Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Ik wil mijn oude hobby's vliegtuigspotten en fotografie weer gaan oppakken maar eigenlijk zou ik ook wel een YouTube kanaal willen starten met video's van vliegtuigen. Naast vliegtuigspotten wil ik ook weer meer citytrips gaan maken dus een 2e lens met iets minder mm's is ook zeker welkom als allrounder. Voorheen had ik een Nikon D5300 + Tamron 150-600 en dat was best leuk speelgoed om mee te spotten maar dat heb ik destijds van de hand gedaan toen ik ging stoppen met m'n hobby.

Ik wil nu weer instappen en heb ongeveer 2500,- te besteden. Ik wil graag gaan instappen in de mirrorless wereld omdat dat naar mijn idee het meest future proof is. Ik zat te kijken naar de volgende combo:
pricewatch: Canon EOS RP + RF 24-105mm f/4-7.1 IS STM Zwart
pricewatch: Sigma 150-600mm F5-6.3 DG OS HSM Contemporary (Canon EF)

Met uiteraard een adapter om de Sigma te kunnen mounten. Met deze body en 2 lenzen zit ik ongeveer op mijn budget.

Zou dit een verstandige keus zijn of zijn er betere alternatieven? Ik heb voornamelijk twijfels over de video kwaliteiten van de RP en had daarom ook de Sony A6400 op mijn lijstje staan. Maar het Sony ecosysteem is wel beduidend duurder viel me op, hoewel de Sigma lens die ik linkte er ook is met een Sony-E mount.

Ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet zo meer nu dus alle input wordt gewaardeerd.

Tesla M3LR '21

Beste antwoord (via London op 05-06-2022 14:31)

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Je kunt ook voor een tweedehands gh5 van panasonic kijken.
Dan ben je helemaal goedkoop uit denk ik en heb je uitstekende stabilisatie en videomogelijkheden. Je sensor is dan wel weer nog een slag kleiner en afhankelijk van je doeleinden is dat misschien niet wenselijk.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Ik doe af en toe ook vliegtuigspotten; maar zou 600mm niet nodig hebben en zeker niet 600mm (900 eq.) op APS-C nodig hebben.
Met 300 a 400 mm heb je genoeg in principe. Je zou kunnen kijken naar een leuke vintage lens in die range. Ik kom zelf vaak goed uit met een 300/2.8 bijvoorbeeld.

[ Voor 10% gewijzigd door zzzzz op 03-06-2022 17:09 ]

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
zzzzz schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:50:
Ik doe af en toe ook vliegtuigspotten; maar zou 600mm niet nodig hebben en zeker niet 600mm (900 eq.) op APS-C nodig hebben.
Met 300 a 400 mm heb je genoeg in principe. Je zou kunnen kijken naar een leuke vintage lens in die range.
Fair point, alleen is de RP wel fullframe.

Maar voor APS-C zouden minder mm's ook kunnen inderdaad.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Is er een eigenschap van full frame die aanspreekt of die je nodig hebt voor wat je wil?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
DirtyBird schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:59:
Is er een eigenschap van full frame die aanspreekt of die je nodig hebt voor wat je wil?
Nee, eigenlijk niet. Ik heb gekeken naar mirrorless en wat enigszins past binnen mijn budget en toen kwam ik hierop uit.

Maar na wat meer research lijkt de Canon RP echt niet handig te zijn als je ook video's wilt maken dus ik zal wat anders moeten zoeken. Fullframe is zeker geen vereiste, APS-C is ook prima :)

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:41
Ik zou zeggen: kijk eens naar de aankomende Canon R7. Heel goede autofocus, passen EF en EF-S lenzen op (met adapter, die je er meestal wel bij krijgt als bundel), goede resolutie (32.5MP), in body stabilisatie, snel (15 frames per seconde met normale shutter, 30 fps met digitale shutter).

* Hahn wacht er met smart op :+

[ Voor 17% gewijzigd door Hahn op 04-06-2022 12:13 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Dan zou ik naar fuji kijken denk ik. Voor hen is apc nagenoeg core business ipv een goedkope manier om je naar full frame te lokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Hahn schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:12:
Ik zou zeggen: kijk eens naar de aankomende Canon R7. Heel goede autofocus, passen EF en EF-S lenzen op (met adapter, die je er meestal wel bij krijgt als bundel), goede resolutie (32.5MP), in body stabilisatie, snel (15 frames per seconde met normale shutter, 30 fps met digitale shutter).

* Hahn wacht er met smart op :+
Die ziet er wel heel interessant uit en lijkt perfect geschikt voor mijn use case mits de juiste lenzen.
Wel 1500 euro zie ik dus is even een afweging of dat het waard is ten opzichte van bijvoorbeeld een pricewatch: Fujifilm X-S10 Body Zwart.

Wel een stuk meer keus qua glas bij Canon. Kan er nog even over nadenken zie ik want de Fuji is niet leverbaar en de R7 is nog niet uit.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Dan ben je helemaal goedkoop uit denk ik en heb je uitstekende stabilisatie en videomogelijkheden. Je sensor is dan wel weer nog een slag kleiner en afhankelijk van je doeleinden is dat misschien niet wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
DirtyBird schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:32:
Hoe verhoudt de GH5 zich tegenover bijvoorbeeld de pricewatch: Olympus OM-D E-M1X Zwart? Ik zie dat die ook voor 1450 te krijgen is als 2e hands waarbij het gaat om een z.g.a.n. exemplaar met <2000 clicks. Die E-M1X lijkt wel gemaakt te zijn voor vliegtuigspotten met het autofocus systeem :P

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

De olympus is een stuk nieuwer, betere af ook geloof ik (pdaf ipv dfd), maar meer bedoeld voor foto.
Opzich kun je er een prima filmpje mee maken, maar de gh5 beschikt over veel meer functies op dat gebied zoals shutter angle controls.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
DirtyBird schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:32:
Na een flink aantal reviews kijken en vergelijken is het de Panasonic G9 geworden. Ik vind die toch net wat meer volwassen en ik hecht ook net iets meer waarde aan stills t.o.v. video's. Gekocht samen met de 12-60 f2.8-4 & 100-400 lenzen. Weliswaar over budget maar denk dat het het wel waard is en dat ik op deze manier een top set heb voor de komende jaren.

Dank voor de reacties iig!

Tesla M3LR '21

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 12:28
Nice, ik ging net typen dat ik een Micro four thirds met een 100-400 lens zou aanraden.
Goede draagbare combinatie en je kunt met de beeldstabilisatie nog uit de hand fotograferen.
Pagina: 1