Rijden naar kroatie. Hoe laat vertrekken drukte vermijden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoshi98
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 05-07-2022
Mijn vraag
Wij vertrekken deze zomer hoogst waarschijnlijk in het weekend naar Istrië. Nu heb ik begrepen dat er een paar drukkte knooppunten op de route zijn (Rotterdam-Duitsland-Oostenrijk-Slovenie-Kroatie) waar we rekening mee moeten houden. Vooral de grens met Slovenië en Frankfurt blijken moeilijke punten te zijn. Wij willen onderweg een paar tussenstops houden (elke +-4 uur).

Alle reacties

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-05 16:25

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Het kan onverwachts altijd ergens druk zijn, bv na een ongeluk of iets dergelijks. Etappes van 4 uur achtereen is lang, wij stoppen ongeveer elke 2,5 uur. Is echt wel nodig op zulke lange stukken ivm vermoeidheid. Zou bij zo’n grote afstand zelfs overwegen om er 2 dagen over te doen. Het is uiteindelijk vakantie en de reis hoort daarbij, haasten en stress juist niet 😎

Gasloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:57

Agent47

I always close my contracts.

Weinig informatie hier. Wat is je route? Hoe lang wil je er over doen?
Heb je eventueel een caravan mee achter de auto?

Houd ook rekening met files in de langere tunnels. Wij reden altijd 's nachts weg vanuit NL.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05 20:53

M14

yoshi98 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:26:
Mijn vraag
Wij vertrekken deze zomer hoogst waarschijnlijk in het weekend naar Istrië. Nu heb ik begrepen dat er een paar drukkte knooppunten op de route zijn (Rotterdam-Duitsland-Oostenrijk-Slovenie-Kroatie) waar we rekening mee moeten houden. Vooral de grens met Slovenië en Frankfurt blijken moeilijke punten te zijn. Wij willen onderweg een paar tussenstops houden (elke +-4 uur).
Bij dit soort reizen kies ik er altijd voor om zoveel mogelijk uren in de avond / nacht te maken. Vind ik prettiger rijden. Betreft de drukke punten, het enige wat je kunt doen is een tijdstip kiezen waarop de drukte het minste is.

Verder zou ik de tussenstops niet fixeren, maar kijken hoe makkelijk het rijden je af gaat. Ontspannen proberen te rijden. Wanneer ik me fit/fris voel probeer ik zo veel mogelijk meters te maken. Verslapt het iets, dan een korte stop. Maar dat blijft een kwestie van aanvoelen. Te weinig stoppen vermoeiend, maar te vaak stoppen ook. Dat gezegd hebbende, 4 uur aan 1 stuk rijden lijkt mij ook redelijk lang.

Eea is best persoonlijk. Ik kan op een dag prima 15 / 16 uur rijden.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
yoshi98 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:26:
Mijn vraag
Als je liever niet via Arnhem - Frankfurt rijdt, kun je via Venlo - Manheim.
Maar ik zou eigenlijk niet weten waarom. Gewoon op de dag zelf Google Maps of een andere realtime planner aanzetten en gaan met die banaan. Rustpunten zodra je moe wordt.

Ik rij dan wel gerust 4 uur achter elkaar, vooral de eerste stukken, maar dan max zo'n 900 km.
Een rit van dik 1400 km kun je beter in kortere stukken knippen.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:33
Persoonlijk zou ik het anders doen.
Beetje afhankelijk van waar je in NL woont, zal de afstand ongeveer 1400km zijn.
Een aantal jaren geleden ben ik ook die kant opgereden en heb ik een Gasthoff in de buurt van de Chiemsee geregeld. Over het algemeen slaap je daar voor relatief weinig geld. Als je einde van de middag daar aan kunt komen ga je lekker op een terrasje zitten, eet je 's avonds een (goedkope) duitse maaltijd en rij je de volgende dag lekker fris weer verder over de laatste 500km. Als je dan een beetje op tijd vertrekt ben je nagenoeg gegarandeerd dat je in de middag aankomt. Voordeel is dat je niet een nacht hebt doorgereden en "fris" aankomt.

Maar wat ik al zei, dit is persoonlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:38
Inderdaad, Waze aan en gaan. Elke zoveel uur even een korte pauze en ergens voorbij munchen (aannemend dat er geen omleidingen zijn) een overnachting. Verder komt het allemaal wel goed. Soms druk bij Karawanken, soms niet.

Indien je je daar heel druk om maakt, zie hier: https://bergfamilie.nl/beste-route-naar-kroatie-met-de-auto/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Als je de files echt wil vermijden, moet je niet in het weekend vertrekken ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drukkert
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-05 18:12
Wie weet rijdt TS niet alleen en neemt zn partner geregeld het stuur over?

Dus, waar TS naar vraagt: vertrekken in de ochtend, middag, avond of nacht?

Ikzelf heb de reis eenmaal gemaakt, overnacht in Munchen en dus overdag gereden. Drukte in Duitsland is er altijd volgens mij wel, nog steeds hoop werk aan de weg.

Wanneer vertrek je, Yoshi98?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoshi98
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 05-07-2022
Drukkert schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:44:
Wie weet rijdt TS niet alleen en neemt zn partner geregeld het stuur over?

Dus, waar TS naar vraagt: vertrekken in de ochtend, middag, avond of nacht?

Ikzelf heb de reis eenmaal gemaakt, overnacht in Munchen en dus overdag gereden. Drukte in Duitsland is er altijd volgens mij wel, nog steeds hoop werk aan de weg.

Wanneer vertrek je, Yoshi98?
2 personen idd. Wij vertrekken in een weekend deze zomer (exacte datum ga ik niet posten ivm inbrekers). Heb zelf nog nooit zo'n lange rit gemaakt, en heb pas 2 jaar een rijbewijs. Vind het wel lekker om op de snelweg te rijden. Vandaar de vraag hoe anderen het doen wat betreft overnachten halverwege of om een bepaalde tactische tijd vertrekken. Had het idd misschien duidelijker moeten verwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Vergeet je de creditcard (voor de tolwegen in Kroatië) niet en ook niet de vignetten voor Slovenië / Oostenrijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:57
Als je op zondag vertrekt heb je in ieder geval weinig vrachtverkeer in Duitsland.
Zelf vind ik duizend kilometer voor een dag wel prima, ik ben de enige die de auto bestuurd.
Wij reden een Oostenrijks dorpje binnen en bij het eerste de beste gasthaus gevraagd om een overnachting. Geen probleem. Lekker douchen, goed gegeten bij een restaurant en de volgende dag het laatste stuk naar Pula.
Prettige vakantie en houd het veilig!

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:25

NMH

Moderator General Chat
yoshi98 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:28:
2 personen idd. Wij vertrekken in een weekend deze zomer (exacte datum ga ik niet posten ivm inbrekers). Heb zelf nog nooit zo'n lange rit gemaakt, en heb pas 2 jaar een rijbewijs. Vind het wel lekker om op de snelweg te rijden. Vandaar de vraag hoe anderen het doen wat betreft overnachten halverwege of om een bepaalde tactische tijd vertrekken. Had het idd misschien duidelijker moeten verwoorden.
Zeker als het de eerste keer is dat je zo'n lange rit doet zou ik je adviseren om een overnachting halverwege in te plannen. Ik was in ieder geval goed gesloopt toen ik voor de eerste keer een lange rit (800 km) heb gemaakt, al had ik toen korter mijn rijbewijs dan jij nu hebt (2 maand). :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Kun je niets van zeggen. Instappen en rijden.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-05 10:58
Ik merk zelf dat ik tot 900-1000 km op 1 dag nog wel relaxed vind, maar daarboven het zwaarder wordt, e.e.a. afhankelijk van het verkeer. In maart/april was ik een week naar de Franse Alpen, dat reden we met zijn 3en. Heen, omdat ik al een werkdag erop had zitten, heb ik geslapen tot Luxemburg. Daar heb ik het stuur opgepakt en heb ik aan 1 ruk een goede 3,5 uur gereden. Dat was voor Lyon, toen heb ik hem overgegeven en bij Grenoble heb ik het laatste stuk de bergen in gereden. Daardoor waren we allen voldoende uitgerust om meteen de bergen in te gaan (nouja, okee, eerst ontbijten). En dan denk je met Grenoble: goh, ben er bijna, nog 70 km, maar dat kost je ook gewoon nog bijna anderhalf uur.
De terugweg heeft de eigenaar bijna volledig gereden, toen waren we allemaal fris.

Ik ben wel eens naar Milaan gereden dat ik om 6 uur wegging uit Alkmaar en pas tegen half 10 op de luchthaven Malpense stond (auto uitruilen). Toen ben ik uit armoe maar via Stuttgart en Zürich gegaan, want het was een bende op de 5. Ik was bewust vroeg weggegaan zodat ik in Milaan kon eten (auto op de luchthaven laten staan), maar heb uit armoe de auto maar meegenomen naar het hotel, heb in Gallarate wat te eten gehaald en de auto de volgende dag omgewisseld. Toen stond er nog een stint van 600 km op het programma naar Klagenfurt. In plaats van goed 1100 heb ik naar Milaan bijna 1200 km gereden door het omrijden.

De terugweg was toen nog erger trouwens... Tussen vertrek uit Klagenfurt en het opdraaien van de ring München zat een verschuiving van 5 uur in de verwachte aankomsttijd. Ging om 1 uur weg uit Klagenfurt, om 9 uur een hotelletje in nog voor Ingolstadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
Een kleine tip: https://apps.apple.com/nl/app/hotel-guide/id370898719

Dit is de app voor iOS maar vast ook voor Android te verkrijgen. Erg makkelijk als je door Duitsland reist en niet direct weet waar je zou willen stoppen.
Niet op het laatste moment bellen, maar 50km voor je aankomst, dan heb je ook nog de mogelijkheid iets anders te pakken als ze vol zitten.

(Geen aandelen, alleen gelukkige gebruiker)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:43
Mijn ervaring met lange afstanden rijden: het is niet zozeer de afstand maar wel de tijd. Zo heb ik wel eens een rit van 1000 kilometer zonder problemen gereden maar afgelopen jaar met honderden kilometers wegwerkzaamheden op de Duitse autobahn (elke paar kilometer van 120 naar 100, 80 en 60 km/h) na een rit van 750 kilometer in meer dan 10 uur was ik helemaal bekaf.

Ik zou het persoonlijk niet willen proberen om 16 uur netto reistijd in 1 rit te stoppen, of je moet echt goed uit kunnen rusten naast jouw partner. Als je bijvoorbeeld niet actief gaat uitrusten maar mee gaat kijken hoe jouw partner rijdt (of uitgebreid met elkaar gaat praten om de tijd te doden), rust je echt te weinig uit. Het laatste wat je wilt is compleet bekaf op jouw vakantiebestemming aankomen en na jouw vakantie eveneens compleet bekaf thuis komen na weer zo'n rit.

Lange afstanden rijden is op zich niet spannend (of je nu 100 of 1000 kilometer rijd, autorijden is en blijft hetzelfde) maar je moet je afvragen of iemand die nog maar net een rijbewijs heeft en nog nooit een "lange afstand" heeft gereden meteen aan zo'n rit moet beginnen. Je hebt er niets aan als de één halverwege niet meer kan autorijden en de partner de rest van de rit alleen moet rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:11

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heb het wel eens in 1 dag gereden. Zondagochtend om 2u gaan rijden, dan ben je Duitsland al door voordat het druk wordt.
Maar heel verantwoord is het niet, zou volgende keer een tussenstop maken. Dan maar op maandag in Kroatië aankomen.
Op vrijdag of zaterdag proberen aan te komen is af te raden omdat teveel mensen dat willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Laatst online: 11-05 10:06

SomerenV

It's something!

[...]

