Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ook ik ben in de wondere wereld van zonnepanelen gestapt, en heb een aantal offertes aangevraagd. Ik heb nu een 1 offerte ontvangen, maar ik blijf met nog wat vragen over de harde schaduw van ons dakkapel zitten.

2 andere offertes zijn onderweg, waarvan 1 leverancier sowieso met een solaredge systeem aan gaat komen.

Meerdere leveranciers hebben al aangegeven bij ons geen panelen te willen leggen:
Op de zuid-west kant kunnen ze er te weinig kwijt en op de nokverhoging plaatsen ze niet. Het geeft mij het gevoel dat wij niet het meest makkelijke dak hebben.
Foto's
Hierbij een foto van google maps, en een foto van de zuid-west kant waar we de zonnepanelen op willen hebben.

Google earth (noord boven)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TqlgQf_7WlkvXXTkPlR3vCa2q0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ozyrBEFrJ8ZwUR3QDls4Ng2f.png?f=user_large

Dakvlak inclusief dakkapel. Het dak heeft ongeveer een hoek van 30 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LkUmRZ_LSMvDZg2keHK9voq4DQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GdiaQ3FX4R0fSlMRiYwWASk1.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Ons huis is ongeveer 6.40m breed. De ruimte onder de dakkapel is ~2.15m van de dakgoot naar de dakkapel en naast het dakkapel ~ 5.5m van de dakgoot tot de nok. Dit is ook het dakvlak wat we willen gebruiken. Eventueel hebben we nog ruimte op de nokverhoging aan de noord-oost kant van het huis.

De dakkapel is in 2007 geplaatst door de vorige bewoners van ons huis. Ik kan de constructie van binnenuit niet zien, dus de voorkeur is om daar geen panelen op te leggen (tenzij niet anders mogelijk).
Schaduw
1 kleine schoorsteen van de CV-ketel, al verwacht ik niet dat deze veel impact gaat hebben.
De dakkapel die wellicht wat schaduw kan gooien op de panelen onder de dakkapel als de zon over het huis komt, en 's avonds wanneer hij ondergaat op de panelen naast het dakkapel.
Jaarverbruik
+-2500kwh, met de verwachting dat we minder thuiswerken. Verwachting is dat dit niet veel verandered gedurende de tijd dat we hier willen wonen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x40a met een moderne meterkast volgens de huidige normen.
Budget en doel
Ongeveer het huidige stroomverbruik compenseren. We hebben niet de intentie om in dit huis 10+ jaar te wonen (eerder 5a6 jaar) dus terugverdien tijd is belangrijker dan het dak volleggen.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Niet belangrijk om hier heel gedetailleerd in te zijn. Ik zou het systeem graag op home assistant willen kunnen uitlezen, maar ik hoef niet per paneel te weten hoeveel het opwekt.
Reeds verkregen offertes
Ik heb 2 offertes van 1 installateur gekregen. De installateur raadt een serie schakeld systeem aan met 2 strings, zodat de schaduw van de dakkapel minder impact heeft.

Leverancier a-1
8x LongiSolar LR4-60HPB-360M 360Wp
Growatt 2500TL-XE
3,150 EUR ex btw[

Leverancier a-2
8x LongiSolar LR4-60HPB-360M 360Wp
1x SolarEdge SE3000HD omvormer
8x SolarEdge S440 optimizers
3,900 EUR ex btw[/td]

Het legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snyBIjiGS6MQv7CN7YiOkvW9hFo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lNJR15XR7VOuJ19ZietZjgt2.png?f=user_large
6 panelen onder de dakkapel in portrait en 2 panelen naast de dakkapel in landscape. Dit heeft ook mijn voorkeur, als het uiteraard past.
Regio
Zuid-Holland

Mijn concrete vraag: Wat is in onze situatie het beste om de zonnepanelen aan te sluiten:
- Power optimizers (zoals solaredge)
- 1 string systeem met 8 panelen
- 2 string systeem, van 2x 4 panelen om met de schaduw van het dakkapel om te kunnen gaan (aldus leverancier 1)

Gezien de harde schaduw van het dakkapel neem ik aan dat een solaredge systeem (of iets vergelijkbaars) geen meerwaarde zal bieden.

Zijn er nog andere opties in onze situatie die ik zou kunnen overwegen?

[ Voor 3% gewijzigd door M3rcury op 03-06-2022 17:47 . Reden: Plaatjes aangepast ]

No signature required.

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-11 11:40
M3rcury schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:44:

Gezien de harde schaduw van het dakkapel neem ik aan dat een solaredge systeem (of iets vergelijkbaars) geen meerwaarde zal bieden.

