Bestaande vloer aanhelen met nieuwe planken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaf14
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 12-06 13:49
Beste mede-Tweakers,

Vanwege het verwijderen van een (halfhoog) muurtje in ons nieuwe huis zitten we met een gat in de vloer die opgevuld moet worden. Hiervoor kunnen we gedeeltelijk gebruik maken van bestaande vloerplanken die vrijkomen onder een nog te plaatsen kookeiland. Echter zal dit naar verwachting net niet genoeg zijn om het gat op te vullen, waardoor we een aantal nieuwe planken moeten kopen om het geheel weer mooi te leggen en aan te helen.

Het gaat om een multiplank met eikenhouten toplaag van 20cm breed en 16mm dik (4mm eiken/12mm multiplank). De vloer is zwevend gelegd met een mes en groef. Nu is het probleem dat de te bestellen nieuwe planken precies dezelfde mes en groef moeten hebben als de bestaande planken, zodat er na leggen en aanhelen geen verschil is tussen oud & nieuw. Ik heb wat rondgebeld met houtbedrijven en ik proef twijfel of dat gaat lukken - een aantal zeggen dat de nieuwe planken identiek zouden moeten zijn aan de oude planken, terwijl andere bedrijven zeggen dat dat niet gaat lukken. Dus vandaar de vraag: is er iemand die hier ervaring mee heeft? En zijn er nog andere oplossingen die we zouden kunnen overwegen? (Vervangen van de gehele vloer is geen optie :)).

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:58
Foto's zouden wel heel hard helpen.

Vermoed dat je de eerste 5 jaar nog een verschil gaat blijven zien, daarna zal het hout wel ongeveer hetzelfde zijn als de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeybrains
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:58
Ik weet dat er partijen zijn die voor verzekeraars schade herstellen aan bijvoorbeeld vloeren. Bij 1 van onze buren was er lekkage geweest en er is toen een bedrijf geweest wat de vloer hersteld heeft, waaronder een deel vervangen. Ze hebben dat zodanig gedaan dat je geen verschil tussen het oude en nieuwe deel ziet. het kan dus zeker wel,

BRN Parket uit Ijsselstein (www.brn-parket.nl) was dat. Geen garantie uiteraard voor jouw situatie, maar wellicht kunnen ze helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:51
@Klaaf14
Heb je toevallig een ruimte waar dezelfde vloer ligt die gemakkelijk veranderd kan worden
Bijvoorbeeld de hal die je zou kunnen tegelen?
Verder kan je een hoop kleurverschil opvangen door de hele vloer te laten schuren en opnieuw oliën. Zeker als dat met een kleur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:46
Toen m'n moeder 15 jaar geleden een huis met een flinke schouw kocht hebben we dit ook gekocht. Schouw was lelijk en onhandig, dus eruit geslagen, maar houten vloer en plafond wat daarna aangeheeld moest worden.

Toen bleek dat mijn oom vrij handig was met een frees: die heeft planken gezocht die er qua materiaal genoeg op leken en vervolgens met een freesje dat heel erg vergelijkbare groeven opleverde gewoon de groeven aangepast aan wat er al zat. Vervolgens paar keer in een olie in de goede kleur en daarna hele vloer nog eens in de olie (en plafond in de verf), zie je nu niks meer van als je niet weet wat je zoekt.

Het kan dus wel, maar je hebt een handige Harrie nodig. Zo'n ouderwetse vakman van een timmerfabriek ofzo, die er een leuke uitdaging in ziet, niet een kans om een stapeltje hout te verkopen. Nog beter als je het in de familie- of vriendenkring kan regelen, want het kost wel veel tijd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaf14
Hierbij wat foto's van de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDrjvB-Vv5cxEjt4O4hM-lHv_ZY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wwmc47HFTffK90CC2LaKrrwq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EfxJnUD6nCGJno8FRxkwBsA2y4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SafpbkJUQza66OH56wc8Gm9e.jpg?f=fotoalbum_tile

Zoals gezegd wordt het halfhoge muurtje gesloopt, dus dat stuk moet opnieuw gelegd/aangeheeld worden met planken van onder het kookeiland (2,60x1,20). Echter is de verwachting dat hier nét niet genoeg planken onder vandaan komen om de puzzel weer mooi te kunnen leggen. Vandaar dat we nieuwe planken nodig hebben.

Het uiterlijk van de vloer maak ik mij in eerste instantie geen zorgen om, de gehele vloer zal geschuurd en geolied worden.

Waar ik mij wel zorgen om maak is het verschil in mes en groef tussen de nieuwe en oude planken, wat mogelijk voor een hoogteverschil (?) zal zorgen tussen de nieuwe en oude planken. Uiteraard willen we dit zoveel mogelijk uitsluiten...

