Internet werkt rechtstreeks, niet via switch/decoder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn22222
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 09:15
Mijn vraag
Situatie:
- Nieuw modem KPN
- CAT6 kabel gaat naar switch
- Vanuit switch naar Cat6 wandcontactdoos, Steekaansluiting
- Vanuit wandcontactdoos naar PC of TV

Probleem:
Zodra ik de kabel rechtstreeks vanuit de wandcontactdoos in de PC aansluit, heb ik direct internet. Als ik echter diezelfde kabel niet in de PC plaats maar in de TV decoder van KPN ofwel in een extra switch (en dan naar de PC) heb ik wel verbinding maar geen IP/internet.

Als ik een kabel trek van de 1e switch naar de TV, werkt het wel. Dus tot de 1e switch gaat het goed. Daarna werkt het dus wel op de PC maar niet zodra er nog een kastje tussen komt (TV of switch). Ik heb hier geen verklaring voor. De kabel (van wandcontactdoos/eindpunt) naar PC doet perfect, haal ik ook goede snelheden. Maar vervolgens die kabel in een switch stoppen of TV decoder en hij krijgt geen IP meer. Een switch is relatief 'dom', dus ik begrijp niet waarom het ene apparaat wél internet krijgt en een ander apparaat niet.

[ Voor 17% gewijzigd door martijn22222 op 03-06-2022 09:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:40

lier

MikroTik nerd

Kan je alle hardware (switches/modem/tv decoder) exact noemen (merk/model)?
En kan je een tekening maken van je netwerk als het werkt en als het niet werkt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:38
Wat je zegt is dat een losse kabel vanaf de switch naar de TV legt het IPTV signaal wel doorkomt bij de TV, maar als je het signaal via de kabel en de wandcontactdoos laat lopen niet?

Dan lijkt me dat het aan die kabel en/of die wcd ligt.
Zelf RJ45 opgeknepen soms?

Misschien een aderpaar dat geen connectie maakt, waardoor je van 1Gbps terugval naar 100Mbps, waardoor het internet wel werk, maar de kpn decoder werkt alleen op 1Gbps.

Meestal kun je de link speed op de switch aflezen aan de ledjes en ander even op je PC kijken wat de linkspeed is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:58
Ben(V) schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:23:
maar de kpn decoder werkt alleen op 1Gbps.
Dit is niet correct, ze draaien bij mij op 100Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:27
Het IP adres wat je krijgt als je rechtstreeks verbinding maakt met de router:
Is dat een IP wat begint met bijvoorbeeld 192.168.x.x of 10.x.x.x of een totaal ander IP?

Want wat je beschrijft klinkt deels alsof het KPN kastje in bridge modus staat.

Richard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:28
Ben(V) schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:23:
Wat je zegt is dat een losse kabel vanaf de switch naar de TV legt het IPTV signaal wel doorkomt bij de TV, maar als je het signaal via de kabel en de wandcontactdoos laat lopen niet?

Dan lijkt me dat het aan die kabel en/of die wcd ligt.
Zelf RJ45 opgeknepen soms?
Lezen is een kunst :-)

OP zeg:
Zodra ik de kabel rechtstreeks vanuit de wandcontactdoos in de PC aansluit, heb ik direct internet. Als ik echter diezelfde kabel niet in de PC plaats maar in de TV decoder van KPN ofwel in een extra switch (en dan naar de PC) heb ik wel verbinding maar geen IP/internet.

Het lijkt dus niet aan de WCD ofwel de eerste kabel te liggen, want die werken in combinatie met de PC dus wel. Het ligt ofwel aan de IPTV, ofwel aan de combinatie Switch + Extra kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Lezen is zeker een kunst.

Er staat ook.
Als ik een kabel trek van de 1e switch naar de TV, werkt het wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 03-06-2022 14:37 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:15

Esumontere

Floep, banaan.

Ondersteunt je switch IGMP snooping (multicast)? Zo nee: Andere switch kopen. IPTV en internet zonder IGMP snooping werkt niet en geeft hele vage problemen, precies zoals jij omschrijft.

[ Voor 28% gewijzigd door Esumontere op 03-06-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldcard
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:28
Ben(V) schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:37:
Lezen is zeker een kunst.

Er staat ook.
Als ik een kabel trek van de 1e switch naar de TV, werkt het wel.
Fair point 8)

Maar... alle elementen afzonderlijk lijken dus gewoon te werken, alleen geschakeld in een langere keten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-09 06:51
Misschien mogen we ook weten wat voor switch je gebruikt? Merk en model?

IGMP snooping is een ding. Heb je ALLEEN je PC op de switch aangesloten wanneer je dat test, of ook je TV decoder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tenzij het zo onduidelijk beschreven is dat het ander is zit, gaat het niet om welke switch dan ook want die zit buiten het probleem.

De situatie is volgens mij:

KPN router -- switch -- vaste kabel naar wcd - patchkabel naar TV decoder
Geen IPTV signaal:

KPN router -- switch -- vaste kabel naar wcd - patchkabel PC
Wel internet

KPN router -- Switch -- lange patchkabel naar TV decoder
Wel IPTV signaal:

Kortom het zit in het stuk vaste kabel + wcd waar wel internet doorkomt en geen IPTV signaal.

Dus die vaste kabel + wcd is het probleem en zoals ik al zei, waarschijnlijk niet alle aderparen goed aangesloten en dus maar 100Mbps
Ik vermoed dat hij zo'n nieuwe decoder van KPN heeft die doen het volgens mij niet op 100Mbps.

[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 03-06-2022 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:02
Ben(V) schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:08:
Tenzij het zo onduidelijk beschreven is dat het ander is zit, gaat het niet om welke switch dan ook want die zit buiten het probleem.

De situatie is volgens mij:

KPN router -- switch -- vaste kabel naar wcd - patchkabel naar TV decoder
Geen IPTV signaal:

KPN router -- switch -- vaste kabel naar wcd - patchkabel PC
Wel internet

KPN router -- Switch -- lange patchkabel naar TV decoder
Wel IPTV signaal:

Kortom het zit in het stuk vaste kabel + wcd waar wel internet doorkomt en geen IPTV signaal.

Dus die vaste kabel + wcd is het probleem en zoals ik al zei, waarschijnlijk niet alle aderparen goed aangesloten en dus maar 100Mbps
Ik vermoed dat hij zo'n nieuwe decoder van KPN heeft die doen het volgens mij niet op 100Mbps.
Alle decoders van KPN werken op 100Mbit, zelfs de VIP5202 heeft geen Gbit

@martijn22222
Welke foutmelding krijg je op de STB? 842/303?

[ Voor 3% gewijzigd door mad-dog op 04-06-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06
Verschillende decoders hier gehad en ook bij familie allemaal 100Mbps.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1