Ik kan me mijn eerste rit op en neer naar Berlijn nog herinneren (~1300km). Destijds had ik een vakantiebaantje bij een koeriersdienst en gingen we met twee man wat wegbrengen, dus ik heb toen effectief maar de helft zelf gereden, maar ik was kapot :+ Later ben ik er wat meer aan gewend geraakt, reed ik altijd gewoon alleen en valt het wat minder zwaar, maar een maat van me die een keer mee is geweest was ook gesloopt na die rit (we reden regelmatig dezelfde route).

Toen reed ik overigens altijd zo net voor middernacht aan, maar dat moet je qua ritme ook maar net trekken. Zo net voor Berlijn nam ik dan minimaal een uur pauze, even ontbijten en daarna weer door. Op de terugweg nam ik wel wat meer pauzes. Het voordeel van rond middernacht aanrijden is wel dat je, wanneer je gewoon lekker door rijdt, je zo rond de ochtendspits al aardig wat grote Duitse steden voorbij bent en relatief dicht bij Oostenrijk zit. Drie jaar terug ben ik met m'n vriendin naar Polen geweest voor een autovakantie, waarbij stop 1 Gdansk was op 1.200 kilometer rijden. Met z'n tweetjes was dat goed te doen. Wil je het iets rustiger aan doen dan zou je ergens kunnen overnachten, want hoe je het ook went of keert: zo'n rit is gewoon vermoeiend.

In jullie geval zou ik voor de overnachting gaan. Als je pas 2 jaar je rijbewijs hebt dan heb je (verwacht ik) nooit veel langer dan 1 á 2 uur aan een stuk hoeven rijden en ben je vooral Nederland gewend. Dan is een ritje Kroatië toch net wat andere koek. Plus, je doorkruist nogal wat landen dus je krijgt best wat nieuwe indrukken te verwerken. Dat hakt er ook flink in.

[ Voor 17% gewijzigd door SomerenV op 05-06-2022 23:12 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kr44nVogel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-05 20:47
3 jaar geleden naar Kroatie gereden, zou het in 2 keer rijden en dan je tussenstop diep in Oostenrijk plannen. De Karawankentunnel kan een behoorlijke knelpunt zijn. Voor de rest zal Munchen en de grensovergang van Oostenrijk en Slovenie en Kroatie wat oponthoud geven.

Toen wij Kroatie in reden toen stond het de andere kant op muurvast dat was laat in de middag , in Kroatie zelf rijdt het wel lekker door.

Terugweg in 1 keer gereden geen aanrader heb ik 20 uur over gedaan , achteraf gezien niet verantwoord. Duitsland kan een pain in the ass zijn met al die weg opbrekingen.

Geniet van Kroatie , ik moet eerlijk zeggen dat land heeft me positief verrast. Heerlijk eten , warm , redelijk betaalbaar.
Mocht je gaan zwemmen dan zou ik wel waterschoenen meenemen.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:53
2019 naar Kroatië gereden, begin juni.

20.00 vertrokken.
9.30 stonden we op de camping in de buurt van Gospic.

1450km, geen moment stilgestaan of file gehad.

We rijden over het algemeen de heenweg altijd in een stuk, de terugweg combineren we vaak met bvb stedentrip. Terugweg Kroatië hebben we via München gedaan.

[ Voor 32% gewijzigd door Devian op 07-06-2022 05:52 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:03
Mijn stelregel en ervaring is dat afstanden tot 1000 kilometer op één dag goed te doen zijn. Desondanks heb ik ook wel eens 1400km in één dag gereden. In een auto die de meesten hier zullen bestempelen als een 'oncomfortabel oud barrel'. Maar voor mij zaten er prima stoelen in.
Om die 1400km te halen moet onderweg wel alles mee zitten, het was op een zondag en nog buiten de vakantieperiode. 's ochtends rond 5u vertrokken. Nergens file gehad, geen oponthoud bij tolpoortjes, weinig verkeer op de weg. En prima weersomstandigheden (droog, weinig wind maar een groot deel van de route wel bewolkt en niet te warm). Eigenlijk had ik een overnachting gepland, maar om 15u moest ik nog maar 400km tot de eindbestemming en voelde ik me helemaal prima. Toen besloten dat ik ook meteen door kon rijden en geregeld dat ik op de eindbestemming een dagje eerder terecht kon. Dat laatste stuk opgedeeld in twee etappes met een goede maaltijd tijdens de laatste stop.

Maar afgelopen jaar de terugreis vanuit Oostenrijk (slechts 900km) was ik eerlijk gezegd behoorlijk gaar. Vrijwel de hele route was het druk op de weg, bij elke baustelle in Duitsland waar we langs kwamen stond daardoor ook file. Drukte bij tankstations, nog meer files bij steden en grote knooppunten. Eigenlijk was ik er na 600-700 kilometer wel klaar mee en als op dat moment de Nederlandse grens niet al 'in zicht' was, hadden we zeker een overnachting gepakt.

Mijn ervaring is dat afwisseling van bestuurder wel iets kan helpen, maar dat het (in elk geval voor mij) geen wondermiddel is om veel langer fit te blijven dan wanneer ik rij. Ik rij graag en heb ook wel de nodige ervaring met langdurig achter het stuur zitten. In rustig verkeer is voor mij het rijden misschien nog wel ontspannender dan wanneer ik me verveel op de bijrijders stoel. Voor iemand niet zo graag rijdt en die makkelijk een dutje kan doen in de auto, is het afwisselen van bestuurder juist wel weer een manier om op één dag 'verder' te komen.

Voor een beginnend bestuurder die nog geen ervaring heeft met lange ritten wil ik je wel meegeven dat een stint van 4 uur waarschijnlijk te lang is. Zeker bij meerdere van, zulke lange stints achter elkaar. De eerste stint lukt mij het onder goede omstandigheden nog wel om het tegen de 4 uur vol te houden. Maar daarna zakt dat toch echt in tot 2,5 a 3 uur.

's nachts rijden is lekker rustig. Maar doe het alléén als je ook vooraf je dag/nacht ritme kunt verzetten. En besef je dat je dan na aankomst op je bestemming ook weer met een verschoven dag-nacht ritme zit,waardoor je niet optimaal van je vakantie geniet.
Voor mij werkt het veel beter om gewoon een dag extra uit te trekken voor de rit. Eerste dag wellicht de wekker extra vroeg zetten zodat je nog wat rustige uren 'meepakt' en dan tegen 15u eens kijken of je tussen de 100 en 200 kilometer verder dan de lokatie waar je op dat moment bent een simpel hotelletje kunt vinden. Daar een rustig hapje eten, wandeling maken om je lijf na een dag zitten weer tevreden te stellen, optijd naar bed en de volgende ochtend rij je na een goed ontbijt fluitend de laatste paar honderd kilometer.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 08:44
's Nachts rijden moet je alleen doen als je goed wakker kunt blijven, anders wordt het knettergevaarlijk.

Verder: op zo'n rit is er weinig aan te voorspellen. Je kunt hooguit vroeg genoeg vertrekken om de eerste knooppunten voor te zijn, maar verder is het een loterij. Als je de kans op file wil reduceren moet je 's nachts rijden en doorstampen. Wil je dat niet? Bepaal of je het in één of twee dagen wil doen, stem daar je planning op af en wees voorbereid op het onverwachte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:52

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ben vorig jaar in Slovenië geweest en in de winter heel, heel vaak in Oostenrijk. Wel allemaal laagseizoen, maar mijn (algemene) tips:
- boek een tussenovernachting. Zeker in de zomer zijn veel Duitse stadjes heel gezellig en is het heerlijk om daar een lekker restaurantje te zoeken en dan nog even op een terras wat te drinken. De prijzen zijn fors schappelijker dan hier. Hotels langs de snelweg (b&b etc) zijn niet gezellig, maar wel prima als je later aankomt en alleen gaat slapen
- doe niet gewoon maps aan, maar plan een route. Woon je ergens boven Apeldoorn en aan de oostkant van t IJsselmeer? Dan niet bij Arnhem de grens over, maar bij Enschede (of noordelijker) en dan via Bielefeld, Bamberg en Nürnberg. Rustiger, minder vrachtverkeer, minder werkzaamheden en dus gegarandeerd sneller dan door het Ruhrgebied. Datzelfde geldt voor Oostenrijk (maar niet als je naar Istrie wil denk ik), je kunt ook bij Passau de grens over. De Karawankentunnel vermijd je via Maribor. Maar goed, dat laatste is wel echt om naar de Kroatische kust
- kijk of je op zondag kan rijden in Duitsland. Praktisch geen vrachtverkeer
- regel je tol van te voren waar dat kan. Zorg voor een milieuvignet (sowieso wel handig), regel je tol voor Oostenrijk en de tunnels etc. Sloveens vignet zul je langs de snelweg moeten kopen, hou rekening met lange rijen, zeker dichterbij de grens
- ik ben niet door de karawanken tunnel gereden, maar moest voor mijn bergklim avonturen vanuit Bled wel een paar keer via die snelweg. ‘s Ochtends viel het wel mee, vanaf 11 uur lange files. Maar volgens mij waren er werkzaamheden en zijn die misschien wel afgerond?
- ‘s nachts rijden kan, maar vermoeid autorijden is niet veiliger dan met wat biertjes op auto rijden. Je hoeft niet vermoeid te zijn, zeker met afwisselen en slapen in de auto, maar denk hier goed over na
- rij rustig. De snelheid die je denkt te winnen door 170+ te rijden met je met de gemiddelde Nederlandse auto direct weer kwijt door de extra tankbeurt
- tank en eet bij een autohof. Lekkerder en qua benzine fors goedkoper dan langs de snelweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Pannencouque schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 07:28:
's Nachts rijden moet je alleen doen als je goed wakker kunt blijven, anders wordt het knettergevaarlijk.
Mijn redenatie was simpel... Als ik vrijdagavond naar een feestje kan waar ik normaal van rond 6.00 van zou thuiskomen, dan kan ik ook een avondje autorijden met 3 blikjes redbull bij me ;-).

Wij zijn ook met zn 2en maar in het algemeen rij ik vrijwel het hele stuk zolang het goed voelt en ik niet moe word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:40

-tom-562

Oliesjeik

Devian schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 05:49:
2019 naar Kroatië gereden, begin juni.

20.00 vertrokken.
9.30 stonden we op de camping in de buurt van Gospic.

1450km, geen moment stilgestaan of file gehad.

We rijden over het algemeen de heenweg altijd in een stuk, de terugweg combineren we vaak met bvb stedentrip. Terugweg Kroatië hebben we via München gedaan.
Huh, hoe doe je dat, vanuit Utrecht is het ongeveer 1500 km. En dat in 13,5 uur tijd? Dan heb je echt bizar hard gereden en nauwelijks pauze gehad.

Voor TS, tegenwoordig rij ik zo'n afstand (op de heenweg) in 2 dagen. Zeker als je gaat kamperen heb je (ik iig) na zo'n lange reis aan 1 stuk totaal geen zin om nog je hele kamp op te zetten.
In het verleden zulke afstanden wel eens aan 1 stuk gedaan, maar dat was met een goede vriend samen, en we regelmatig wisselden van bestuurder. Uiteindelijk sliepen we vaak net voor zonsopgang nog en uurtje of 2, 3 langs de weg in de auto (dat vond ik altijd de pittigste tijd om te rijden, na een nachtje doorrijden).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:55
Persoonlijk ben ik groot voorstander van 's nachts rijden. Vertrekken na het avondeten en gaan. Toevallig 3 weken geleden zo naar Cote d'azur gereden en vorige week terug, maar naar Italië ook altijd op die manier. Héér-lijk. In september naar Slovenië, gaat hetzelfde verhaal zijn.

Ik wissel ook altijd af met mijn vrouw, niet per sé op tijd maar op gevoel. Als wij om 19:00 in de auto stappen hoef ik niet om 23:00 al te wisselen en mijn vrouw begint dan net lekker in slaap te vallen. Meestal rij ik door tot +/- 3:00 uur, dan heeft mijn vrouw genoeg geslapen en kan ze er goed tegenaan.

Het enige waar je wel mee zit is dat de kans aanwezig is dat je gesloopt op je bestemming aankomt, maar onze ervaring leert ons dat we die dag altijd prima doorkomen, die eerste avond redelijk op tijd (23:00 uur ofzo) naar bed gaan en er vervolgens helemaal geen last van hebben.
Owhja nog een puntje van aandacht bedenk ik me nu: Je moet wel je eindbestemming inkunnen natuurlijk als je aankomt. Als je 's nachts rijdt en je komt om 10:00 uur aan bij je bestemming, heeft het weinig zin als je pas om 15:00 uur welkom bent :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
-tom-562 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:29:
[...]

Huh, hoe doe je dat, vanuit Utrecht is het ongeveer 1500 km. En dat in 13,5 uur tijd? Dan heb je echt bizar hard gereden en nauwelijks pauze gehad.

Voor TS, tegenwoordig rij ik zo'n afstand (op de heenweg) in 2 dagen. Zeker als je gaat kamperen heb je (ik iig) na zo'n lange reis aan 1 stuk totaal geen zin om nog je hele kamp op te zetten.
In het verleden zulke afstanden wel eens aan 1 stuk gedaan, maar dat was met een goede vriend samen, en we regelmatig wisselden van bestuurder. Uiteindelijk sliepen we vaak net voor zonsopgang nog en uurtje of 2, 3 langs de weg in de auto (dat vond ik altijd de pittigste tijd om te rijden, na een nachtje doorrijden).
Nee, niet hard gereden, gewoon gehouden aan de overal geldende max snelheden en in Duitsland iets van 150-160. Niet harder vanwege de dakkoffer.

Stoppen alleen als de tank leeg is, tanken, broodje eten, en weer verder rijden.

Het scheelt gewoon enorm om snachts te rijden. Niet warm, geen felle zon, geen werkzaamheden (blijkbaar doet alleen NL dat snachts en de rest van de landen doen dat gewoon overdag), geen files...we konden gewoon in 1 stuk doorrijden zonder dat het ergens druk was.

Idem vorig jaar met het rijden naar Slovenie (Bovec)...1250km...21.30 weggereden, 8.30 waren we op de camping.

Ben dus groot fan van snachts rijden... aangekomen zetten we de tent op, en dan slaap ik even 2 uurtjes terwijl mijn vriendin de supermarkt opzoekt om boodschappen te doen.

Maar het gaat mij dan ook redelijk goed af, ik rij graag auto, kan goed wakker en scherp blijven en kan ook goed tegen een nachtje minder slaap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44
[...]
Dan zou ik vooral tijdens de reis zelf kijken hoe het gaat en in je achterhoofd houden dat een overnachting in een snelweghotel ook zo geregeld is. Pas als je zo'n stuk een keer gereden hebt weet je hoe het gaat. Ik zou zelf b.v. zo'n stuk in 1 keer rijden, waarbij mijn vrouw hooguit een keer een uurtje rijdt omdat ze zich gaat vervelen (maar meestal niet eens). Maar ik ken ook genoeg mensen die juist standaard een overnachting pakken (meestal op zo'n 3/4 van de reis dus in dit geval Oostenrijk)

Wat drukte betreft kun je ook 's nachts rijden, maar ook dat is eigen voorkeur want sommige mensen vinden dat juist verschrikkelijk :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Ik heb 3 dagen geleden naar Slovenie gereden. Veel werkzaamheden en een paar ongelukken. Op zich tot Munchen goed te doen, maar Munchen tot Slovenie duurde 7 uur…wel mooie plekken gezien door de omleidingen. Dat dan weer wel.

Overigens zou tot Munchen in juli/aug wel eens vervelender kunnen zijn. Er zijn enorm veel werkzaamheden in Dld waar alles tweebaans is door die werkzaamheden. Nu reed dat vrij goed door nog, maar kan me voorstellen met drukte en meer ‘vakantierijders’ (ongelukken) dat dit wel eens tegen zou kunnen vallen.

[ Voor 40% gewijzigd door Johan Bogle op 07-06-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-05 00:45

fynrd1

Fooled by Randomness

Wat beschouw je als weekend? Enkel zaterdag en zondag of telt vrijdagavond ook mee?
Indien vrijdagavond, dan kan je na de avondspits vertrekken. Weekend ligt net aan het vakantie verkeer, maar mijn ervaring is dat dit in de avond en nacht alsnog minder is.

Twee keer stoppen zou ik wel afraden, probeer dit gewoon op gevoel te doen. Wil je binnen een bepaalde tijdspanne de reis afronden, dan zal je sneller moeten gaan rijden. Als je vaker kort stopt is het ook beter meetbaar voor jezelf betreft energiepijl. Als je op een gegeven moment geen zin meer hebt om de auto de starten, dan ben je toe aan een dutje.

Als je de rit onder de 12 uur weet af te ronden, zal het wel meevallen qua vermoeidheid eigenlijk.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-05 14:56
Hier ook een groot voorstander van in de nacht rijden. Helemaal in Duitsland.

Vorig jaar in 1x vanuit Zwitserland teruggereden. Eerste stop was pas in Nederland. Heerlijk rustig. Voor mij helemaal relaxed omdat de kinderen dan ook slapen.

Als je kort een rijbewijs hebt weet ik niet of ik het zou doen. Met minder kilometers in de benen kan het wellicht wel wat meer van je vragen. Op het moment dat je een beetje inkakt ben je eigenlijk al te laat. Kroatië is dan toch best wel ver.

Ook al vaker aangegeven: er wordt het meest van je gevraagd op drukke stukken. Eergisteren ben ik van Noord Frankrijk naar huis gereden. Stukje van niks (~ 4 uur), maar door de extreme regenval vreet het toch energie (ook doordat je op de wegen in België en Frankrijk direct super slecht zicht hebt bij plensbuien). Moet er niet aan denken dat ik toen 12 uur had moeten rijden.
Hetzelfde geldt voor filerijden. Een paar weken terug naar Loire gereden, uurtje of 6-7 in totaal. Gevoelsmatig ging 50% van mijn energie in 5-6 uur snelweg zitten en 50% in het uurtje ellende en frustratie door Parijs.

Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik het gewoon aankijken. Rond een uur of 3 vertrekken en kijk maar hoe het gaat. Als je met z'n tweeën bent heb je zo een accommodatie gevonden als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huibert_d
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-04 14:04
3 jaar mijn rijbewijs en 2 keer op vakantie geweest in Kroatië met partner en 2 kinderen(12 en 16). Volgens mij denk je er teveel over na.

Tuurlijk, als je onder Rotterdam woont wil je niet beginnen met 2 uur file op 1 vd A's. Maar wat er verder op de weg gebeurd lost je GPS app wel op. Je kunt wel een doel hebben, bijv overnachten in Oostenrijk, en als het niet lukt...dan lukt het niet. Hotelletje regelen we wel tijdens de laatste stop. Je kunt vignets halen van tevoren of in DE, AT of SL.

Het is een geweldige route om te rijden als je midden Duitsland door bent en je vakantie begint op de oprit naar de snelweg moet je maar denken dus ik zou niet in de nacht gaan rijden. Zorg dat het goed voelt, 4 uur is lang maar als het lekker gaat, lekker blijven rijden. Je bent met zijn 2en en het is niet nodig om uitgebreid te slapen tussen 2 rij beurten ofzo. Geniet er gewoon van, als je alles dicht wilt regelen dan kan dat, maar als je wel ziet of je dag1 een volle dag rijdt en de volgende dag een paar uur dan of enige andere variant kan dat ook. Heel veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
[...]

Dat is best mogelijk. Zelf, als ik fit was, 23 uur over ca. 2400km naar Spanje. Dat was wel de enigste keer. Als je bijna niet stopt dan lukt dat best. Ook niet te snel rijden want dan sta je vaker aan de pomp en dat kost behoorlijk tijd. Zo reed ik eens met een ander naar Polen. Zelf reed ik 120/130 en de ander waar het kon 250km/h. Over 1200km was ik 15 min langzamer.
Meestal een hotel in Barcelona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:46

Thompson

Beeromaniac

Vorige zomer naar Slovenië geweest.
Heenweg een tussenstop in Abensberg (aanrader, leuke/mooie brouwerij daar!).
Terugweg in 1x gereden.

100% de voorkeur om met tussenstop te rijden.
Dan begint je vakantie tenminste echt al vanaf dag 1 i.p.v. dat de eerste 1,5 dag toch vooral ellende is met lang rijden en daar enigszins brak van zijn, hoe fijn je auto ook is en hoe goed je er ook tegen kan.

Qua files e.d. is ontiegelijk lastig te voorspellen. Een ongeluk zit in een klein hoekje en dat kan op de verkeerde weg op het verkeerde moment zo enkele uren extra reistijd betekenen; wat vervolgens ook heel je verdere planning van op een bepaalde tijd bij een tunnel aankomen in de war schopt.

Beeromaniac

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Devian schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 07:49:
[...]

Mijn redenatie was simpel... Als ik vrijdagavond naar een feestje kan waar ik normaal van rond 6.00 van zou thuiskomen, dan kan ik ook een avondje autorijden met 3 blikjes redbull bij me ;-).

Wij zijn ook met zn 2en maar in het algemeen rij ik vrijwel het hele stuk zolang het goed voelt en ik niet moe word.
Not sure of ik de juiste feestjes voor me heb, maar ik zie nog wel een enorm verschil tussen continu harde beats en flink oppeppende muziek en een zaal vol dansende mensen, of urenlang monotoon autorijden tussen de lijntjes.

Autorijden kán best ook oppeppend zijn, maar urenlang Autobahn rijden is dat niet echt.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
lolgast schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:38:
Het enige waar je wel mee zit is dat de kans aanwezig is dat je gesloopt op je bestemming aankomt
Als je gesloopt aankomt, zat je het laatste stuk waarschijnlijk ook te moe achter het stuur.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:55
Ivow85 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:14:
[...]

Als je gesloopt aankomt, zat je het laatste stuk waarschijnlijk ook te moe achter het stuur.
Je kunt toch ook slecht kunnen slapen in een auto? Niet in een fijne houding zitten met je rug/nek resulteert voor sommige mensen ook in niet prettig uitstappen. Ik kan best op de passagiersstoel zitten en me toch brak voelen bij aankomst hoor :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:10
Wat een gedoe om een vakantie-ritje.. Het is geen expeditie door de Amazone toch?
  1. Doe jezelf een lol, vertrek op een zondag scheelt de helft aan files in Duitsland (geen vrachtverkeer).
  2. Stap in je auto
  3. Zet navigatie aan
  4. Geniet

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-05 15:54

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Nog een tip. Rijd het hele stuk achteruit. Hoef je niet te schakelen, rijd je altijd dezelfde snelheid, en krijg je geen boetes.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:33
Heb zelf 1 keer een langere autorit gemaakt van zo'n 800 ikm.
Tussenstops iedere 2 uur, uiteindelijk ruim 8 uur over gedaan.

Moet wel zeggen dat ik de enige was die reed.

Mijn voorkeur zou zijn halverwege een Hotel boeken.

Rij vooral niet door als je moe bent.
Meerdere mensen adviseren om 's nachts te rijden, echter uit onderzoek blijkt dat dit wel gevaarlijker is.
https://www.anwb.nl/verke...stuur-is-levensgevaarlijk

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-05 15:37
ZieMaar! schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 07:46:
Ik ben vorig jaar in Slovenië geweest en in de winter heel, heel vaak in Oostenrijk. Wel allemaal laagseizoen, maar mijn (algemene) tips:
- boek een tussenovernachting. Zeker in de zomer zijn veel Duitse stadjes heel gezellig en is het heerlijk om daar een lekker restaurantje te zoeken en dan nog even op een terras wat te drinken. De prijzen zijn fors schappelijker dan hier. Hotels langs de snelweg (b&b etc) zijn niet gezellig, maar wel prima als je later aankomt en alleen gaat slapen
- doe niet gewoon maps aan, maar plan een route. Woon je ergens boven Apeldoorn en aan de oostkant van t IJsselmeer? Dan niet bij Arnhem de grens over, maar bij Enschede (of noordelijker) en dan via Bielefeld, Bamberg en Nürnberg. Rustiger, minder vrachtverkeer, minder werkzaamheden en dus gegarandeerd sneller dan door het Ruhrgebied. Datzelfde geldt voor Oostenrijk (maar niet als je naar Istrie wil denk ik), je kunt ook bij Passau de grens over. De Karawankentunnel vermijd je via Maribor. Maar goed, dat laatste is wel echt om naar de Kroatische kust
- kijk of je op zondag kan rijden in Duitsland. Praktisch geen vrachtverkeer
- regel je tol van te voren waar dat kan. Zorg voor een milieuvignet (sowieso wel handig), regel je tol voor Oostenrijk en de tunnels etc. Sloveens vignet zul je langs de snelweg moeten kopen, hou rekening met lange rijen, zeker dichterbij de grens
- ik ben niet door de karawanken tunnel gereden, maar moest voor mijn bergklim avonturen vanuit Bled wel een paar keer via die snelweg. ‘s Ochtends viel het wel mee, vanaf 11 uur lange files. Maar volgens mij waren er werkzaamheden en zijn die misschien wel afgerond?
- ‘s nachts rijden kan, maar vermoeid autorijden is niet veiliger dan met wat biertjes op auto rijden. Je hoeft niet vermoeid te zijn, zeker met afwisselen en slapen in de auto, maar denk hier goed over na
- rij rustig. De snelheid die je denkt te winnen door 170+ te rijden met je met de gemiddelde Nederlandse auto direct weer kwijt door de extra tankbeurt
- tank en eet bij een autohof. Lekkerder en qua benzine fors goedkoper dan langs de snelweg
toon volledige bericht
Een paar tips voor dit jaar. Het vignet voor Slovenië is voortaan digitaal en kun je bestellen op dars.si. Ook het Oostenrijkse vignet kun je digitaal kopen bij shop.asfinag.at. Dat werkte perfect en scheelt weer plakzooi. De Autohöfer zijn inderdaad perfect! Drie jaar geleden bij een lelijk, oud Duits snelwegrestaurant (Tony's Rasthof aan de A3) echt heerlijk ontbeten voor maar €4,50. In al die jaren Frankrijk niet zo'n goed ontbijt gehad aan de snelweg.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ivow85 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:14:
[...]

Vind sommige adviezen hier ook redelijk bizar, bijna +1500 km aan een stuk rijden (nouja, met minimale pauzes), of bijna 24 uur rijden... Levensgevaarlijk imo.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikislief
  • Laatst online: 10-05 10:25
Bereid je ook voor op pijn aan je kont. Alsof je spieren in brand staan. Daar krijg ik in ieder geval altijd last van bij langere stukken rijden. Verzitten helpt na een tijdje nauwelijks meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
-tom-562 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:30:
[...]

Vind sommige adviezen hier ook redelijk bizar, bijna +1500 km aan een stuk rijden (nouja, met minimale pauzes), of bijna 24 uur rijden... Levensgevaarlijk imo.
Ik vind het vooral apart dat velen puur naar zichzelf kijken en dan andere adviezen bizar vinden. Als ik ergens ontspannen van word is het wel autorijden. Ik zou zonder problemen nu aanrijden en vanavond in Z-Frankrijk op het strand liggen. Ik snap juist niet waarom mensen om de 2 uur een half uur stil gaan zitten. Heb je lekker vakante, en dan ga je allemaal tijd verspillen met de reis zelf :? Ik zou helemaal kapot aankomen als ik dat zou doen :+

Uiteindelijk gaat het er puur om wat je zelf fijn vind. Iedereen is anders en iedereen heeft zijn eigen voorkeur. Je moet een paar keer zo'n reis maken om te weten wat het beste bij jou (en je familie) past.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 09-05 21:38
redwing schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:34:
[...]

Ik vind het vooral apart dat velen puur naar zichzelf kijken en dan andere adviezen bizar vinden. Als ik ergens ontspannen van word is het wel autorijden. Ik zou zonder problemen nu aanrijden en vanavond in Z-Frankrijk op het strand liggen. Ik snap juist niet waarom mensen om de 2 uur een half uur stil gaan zitten. Heb je lekker vakante, en dan ga je allemaal tijd verspillen met de reis zelf :? Ik zou helemaal kapot aankomen als ik dat zou doen :+

Uiteindelijk gaat het er puur om wat je zelf fijn vind. Iedereen is anders en iedereen heeft zijn eigen voorkeur. Je moet een paar keer zo'n reis maken om te weten wat het beste bij jou (en je familie) past.
Tja publieke forum en extreem uiterste voorbeelden tot aan levensgevaarlijk aan toe want mensen kunnen het niet voorstellen :P . Het gaat uiteindelijk om datgene wat je zelf in je laatste alinea ook beschrijft.
De TS dient dan zelf het voordeel uit al deze reacties te halen wat voor hem relevant is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

redwing schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:34:
[...]

Nouja, het is niet zonder reden dat beroepschauffeurs zich aan strenge regels moeten houden...
rikislief schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:32:
Bereid je ook voor op pijn aan je kont. Alsof je spieren in brand staan. Daar krijg ik in ieder geval altijd last van bij langere stukken rijden. Verzitten helpt na een tijdje nauwelijks meer.
Auto met goede stoelen kopen (tip: Volvo :P)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

-tom-562 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:38:
[...]

Nouja, het is niet zonder reden dat beroepschauffeurs zich aan strenge regels moeten houden...

[...]

Auto met goede stoelen kopen (tip: Volvo :P)
Dit inderdaad. Je wordt gewoon vermoeider en concentreert slechter. Of rijden nu als ontspannen wordt ervaren of niet. Het kan worden vergeleken als rijden met alcohol op.

Uiteraard kun je met 2 chauffeurs veel verder rijden en hangt het er maar net vanaf hoe goed de ander kan rusten in de auto.

Ik zou Kroatie lekker in 2 keer doen. Je hebt geen kleine kinderen mee begrijp ik? Dan gewoon lekker gaan rijden en onderweg beslis je wel waar je overnacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gormenghast
  • Laatst online: 10-05 06:41
Zoals velen al hebben aangegeven zou ik het ook in twee stukken hakken. Eerst lekker naar Oostenrijk, bijv. Salzburg, en dan vroeg vertrekken om op tijd bij de tunnels te zijn. Ons leek het leuk eerst nog even Salzburg in te gaan maar dat heeft ons uiteindelijk wel vier uur vertraging extra opgeleverd.

Ik vind Duitsland eigenlijk niet eens zo prettig rijden met alle wegwerkzaamheden en tempo wisselingen. En zeker vanaf Beieren gaat de vaart er vaak goed uit. Twee jaar terug hebben wij in drie dagen tijd 12 uur extra in de file gestaan, niet echt een pretje dus. Leermoment voor ons, op ander tijdstippen rijden. Vorig jaar veel meer in de avond en 's nachts gereden en dat was eerlijk gezegd wel een verademing ten opzicht van overdag rijden.

Dus mijn advies:
Boek een overnachting in Oostenrijk, stap 's avonds in de auto en rij comfortabel en zonder files naar je tussenstop, check in, doe ff een tukkie indien nodig en doe overdag wat je graag doet tijdens vakantie. Ga lekker hapje eten, op tijd naar bed en vertrek de volgende dag redelijk vroeg zodat je om een uur of tien bij de tunnels bent. Hopelijk ben je dan net de drukte voor en sta je om een uur of elf in Slovenië waar je normaal gesproken geen files meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
-tom-562 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:38:
[...]

Dat is omdat het algemene regels zijn en om te voorkomen dat degene die juist meer rust nodig hebben gedwongen worden om toch te gaan rijden.

Ik heb dat hier op mijn werk ook gehad, waarbij ik door plotselinge uitval een paar keer heb aangeboden om 's nachts een dienst te pakken (als PL een keer wat praktisch werk kan geen kwaad ;) ). Daarbij moet ik dan verplicht per direct naar huis gaan omdat ik anders te lang achter elkaar werk. Ik snap waarom dat is, maar ik kom die nacht toch echt veel beter door als ik overdag gewoon mijn werk kan blijven doen. Als ik ergens moe van word is het wel door tussendoor te gaan slapen :D

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:58

Umbrah

The Incredible MapMan

Weet niet of TS al in een EV rijdt, maar ook dit is goed te doen. Ionity zit vrij ruim in oostenrijk, slovenie, en zelfs op de meer touristische routes in Croatië. Tesla zit daar ook redelijk dik (en je kan daar als NL-er gewoon laden). Genoeg "trage" bestemmingsladers (mocht je niet willen Granny-en) en het land staat vol met 50kW laders bij stops.

Ik zal wel meegaan met het algemene advies en dat is de rit in twee etappes doen. Niet dat het niet in één keer KAN (nogmaals, weet niet wat voor auto TS heeft), maar qua rust. Zelfs met afwisseling is het namelijk inspannend en niet zozeer een 'reis' maar een 'rit', en ben je je hele vakantie kwijt aan te herstellen. Zonde, want er is genoeg moois te zien onderweg, zeker als je door de week vertrekt. Ik zou ergens een mooie hotelovernachting halverwege erbij pakken, en lekker ontspannen.

Zelfde geld voor de autobahn: lekker 100-110 blijven rijden en rechts houden. Scheelt op de lange rit niet veel tijd zelfs, je hoeft minder vaak op te laden (of te tanken), en je komt een stuk meer ontspannen aan.

Alternatief, met de trein (Kroatië gaat ook aan HSL werken wat deze rit korter maakt) is het ~20u inclusief een nacht trein. Auto huren op bestemming een optie? Trager dan vliegen, maar duurzamer én met meer bagage (en veiliger dan met de auto -- in één rit kan je het sneller doen maar nogmaals: zelfs met 2 bestuurders af te raden te doen zonder pauze/overnachting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Devian schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 07:49:
[...]

Waarbij een feestje wel iets anders is dan autorijden hè. Feestje staat bol van de prikkels die je wakker houden. Autorijden in de nacht is dat juist veel minder.
De rest van je betoog is natuurlijk persoonlijke voorkeur, maar deze pik ik er toch even uit. Ligt heel erg aan wat en hoe je rijdt. Als je een tankstop van 30min doet verlies je het nodige ja. Als je vijf min tankt kan het echt wel lonen. Heb vaker gemiddelden van 130km/h en hoger gehaald op lange ritten.
[...]

Pauze leidt soms alleen maar af. Dit is een gemiddelde van 110km/h, dat kan prima op de lange afstand. Maar dan moet je niet overal 120-130 rijden inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 16-09-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aid
  • Laatst online: 12-12-2024

Aid

Ik rij regelmatig die kant op. Ik kies ervoor op om een woensdag te vertrekken, eigenlijk nooit problemen gehad met drukte in het hoogseizoen met uitzondering van eventuele ongelukken.
Ik rij rond 9:00 weg en dan overnacht ik in Passau (net voor de Oostenrijkse grens). Ik ben dan tussen 17 en 19 in Passau. Volgende ochtend vertrek ik rond een uur of 6 richting Kroatie. De grensovergang Slovenie Kroatie kan wel af en toe een knelpunt zijn, maar over het algemeen is het max 20 min wachten.

[ Voor 8% gewijzigd door Aid op 07-06-2022 11:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pannencouque
Umbrah schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:58:

Zelfde geld voor de autobahn: lekker 100-110 blijven rijden en rechts houden. Scheelt op de lange rit niet veel tijd zelfs, je hoeft minder vaak op te laden (of te tanken), en je komt een stuk meer ontspannen aan.
Dat verschilt toch echt per persoon. Als je mij dit laat doen, sterf ik af binnen een uur. En vloek ik de hele auto bij elkaar.
Nog even los van het dat het tempo echt wel scheelt. Je haalt dan gemiddeld incl je tankstops e.d. 90km/h ofzo. Als je geluk hebt. Dat is wel een verschil met 130km/h gemiddeld (al zullen de meesten dat ook niet halen). Bij een reis van 1.000km is het een verschil tussen 11u of 7,5u onderweg zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Pannencouque op 07-06-2022 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aid
  • Laatst online: 12-12-2024

Aid

Pannencouque schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:20:
[...]
Dat verschilt toch echt per persoon. Als je mij dit laat doen, sterf ik af binnen een uur. En vloek ik de hele auto bij elkaar.
Nog even los van het dat het tempo echt wel scheelt. Je haalt dan gemiddeld incl je tankstops e.d. 90km/h ofzo. Als je geluk hebt. Dat is wel een verschil met 130km/h gemiddeld (al zullen de meesten dat ook niet halen). Bij een reis van 1.000km is het een verschil tussen 11u of 7,5u onderweg zijn.
130kmh gemiddeld is denk ik niet realistisch. Je moet dan buiten het hoogseizoen op een zondag die kant uitrijden of het moet een nachtrit worden. Ik rij zelf lekker door, Duitsland waar het kan 150+ en overige landen ook altijd wat harder dan wat er is toegestaan, maar aan het einde van de rit red ik niet eens de 100kmh gemiddeld. De autobahn is al lang niet meer wat het was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
lolgast schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:20:
[...]

Je kunt toch ook slecht kunnen slapen in een auto? Niet in een fijne houding zitten met je rug/nek resulteert voor sommige mensen ook in niet prettig uitstappen. Ik kan best op de passagiersstoel zitten en me toch brak voelen bij aankomst hoor :+
Aangezien we het hier over het rijden van een lange rit hebben, neem ik aan dat je met het gesloopt zijn de bestuurder(s) bedoelt. Als degene die de laatste stint gereden heeft gesloopt aankomt, dan zat hij in elk geval het laatste stuk dus niet meer fris achter het stuur.

Dat een niet sturende passagier brak is, is niet zo relevant in deze discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 22:51
Pannencouque schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:20:
[...]
Ja joh, dat klopt vast allemaal :+ Je bent wel een beetje een pannenkoek als je zegt dat het haalbaar of normaal is om 130 km/h gemiddeld te rijden over een afstand van 1.000 km zeg. Misschien heb je een heule dikke wagen of ben je in het dagelijks leven rallycoureur ofzo. Maar voor de meeste mensen is dit gigantische verschil echt onhaalbaar en ook niet heel praktisch.

Lijkt me wel gezellig als je de auto bij elkaar vloekt bij een snelheid die in NL gewoon praktisch altijd de limiet is (100 op de snelweg weet je nog) >:) Bij de invoering van die regel waren er ook mensen "bang" dat ze ineens 2 uur extra per week in de auto zouden zitten, dat blijkt nogal mee te vallen gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Aid schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 11:34:
[...]

130kmh gemiddeld is denk ik niet realistisch. Je moet dan buiten het hoogseizoen op een zondag die kant uitrijden of het moet een nachtrit worden. Ik rij zelf lekker door, Duitsland waar het kan 150+ en overige landen ook altijd wat harder dan wat er is toegestaan, maar aan het einde van de rit red ik niet eens de 100kmh gemiddeld. De autobahn is al lang niet meer wat het was.
Dat laatste ben ik helemaal met je eens. De mooie tijden liggen achter ons. Ik heb wel gemiddelden gehaald over lange ritten van rond de 130, maar dat was dan inderdaad een flink deel in de nacht. Overdag doe je het met 110km/h gemiddeld al héél netjes en dan moet je al mazzel hebben. Maar aangezien TS nog open staat voor opties, kan ie een stampende nachtrit proberen :).
Fr33z schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:46:
[...]

Ja joh, dat klopt vast allemaal :+ Je bent wel een beetje een pannenkoek als je zegt dat het haalbaar of normaal is om 130 km/h gemiddeld te rijden over een afstand van 1.000 km zeg. Misschien heb je een heule dikke wagen of ben je in het dagelijks leven rallycoureur ofzo. Maar voor de meeste mensen is dit gigantische verschil echt onhaalbaar en ook niet heel praktisch.

Lijkt me wel gezellig als je de auto bij elkaar vloekt bij een snelheid die in NL gewoon praktisch altijd de limiet is (100 op de snelweg weet je nog) >:) Bij de invoering van die regel waren er ook mensen "bang" dat ze ineens 2 uur extra per week in de auto zouden zitten, dat blijkt nogal mee te vallen gelukkig.
Een beetje een pannenkoek? Onderschat me eens even niet, ik ben een volwaardige pannencouque! :P
Verder haal ik die 130 gemiddeld gewoon door door te rijden, maar geen snelheden die doorsnee auto's niet kunnen. Zo'n 180 op de cruise, met de auto volgepakt. Dat kan elke C-segmenter tegenwoordig wel, toch? Juist het constant pieken naar 240 levert in je gemiddelde niets op, maar stuwt je verbruik wel enorm.

Verder is die 100km/h ook niet aan mij besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-05 11:18
[...]

Deze rit inmiddels 3 keer gemaakt, helaas alweer 3 jaar terug de laatste keer. Deze zomer gaan we weer.

Wij overnachten sowieso 1 keer onderweg en vertrekken op vrijdagochtend (niet super vroeg ofzo). Meestal rond Nuremberg overnachten. Zorg dat je al wat geboekt hebt, nog moeten zoeken als je daar aankomt lijkt me heel vervelend. Overnachting is voor ons een must, we hebben 2 kinderen, die trekken het anders niet.

Verder kan ik me niet specifieke plekken herinneren waar we elke keer vast liepen. In 2019 was Duitsland nog druk bezig met onderhoud aan de snelweg, volgens mij de A3. Daar hadden we toen hele stukken dat de weg nog maar net breed genoeg was voor je auto en je maar 80 mocht. Ik hoop dat dit nu 3 jaar later inmiddels afgerond is (eerste 3 jaar elk jaar last van gehad).

Verder is Oostenrijk de A9 een toppertje als ik me goed herinner. Heel rustig en uren lang tussen de bergen rijden. Heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-05 15:37
Erik070 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:07:
[...]

Deze rit inmiddels 3 keer gemaakt, helaas alweer 3 jaar terug de laatste keer. Deze zomer gaan we weer.

Wij overnachten sowieso 1 keer onderweg en vertrekken op vrijdagochtend (niet super vroeg ofzo). Meestal rond Nuremberg overnachten. Zorg dat je al wat geboekt hebt, nog moeten zoeken als je daar aankomt lijkt me heel vervelend. Overnachting is voor ons een must, we hebben 2 kinderen, die trekken het anders niet.

Verder kan ik me niet specifieke plekken herinneren waar we elke keer vast liepen. In 2019 was Duitsland nog druk bezig met onderhoud aan de snelweg, volgens mij de A3. Daar hadden we toen hele stukken dat de weg nog maar net breed genoeg was voor je auto en je maar 80 mocht. Ik hoop dat dit nu 3 jaar later inmiddels afgerond is (eerste 3 jaar elk jaar last van gehad).

Verder is Oostenrijk de A9 een toppertje als ik me goed herinner. Heel rustig en uren lang tussen de bergen rijden. Heerlijk.
Momenteel zijn ze in Duitsland bezig met de verbreding van de A3 naar 2X3 baans tussen Würzburg en Nürnberg. Dat duurt nog tot 2025 (Grootste PPS-project tot nu toe in Duitsland, complete stuk wordt gedaan door Eiffage en gaat heel veel sneller dan normaal in Duitsland). Het alternatief, de A8, is helaas niet veel beter. Met name de Albaufstieg bij de Schwabische Alb tussen Stuttgart en Ulm is dramatisch en in de zomer een enorme bron voor files.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:26
Pannencouque schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:01:

[...]
Een beetje een pannenkoek? Onderschat me eens even niet, ik ben een volwaardige pannencouque! :P
Verder haal ik die 130 gemiddeld gewoon door door te rijden, maar geen snelheden die doorsnee auto's niet kunnen. Zo'n 180 op de cruise, met de auto volgepakt. Dat kan elke C-segmenter tegenwoordig wel, toch? Juist het constant pieken naar 240 levert in je gemiddelde niets op, maar stuwt je verbruik wel enorm.

Sorry, maar 180 km/h met een volgepakte auto, terwijl je op die dag al superveel kilometers rijdt is m.i. echt onverantwoord. Zowel de flink verlengde remweg door het volgepakt zijn, als het minder scherp zijn door zo lang achter elkaar in de auto te zitten zijn factoren om serieus rekening mee te houden. Niet onderschatten aub, vraag ik je als medeweggebruiker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Sowieso gaat je gemiddelde vooral omlaag door de pauzes. Ik rijd standaard 120-130 en haal op zo'n reis een gemiddelde van ruim 110. Ik stop dan ook alleen om te tanken en misschien halverwege even wat buiten de auto eten, maar voor de rest wil ik gewoon lekker rijden. Zoals ik al eerder zei, ik word door zo'n pauze juist duf omdat ik me verveel :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
[...]

hard rijden valt tegen. Er waren maar weinig stukken waar ik echt lang 180+ kon rijden. Enorm veel werkzaamheden en stau overal.

Uiteraard had ik er met 100 op de rechterbaan alsnog uren langer overgedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:12
In het verleden meerdere malen in 1 stuk door gereden naar Tolmin (Slovenië), waarbij het laatste gedeelte veel berg weggetjes voor een festival. Laatste keren naar Slovenië er gewoon 2 dagen van gemaakt wat toch een heel stuk prettiger rijdt (overnachting zuid duitsland). Beide situaties met wisseling van bestuurders en gewoon lekker overdag. Met 's avonds rijden kom je toch behoorlijk gaar aan is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennnn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-05 14:56
redwing schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:52:
[...]

Sowieso gaat je gemiddelde vooral omlaag door de pauzes. Ik rijd standaard 120-130 en haal op zo'n reis een gemiddelde van ruim 110. Ik stop dan ook alleen om te tanken en misschien halverwege even wat buiten de auto eten, maar voor de rest wil ik gewoon lekker rijden. Zoals ik al eerder zei, ik word door zo'n pauze juist duf omdat ik me verveel :+
Dat gemiddelde valt vaak tegen. Ik denk vooral dat wegwerkzaamheden ervan de oorzaak zijn.

Even teruggezocht naar mijn laatste rit van Zwitserland naar huis. Volgens Google Maps: om 02:45 gaan rijden in Montreux. Exclusief de tijd bij mijn ene stop heb ik 7 uur en 29 minuten gedaan over 795 kilometer. Het grootste deel van de rit heb ik 170 op de Cruise control gereden. Uiteindelijk kom ik dan ook maar op een 110 km/h gemiddeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Umbrah schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:58:

Met 100 zit je de hele tijd te slingeren tussen de banen, omdat je dan harder rijdt dan de vrachtwagens, maar veel langzamer dan de rest van het verkeer. Dan kom je compleet gesloopt en gestresst aan. Een beetje meer tempo en met de rest van het verkeer mee is dan fijner imho. Zeker wanneer je 150, of iets harder rijdt hoef je niet iedere seconde in je spiegels te kijken en kun je dus veel rustiger het allemaal over je heen laten komen. Als het heel druk is gaat dit vanzelfsprekend niet op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:25

NMH

Moderator General Chat
DVX73 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:29:
Rij vooral niet door als je moe bent.
Dit kan ik van harte beamen; ik ben een keer bijna verongelukt hierdoor. Ik had de nacht er voor amper geslapen en de volgende dag een lange rit. Meerdere chauffeurs aan boord, dus de ander nam de eerste etappe voor zijn rekening. Ik een uurtje of twee slapen in de auto en daarna voelde ik me redelijk fit. Ik wou de ander niet met de hele rit opschepen, dus ik de tweede etappe rijden. Vervolgens ben ik achter het stuur in slaap gevallen. Dat voel je niet aankomen; je gaat niet eerst knikkebollen of iets dergerlijks, je zakt weg zonder het te beseffen. Gelukkig was mijn bijrijder alert en hing die aan het stuur, want ik was al halverwege de andere weghelft. Dat doe ik dus nooit weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 18:52

ZieMaar!

Moderator General Chat
Pannencouque schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:59:
[...]
De rest van je betoog is natuurlijk persoonlijke voorkeur, maar deze pik ik er toch even uit. Ligt heel erg aan wat en hoe je rijdt. Als je een tankstop van 30min doet verlies je het nodige ja. Als je vijf min tankt kan het echt wel lonen. Heb vaker gemiddelden van 130km/h en hoger gehaald op lange ritten.
Er zijn maar weinig c segmenters die bij 180 zuiniger rijden dan bij 140/150. 180 overdag is veel remmen en weer optrekken, waar dat met 150 al veel minder is. Tuurlijk hangt van je tankinhoud af, maar onderschat echt niet hoeveel slechter je verbruik wordt als je continu van 150 naar 180 moet versnellen, met de meeste normale auto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
ZieMaar! schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 17:52:
[...]

Er zijn maar weinig c segmenters die bij 180 zuiniger rijden dan bij 140/150. 180 overdag is veel remmen en weer optrekken, waar dat met 150 al veel minder is. Tuurlijk hangt van je tankinhoud af, maar onderschat echt niet hoeveel slechter je verbruik wordt als je continu van 150 naar 180 moet versnellen, met de meeste normale auto’s.
Klopt helemaal, de auto die ik rij doet ongeveer 1:14 bij 100km/h, 1:11 bij 140km/h en 1:9 bij 180 km/h op topsnelheid is het zelfs 1:6.
Dus ja, over zo’n lange rit kan langzamer rijden ook behoorlijk wat besparen. Ik ga liever truffel eten in Kroatië dan jagen zodat m’n gemiddelde net 20km/h hoger is ;-)

Neemt niet weg dat ik in DE ook geen 100km/h rij, maar 130-140 is prima en dan rij je over het algemeen goed mee met de rest van de weggebruikers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-05 08:36
Mijn ervaring:
4 jaar geleden Meivakantie
Vlissingen - Porec 1400km
Om 12uur s nachts vertrokken en zaterdag om 1400 aankomst op de camping.
Gereden via Antwerpen Heerlen Koblenz Stuttgart München Salzburg Ljubljana.
Gestopt als we dat nodig achtten en de eerste stints waren relatief lang.
Geen files en TomTom deed z'n werk om ons via een 2baansweg om een file te leiden.

Afgelopen meivakantie weer naar Porec.
Maar omdat ik donderdag al vrij was vrijdags om 1100 vertrokken. Reden bij Antwerpen direct de file in.
Tomtom gaf aan om via Brussel te rijden.
Daarna Luik Aken. Dit kostte veel tijd. Verder richting Keulen Frankfurt en Neurenberg.
We reden om 1700 bij Frankfurt de file in.
Uiteindelijk waren we om 2130 in München airport waar we een hotel hadden geboekt.
De volgende ochtend de route verder opgepakt. Salzburg Ljubljana Porec. Om 1430 zaten we in Porec zelf op het terras omdat we pas na 1700 op camping mochten inchecken.

Qua tijd maakt het zoals je ziet niets uit. De overnachting maakt het enigszins relaxer. Maar de route/het verkeer is een stuk drukker.

Het gezin gaf de voorkeur om de volgende keer toch weer s nachts te rijden.

Onze kinderen vinden het heerlijk om in de auto te zitten. Komen bij een pauze met moeite uit de auto om even de benen te strekken.
De stops zijn daarom ook kort. Tanken, een broodje en door.
Bij de lunch / avondeten stoppen we wat langer.
Meestal halen we de 100km/u over de hele rit. Gaan niet harder dan 160 waar dat mag. En de vrouw vindt dat ook fijner. Verder +- 10km p/u dan aangeven. Tenzij wegwerkzaamheden.

Terugweg beide keren in één keer. Je komt toch in je eigen huis terug.

Bijgaand nog het verbruik met een Kia proceed 1.5 benzine gedurende de hele vakantie.
Met volle bepakking
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSeZcAz3HG6C_qQfxUgQpHbqJAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pKVFsGGRAchic3HhSNAFpR1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door p.d.akkerman op 07-06-2022 19:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

2 personen idd. Wij vertrekken in een weekend deze zomer (exacte datum ga ik niet posten ivm inbrekers).
Dat is behoorlijk paranoide, maar goed, is je goed recht. Mag je zelf uitzoeken hoe het zit met vakantiedata in de tussenliggende landen. Eerste en laatste weekend van zomervakantie zijn in een land doorgaans de drukste.

Dat gezegd, in het weekend vermijd je gewone files in de spits. Als je Frankfurt als pijnpunt noemt gaat het waarschijnlijk daarover, het is namelijk verder geen bottleneck in lange-afstandsverkeer.
Heb zelf nog nooit zo'n lange rit gemaakt, en heb pas 2 jaar een rijbewijs. Vind het wel lekker om op de snelweg te rijden. Vandaar de vraag hoe anderen het doen wat betreft overnachten halverwege of om een bepaalde tactische tijd vertrekken. Had het idd misschien duidelijker moeten verwoorden.
Heb het zelf in een ruk door de nacht gedaan voor een bruiloft in Pula toen ik ook betrekkelijk kort m'n rijbewijs had.

Belangrijkste lessen:
- 's nachts rijden is als je het enigszins kunt voorkomen sterk af te raden. Ja, je voorkomt een hotelovernachting, maar je komt aan in beroerde toestand. Eerste avond ter plekke vrijgezellenfeest was (voor mij iig) geen succes :X
- hoe lang je rijbewijs hebt zegt veel minder dan hoe gewend je bent om (lang) in de auto te zitten. Ik reed met twee anderen die jaren langer rijbewijs hadden. Helaas had ik er erg weinig aan. Eentje had geen auto en zo weinig rij-ervaring dat hij na drie kwartier rijden helemaal kapot was en moest overdragen. De andere was erger, hij had die hele route eerder (zelfs in camper) gereden, maar z'n rijvaardigheid was beneden ieder peil, ongelofelijk nerveus, met als dieptepunt dat hij in de sneeuw in de Alpen ingehaald begon te worden door vrachtwagens, en toen een korte Duitse afrit met 20cm verse sneeuw in dook. Ik werd wakker met blokkerende remmen en een vangrail die op me af kwam :/ Lang verhaal kort: ik heb denk ik 30 van de 36 uur van totaal heen en terug gereden. Dat was geen pretje, zeker niet in combinatie met 's nachts rijden. Hou er rekening mee dat jij het misschien ook niet trekt - of juist dat je medebestuurder verzaakt en je veel meer dan de helft moet rijden.
- dat alles gezegd, in een ruk is het te doen als het moet.

Dan route: voor Istrie ligt de Oostenrijkse A10 voor de hand, van Salzburg naar Villach, dan door via Ljubljana naar Koper en dan grens over op de E751 richting Pula. Kan weinig roepen over grensovergang, want verbindend stukje snelweg ontbrak nog toen wij die kant op gingen, wij gingen bij de oude grens bij Plovanija erover. Dat is maar 3km van de nieuwe overgang bij Dragonja, met meerdere wegen ertussen - gelijk mooie uitwijkmogelijkheid als de andere drukker is. Ik ga er tenminste vanuit dat je met "grens met Slovenië" de SI-HR grens bedoelde, aangezien SI in Schengen zit en er dus bij de AT-SI grens geen controle is.

Enige wat rest is hoe je in Salzburg komt. Twee routes, ofwel A3 tot Nürnberg, dan A9 tot München en tenslotte A8 naar Salzburg, of je pakt de A61 tot Mannheim, A5 tot Karlsruhe en vanaf daar A8 via München naar Salzburg. Het kan een klein beetje uitmaken afhankelijk van waar je de NL-DE grens over gaat, maar als je bij de A12 erover komt, scheelt het op ruim 900km minder dan 10km en minder dan 10min. Mijn ervaring is dat de A3 stukken sneller doorrijdt, maar dat als het vast loopt, het ook stukken harder vast loopt. A61 is een en al Baustelle, maar is voorspelbaarder.

Als je het in een keer doet in een dag in het weekend zou ik zo vroeg mogelijk 's morgens (6u ofzo) vertrekken (alles al in de auto de avond ervoor, douchen, ontbijten, tanden poetsen en gas erop :P ). Het is ongeveer 15u rijden. Als je eens per 2.5u een halfuurtje stopt voor plassen, bestuurderswissel, eten en drinken, met uurtje voor avondeten, dan ben je in totaal 18u onderweg. Je komt dat volkomen doodop aan rond middernacht. Elke 4u stoppen? Volkomen onverantwoord, en je gaat veel sneller uitgeput raken. 2.5u is al aan de ruime kant. Ik heb wel eens naast iemand gezeten die in een ruk van Wien naar Beograd doorreed (6u :X ), incl de noodstop toen ze de kruisende vrachtwagen niet zag en ik moest schreeuwen. Nooit meer. was paar weken voor ik m'n rijbewijs haalde, anders had ik haar aan de kant gezet en was zelf gaan rijden

Mag duidelijk zijn: dit zou ik niet aanraden. Veel relaxter is om ergens halverwege (qua tijd), dus in de buurt van Augsburg of Ingolstadt een hotelletje te pakken, dan rustig roadtrip erheen op eerste dag, dan op tweede dag rustig naar Istrie. ~7.5u daadwerkelijk rijden per dag, twee of drie keer onderbreken, geen haast. Dan begint de vakantie al als je de deur achter je dicht trekt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 22:41

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Toen ik in 2018 naar Kroatië ging heb ik 5 dagen over gedaan, weliswaar via Praag. Was een mooie reis. In zowel Slovenië als Kroatië tolwegen vermeden, je komt dan op de mooiste plekjes. Uiteindelijk beviel Slovenië veel beter en hebben we daar nog meer tijd doorgebracht.

Dit was echter wel in een camperbus dus slaapplek was snel gevonden elke dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piotr123
  • Laatst online: 20:45
Kans op files grootste bij wegwerkzaamheden in DLD, met name in de buurt van München als hotspot, tunneltraject oostenrijk niet op zaterdag doen of heel vroeg. Grens overgaan slo naar kro bij Koper, Niet doen via ponta rosa rijden is beter. 10 jaar naar kroatie gereden. Met en zonder caravan. Snachts rijden is het snelst maar dat moet je wel tegen kunnen. En of je het in 1 of in 6 keer doet bij wijze van spreken is geheel aan jezelf.

[ Voor 19% gewijzigd door piotr123 op 07-06-2022 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

NMH schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 16:29:
[...]

Dit kan ik van harte beamen; ik ben een keer bijna verongelukt hierdoor. Ik had de nacht er voor amper geslapen en de volgende dag een lange rit. Meerdere chauffeurs aan boord, dus de ander nam de eerste etappe voor zijn rekening. Ik een uurtje of twee slapen in de auto en daarna voelde ik me redelijk fit. Ik wou de ander niet met de hele rit opschepen, dus ik de tweede etappe rijden. Vervolgens ben ik achter het stuur in slaap gevallen. Dat voel je niet aankomen; je gaat niet eerst knikkebollen of iets dergerlijks, je zakt weg zonder het te beseffen. Gelukkig was mijn bijrijder alert en hing die aan het stuur, want ik was al halverwege de andere weghelft. Dat doe ik dus nooit weer.
Ik heb dit dus ook meegemaakt. Ik dacht dat ik mij nog fit genoeg voelde, was met zonsopgang. We waren met z'n tweeën, en het is dat m'n maat net wel wakker (en iets alerter) was en hard riep 'he, let je op!', anders waren we zo de vangrail in gereden. Het gekke is, je merkt het gewoon niet, het gebeurt ineens. Heel bizar was dat (sinds dat gebeurde hebben we de vakanties daarna altijd ff gerust/geslapen aan het begin van de ochtend :X )

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05 23:32
Ik heb vaak in m'n uppie gereden richting Oostenrijk en naar Italië en wat dingen geprobeerd.

Voor de trips naar Oostenrijk vaak vrijdags na het werk naar huis, eten, douchen, spullen inladen en rond 19:00 vertrekken. En dan rijden tot dat ik moe begon te raken wat meestal rond 23:00 was. Dan deed ik de achterbank plat en in m'n slaapzak achterin wat uurtjes slaap bij tanken. Rond 6:00 wakker en dan de laatste uurtjes door naar Oostenrijk.
Voordeel is wel dat je dan 's avond na de spits goed door kan rijden en zaterdags vroeg in de ochtend ook. Ook help je je slaap ritme niet echt om zeep.

Een keer naar noord Italië gereden door om 6:00 uur in de ochtend te beginnen met rijden en het vinkje "tol vermijden" aan geklikt (scheelde volgens google maar 1,5 uur meer). Heel rustig aan gedaan en genoten van de binnendoor wegen in Oostenrijk en Italië.

En een keer met een kameraad naar Italië gereden en dan de nacht in flink door getrapt. Heerlijk de gang erin gehouden op de vrij lege snelwegen. Maar dan erna en de dag erna knetter brak. Voor mijn plezier zou ik gewoon in de nacht lekker doortrappen >:) Maar dat kost gewoon teveel van je zelf en brandstof (of je moet het niet interesseren).

Één ding is zeker dat als je moe bent gewoon moet stoppen en niet proberen door te gaan met koffie, redbull o.i.d. als lapmiddel. Vaak helpt het om even iets te eten en voor maximaal 20min je ogen dicht te doen (niet langer anders kom je in de slaap cyclus terecht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Jorizzz schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:43:
[...]

Sorry, maar 180 km/h met een volgepakte auto, terwijl je op die dag al superveel kilometers rijdt is m.i. echt onverantwoord. Zowel de flink verlengde remweg door het volgepakt zijn, als het minder scherp zijn door zo lang achter elkaar in de auto te zitten zijn factoren om serieus rekening mee te houden. Niet onderschatten aub, vraag ik je als medeweggebruiker...
Alles is relatief. Als je nooit hard rijdt en/of met een volle auto, is het anders dan normaal en zou je punt kunnen kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
wauskoek schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 23:59:
En een keer met een kameraad naar Italië gereden en dan de nacht in flink door getrapt. Heerlijk de gang erin gehouden op de vrij lege snelwegen. Maar dan erna en de dag erna knetter brak. Voor mijn plezier zou ik gewoon in de nacht lekker doortrappen >:) Maar dat kost gewoon teveel van je zelf en brandstof (of je moet het niet interesseren).
Je ritme is inderdaad wel een nadeel. Ik ben al vaak 's nachts naar wintersport gereden maar ergens rond 12.00u kom je dan op de piste de man met de hamer tegen, waarna je 's middags pap in je benen hebt. :P

Als brandstof een issue is moet je sowieso gewoon rustig aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorizzz
Pannencouque schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 07:23:
[...]
Alles is relatief. Als je nooit hard rijdt en/of met een volle auto, is het anders dan normaal en zou je punt kunnen kloppen.
Waarmee je even voor het gemak vergeet dat het ook relatief is ten opzichte van andere weggebruikers. Waarom denk je dat vrachtwagens maar 80/90/100 mogen rijden, afhankelijk van de situatie? En als er nou één groep gewend is om met veel lading rond te rijden?

Bovendien ga ik er vanuit dat het 180 rijden met volle auto ook bij jou (veel?) minder vaak voorkomt dan op normale snelheid met een normaal beladen auto, dus wijkt het nog steeds af van je eigen normaal. Echt, het grootste risico op ongelukken zijn mensen die zichzelf en hun auto overschatten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Er zit nogal een verschil tussen 20 meter vrachtwagen van 50 ton, of 5 meter personenauto van 2 ton. De rest is vooral aanname. Die ik snap hoor, maar niet iedereen zit als een gezapige geit achter het stuur zoals de doorsnee huisvader die geen idee heeft wat ie aan het doen is en gewoon altijd dezelfde rijstijl heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Pannencouque schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:44:
Er zit nogal een verschil tussen 20 meter vrachtwagen van 50 ton, of 5 meter personenauto van 2 ton. De rest is vooral aanname. Die ik snap hoor, maar niet iedereen zit als een gezapige geit achter het stuur zoals de doorsnee huisvader die geen idee heeft wat ie aan het doen is en gewoon altijd dezelfde rijstijl heeft.
Ik snap ook wel dat daar een verschil in zit, maar het gaat om het principe. Hard rijden met een (relatief) zware lading is gewoon objectief minder veilig. Zowel minder hard rijden als minder zwaar laden zorgt voor meer veiligheid (de combinatie nog meer natuurlijk), maar als je op vakantie een hoop spullen meeneemt, dan is vooral de snelheid minderen een haalbare kaart. Dat jij mensen die er wel een normale en verantwoorde rijstijl op nahouden wegzet als gezapige geiten en doorsnee huisvaders is wel tekenend. Op een enkele notoire hardrijder na is eigenlijk iedereen die ik ken steeds minder hard gaan rijden naarmate ze meer ervaren bestuurders werden. De ervaring leert namelijk dat het zowel veiliger als ontspannender rijden is zonder al die 'slome slakken' en voorbumperklevers op de weg. Juist de (en nou ga ik het zelf ook even veel te dik aanzetten) zelfoverschattende jongeren met te weinig rijervaring, die altijd maar denken dat zij wél prima hard, zwaar beladen en/of met weinig rustpauzes in één ruk naar hun bestemming kunnen scheuren, zorgen voor het meeste gevaar op de weg. Maar als het misgaat dan ligt het altijd aan de ander natuurlijk, want die is niet net zo'n fantastische coureur als dat zij zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
Jorizzz schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:57:
[...]

De ervaring leert namelijk dat het zowel veiliger als ontspannender rijden is zonder al die 'slome slakken' en voorbumperklevers op de weg.
Je interpreteert er lekker op los. Dat is prima. Let's agree to disagree. TS is hier verder ook niet mee geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Pannencouque schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:17:
[...]
Je interpreteert er lekker op los. Dat is prima. Let's agree to disagree. TS is hier verder ook niet mee geholpen.
Dat was uiteraard een reactie op jouw zinsnede:
... maar niet iedereen zit als een gezapige geit achter het stuur zoals de doorsnee huisvader die geen idee heeft wat ie aan het doen is en gewoon altijd dezelfde rijstijl heeft.
Maar goed, we gaan inderdaad een beetje offtopic hier. Ik heb mijn punt gemaakt, doe ermee wat je wil, maar ik hoop dat je een ander moment of een andere weg kiest dan ik om naar je vakantiebestemming te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-04 14:04
Mijn tip na veel ervaring:

Probeer dit niet teveel te plannen, ben juist flexibel en reageer goed op hoe je je voelt.

Het grootste gevaar is juist als je aan bijv. vermoeidheid voorbijgaat omdat je je plan wil volgen.

Juist omdat je dit nog nooit eerder gedaan hebt, is de kans groot dat je veel indrukken opdoet, en daarom mentaal uitgeput raakt.

Boek inderdaad op het moment dat je weet dat je het niet uit gaat rijden een hotel via booking.com of zo.

Neem inderdaad lekker een overnachting met een lekker bord eten, er zijn leuke Gasthofs onderweg, met andere woorden maak van je reis al een ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Want jij bent geen gezapige geit en doorsnee huisvader? Tweakers overschatten zichzelf ook vaak :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn.s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:57
Wel een kleine tip voor als je onderweg een gasthof boekt in een leuk dorpje. Controleer even of er niet vlak bij je kamer een kerktoren staat die de hele nacht elk kwartier de halve vijfde symfonie van Beethoven luidt.... 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PomPomPom
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-04 09:59
Je hebt al 4 pagina's adviezen dus ik houd het kort :-)

Er zijn allerlei combinaties mogelijk, mijn ouders rijden Amsterdam-Zagreb altijd in 1 keer, al tientallen jaren.
Ik vind het fijn om onderweg te overnachten, en de reis ook onderdeel te maken van de vakantie. Zeker nu ik een gezin heb. Met een klein kind 2 overnachtingen (Duitsland en Slovenie) tussen NL en Sibenik aan de Kroatische kust.

Met twee volwassenen zijn we ook eens 's avonds vertrokken en in het Rurhgebied overnacht, dan is de kop er alvast af.

Hou het veilig en neem genoeg pauze, beweeg wat tijdens de pauzes. Overnachtingen kan de bijrijder ook onderweg regelen via Booking. Het loont om ook het hotel/pension zelf te bellen als er een kamer vrij is, want dan hoeven ze Booking niet te betalen. Het scheelt soms de helft!

Dan de grensovergang: de laatste 2 jaar met Coronachecks was het lang wachten aan de Sloveens Kroatische grens, en tussen Slovenie en Oosterijk. Kleine weggetjes zijn dan een uitkomst.
Podljubelj/Loibelpas of Kranjska Gora en Podkoren als alternatief voor de Krawakentunnel. Ook nog eens waanzinnig mooi.
De wegen richting Istrie ben ik niet bekend mee.

Veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:33

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Als mijn moeder en haar vriend naar Oostenrijk vertrekken, en dus via Duitsland rijden, dan vertrekken ze al om 02:30 vanuit huis om rond 2:45 uur de Duitse grens bij Bunde (Ost Friesland) te passeren. Vooral op de zondag is het lekker rustig omdat je geen vrachtwagens op de weg hebt.

Voor de rest raad ik aan om om de paar uur even te pauzeren. Bij voorkeur op parkeerplaatsen langs de snelweg, of even bij een leuk dorpje, of bij grote tankstations, maar niet op losse parkeerplaatsen.

[ Voor 16% gewijzigd door AW_Bos op 08-06-2022 14:15 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 15:10

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Toevallig vorig jaar in september ook naar Slovenië gereden, en ergens halverwege een AirBNB geboekt. Volgende ochtend fris aan de tweede helft begonnen.

Op de terugweg hetzelfde gedaan. Het had in één keer gekund, maar dan was ik waarschijnlijk een uurtje of 2 a 3 's nachts compleet afgemat pas thuis geweest. Nu een relaxte overnachting en begin van de middag thuis.

Kan me voorstellen dat het wel afhankelijk is van groepssamenstelling, budget en schema, maar ik zou het volgende keer weer zo doen.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Waar je bij rijden in de nacht ook rekening mee moet houden, als je vermoeid raakt heb je de neiging om een actievere rijstijl te gaan inzetten om tegen die vermoeidheid tegen te gaan. Als je oververmoeid raakt, gebeurt juist het tegenovergestelde, dan ga je minder actief rijden. Waar je ook rekening met moet houden is het fenomeen "Driving without awareness", rijden op de automatische piloot dat met vermoeidheid en nauwelijks veranderende omstandigheden op kan treden.

De kans dat er iets mis gaat is niet groot, maar de impact (zeker met 180 km/h) is letterlijk en figuurlijk enorm. Nu is frontaal op een betonnen muur klappen met hoge snelheid niet een logisch scenario, maar de krachten die bij een slip of een kusje vangrail los komen zijn extreem en naar alle waarschijnlijkheid niet te corrigeren. Ook niet als je denkt het liefdeskind van Schumacher, Alonso, Hamilton en/of Verstappen denkt te zijn.

Ik wil maar zeggen, door hakken met snelheden ruim boven de NL-limieten als je vermoeid bent door te lang door rijden met zeer korte pauzes, is gewoon oliedom. Het is met 100 km/h ook oliedom. Ik heb het vaak genoeg gedaan vroeger, maar ik heb ooit met hoge snelheid bijna een motor zonder verlichting van achteren geramd in het donker op een Franse snelweg. Dat was net op tijd remmen met hartslag 200+. De motorrijder en zijn passagier hadden dat naar alle waarschijnlijkheid niet overleefd. Ik en mijn vriendin waren er zeker ook niet zonder hele flinke kleerscheuren vanaf gekomen.