Edit: ter aanvulling: de vakman die we voor het schuren/oliën hebben gevonden doet geen aanhelen... onhandig, I know.

[ Voor 3% gewijzigd door Klaaf14 op 03-06-2022 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaf14
Monkeybrains schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:24:
Ik weet dat er partijen zijn die voor verzekeraars schade herstellen aan bijvoorbeeld vloeren. Bij 1 van onze buren was er lekkage geweest en er is toen een bedrijf geweest wat de vloer hersteld heeft, waaronder een deel vervangen. Ze hebben dat zodanig gedaan dat je geen verschil tussen het oude en nieuwe deel ziet. het kan dus zeker wel,

BRN Parket uit Ijsselstein (www.brn-parket.nl) was dat. Geen garantie uiteraard voor jouw situatie, maar wellicht kunnen ze helpen.
Thnx, website ziet er goed uit. Meteen even contact mee opgenomen.
Twam schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:42:
Toen m'n moeder 15 jaar geleden een huis met een flinke schouw kocht hebben we dit ook gekocht. Schouw was lelijk en onhandig, dus eruit geslagen, maar houten vloer en plafond wat daarna aangeheeld moest worden.

Toen bleek dat mijn oom vrij handig was met een frees: die heeft planken gezocht die er qua materiaal genoeg op leken en vervolgens met een freesje dat heel erg vergelijkbare groeven opleverde gewoon de groeven aangepast aan wat er al zat. Vervolgens paar keer in een olie in de goede kleur en daarna hele vloer nog eens in de olie (en plafond in de verf), zie je nu niks meer van als je niet weet wat je zoekt.

Het kan dus wel, maar je hebt een handige Harrie nodig. Zo'n ouderwetse vakman van een timmerfabriek ofzo, die er een leuke uitdaging in ziet, niet een kans om een stapeltje hout te verkopen. Nog beter als je het in de familie- of vriendenkring kan regelen, want het kost wel veel tijd :+
Haha exact, naar zo'n vakman zijn we op zoek. Is je oom nog op zoek naar een klus? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:02

JdM

Humbled

Ligt die vloer ook in de hal? Dan kun je overwegen om die planken te gebruiken en in de hal iets te leggen wat erop lijkt, de naad/dorpel leg je dan onder de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:46
Klaaf14 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:46:

[...]

Haha exact, naar zo'n vakman zijn we op zoek. Is je oom nog op zoek naar een klus? ;)
Haha, nah, die is inmiddels in de 80 en nu wel heel erg met pensioen. Maar ik kon in ieder geval bevestigen dat het wel kán, dat leek me een begin :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:06
Mes er af zagen en dan de planken verbinden met Domino's of lamellos.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:41
De bestaande planken herleggen en laten aansluiten. Resterende deel met nieuwe planken tot aan de muur opvullen. Als het goed is, heb je maar op 1 plank een uitdaging met de aansluiting tussrn oud en nieuw.. Mogelijk kun je die idd met een frees meer op maat maken, als dat nodig is? Hoogteverschil kun je mogelijk ook compenseren met een dikkere/dunnere ondervloer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Het is gewoon hout, elke timmermanswerkplaats moet de vorm mes en groef kunnen nafrezen als jij ze een voorbeeldplank brengt. Dat is echt niet moeilijk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-06 16:53
Bij mijn schoonouders kon de eerste beste parketteur dit gewoon oplossen.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-06 07:09
Als de dikte van de planken klopt kun je met een frees alles oplossen.
Worst case, zaag mes eraf. Frees beide kanten uit tot grootste groef en zet er een los/geplakt mes in om aan elkaar te maken.
Anders parketeur bellen, die doet het zo en heeft de juiste spullen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-06 17:02
Een beetje vakman kan dat wel maken. Heb het hier zelf ook gedaan. Heb hier zelfs nieuwe mes en in meerdere planken gefreesd om de planken netjes in hoogte uit te lijnen.
Wel toegeven, dat is veel werk. Als ik dat in manuren zou moeten laten doen zou het een duur geintje geweest zijn.
Maargoed, een nieuwe vloer is ook duur. Zoek naar een grote leverancier van houten vloeren. In omgeving Breda zou je (geen reclame, gewoon advies) Cibo vloeren of Bax hout in Ter Heijden kunnen proberen. Dat zijn naar mijn mening vakmensen met goed eigen personeel die wellicht wel zo een klus aan zouden willen gaan.
Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-06 15:55
Huis zo inrichten dat je daar de bank oid neerzet :P

Maar zoals hierboven al gezegd: een beetje parketteur kan dit netjes oplossen.
Pagina: 1