USB hdd +- crashed + degraded RAID1

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenVlieghe
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-09-2022
Hey,

Ik heb niet zoveel geluk blijkbaar de laatste tijd met m'n harde schijven.. :/

1. Externe USB super traag

Eerst & vooral gebruik ik een externe USB als main drive, maar die is plots beginnen raar reageren. Ik heb enkele bad sectors & slechte bestanden, maar op zich nog acceptabel.

Na enkele health checks & pogingen tot repair, heb ik de schijf opgegeven. Echter heb ik nog redelijk wat data op die schijf staan, waar ik gelukkig nog aan kan. Ik kan ze ook kopiëren... aan een snelheid van +-50KB per seconde.. :/

Bijgevolg ben ik al sinds januari bezig met die schijf te backuppen, en zit ik denk ik nog maar aan de helft.

Lijkt er op dat de schijf telkens stopt met spinnen eens die vertrokken is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igvcen69fhQIFr9UywjpRozPa-A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VNvl8IcaJZ7Tw13OwipCaY1X.png?f=user_large

Zijn er zaken waar jullie aan denken om dit op 1 of andere manier te versnellen?

2. degraded RAID1

Naast die externe heb ik nog een NAS in RAID1 staan, waar ik +- hetzelfde op heb staan als backup. 1 jaar geleden 2 nieuwe HDD's gekocht van 4TB, nu blijkt eentje er van ook te falen denk ik?

De NAS staat alvast degraded, zoals je op de foto kan zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfGGh26MOn8tJ1dbwlUIbgnRbB4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZXYvVtvB257NuYq5m6ZAYKta.png?f=fotoalbum_large

Zou ik die RAID nog kunnen heropbouwen of duidt dit sowieso op 1 vd 2 schijven die vervangen moeten worden?

Waarvoor dank!

Sven

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:55
SvenVlieghe schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:51:

Zijn er zaken waar jullie aan denken om dit op 1 of andere manier te versnellen?
Een huis-tuin-keuken OS gebruiken voor recovery is nooit ideaal, want je kunt schrijfacties door het OS dan niet voorkomen. Als je een extra disk beschikbaar hebt, kun je die het beste kopieren met diskcloning software zoals CloneZilla of iets dergelijks. Maar goed, je zegt dat je het ding al sinds januari aan het kopieren bent. Uitzetten en weer aanzetten van stervend hardeschijven is een loterij met een gegarandeerde uitslag, de schijf is een keer echt dood. Dus vraag je af of je nu nog van aanpak wilt veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:55
SvenVlieghe schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:51:

2. degraded RAID1

Zou ik die RAID nog kunnen heropbouwen of duidt dit sowieso op 1 vd 2 schijven die vervangen moeten worden?
Het beste vervang je de schijf die fouten geeft door een nieuwe, dan wordt de rebuild met deze schijf aangevangen.
Dit beschermt je niet tegen het falen van je tweede NAS schijf, daar heb je backups voor nodig O-).
Afhankelijk van de informatie die je uit je NAS kunt krijgen zou je met een RMA schijf deze operatie kunnen starten met gesloten portemonnee, maar bedenk wel dat die RMA schijf maar een beperkte garantieperiode heeft vanuit de leverancier.....