Zijn er nog andere opties in onze situatie die ik zou kunnen overwegen?
Precies, harde schaduw en ook pas aan het einde van de dag. Gewoon een string systeem nemen, optimizers zijn financieel niet rendabel. Één string van 8 panelen nemen, geen andere combinaties zoals 2x4. Want dan wordt de stringspanning (te) laag, wat slecht is voor het rendement.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• M3rcury
  • Niet online
Dank! Dat bevestigt mijn vermoeden.

Dat betekend ook dat in de growatt offerte een andere omvormer zou kunnen. Zoals de MIC-2500TL-X waar maar 1 MPP-tracker inzit (ipv 2).

[ Voor 9% gewijzigd door M3rcury op 03-06-2022 18:32 ]

No signature required.

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:29
is die dakkapel van hout? moet die ooit geverfd of schoongemaakt worden? Hoe daar rekening mee is mijn advies

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als je geen risico wilt lopen door je schaduw, zou je ook kunnen kiezen voor micro-omvormers, bijv. Enphase. Dan maakt hiet niet meer uit of er 1 of meerdere panelen in de schaduw zitten, elk paneel werkt zelfstandig.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• M3rcury
  • Niet online
@MijnCommentaar Dank, helemaal niet bij stil gestaan. De dakkapel is bij ons gelukkig niet van hout, dus schilderen is niet nodig. We laten hem door de glazenwasser schoonmaken vanaf beneden.

@Dat_Doc maakt het in onze situatie nog een verschil welke omvormer we nemen icm schaduwmangement? Ik lees her en der dat een growatt niet goed met schaduwen om kan gaan, en bijvoorbeeld een goodwe (bepaalde types) al beter. Betekend dat bij een growatt de hele string uitvalt als er schaduw op komt of is dit rekenen in de marges?

[ Voor 46% gewijzigd door M3rcury op 06-06-2022 09:54 ]

No signature required.

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-11 11:40
M3rcury schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 03:26:

@Dat_Doc maakt het in onze situatie nog een verschil welke omvormer we nemen icm schaduwmangement? Ik lees her en der dat een growatt niet goed met schaduwen om kan gaan, en bijvoorbeeld een goodwe (bepaalde types) al beter. Betekend dat bij een growatt de hele string uitvalt als er schaduw op komt of is dit rekenen in de marges?
Hier op het forum wordt inderdaad schaduwmangement van een goodwe beter geacht dan de growatt, een SMA wordt het beste geacht.

Het verschil zit in het vinden van het juiste MPTT en de snelheid ervan. Een goodwe zal dat beter doen dan een growatt, een SMA optimaliseert per 6 minuten ipv 60 growatt/goodwe. De hele string zal nooit uit komen te vallen, panelen compenseren zelf ook voor schaduw door by-pass diodes, dit werkt samen met het schaduwmangement van de omvormer. Het is zeker rekenen met marges. Zou niet alleen op basis van het schaduwmangement de keuze maken, maar ook de andere verschillen in hoeverre je die belangrijk vindt.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Microkid schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:15:
Als je geen risico wilt lopen door je schaduw, zou je ook kunnen kiezen voor micro-omvormers, bijv. Enphase. Dan maakt hiet niet meer uit of er 1 of meerdere panelen in de schaduw zitten, elk paneel werkt zelfstandig.
Yep, voor deze 8 één van de betere opties.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• M3rcury
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:57:
[...]

Yep, voor deze 8 één van de betere opties.
Zou je dat kunnen uitleggen? Ik heb begrepen dat micro omvormers of optimizers vooral helpen in het geval van zachte schaduw zoals bomen of een klein schoorsteenpijpje.

No signature required.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

M3rcury schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:56:
[...]

Zou je dat kunnen uitleggen? Ik heb begrepen dat micro omvormers of optimizers vooral helpen in het geval van zachte schaduw zoals bomen of een klein schoorsteenpijpje.
Micro omvormers zijn geen optimizers, optimizers optimaliseren per paneel maar zitten nog altijd in een string en met een omvormer binnen waardoor je nog steeds het voltage moet halen. Een micro omvormer is echt een op zich staande omvormer per paneel, of per 2-4 panelen. Al vallen de andere van het dak dan nog gaan diegene die blijven liggen gewoon door en hebben hun eigen mppt.
Ook hechten eigenaren vaak waarde aan de 25j garantie of geen omvormer in huis, monitoring per paneel, nadeel is vaak dat het duurder is maar met 8 panelen nog wel te doen.

https://emea.apsystems.com/nl/products/micro-omvormers/

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1