Koelstand warmtepomp, kamerthermostaat hoog of laag?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jojos104
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-07 12:34
Ik heb een warmtepomp die zowel kan verwarmen als koelen. Bij het verwarmen bepaald de master in de woonkamer wanneer de pomp aanslaat, bij het koelen gaat dat ook op basis van buitentemperatuur.

Nu hangt er in elke kamer een thermostaat die een klep open of dicht draait op zolder, zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOne-dWlB7Dlf-hrol0c6Q64aLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TeUhkcKPsQgn8CCdlYnJ3KKw.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is mijn vraag, als er gekoeld moet worden, zou ik dan de ruimtethermostaat helemaal open ('heet') moeten zetten zodat de kleppen niet dichtgaan? De klep gaat open bij temperatuur 'kouder dan' en dicht bij 'heter dan'. Voor het koelen moet dat precies andersom...

Kortom: ik vraag me af of de ruimtethermostaat de koeler blokkeert als ik hem niet vol open (26°C) zou zetten, klopt dat?
Dat zou wel flink contra-intuitief zijn.. ;)

Alle reacties

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:18

Videopac

Rommelt wat aan.

Jojos104 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:09:
Ik heb een warmtepomp die zowel kan verwarmen als koelen. Bij het verwarmen bepaald de master in de woonkamer wanneer de pomp aanslaat, bij het koelen gaat dat ook op basis van buitentemperatuur.

Nu hangt er in elke kamer een thermostaat die een klep open of dicht draait op zolder, zie foto.

[Afbeelding]

Nu is mijn vraag, als er gekoeld moet worden, zou ik dan de ruimtethermostaat helemaal open ('heet') moeten zetten zodat de kleppen niet dichtgaan? De klep gaat open bij temperatuur 'kouder dan' en dicht bij 'heter dan'. Voor het koelen moet dat precies andersom...

Kortom: ik vraag me af of de ruimtethermostaat de koeler blokkeert als ik hem niet vol open (26°C) zou zetten, klopt dat?
Dat zou wel flink contra-intuitief zijn.. ;)
Ik heb die vraag dus ook: Ik heb in alle ruimtes Uponor T35 thermostaten hangen: moet ik die nu juist helemaal naar links of helemaal naar rechts draaien als ik mijn warmtepomp laat koelen?

TrueNAS (ASRock B860I, i5-245K, 64GB, 2x24TB HC580, Jonsbo N2), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H4+/N2+/C4

• Jojos104
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-07 12:34
Bij mij bleek de 'changeover' eerst niet goed te zijn aangesloten. De changeover in mijn ruimtethermostaat wordt kortgesloten (hoog of laag weet ik ff niet) via een relais als de logica moet worden omgedraaid vanwege het koelen. Maar dat werkte eerst niet. TL;DR: Bij zowel verwarmen als koelen, gewoon de temperatuur die je wilt instellen. De changeover bepaalde of de logica groterdan of kleinerdan is.

[ Voor 13% gewijzigd door Jojos104 op 24-06-2026 15:06 ]