Linux certifcering - jullie ervaring?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennito
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-09 15:55
Hoi allemaal,

Voor mijn re-integratie mag ik kijken naar een cursus/certificering binnen de IT. Nou wil ik een cursus/opleiding/certificering volgen in de richting van Linux, aangezien dit iets is waar ik plezier aan beleef en redelijk mee overweg kan, en uiteindelijk dan ook graag een baan in zou willen.

Er zijn hier echter ontzettend veel opties voor, van instanties als CompTIA tot Red Hat. Ik ben er echter niet volledig over uit wat nou de beste optie zou kunnen zijn, dus ik wilde jullie vragen wat jullie ervaring is met certificeringen op dit gebied. De meeste artikelen die ik op het web tegen kom, zijn toch al wel een aantal jaar oud, en hoe informatief ze ook mogen zijn, ga ik er van uit dat er in de afgelopen jaren wel het e.e.a. veranderd is.

tl;dr: Wat zijn jullie ervaringen met de verschillende Linux certificeringen?

Beste antwoord (via dennito op 05-06-2022 13:35)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 15:45
Deze had je al gevonden?

Het grote NOS certificeringtopic

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 15:45
Deze had je al gevonden?

Het grote NOS certificeringtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met bovenstaande. Maar als je een baan in de IT wilt waar bepaalde (Linux) certificering voor nodig is, moet je niet nu gaan vragen welke je moet gaan halen, want dat is juist afhankelijk van de functie en het bedrijf waar je naar gaat kijken. Het heeft bijvoorbeeld weinig zin als we je adviseren om LPIC te gaan doen, wanneer je toekomstige werkgever juist RHEL certificering vraagt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennito
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-09 15:55
Volledig over het hoofd gezien! Excuses. Bedankt voor de link, ik denk dat ik hier wel wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xballi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-09 18:00
Hero of Time schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:17:
Met bovenstaande. Maar als je een baan in de IT wilt waar bepaalde (Linux) certificering voor nodig is, moet je niet nu gaan vragen welke je moet gaan halen, want dat is juist afhankelijk van de functie en het bedrijf waar je naar gaat kijken. Het heeft bijvoorbeeld weinig zin als we je adviseren om LPIC te gaan doen, wanneer je toekomstige werkgever juist RHEL certificering vraagt.
Hier iemand die nu voor LPIC leert terwijl zijn werkgever RHEL vraagt.
Bewust en in overleg met werkgever voor gekozen, omdat LPIC iets behapbaarder is, voor een beginner met Linux.
Ik moet bekennen dat ik verder niet de verschillende LPIC certificaten (1,2,3...) heb vergeleken met Linux. Misschien wel slim om een keer te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelco_v
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:47
Waarschijnlijk klinkt er ergernis door in mijn ruis ...

De enige en beste leerschool van IT is volgens mij de praktijk van vallen en opstaan.
Certificeringen zijn in heul veel gevallen een management dingetje ... mensen die niks
vaksinhoudelijk weten en graag gerust gesteld willen worden.
Na ruim 2,5 jaren gewerkt te hebben als software tester met vertrouwen en een goed technisch onderlegd team ziek geworden bij het CBS in Heerlen door een scala aan problemen ; het voornaamste was juist een gebrek aan kennisdeling en ondersteuning. Als "dure" inhuur is het zoek het maar uit en als je niet zwemt verzuip je ...

