versies: https://www.gigabyte.com/...0/support#support-dl-bios

[Voor 15% gewijzigd door Damic op 05-06-2022 21:40]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• suuk
Overzichtje:

Er staat rev 1.0
Ik heb bios 15c gedownload en gebruikt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Aimussage
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-03 10:57
Ik lees dit nu even door en het is me nog niet helemaal duidelijk, vandaar deze checkvraag: Heb je de displayport/hdmi kabel wel in je videokaart gestopt? Je gaat namelijk nooit beeld krijgen via de videooutput van je moederbord met deze CPU.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• suuk
Wow! Nee dus, ik zie nu pas dat er rubbertjes op de uitgang zitten. Net weggehaald en kabeltje connected en voila: beeld! Super bedankt!

Blijft alleen nog de vraag hoe het kan dat mijn CPU fan slechts af en toe wil blijven draaien...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:48
@suuk die draait 3nkel als je CPU boven bepaalde temperatuur uitkomt, andere momenten staat hij stil.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• suuk
Aha, mooi dan ben ik er uit! Thanks allemaal!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee