Hey,
Ik heb niet zoveel geluk blijkbaar de laatste tijd met m'n harde schijven..
Na enkele health checks & pogingen tot repair, heb ik de schijf opgegeven. Echter heb ik nog redelijk wat data op die schijf staan, waar ik gelukkig nog aan kan. Ik kan ze ook kopiëren... aan een snelheid van +-50KB per seconde..
Bijgevolg ben ik al sinds januari bezig met die schijf te backuppen, en zit ik denk ik nog maar aan de helft.
Lijkt er op dat de schijf telkens stopt met spinnen eens die vertrokken is:
:fill(white):strip_exif()/f/image/VNvl8IcaJZ7Tw13OwipCaY1X.png?f=user_large)
Zijn er zaken waar jullie aan denken om dit op 1 of andere manier te versnellen?
De NAS staat alvast degraded, zoals je op de foto kan zien:
/f/image/ZXYvVtvB257NuYq5m6ZAYKta.png?f=fotoalbum_large)
Zou ik die RAID nog kunnen heropbouwen of duidt dit sowieso op 1 vd 2 schijven die vervangen moeten worden?
Waarvoor dank!
Sven
Ik heb niet zoveel geluk blijkbaar de laatste tijd met m'n harde schijven..

1. Externe USB super traag
Eerst & vooral gebruik ik een externe USB als main drive, maar die is plots beginnen raar reageren. Ik heb enkele bad sectors & slechte bestanden, maar op zich nog acceptabel.Na enkele health checks & pogingen tot repair, heb ik de schijf opgegeven. Echter heb ik nog redelijk wat data op die schijf staan, waar ik gelukkig nog aan kan. Ik kan ze ook kopiëren... aan een snelheid van +-50KB per seconde..

Bijgevolg ben ik al sinds januari bezig met die schijf te backuppen, en zit ik denk ik nog maar aan de helft.
Lijkt er op dat de schijf telkens stopt met spinnen eens die vertrokken is:
:fill(white):strip_exif()/f/image/VNvl8IcaJZ7Tw13OwipCaY1X.png?f=user_large)
Zijn er zaken waar jullie aan denken om dit op 1 of andere manier te versnellen?
2. degraded RAID1
Naast die externe heb ik nog een NAS in RAID1 staan, waar ik +- hetzelfde op heb staan als backup. 1 jaar geleden 2 nieuwe HDD's gekocht van 4TB, nu blijkt eentje er van ook te falen denk ik?De NAS staat alvast degraded, zoals je op de foto kan zien:
/f/image/ZXYvVtvB257NuYq5m6ZAYKta.png?f=fotoalbum_large)
Zou ik die RAID nog kunnen heropbouwen of duidt dit sowieso op 1 vd 2 schijven die vervangen moeten worden?
Waarvoor dank!
Sven