Daarna via reintegratie mijn basis test certificaten gehaald zodat UWV ook tevreden is. (T-MAP en ISTQB) ... Mijn punt is dat theorie wel handig is echter niet opweegt tegen gewoon praktijk en doen. Iemand die enkel linux ziet in de zin een Ubuntu of een Redhat variant die snapt het landschap volgens mij niet geheel. Het klopt dat elke distributie zijn eigenaardigheden en conventies heeft; echter het is zeer grootte bulsh*t dat iemand met plus 5 jaren ervaring uit een productie omgeving geen meter kan functioneren op een lin(ux) variant

Mijn (linux) ervaringen zijn letterlijk in de zin van : hier heb je een ubuntu schijfje, zorg dat je internet hebt en zoekt het maar uit. Veel RTFM (read the foking MAN pages) en geeft nimmer op.
Wanneer ze je een budget geven dan zoek een technische leerbare omgeving ; je weet wel, van die collega's die bereid zijn te investeren in samenwerken en kennis deling. De rest leer je in de praktijk, dus thuis gaat het gewoon door. Houd ook je eigen mening voor je wanneer je niks weet, ga geen discussies aan met de slimste nerd want je leert er echt niks van.

Enige concrete advies : have foking veel fun in het leren oplossen van "uitdagingen"
Enige kennis van een syteem, een netwerk, hardware en software talen (ivbm bugs) is wel extra handig maar komen vanzelf wanneer je je leerbaar opsteld _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door eelco_v op 20-06-2022 17:29 ]

eelcoV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@eelco_v iets zegt mij dat je geen enkele ervaring hebt met Red Hat certificering en je hele post maar baseert op de vele MS en andere theoretische 'stamp feitjes uit je hoofd' geneuzel. Succes om dat op een RH examen te doen, dat gaat je echt niet redden. Dat is namelijk 100% praktijk gericht, je zit op een systeem daadwerkelijk commando's te kloppen en de uitvoer wordt toegepast. Nadat je klaar bent, wordt het resultaat gecontroleerd en krijg je nav gezette criteria je score.

Ik kan je ook zeggen dat het volgen van een RH cursus je extra inzichten geeft in wat er mogelijk is. Veel leer je echt niet zomaar in de praktijk door maar wat aan te klooien, want een hoop zal je niet eens zelf gebruiken.

Dus voor Linux is het echt wel zinvol om een papiertje te halen en betekend het ook echt iets. Bij MS certificeren leer je theorie maar uiteindelijk kan je alsnog niks. Heb hier en daar verhalen gehoord/gelezen van gecertificeerde mensen met leuke papieren, maar toen er een Exchange issue was of ze moesten er eentje opzetten, compleet vastliepen en niets konden. Compleet anders dan met een Linux certificaat waar je wel daadwerkelijk wat leert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eelco_v
@held : iets zegt je wat, echter dat klopt misschien toch niet geheel. Novell/Suse geeft ook certificaten uit.

Met geen enkele interesse, noch gedachten wilde ik mijn input vernauwen tot een soort fan boy discussie ...

Je kunde kun je slechts gedeeltelijk toetsen, steek proefs gewijs door een test / examen. Mijn punt is dat dit voor de buhne vaak is. Namelijk "leken" die vertrouwen op labels en een papiertje.

Er zijn overigens onderdelen van het Vak waarvoor je helemaal geen examens en papiertjes kunt halen.

Volgens mij verschillen wij niet exact qua perspectief, echter ik vloog dit onderwerp aan vanuit een breder pespectief. Ik kon lopen voordat ik een loop diploma had, ik kon testen voordat ik officieel gecertificeerd was, ik wilde enkel onder de aandacht brengen dat je directe technische kader (collegae) van groot belang zullen blijken in je vorming.

Wanneer mensen gaan praten over merknamen ipv. techniek wordt ik persoonlijk een peux nerveux ....
Iemand die prettig werkt met Bash of de ander met Korn, het zij zo. Echter de buitenwacht die voor mij gaat bepalen dat ik een RH certificaat nodig heb, terwijl ik een Novell/Suse certificaat heb of jaren lang ondergedoken ben geweest in een OpenBSD omgeving ... dat zegt wat over mijn kunde ; niet het labeltje wat om onze nek gehangen worden door de commerciele belangen ...

