Dat is behoorlijk paranoide, maar goed, is je goed recht. Mag je zelf uitzoeken hoe het zit met vakantiedata in de tussenliggende landen. Eerste en laatste weekend van zomervakantie zijn in een land doorgaans de drukste.
Dat gezegd, in het weekend vermijd je gewone files in de spits. Als je Frankfurt als pijnpunt noemt gaat het waarschijnlijk daarover, het is namelijk verder geen bottleneck in lange-afstandsverkeer.
Heb zelf nog nooit zo'n lange rit gemaakt, en heb pas 2 jaar een rijbewijs. Vind het wel lekker om op de snelweg te rijden. Vandaar de vraag hoe anderen het doen wat betreft overnachten halverwege of om een bepaalde tactische tijd vertrekken. Had het idd misschien duidelijker moeten verwoorden.
Heb het zelf in een ruk door de nacht gedaan voor een bruiloft in Pula toen ik ook betrekkelijk kort m'n rijbewijs had.
Belangrijkste lessen:
- 's nachts rijden is als je het enigszins kunt voorkomen sterk af te raden. Ja, je voorkomt een hotelovernachting, maar je komt aan in beroerde toestand. Eerste avond ter plekke vrijgezellenfeest was (voor mij iig) geen succes

- hoe lang je rijbewijs hebt zegt veel minder dan hoe gewend je bent om (lang) in de auto te zitten. Ik reed met twee anderen die jaren langer rijbewijs hadden. Helaas had ik er erg weinig aan. Eentje had geen auto en zo weinig rij-ervaring dat hij na drie kwartier rijden helemaal kapot was en moest overdragen. De andere was erger, hij had die hele route eerder (zelfs in camper) gereden, maar z'n rijvaardigheid was beneden ieder peil, ongelofelijk nerveus, met als dieptepunt dat hij in de sneeuw in de Alpen ingehaald begon te worden door vrachtwagens, en toen een korte Duitse afrit met 20cm verse sneeuw in dook. Ik werd wakker met blokkerende remmen en een vangrail die op me af kwam

Lang verhaal kort: ik heb denk ik 30 van de 36 uur van totaal heen en terug gereden. Dat was geen pretje, zeker niet in combinatie met 's nachts rijden. Hou er rekening mee dat jij het misschien ook niet trekt - of juist dat je medebestuurder verzaakt en je veel meer dan de helft moet rijden.
- dat alles gezegd, in een ruk is het te doen als het moet.
Dan route: voor Istrie ligt de Oostenrijkse A10 voor de hand, van Salzburg naar Villach, dan door via Ljubljana naar Koper en dan grens over op de E751 richting Pula. Kan weinig roepen over grensovergang, want verbindend stukje snelweg ontbrak nog toen wij die kant op gingen, wij gingen bij de oude grens bij Plovanija erover. Dat is maar 3km van de nieuwe overgang bij Dragonja, met meerdere wegen ertussen - gelijk mooie uitwijkmogelijkheid als de andere drukker is. Ik ga er tenminste vanuit dat je met "grens met Slovenië" de SI-HR grens bedoelde, aangezien SI in Schengen zit en er dus bij de AT-SI grens geen controle is.
Enige wat rest is hoe je in Salzburg komt. Twee routes, ofwel A3 tot Nürnberg, dan A9 tot München en tenslotte A8 naar Salzburg, of je pakt de A61 tot Mannheim, A5 tot Karlsruhe en vanaf daar A8 via München naar Salzburg. Het kan een klein beetje uitmaken afhankelijk van waar je de NL-DE grens over gaat, maar als je bij de A12 erover komt, scheelt het op ruim 900km minder dan 10km en minder dan 10min. Mijn ervaring is dat de A3 stukken sneller doorrijdt, maar dat als het vast loopt, het ook stukken harder vast loopt. A61 is een en al
Baustelle, maar is voorspelbaarder.
Als je het in een keer doet in een dag in het weekend zou ik zo vroeg mogelijk 's morgens (6u ofzo) vertrekken (alles al in de auto de avond ervoor, douchen, ontbijten, tanden poetsen en gas erop

). Het is ongeveer 15u rijden. Als je eens per 2.5u een halfuurtje stopt voor plassen, bestuurderswissel, eten en drinken, met uurtje voor avondeten, dan ben je in totaal 18u onderweg. Je komt dat volkomen doodop aan rond middernacht. Elke 4u stoppen? Volkomen onverantwoord, en je gaat veel sneller uitgeput raken. 2.5u is al aan de ruime kant. Ik heb wel eens naast iemand gezeten die in een ruk van Wien naar Beograd doorreed (6u

), incl de noodstop toen ze de kruisende vrachtwagen niet zag en ik moest schreeuwen. Nooit meer.
was paar weken voor ik m'n rijbewijs haalde, anders had ik haar aan de kant gezet en was zelf gaan rijden
Mag duidelijk zijn: dit zou ik niet aanraden. Veel relaxter is om ergens halverwege (qua tijd), dus in de buurt van Augsburg of Ingolstadt een hotelletje te pakken, dan rustig roadtrip erheen op eerste dag, dan op tweede dag rustig naar Istrie. ~7.5u daadwerkelijk rijden per dag, twee of drie keer onderbreken, geen haast. Dan begint de vakantie al als je de deur achter je dicht trekt.