Het is me de tijdswinst gewoon niet waard en dat zou het voor niemand moeten zijn als je het mij vraagt.

[ Voor 3% gewijzigd door FirePuma142 op 08-06-2022 14:35 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
likewise schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:26:
Mijn tip na veel ervaring:

Probeer dit niet teveel te plannen, ben juist flexibel en reageer goed op hoe je je voelt.

Het grootste gevaar is juist als je aan bijv. vermoeidheid voorbijgaat omdat je je plan wil volgen.

Juist omdat je dit nog nooit eerder gedaan hebt, is de kans groot dat je veel indrukken opdoet, en daarom mentaal uitgeput raakt.

Boek inderdaad op het moment dat je weet dat je het niet uit gaat rijden een hotel via booking.com of zo.

Neem inderdaad lekker een overnachting met een lekker bord eten, er zijn leuke Gasthofs onderweg, met andere woorden maak van je reis al een ervaring.
Precies dit. Zoals ik al eerder zei ben ik van het in 1 ruk doorrijden, maar als ik merk dat ik halverwege moe word boek ik ook gewoon een hotelletje onderweg. Wat ook je plan is, zorg er altijd voor dat je flexibel bent. Je weet nooit hoe je je op de dag zelf voelt en hoe het verkeer is, en niets gevaarlijker dan door blijven rijden omdat je het toch per se wilt/moet halen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-05 11:05
Even terugkijken in Google Timeline, 2 jaar terug ook zo'n rit gemaakt naar een plaatsje net ten westen van Split.

Heenweg:
Vertrek 9:35 uit Nijmegen, met aankomst 22:05 in Wels, Oostenrijk.
Daar 10:24 vertrokken en 19:49 aangekomen.

Terugweg:
Om 10:00 vertrokken, over Zagreb. Bij de grens met Slovenie 1,5 uur stilgestaan dus we hebben er bijna 4 uur over gedaan om het land uit te komen (en de vliegende helft van de groep landde toen op Schiphol).
Tegen 22:40 waren we pas bij ons hotel in Passau, Duitsland.

De dag erna 09:50 vertrokken om tegen 19:50 in Nijmegen aan te komen.

Dit was met z'n 2en in een Renault Clio, en toch vrij consequent elke 2 uur even half uurtje stilstaan. Stukjes Autobahn 150 gereden maar verder niet gehaast.
Achteraf gezien hadden we de ritten in 3 dagen moeten doen (en nog later achteraf gezien: vliegen). We waren het 10 uur in de auto zitten per dag toch echt vrij snel zat :p Wat ook niet meehielp was het rijden op onbekende wegen, dan moest je als bestuurder nóg beter opletten en als bijrijder meehelpen navigeren en kijken. Met als resultaat dat niemand een keertje daadwerkelijk ontspant.

De hotels hadden we voor vertrek al geboekt, op basis van de Google Maps route en dan telkens net over de helft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-05 11:06
Het valt me op dat het heel erg gaat om ófwel in 1x doorrijden ófwel in delen, en er na het maken van die keuze geen alternatief meer is (uitzonderingen daargelaten). Ik denk dat je je moet instellen op onzekerheden: in theorie rijd je het in x uur, maar er kan zoveel gebeuren onderweg dat de praktijk compleet anders kan zijn. Ook je gebrek aan ervaring is een factor: hoe voel je je na 800 km in de auto?

Ik weet niet hoe vast je eerste bestemming staat, maar je zou kunnen vertrekken met het idee het in 1x te rijden en rond een bepaalde tijd bepalen of je wel of niet door wil rijden. Zo niet, dan is een hotelletje snel geboekt.

Omdat dit toch een ervaringentopic aan het worden is: hier is de situatie iets anders (2 kinderen en vouwwagen, dus beperkte snelheid), maar wij rijden altijd op zondag wel (ideaal, zelfs na zwarte zaterdag nooit files gehad) en plannen voor dit soort afstanden sowieso 2 dagen. Rond 4 uur kijken we waar we zijn, boeken we een hotelletje of zo voor rond zessen, zetten de auto weg, tasje met ondergoed en tandenborstel eruit, en lekker ergens eten. Eventueel het stadje bekijken, ijsje halen, ... De dag erna rustig opstarten met hotelontbijtje en rond een uur of 9 weg zonder iets in te hoeven pakken. Deze stop is veruit het hoogtepunt voor de kinderen, elk jaar weer.

@In slaap vallen: helaas ook ervaring, fractie van een seconde en lang leve de ribbelrandjes langs de Franse snelweg, maar ik ben hier heel erg van geschrokken. Vooral omdat je het moment van in slaap vallen niet merkt. Daarna ook geen compromis meer gesloten: moe is wisselen en/of pauze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd. Wees alert over je eigen toestand. De een kan daadwerkelijk urenlang de aandacht erbij houden, de ander niet eens drie kwartier. Soms ben je fit en soms (vaak als het het slechtst uitkomt, natuurlijk) totaal niet. Geen enkele planning is een ongeluk waard.

Twee dingen die mij flink helpen op lange ritten: cruise control (je merkt het verschil van niet op snelheid te hoeven focussen echt na paar uur, ook in rechtervoet) en regelmatig van baan wisselen. Die routine van spiegelen, kijken, wisselen frist je op. Op de Autobahn ga je (hopelijk... :X ) toch niet linksplakken, maar verder naar het zuidoosten kan het wel. Doe het niet, blijf dynamisch, dan kun je verder door.

Mbt snelheid: verschilt enorm afhankelijk van persoon, omstandigheden maar ook vervoersmiddel. Ook hier: rij wat fijn aanvoelt. Ik had een Volvo V40 die met 200km/u solide vertrouwen gaf, en een BMW R80 die boven de 140km/u echt niet fijn meer was. Mijn huidige Citroen C4 Grand Picasso is rond de 150km/u het fijnst. In het algemeen mik ik op de Autobahn op ~160km/u, maar dat ben ik, en dus niet in huidige auto. Let sowieso als je hard rijdt weg goed op limieten - ook op de A3 zijn stukken waar je maar 100km/u mag. Vakantie kan erg duur worden als je daar met 200 voorbij scheurt. En kijk ver, ver vooruit en anticipeer. Bumperkleven de treintjes wil je op die snelheden echt niet, laat staan Last-Minute remmen om er niet op te knallen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
sjroorda schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 15:05:
Het valt me op dat het heel erg gaat om ófwel in 1x doorrijden ófwel in delen, en er na het maken van die keuze geen alternatief meer is (uitzonderingen daargelaten). Ik denk dat je je moet instellen op onzekerheden: in theorie rijd je het in x uur, maar er kan zoveel gebeuren onderweg dat de praktijk compleet anders kan zijn. Ook je gebrek aan ervaring is i factor: hoe voel je je na 800 km in de auto?
Als je eenmaal hebt gekozen om een dag 'eerder' te vertrekken omdat de afstand misschien toch wat veel is om in één dag te rijden, dan heb je niet meer veel andere keuze dan ergrns onderweg overnachten.
Althans: niet in het hoogseizoen als je bestemming een toeristische plek is. Stel dat het rijden en de verkeersdrukte allemaal mee valt en je rijdt fluitend in één dag naar je bestemming, dan is daar je kamer/appartement/huisje nog niet beschikbaar. Je kan dan beter rond 4u 's middags een boekingssite aanslingeren en een hotelletje boeken op ongeveer een uurtje rijden van de lokatie waar je op dat moment bent en lekker van je maaltijd en een rustige avond genieten. Of je de volgende dag dan nog maar 200km moet rijden of nog 600 is niet zo relevant.

Buiten het hoogseizoen kan het wat flexibeler zijn. Al is het ook dan verstandig om te checken of je eventueel een dagje eerder terecht kunt bij je vakantie accommodatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ook maar even een duit in het reeds volle zakje.

Ik heb jarenlang 40k+ km per jaar gereden. Ook lange dagen met lange ritten. Heb m.i. dus de nodige rijervaring. Kan ook best tegen late avonden en korte nachten.
Maar voor mij is snachts rijden echt een totale no-go. Je gooit ineens je ritme totaal om, en daar heb ik zowel tijdens de rit als de eerste paar dagen erna gewoon last van. Misschien dat het minder speelt als je al onregelmatige diensten gewend bent. Maar voor de gemiddelde debiteuren/crediteuren medewerker vind ik het eigenlijk gewoon onverantwoord.

Ik zie zo'n rit een beetje als een werkdag. Uurtje of 8 a 9 is te doen. Als het moet naar wintersport tot 1000km lukt 10 uur ook nog wel. Maar meer ga ik echt niet doen. Ook niet met een tweede chauffeur. Lekker op tijd vertrekken en op tijd in een hotelletje houdt het voor mij een stuk relaxter. En dus veiliger.

Mbt tempo; dat kan zeker op de autobahn alle kanten op. Rechts blijven plakken ga ik echt stuk aan. Dan liever met het snellere verkeer mee, dat rijdt een stuk actiever. Vast tempo kun je dan m.i. vergeten. Het ene stuk rijd je 120 'met het verkeer mee', het andere stuk 180. Blijf daarin vooral ook flexibel.

Overigens scheelt het ook nogal of je de reis onderneemt in een Starlet uit 1990 of in een 7 serie uit 2020.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 09-06-2022 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
-tom-562 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 10:39:
[...]

Want jij bent geen gezapige geit en doorsnee huisvader? Tweakers overschatten zichzelf ook vaak :+
Men kan veel van me zeggen, maar als je mijn omgeving vraagt om mij te omschrijven zal er niet snel iets uit komen dat daar in de buurt komt. En al helemaal niet qua rijstijl :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
MikeyMan schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:21:
Overigens scheelt het ook nogal of je de reis onderneemt in een Starlet uit 1990 of in een 7 serie uit 2020.
Ook dat is zeker waar en die impact wordt volgens mij nog vaak onderschat. Comfort is op de lange ritten essentieel. Voldoende vermogen rijdt ontspannend, maar ook zaken als erg goed zitten, geluidsisolatie etc. Dat maakt dat je veel uitgeruster blijft.
Ik moet denken aan dat filmpje van Roy Kleijwegt van Autoweek of Autovisie, die effe met een S-klasse koffie gaat drinken in Italië. Daar zie je dat het prima kan om uren door te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Hoge snelheden zijn niet voor iedereen en zonder ervaring ermee zeker niet doen. Als voor jou 150 al snel is, doe iedereen een plezier en blijf rechts in DLD. Werd van de week met 230 nog even op mijn plek gewezen door een nog snellere auto in mijn bumper. 230 is overigens een uitzondering. Cruisesnelheid is meestal 180. Zie mijzelf als ervaren chauffeur met 20 jaar rijbewijs en 50k per jaar, maar ken ook mijn beperkingen en de gevaren van autorijden. Daarbij inderdaad ook de kanttekening een snelheid te kiezen die past bij voertuig, belading en bijrijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Ik ga al enkele jaren met de auto naar Kroatie. In het begin ging ik alleen met m'n vriendin en reed ik in 1 rit tot Ljubljana (enkel 1 tussenstop voor tanken + vignetjes). Sinds 3 jaar gaan we met vrienden met meerdere auto's, en maken we een extra tussenstop. Lange ritten zijn niet voor iedereen even eenvoudig, en je moet alert blijven en je persoonlijke grenzen niet overschrijden.

Mijn advies voor jou: neem 2 tussenstops indien mogelijk.
Enkele aanraders waar ik al gestopt ben:
- Neurenberg (DE)
- Salzburg (AT)
- Ljubljana (SLO)

Breekt de afstand een beetje. In 1 rit naar Istrie rijden zou ik niet aanraden, zelfs niet als je bovenaan in Umag zou zitten.

Voor de rit naar huis boek ik nooit op voorhand een tussenstop. Ik kijk de dag zelf hoe 'fit' we ons voelen en hoe ver we willen rijden, en boeken dan bij het ontbijt een tussenstop.
Pagina: 1