Zin vol is ervaring, kennisdeling en zo min mogelijk beperkt worden in jouw ontwikkeling door andermans veelal commerciele belangen _/-\o_

eelcoV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nergens zeg ik dat de praktijk geen nut heeft. Ik heb het puur over jouw opmerking dat een certificaat helemaal niets betekent en minder waard is dan het papier waarop het geprint wordt. Dat is in het geval van iig Red Hat certificering niet waar. Je kan 10 jaar met Linux werken en alsnog het examen keihard falen. Puur en alleen omdat er om wat anders wordt gevraagd dan waar je al die jaren mee hebt gewerkt.

Sterker nog, al die theorie gebaseerde papiertjes kan je met 0 kennis van het systeem halen. RH verwacht juist dat je al enige tijd ervaring hebt. Kom je blind de cursus in en verwacht je na de 4 dagen het examen te halen, dan kom je van een koude kermis thuis.

Ik kan alleen spreken van de Red Hat certificaten, LPIC, Suse, etc heb ik geen ervaring mee. Het hebben van een papiertje is helaas een van de weinige manieren om iets aan te tonen. Ik heb een persoon gesproken die geen beheertaken mocht doen, terwijl hij voor z'n op dat moment huidige werk jaren MS servers heeft beheert, Exchange kende als z'n broekzak, maar door het niet kunnen tonen van de papiertjes bij een nieuwe werkgever dus als installateur werd ingezet.
Je kan er op tegen zijn tot je een ons weegt, maar het opent wel deuren die anders door je eigen kortzichtigheid en koppigheid gesloten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelco_v
@held, de TS vraagt om concrete feedback en het delen van ervaringen met betrekking tot het onderwerp Certificeringen over Linux.

Een ervaring delen, vervolgens een mening geven moet mogen kunnen. Dat is relatief normaal lijkt me.
Een andere ervaring en mening erop na houden is ook relatief normaal binnen bijvoorbeeld een verschil van mening. Echter het perspectief van die ander af doen als dom, kortzichtig met behulp van een "sociaal wenselijk" en tevens commercieel argument is inhoudelijk niet ... sterk

Ik zoek geen confrontatie op het gebied van merknamen, dus Redhat, Suse, Android.. etc op het veelomvattende gebied van wat zich allemaal Linux(en) noemt zoek ik niet.

Ook geef ik aan, omdat ik ervoor mede gestudeerd heb, dat een examen enkel een minimale steekoroef is, het minimaliseert de kansen van het te maken hebben met een totale nitwit die geen enkele kennis heeft over een breed spectrum als Linux, echter het is geen enkele garantie nogmaals dat je iemand werkelijk kan beoordelen op zijn kennis en tevens kunde. Conclusie ; het is enkel een risico mijdend instrument om enig relevant iets te kunnen zeggen over een persoon. Jouw argument dat iemand ervaring moet hebben, dan tien jaren ervaring wel in "Linux" (welke) heeft en dan geen snars van Redhat heeft, dus examen faalt is tegelijk een vereenvoudiging van de praktijk, want ook Redhat heeft/maakt gebruik van enkele algemenere Linux conventies (zoals manpages, LS, een shell etc) en (legio) Redhat specidfieke eigenaardigheden / conventies.

Je kunt niet en wel praktijk ervaring met het gehele spectrum Linux en absoluut geen kenis van eigenaardigheden van RH.

Een algemene vraag over Linux certificeringen moet nimmer vernauwd worden door het slechts benoemen van een enkel Merknaam met zijn / haar eigen conventies. Technisch bezien is het nog steeds een Linux variant.

Het argument van een certificaat, blijft onverlet, nog steeds eerder een commercieel argument ipv een technisch argument.

Je geeft zelfs het voorbeeld aan van de exhange man .. hij wordt niet afgeserveerd op basis van een inhoudelijk en technisch argument op basis van zijn kennis en kunde wat gevraagd wordt; hij wordt gepeopled door leken...

