Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EclectuS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-07 17:56
Hallo allemaal, ik heb (soms dimbare) Halogeenlampjes (inbouwspots) door mijn hele huis. Nu wil ik graag over naar LED maar ik vraag me af of dit zomaar kan ?

Ik las iets over transformatoren en dergelijke die mogelijk op de gipsplaten liggen tussen de verlichting, ik heb wel door de kleine gaatjes gekeken maar kon niets vinden.

Mijn vraag: Is het verstandig om te wisselen of moet ik dan alle gipsplaten naar beneden halen.

Groetjes,

E

...

Beste antwoord (via EclectuS op 04-06-2022 10:31)

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik heb deze G4:
https://www.gamma.nl/asso...ks-niet-dimbaar/p/B153512
Voor de spiegel in de badkamer, met een trafo niet dimbaar. Ik kon de oude zo vervangen.
Met trafo is dat hier 12V AC en dat is ook wat er online staat.

Voor dimbare heb je echt nieuwe regelbare trafo's nodig, mocht dat nog niet duidelijk genoeg zijn.

[ Voor 56% gewijzigd door route99 op 04-06-2022 10:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:47
Ik heb dit eerder gedaan. De leds gingen flikkeren.

Komt doordat de halogeen trafo wisselspanning levert.

Kortom, je moet dus ook de stroomvoorziening aanpassen OF leds kiezen die tegen wisselspanning kunnen.

Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EclectuS
Hallo Marco,

Wat aardig van je dat je zo snel reageert ! Hoe kan ik ledlampjes herkennen die tegen wisselspanning kunnen ?

Ik heb gegoogled maar kan helaas niets vinden (niets wat ik begrijp althans haha)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:26
We missen even nog even wat informatie: Zijn het toch 230 volt spots? Welke aansluiting zit eraan? GU10 (230) of MR16 of G4(beide 12 volt)?

Als het toch 12 volt is, zul je toch de trafo's moeten opzoeken. Deze hebben heel vaak een ondergrens van minimum vermogen (20 watt vaak), en omdat de LEDs maar 10% vermogen vragen kom je eronder en gaan ze dus knipperen.

Optie wordt dan ombouwen, of meerdere (dan nu) LED's spot op 1 trafo zetten zodat je ruim boven de ondergrens van wattage komt.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EclectuS
Hallo Koppie,

of het 230 volt is weet ik niet(hoe kan ik dit checken ?), ik zie wel wat spots met GU10 (denk ik) en ook wat met MR16 Ik zal even kijken of ik plaatjes kan vinden ! Ik heb ook G4 zo te zien !

Dus: GU10 MR16 en G4

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Ik heb deze G4:
https://www.gamma.nl/asso...ks-niet-dimbaar/p/B153512
Voor de spiegel in de badkamer, met een trafo niet dimbaar. Ik kon de oude zo vervangen.
Met trafo is dat hier 12V AC en dat is ook wat er online staat.

Voor dimbare heb je echt nieuwe regelbare trafo's nodig, mocht dat nog niet duidelijk genoeg zijn.

[ Voor 56% gewijzigd door route99 op 04-06-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EclectuS
Hallo Route99

Bedankt voor je info !
Ik vond dit op de Gamma website.

Niet toepasbaar met een gewone halogeen dimmer, lampjes beginnen te flikkeren en zijn beduidend dikker als de standaard 20w halogeen lampjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@EclectuS Neen oude dimmer kan echt niet meer...daarom schreef ik : Voor dimbare heb je echt nieuwe regelbare trafo's nodig, mocht dat nog niet duidelijk genoeg zijn.""

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EclectuS
Misschien moet ik een expert inschakelen, Ik woon in het centrum van Amsterdam, als hier iemand is die een elektricien kent (die ook betaalbaar is haha) Laat het dan AUB weten ! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EclectuS
Oh oh wat dom van mij ! Je hebt helemaal gelijk route99, ik wilde weer te snel !

Mijn excuses. ik ben bang dat ik alle gipsplaaten naar beneden moet (laten) halen aangezien er houten steunbalken tussen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

EclectuS schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:26:
Misschien moet ik een expert inschakelen,
Das een prima alternatief. Je wilt geen knipperende LED's en het moet echt veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:47
EclectuS schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:13:
Hoe kan ik ledlampjes herkennen die tegen wisselspanning kunnen ?
Er bestaan ledlampjes die in een houder voor halogeen-lampjes passen. Die zijn bijvoorbeeld geschikt voor caravans of campers met 12 volt gelijkspanning. Soms zit daar ook een gelijkrichter in zodat ze (in theorie) ook voor wisselspanning geschikt zijn.

Een led op wisselspanning gaat heel snel aan en uit (100 keer per seconde). Dat zien sommige mensen meer dan andere mensen. De led (met de eigen elektronica) moet of een buffer hebben, of heel lang nagloeien.

Hoe kun je dat zien? Alleen als het er bij staat. Als het er niet bij staat, ga er van uit dat de led niet geschikt is.

Voor je je gipsplaten verwijdert, probeer eens een kijk-operatie via de houder van een halogeenlamp. Wie weet kun je draden bovenlangs doorsteken.

Succes.

Marco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsja83
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:40
EclectuS schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:26:
Misschien moet ik een expert inschakelen, Ik woon in het centrum van Amsterdam, als hier iemand is die een elektricien kent (die ook betaalbaar is haha) Laat het dan AUB weten ! :-)
Voor centrum Amsterdam kun je altijd even bellen met Smits

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGSGG_tI_vtcEEaLiTNNoe2P54U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CUE9uXn94uqi56P5POoVajmC.jpg?f=fotoalbum_large

PV-output | 5,32 kWp | platdak 13° | ZZW | regio 0299

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:26
Nog een andere opmerking: GU10 kan je nu al omzetten, wel even opletten dat als ze achter een dimmer zitten dat je dimmerspecifieke LED-spots koopt. Opmerking daarbij is wel dat ze meestal niet heel mooi dimmen omdat normale spots van lichtkleur veranderen, en deze doen dat niet. Alleen de sterkte neemt af.

De rest moet echt even gecontroleerd worden, en misschien omgebouwd.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Pagina: 1