Mijn feedback is :

- laat je nimmer beperken door de "domheid" en opportumnisme van anderen in je eigen technische ontwikkeling
- iemand die enkel merknamen verkondigd boven bepaalde technieken heeft andere dan inhoudelijke motieven wat betreft het "toetsen" van jou technische bagage en kunde
- een certificering is geen wondermiddel ... ze kunnen je inderdaad net iets vragen wat je niet gewend mee bent en dat kan iedereen overkomen ; dus niet te generaliseren in enige conclusie ; die kan geen "linux"
- een certificering is een bewijs dat je wellicht eigenaardigheden en conventies herkend van die distributie maar zegt werkelijk nada over hoe goed je "linux" zou kennen

Iemand gaf volgens mij hier de feedback die wel zin geeft, volgens mij, als je wilt weten welke kunstjes ze van je willen zien, zul je meer specifiek moeten weten in welke circus je gevraagd wordt te spelen

groet _/-\o_

eelcoV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
@eelco_v , ik ben helemaal eens met @Hero of Time!
Zelf was ik ook al jaren aan het beunhazen met Linux servers opzetten etc.
Maar die RH certificering hielp mij ook om andere aspecten te zien van GNU/Linux waar ik me voorheen nooit in had verdiept zoals bv "bootstrapping".
En ook nieuwe methodes om te diagnotiseren.
Als iemand tegen mij zegt dat hij of zij RHCE of RHCSA gecertificeerd is weet ik redelijkerwijze wat deze in huis heeft.
Dat gevoel heb ik minder met iemand die een MS beginsel certificeringen heeft behaald.
Maar dat gevoel kan persoonlijk zijn!

Toch is RHCE of RHCSA geen goede keuze om in te stappen.
Daarvoor heb je eerst wat meer basis kennis nodig.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:11
RHCSA +1

Check RHCSA tip of the week op Youtube. Deze is voor RHEL7 maar de meeste topics zijn nog steeds current.

Verder, op Oreilly staat DE RHCSA cursus van Sander van Vugt. Neem een account daar een paar maandjes.

RHCE is nagenoeg Ansible only tegenwoordig. RHCSA is base Linux + wat container kennis. Ideaal om mee te starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:11
xballi schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:39:
[...]

Hier iemand die nu voor LPIC leert terwijl zijn werkgever RHEL vraagt.
Bewust en in overleg met werkgever voor gekozen, omdat LPIC iets behapbaarder is, voor een beginner met Linux.
Ik moet bekennen dat ik verder niet de verschillende LPIC certificaten (1,2,3...) heb vergeleken met Linux. Misschien wel slim om een keer te doen.
Ik zou dan eerder deze https://www.oreilly.com/v...nux-system/9780134589329/ en deze gaan kijken: https://www.oreilly.com/l...ndamentals/9780135560396/ en LPIC laten voor wat het is.

Dan na het kijken daarvan meteen de RHCSA cursus doen https://www.oreilly.com/v...-certified/9780135656495/ en vervolgens examen doen.

LPIC is (helaas) tijdverspilling, vraagt niemand naar en heeft weinig gewicht.

Overigens geeft Sander van Vugt op Oreilly 1x per maand een live training RHCSA van 4 middagen. Kan je meteen vragen stellen. Dit valt gewoon onder het account.

[ Voor 22% gewijzigd door pennywiser op 23-06-2022 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eelco_v
Heren, verklaar mij naief, idealistisch of "nerd" , echter ik verwacht bij het Vak IT'er enig vermogen tot het verder nadenken en tevens beargumenteren dan bits/bytes, dus 0 /1

Wanneer ik iemand spreek die enige verstand van zaken heeft betreffende techniek / methodiek dan verwacht ik een inhoudelijk argument boven een persoonlijke voorkeur.

Ook ik heb persoonlijke voorkeuren, zonder mijzelf ongeloofelijk te willen opblazen als een soort ballon-visje.
Echter wanneer een vraag bestaat over techniek dan kun je niet enkel de een als de beste noemen en de ander enkel te dissen, de praktijk en behoefte van alle dag is niet zwart/wit.

Mijn bedoeling is/was een feedback te geven zonder waardeoordeel over techniek en MERK.
Persoonlijk voorkeuren zijn geen feiten / vast staande waarheden.

De vraag is hier over hoe mensen zonder enig verstand wel de ruimte krijgen te oordelen over iets waar ze geen ballen verstand van hebben. Ze hebben verstand / vermoedens van factoren als "team persoonlijkheid" en eventuele sociaal (wenselijk) psychologische factoren; echter ze zijn niet in staat en onderlegd om te oordelen over de technische kwaliteiten.

Mocht je het geluk hebben beoordeeld te worden door een vakgenoot voor een klus, dan is dat mooi meegenomen. Echter ook hier verwacht ik eerder een onafhankelijke en kritische geest dan een meer opportunistische / commerciele geest.

De praktijk van alle dag lijkt te zijn dat mensen anderen beoordelen op basis van (menigen) kennis en ervaring die zij niet echt bezitten. Volgens mij zijn er best wel veel I(C)T ers die geen certificeringen hebben , wel degelijk praktijk kennis en toch geen ingang vinden om te werken. Wanneer je gecertificeerd bent en je bent plotseling geen beunhaas en wanneer je niet gecertificeerd ben je wel een beunhaas is een versimplificatie van de realiteit die gewoon niet klopt.

De certificering, de weinig inhoudelijke disussie over techniek / VS Merk naam, de hele externe - inhuur vermarketing is volgens mij pervers.

Om reden van commerciele belangen wordt soms feedback verleend aan mij, door dus ook door dozen schuivers, dat ik geen technische kennis en vaardigheden zou hebben. Soms krijg ik van een directeur en baas te horen dat hij toch echt een beter technische reden denkt te weten waarom iets technisch niet geheel functioneert ... dat alles heeft niks van doen van een gelijkwaardig en inhoudelijk discussie.

Enig boter is idd. nodig om te smeren, echter de kilo's die men tegenwoordig op het hoofd heeft zijn nogmaals eerder pervers te noemen dan inhoudelijk.

In deze reageer ik hier ook op de vermeende (inhoudelijke) superioriteit van RH certifcaten ... een en ander riekt eerder naar persoonlijke voorkeuren en een soort van Geloof.

Overigens, ik zal nergen beweren dat ik de waarheid in pacht heb, echter ene (commercieel instituut en school) Red Hat tot HET verheffen gaat mij persoonlijk veels te ver ...

Volgens mij is dat juist die stammenstrijd die mede verantwoordelijk is voor drama's als XAML, HTML(*), UTF-8, etc etc etc .. ik bedoel maar ... belangen boven techniek ...

eelcoV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de-snader
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:52
eelco_v schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:08:
Heren, verklaar mij naief, idealistisch of "nerd" , echter ik verwacht bij het Vak IT'er enig vermogen tot het verder nadenken en tevens beargumenteren dan bits/bytes, dus 0 /1

Wanneer ik iemand spreek die enige verstand van zaken heeft betreffende techniek / methodiek dan verwacht ik een inhoudelijk argument boven een persoonlijke voorkeur.

Ook ik heb persoonlijke voorkeuren, zonder mijzelf ongeloofelijk te willen opblazen als een soort ballon-visje.
Echter wanneer een vraag bestaat over techniek dan kun je niet enkel de een als de beste noemen en de ander enkel te dissen, de praktijk en behoefte van alle dag is niet zwart/wit.

Mijn bedoeling is/was een feedback te geven zonder waardeoordeel over techniek en MERK.
Persoonlijk voorkeuren zijn geen feiten / vast staande waarheden.

De vraag is hier over hoe mensen zonder enig verstand wel de ruimte krijgen te oordelen over iets waar ze geen ballen verstand van hebben. Ze hebben verstand / vermoedens van factoren als "team persoonlijkheid" en eventuele sociaal (wenselijk) psychologische factoren; echter ze zijn niet in staat en onderlegd om te oordelen over de technische kwaliteiten.

Mocht je het geluk hebben beoordeeld te worden door een vakgenoot voor een klus, dan is dat mooi meegenomen. Echter ook hier verwacht ik eerder een onafhankelijke en kritische geest dan een meer opportunistische / commerciele geest.

De praktijk van alle dag lijkt te zijn dat mensen anderen beoordelen op basis van (menigen) kennis en ervaring die zij niet echt bezitten. Volgens mij zijn er best wel veel I(C)T ers die geen certificeringen hebben , wel degelijk praktijk kennis en toch geen ingang vinden om te werken. Wanneer je gecertificeerd bent en je bent plotseling geen beunhaas en wanneer je niet gecertificeerd ben je wel een beunhaas is een versimplificatie van de realiteit die gewoon niet klopt.

De certificering, de weinig inhoudelijke disussie over techniek / VS Merk naam, de hele externe - inhuur vermarketing is volgens mij pervers.

Om reden van commerciele belangen wordt soms feedback verleend aan mij, door dus ook door dozen schuivers, dat ik geen technische kennis en vaardigheden zou hebben. Soms krijg ik van een directeur en baas te horen dat hij toch echt een beter technische reden denkt te weten waarom iets technisch niet geheel functioneert ... dat alles heeft niks van doen van een gelijkwaardig en inhoudelijk discussie.

Enig boter is idd. nodig om te smeren, echter de kilo's die men tegenwoordig op het hoofd heeft zijn nogmaals eerder pervers te noemen dan inhoudelijk.

In deze reageer ik hier ook op de vermeende (inhoudelijke) superioriteit van RH certifcaten ... een en ander riekt eerder naar persoonlijke voorkeuren en een soort van Geloof.

Overigens, ik zal nergen beweren dat ik de waarheid in pacht heb, echter ene (commercieel instituut en school) Red Hat tot HET verheffen gaat mij persoonlijk veels te ver ...

Volgens mij is dat juist die stammenstrijd die mede verantwoordelijk is voor drama's als XAML, HTML(*), UTF-8, etc etc etc .. ik bedoel maar ... belangen boven techniek ...
De reden dat de Red Hat certificering bij de meeste hoger staat aangeschreven heeft niks te maken met een voorkeur voor een merk/naam, maar met het feit dat dit examen daadwerkelijk praktijkopdrachten bevat. Bij andere certificeringen bestaat het voornamelijk uit multiple-choice vragen, en kan je dus in principe zonder Linux ervaring een certificaat halen. Bij Red Hat val je dan met de praktijkopdrachten direct door de mand. Dit heeft niks met persoonlijke voorkeuren te maken, maar met een duidelijk andere inhoud van de examens, zoals je ook op de site's van de verschillende aanbieders kan terug lezen.

Canon Eos 77D | Canon 50mm 1.8 | Canon 18-55 mm IS STM | Canon 55-250mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelco_v
Ten eerste is de vraag door wie / wat je beoordeeld wordt ...

Enkel wanneer je in een RH omgeving met RH elementen te werk gesteld wordt, is het wenselijk dat
je mede door een RH kundige persoon beoordeeld, getoetst wordt .. Dat je wellicht meer kan wordt er niet mee getoetst en is een aanname ... Echter, enkel een nogmaals kundige kan enige inschatting ter zake geven.

Wanneer je dus een certificering hebt in RH kan een ter zake kundige enig conclusie eraan verbinden dat jij als gecertificeerde RH wellicht wat kan op een RH omgeving. Er is een kleinere kans dat je een nitwit bent.
Nogmaals een ter zake kundige kan mede door die cetrficering wat zinnigs zeggen over de kansen dat je technisch kundig genoeg bent voor de RH omgeving. Toch kan je nog steeds falen op het examen, echter NIET een volledig onkundige zijn, kans is gering maar je kunt net vragen krijgen over allerhande zaken waarop je je niet hebt voorbereid. Dat zegt nogmaals NIKS over jouw technische kunde en geeft alleen aan dat die steek proef aantoont dat je over die bepaalde elementen hoogstwaarschijnlijk niet genoeg weet / ervaring hebt....

De praktijk heden ten dage is dat je veel vaker beoordeeld zult worden door leken. Deze doen allerhande aan-names en wellicht tevens testen om te kijken wie je bent en wat je kunt. Mocht je het geluk hebben van iemand die ter zake kundig is (testen, pychologie, HR) etc, dus een assement , dan kan hij met enige voorzichtigheid wat zeggen over jou als persoon. Echter dat betekend nog niet dat hij/zij tevens wat kan zeggen over je (inhoudelijke en technische) bagage. Veelal kijkt men niet enkel naar een certificaat, echter meer een meer wordt het als een soort van selectie instrument gebruikt, dus door leken ...

In : Het grote NOS certificeringtopic , staat tevens een korte discussie over het nut van her certificeren ... vaker is dat om commerciele belangen dan om technisch inhoudelijk ... let wel , het betreft met een certificaat enkel nog steeds maar een algemenere steek proef

Mijn zegje is dus volgende :

- leken zouden niet mogen en moeten selecteren op basis van enkel certificeringen
- certificaten worden (mis) gebruikt om veels te grootte conclusies te maken over iemands inhoudelijk en technische kunde
- RH certificering zegt enkel iets waarschijnlijk over RH ... niets over het gehele gebied van Linux(en)

- werven/selectie/recruiting/etc ... zeggen iets over sociaal wenselijke elementen , niet over techniek en kunde |:(

eelcoV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
@eelco_v , ken je de uitspraak:
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." ?

Jouw muur van text staat vol eigen meningen terwijl je dit zelf bekritiseert als iemand meent dat een RH cert een gedegen indicatie is van iemands capaciteiten.
Zoals anderen al eerder hebben proberen uit te leggen, om een RHCSA of RHCE cert te behalen heb je al een degelijke praktische basis kennis nodig plus de materie die in de training wordt behandeld.
Met alleen wat theoretische kennis of beunhazen met een desktopje ga je het echt niet redden.

En met een RH cert kun je ook op andere distro's uit de voeten omdat de toolstacks grotendeels vaak hetzelfde zijn.
Voorbeelden zijn systemd, initramfs, udev, iproute2, ifupdown, openssh-server en natuurlijk de Linux kernel zelf.
Dit is dus niet begrensd tot zogenaamd alleen het RH wereldje zoals jij wilt laten overkomen.

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
eelco_v schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:38:
...
Mijn zegje is dus volgende :

- leken zouden niet mogen en moeten selecteren op basis van enkel certificeringen
- certificaten worden (mis) gebruikt om veels te grootte conclusies te maken over iemands inhoudelijk en technische kunde
- RH certificering zegt enkel iets waarschijnlijk over RH ... niets over het gehele gebied van Linux(en)

- werven/selectie/recruiting/etc ... zeggen iets over sociaal wenselijke elementen , niet over techniek en kunde |:(
-Vergeleken met leken die selecteren op basis van je persoonlijkheid ipv technische kennis :+
-Tja, iemand met certificaten heeft moeite gedaan om e.a. te leren ipv maar wat aan te prutsen en te zien waar het schip strandt, soms werkt die aanpak, soms niet.
-Gesproken als iemand die duidelijk nog niet eens heeft geGoogled wat RH certificering inhoudt...

-Tja dat zegt denk ik meer over jouw omgeving, een hoop leken die blijkbaar niets weten en jou alleen maar beoordelen op basis van certificeringen (of het gebrek daaraan), misschien tijd om van omgeving te wisselen als dat blijft gebeuren ;)

Fixing things to the breaking point...

Pagina: 1